• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

figaro

Cartier
2-Faktor
Vilse...

Sugen på en 'instegstacer' och har alltid varit attraherad av Bianchi. Några tankar kring Via Nirone eller Impulso (båda med 105) och vilken som är att föredra för en muskellös nybörjare med ambitioner?

BIANCHIFANTASTER - VAR ÄR NI !? o_O
Känner att jag googlat i timmar utan att få bra svar, hittade även samma fråga här som inte blev besvarad förra året...
Köpte en vintage racer för några veckor sedan och pendlar nu in till jobbet varje morgon - just got hooked!

Frågor:
  1. Vad är skillnaden på en Impulso och en Via Nirone?
  2. Hur viktig är skillnaden mellan Tiagra och 105 om man skulle köpa en av ovanstående cyklar?
  3. Ska man undvika att köpa en "förra årets modell" (läs 2016 nu i sommar) eller är det bra bang4buck om man sparar 25%?
  4. Är Bianchi värda pengarna - vet att många som sportar annan cykel tycker att Bianchi är lite överprisade...
  5. Vad har alla för nybörjartips :) Tittar just ni på butiker som Team Sportia och Velo - Oxygen
Tackar för eventuella svar!
 

Oew

Rolex
BIANCHIFANTASTER - VAR ÄR NI !? o_O
Känner att jag googlat i timmar utan att få bra svar, hittade även samma fråga här som inte blev besvarad förra året...
Köpte en vintage racer för några veckor sedan och pendlar nu in till jobbet varje morgon - just got hooked!

Frågor:
  1. Vad är skillnaden på en Impulso och en Via Nirone?
  2. Hur viktig är skillnaden mellan Tiagra och 105 om man skulle köpa en av ovanstående cyklar?
  3. Ska man undvika att köpa en "förra årets modell" (läs 2016 nu i sommar) eller är det bra bang4buck om man sparar 25%?
  4. Är Bianchi värda pengarna - vet att många som sportar annan cykel tycker att Bianchi är lite överprisade...
  5. Vad har alla för nybörjartips :) Tittar just ni på butiker som Team Sportia och Velo - Oxygen
Tackar för eventuella svar!
Bianchi gör snygga och bra cyklar, dock dyra. Tycker 105 är det minsta man behöver och 2016 års modell går hur bra som helst! Se till att köpa full lycradräkt i celeste och ta paus för espresso var 20e minut.
 

Rulle

Audemars
BIANCHIFANTASTER - VAR ÄR NI !? o_O
Känner att jag googlat i timmar utan att få bra svar, hittade även samma fråga här som inte blev besvarad förra året...
Köpte en vintage racer för några veckor sedan och pendlar nu in till jobbet varje morgon - just got hooked!

Frågor:
  1. Vad är skillnaden på en Impulso och en Via Nirone?
  2. Hur viktig är skillnaden mellan Tiagra och 105 om man skulle köpa en av ovanstående cyklar?
  3. Ska man undvika att köpa en "förra årets modell" (läs 2016 nu i sommar) eller är det bra bang4buck om man sparar 25%?
  4. Är Bianchi värda pengarna - vet att många som sportar annan cykel tycker att Bianchi är lite överprisade...
  5. Vad har alla för nybörjartips :) Tittar just ni på butiker som Team Sportia och Velo - Oxygen
Tackar för eventuella svar!
Vad jag har förstått så är impulso en modelö högre än via nirone (antagligen lättare ram)

Å ja 105 har jag på min bianchi (som är min första) har sj fått rädet att ska man bli hyffsad seriös så 105 och uppåt som gäller !


Köp 2016 utan tvekan om du inte tex gillar färgen på 2017 cyklarna bättre haha

Tror älvängenscykel har rätt bra peiser online på bianchi ! Bara att kolla upp där och om.din.lokala cykwl handöare har likadana inne till högre pris så va lite fräck å pruta lite !
 

Freddie L

Panerai
BIANCHIFANTASTER - VAR ÄR NI !? o_O
Känner att jag googlat i timmar utan att få bra svar, hittade även samma fråga här som inte blev besvarad förra året...
Köpte en vintage racer för några veckor sedan och pendlar nu in till jobbet varje morgon - just got hooked!

