Aero är ett stort hitte-på. Alldeles för esoteriskt för gemene man. Och dyrt.
...
Hej igen, jag var som sagt inte så sugen på