Frågor:
  1. Vad är skillnaden på en Impulso och en Via Nirone?
  2. Hur viktig är skillnaden mellan Tiagra och 105 om man skulle köpa en av ovanstående cyklar?
  3. Ska man undvika att köpa en "förra årets modell" (läs 2016 nu i sommar) eller är det bra bang4buck om man sparar 25%?
  4. Är Bianchi värda pengarna - vet att många som sportar annan cykel tycker att Bianchi är lite överprisade...
  5. Vad har alla för nybörjartips :) Tittar just ni på butiker som Team Sportia och Velo - Oxygen
Tackar för eventuella svar!
Kul med ny hoj! Bianchi är ett klassiskt italienskt märke med svenska ägare, gör bra och snygga hojar. Du får ingen speciell cred i klungan, bara av andra Bianchi-frälsta och folk som hade ett cykelintresse för 20 år sedan. Men vem bryr sig om man hittar en cykel man gillar (eller ännu starkare känslor).

Att man ska köra 105 är en gammal sanning, för varje generationsbyte i Shimanos grupphierarki ramlar teknologin ned ett steg, och tydligen är Tiagra nu helt funkis. Har inte provat nuvarande Tiagra själv, men iaf förra generationen tyckte jag var helt ok.

Jag tycker att du kan hålla igen litegrand vid första köpet. Om du inte fastnar för sporten kommer du förlora pengar när du säljer hojen, mindre ju mindre du själv betalat.
Om du fastnar för sporten kommer du snart komma på en massa saker med utrustning, geometri och annat som gör att du kommer vilja byta hoj. Så då blir det samma som ovan. :)

Kolla in Happyride för cykelrelaterat surfande!
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Att man ska köra 105 är en gammal sanning, för varje generationsbyte i Shimanos grupphierarki ramlar teknologin ned ett steg, och tydligen är Tiagra nu helt funkis. Har inte provat nuvarande Tiagra själv, men iaf förra generationen tyckte jag var helt ok.
Jag byggde precis en budgethoj med nya tiagra 4700. Måste säga att jag är mycket imponerad. Det är enorm skillnad från förra generationen med den nya sti-designen. Veven är som man kan förvänta sig väldigt styv med nya hollowtech och rätt tjockt "gods".Gruppen är till och med snygg nu.

Det enda som jag kan klaga på är vikten och att den är 10-delad. Tiagra-kassetten känns som den är gjuten i bly, så tung är den.

Jag har nedgraderat till den här cykeln från en kolfiberhoj med ultegra 6800. I ett blindtest hade jag haft svårt att känna skillnad mellan växlarna och bromsarna. Iom att reglagen är gjorda av alu kan de bli lite kalla i vinden jämfört med kolfibret i ultegran eller kompositen eller vad det nu är. Sen var det ett lite skönare "klickljud" i ultegraväxlarna.

Det var min rant om 4700. Cykeln ser ut så här:
IMG_20170704_211720.jpg
 

marw

Panerai
2-Faktor
IMG_2713.JPG

Cyklat nästan dagligen på denna Specialized i snart ett år. Hade tidigare en kolfiberhoj från GT som blev stulen. Gillar Alu ramen bättre i denna men då var väl GTn budget bland kolfibercyklar. Snygg är den också. För er som fortfarande slentrianmässigt kör bil i Sthlm rekommenderar jag en kul cykel istället.
 

Zingo

Rolex
Experter, för en som kan noll om cyklar och på sin höjd cyklar nån km med Skeppshult och funderar på klassikern nästa år, tips på vad man ska köpa? Begagnat är helt ok. Eller kommer det höstrea som är värd att satsa på? Förvirrad i djungeln.. :sorry:
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Experter, för en som kan noll om cyklar och på sin höjd cyklar nån km med Skeppshult och funderar på klassikern nästa år, tips på vad man ska köpa? Begagnat är helt ok. Eller kommer det höstrea som är värd att satsa på? Förvirrad i djungeln.. :sorry:
https://www.blocket.se/skaraborg/White_RR_Pro__Strl_54cm_74445886.htm?ca=15&w=2
där har du ett riktigt fynd,

tycker whites (xxls egna märke) har ovanligt bra bang for the buck ändå. Ibland har dom 20% på alla cyklar, kan göra bra klipp då.

Det kan vara lite farligt med beggat om du inte har koll på vad saker och ting är värda, det finns många som säljer som tar överpriser. Se upp för cyklar där man ser växelvajrarna komma ut ur reglagen och kostar över 4-5000 kr. Visserligen kan det finnas sådana som är bra, men de bör inte kosta så mycket i så fall...

beroende på hur lång du är kan du ju slå till på en damvariant från xxl också och bara byta sadel och stam 8k + rabatt = 6400kr med en cykel med nästan genomgående shimano 105 5800 är rätt sjukt i mitt tycke:
https://www.xxl.se/white-rr-pro-ane-17-landsvagscykel-dam/p/1132124_1_style
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
https://www.blocket.se/skaraborg/White_RR_Pro__Strl_54cm_74445886.htm?ca=15&w=2
där har du ett riktigt fynd,

tycker whites (xxls egna märke) har ovanligt bra bang for the buck ändå. Ibland har dom 20% på alla cyklar, kan göra bra klipp då.

Det kan vara lite farligt med beggat om du inte har koll på vad saker och ting är värda, det finns många som säljer som tar överpriser. Se upp för cyklar där man ser växelvajrarna komma ut ur reglagen och kostar över 4-5000 kr. Visserligen kan det finnas sådana som är bra, men de bör inte kosta så mycket i så fall...

beroende på hur lång du är kan du ju slå till på en damvariant från xxl också och bara byta sadel och stam 8k + rabatt = 6400kr med en cykel med nästan genomgående shimano 105 5800 är rätt sjukt i mitt tycke:
https://www.xxl.se/white-rr-pro-ane-17-landsvagscykel-dam/p/1132124_1_style
Tack! :) Vad innebär att "man ser växelvajrarna komma ut ur reglagen"?
Med 184 cm och 89 kg, funkar 54 då?
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Tack! :) Vad innebär att "man ser växelvajrarna komma ut ur reglagen"?
Med 184 cm och 89 kg, funkar 54 då?
Alldeles ypperligt skulle jag säga!

Reglagen kommer ur reglaget på sidan: Gamla shimanoreglage
DSC_4778.jpg


Nyare modeller har osynlig vajerdragning under styrlindan, bättre och går att hitta reservdelar och passande delar lättare osv:
shimano-tiagra-4700-10.jpg
 

Freddie L

Panerai
Jag tycker Herr Katt talar klokt! ;)

Att köpa begagnat är svårt som nybörjare (men inte omöjligt, kanske känner du någon erfaren) eftersom det är svårt att bedöma skick och att folk är helt tokiga med priserna. Det är svårt att veta vilken av 10 femtusen-kronors cyklar som är prisvärd och vilka (nio?) som är alldeles för dyra.

Så nyköp är säkrare och enklare. Allra bäst affär gör du troligen om du har koll på de europeiska webbshopparna och lyckas hitta något i rätt storlek på rean. Det näst bästa är att handla på XXL. Schyssta hojar till rätt pris, när de har rabatter blir det riktigt prisvärt. Köp en billig cykel, dyra växlar och kolfiber i ramen gör inte stor skillnad för ett varv runt pölen.
 

Zingo

Rolex
Jag tycker Herr Katt talar klokt! ;)

Att köpa begagnat är svårt som nybörjare (men inte omöjligt, kanske känner du någon erfaren) eftersom det är svårt att bedöma skick och att folk är helt tokiga med priserna. Det är svårt att veta vilken av 10 femtusen-kronors cyklar som är prisvärd och vilka (nio?) som är alldeles för dyra.

Så nyköp är säkrare och enklare. Allra bäst affär gör du troligen om du har koll på de europeiska webbshopparna och lyckas hitta något i rätt storlek på rean. Det näst bästa är att handla på XXL. Schyssta hojar till rätt pris, när de har rabatter blir det riktigt prisvärt. Köp en billig cykel, dyra växlar och kolfiber i ramen gör inte stor skillnad för ett varv runt pölen.
Får hålla koll på reorna framöver.

Haha, den där jäkla "pölen" ger en svår ångest. Bearbetat genom att för första gången följt touren, ser ju inte så tungt ut. :cool:;)
 

Oew

Rolex
Någon som har tips på bra rundor västerut? Brukar mest hålla till omkring Adelsö, men då jag rätt ofta har basen i Nacka är det skönt att inte behöva åka igenom stan. Har kört ut mot Djurö bl.a nån gång men inte utforskat så mycket.
 

Rulle

Audemars
Tack! :) Vad innebär att "man ser växelvajrarna komma ut ur reglagen"?
Med 184 cm och 89 kg, funkar 54 då?

Gå gärna in till en cykelhandlare å ta dina mått !
Jag är 175 och cyklar på en 53a !
Har du för liten ram så måste du ha längre styrstam(stamen som går från cykeln till styret)

Ta ditt gren mått och kolla antingen hos en cykelhandlare eller på nätet så får du ett ca vilken ramatorlek du ska ha !
Du behöver ditt grenmått och din längd
Sen söker du bara på nätet efter storleksguider till racercyklar !

Alla här inne kommer att ha sina egna åsikter om vad du ska göra och vad du ska köpa !

Ska du bara cykla vättern å sen inget mer så köp en beggad racer !
Kolla upp din storlek på ett ca och börja sedan leta i diverse fb grupper/happymtb/blocket !
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack! :) Vad innebär att "man ser växelvajrarna komma ut ur reglagen"?
Med 184 cm och 89 kg, funkar 54 då?
Jag tycker det låter litet med 54 cm, men det är ju beroende på ramen också, liksom din benlängd etc. Jag är 180 (OCH EN HALV!) cm och sitter väldigt bra på en trek 56 cm. Hade en 58 cm innan som var för liten (Cube) och en 55 cm (Avanti) innan dess som var i största laget. Vad XXL beträffar så håller jag med om att det låter som ett bra pris, men det är inte självklart att det är ett bra köp. Det viktigaste på en cykel är ramen, därefter gaffel och hjul. Här har XXL egen ram och gaffel, och maskinbyggda standardhjul. Komponenterna är 105/Ultegra där det syns, men en 105-cykel ska i mitt tycke inte ha tektro-bromsar, och ett FSA-parti imponerar inte heller. Med det sagt kanske man ska vända på det och se 105/Ultegra-komponenterna som bonus om ram och hjul är ok. Jag har inte provat cykeln, men jag tycker inte man ska avfärda instegsmodellerna från trek, nishiki, scott och merida som ligger i ungefär samma prisklass. Jag hade hållit öga på utförsäljningar på wiggle och bikster, samtidigt provcyklat lite olika modeller för att få en uppfattning om vilken storlek du ska ha och hur det bör kännas.
 

Freddie L

Panerai
Jag menar att man inte behöver röra till det på den här nivån. En väl fungerande cykel i (vad man tror är) rätt storlek är vad man behöver, det spelar ingen roll vad det står på bromsarna så länge de fungerar. Jag cyklade mina första två rundor på ett stålstaket med (som bäst) Shimano RSX, tom det fungerade alldeles utmärkt. Fast iom att jag köpte sämre begagnat via Blocket fick jag byta drivlina och däck innan jag tränat mina hundra mil. Det gjorde inte mig något eftersom jag gillar att meka, och hade gott om tid då. När jag insåg att jag gillade sporten, och visste vad jag ville ha, köpte jag en Cannondale...

Hittar man rätt storlek på rea på tex en Trek så visst, men där har man väl också bakväxeltrimning på instegsmodellerna. Frugans instegs Trek, och polarens Merida, har alu-ramar av enkelt snitt, inte alls upphetsande. Och "maskinbyggda standardhjul" ingår nog oftast i cyklar högt upp i prisklasserna, en given första uppgradering. Fördelen med XXL är att det i princip är rea från början, och att de ibland sänker priserna ytterligare.

Att provcykla hos cykelhandlare och sedan beställa på nätet är inte något jag gör medvetet, känns lite fult.
 

Zingo

Rolex
Nybörjarfråga, varför behöver man superbromsar på en cykel? Förstår att man vill kunna bromsa på en rimlig sträcka men i ett lopp, hur ofta gör man det? Kör roadracing och då lägger man en peng på skivor, raceklossar och pump men då är det gasa, bromsa för livet, gasa, bromsa för livet osv. Samma sak med växlar, där har man quickshifter för att slippa koppla men att mata mil på en cykel? Klart man inte vill att de ska paja, hoppa etc samt att det säkert finns lättare komponenter.
 

Freddie L

Panerai
Your opening a can of worms... Hoppa in på HappyMtb och kolla tråden om skivbromsar på racer (för det finns alltså), upprörda känslor!

Man behöver inte superbromsar på en landsvägscykel, men de får inte heller vara dåliga. Rätt vad det är behöver man stanna! Jag har klarat mig fint på fälgbroms i alla år, och det är vad jag tycker att du kan börja med också. Köper du beggat kan det vara idé att kolla så att gummina är fräscha, inte nedslitna eller hårda. Man vill ju gärna ha lite modulation så man inte bromsar omkull i akuta lägen, och att det kan behöva finjustera fart när man ligger i klunga (även om man då helst låter bromsarna vara och justerar med att resa kroppen och ta mer vind, typ). Jag tror att alla bromsar som säljs på cyklar idag klarar dessa krav, om de är rätt justerade.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag menar att man inte behöver röra till det på den här nivån. En väl fungerande cykel i (vad man tror är) rätt storlek är vad man behöver, det spelar ingen roll vad det står på bromsarna så länge de fungerar. Jag cyklade mina första två rundor på ett stålstaket med (som bäst) Shimano RSX, tom det fungerade alldeles utmärkt. Fast iom att jag köpte sämre begagnat via Blocket fick jag byta drivlina och däck innan jag tränat mina hundra mil. Det gjorde inte mig något eftersom jag gillar att meka, och hade gott om tid då. När jag insåg att jag gillade sporten, och visste vad jag ville ha, köpte jag en Cannondale...

Hittar man rätt storlek på rea på tex en Trek så visst, men där har man väl också bakväxeltrimning på instegsmodellerna. Frugans instegs Trek, och polarens Merida, har alu-ramar av enkelt snitt, inte alls upphetsande. Och "maskinbyggda standardhjul" ingår nog oftast i cyklar högt upp i prisklasserna, en given första uppgradering. Fördelen med XXL är att det i princip är rea från början, och att de ibland sänker priserna ytterligare.

Att provcykla hos cykelhandlare och sedan beställa på nätet är inte något jag gör medvetet, känns lite fult.
Jag håller helt med om att inte röra till det, och jag håller med om att inte provcykla hos handlare och köpa på nätet (samma som med klockor), utan tänkte i första hand på att prova kompisars/grannars. Butikers egna märken måste man ju dock testa i respektive butik, och jag ser inga konstigheter med att prova och sen inte köpa.
Du har också rätt i att i princip alla märken bakväxeltrimmar, och har standardhjul. Dock kan det vara skillnader på ramar, inte minst i geometri. Jag cyklade länge mountainbike på Cannondale, och skulle gärna haft en dito racer :hungry:
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det låter litet med 54 cm, men det är ju beroende på ramen också, liksom din benlängd etc. Jag är 180 (OCH EN HALV!) cm och sitter väldigt bra på en trek 56 cm. Hade en 58 cm innan som var för liten (Cube) och en 55 cm (Avanti) innan dess som var i största laget. Vad XXL beträffar så håller jag med om att det låter som ett bra pris, men det är inte självklart att det är ett bra köp. Det viktigaste på en cykel är ramen, därefter gaffel och hjul. Här har XXL egen ram och gaffel, och maskinbyggda standardhjul. Komponenterna är 105/Ultegra där det syns, men en 105-cykel ska i mitt tycke inte ha tektro-bromsar, och ett FSA-parti imponerar inte heller. Med det sagt kanske man ska vända på det och se 105/Ultegra-komponenterna som bonus om ram och hjul är ok. Jag har inte provat cykeln, men jag tycker inte man ska avfärda instegsmodellerna från trek, nishiki, scott och merida som ligger i ungefär samma prisklass. Jag hade hållit öga på utförsäljningar på wiggle och bikster, samtidigt provcyklat lite olika modeller för att få en uppfattning om vilken storlek du ska ha och hur det bör kännas.
det är inte 54 som man mäter stålramar (eller gängse vedertagna mått), det är kompaktgeo så de hittar på mått som är på de enskilda modellerna, i det här fallet så är det väl seat tube, cinellin jag har är till exempel en 54:a också, men den är precis lagom för mina 187.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag är på inget sätt en cykelexpert men tycker att detta med storlekstabeller bara ger viss vägledning. Går jag på mina mått så är jag oftast en 56 men föredrar i princip alltid 54 från de flesta tillverkare. Tycker alltid man ska provcykla och känna vad som känns rätt. Detta bygger förvisso på viss cykelerfarenhet då man som novis så klart har svårt att avgöra vad som känns rätt respektive fel. För mig känns 56 lite som att köra en minibuss och 54 blir mycket rappare och svarar mer direkt.
 

Zingo

Rolex
Förstår att det inte är optimalt att fråga om det är rimligt klokt att cykla Vätternrundan på min nuvarande cykel i denna tråd (typ som att fråga i en Rolex tråd om det är värt att byta upp från en Seiko). Har en Skeppshult Steel STC. Är hyfsat sportig om än såklart tung och bara 7 växlar men iaf Shimanos Alfine och skivbromsar (och en smal jäkla gel sadel som för en ovan gav värk dagen efter trots bara 7 km tur :sorry:). Kan den funka? Är det värt att uppgradera något? Exempelvis pedaler och köpa skor? Nya däck behövs, något speciellt? Värt att sattsa på andra fälgar?
IMG_2328.PNG
 

Freddie L

Panerai
Det fungerar om du måste. Nya däck några veckor innan start, riktiga cykelbyxor, bar-ends ("tjurhorn" på styret) för att kunna variera greppet åtminstone något, skor och pedaler. Ungefär i den ordningen.

Men du skulle få en trevligare, troligen mindre smärtsam och på alla vis bättre runda om du kunde skrapa ihop 8-10k och köpa en enkel racer (ny eller beg) och lite utrustning. Sälj två Seikosar och kör! Billiga racercyklar förlorar inte så mycket i värde, det finns alltid en marknad, så den kan säljas när du är klar.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Förstår att det inte är optimalt att fråga om det är rimligt klokt att cykla Vätternrundan på min nuvarande cykel i denna tråd (typ som att fråga i en Rolex tråd om det är värt att byta upp från en Seiko). Har en Skeppshult Steel STC. Är hyfsat sportig om än såklart tung och bara 7 växlar men iaf Shimanos Alfine och skivbromsar (och en smal jäkla gel sadel som för en ovan gav värk dagen efter trots bara 7 km tur :sorry:). Kan den funka? Är det värt att uppgradera något? Exempelvis pedaler och köpa skor? Nya däck behövs, något speciellt? Värt att sattsa på andra fälgar?
IMG_2328.PNG
Du kommer få det jobbigt i backar med bara 7 växlar, rakt styre är inget vidare på långa sträckor heller. Jag hade satsat på en dedikerad landsvägscykel om du är seriös med det. Sen att en sadel har gel behöver inte betyda att den är skön. Tunnare sadlar kan vara skönare, det som är viktigt är att den passan röven i fråga. Tips är att fixa en hyfsat billig racer och betala lite för att den ska passa dig bra. (dvs att du sitter optimalt)
 
Topp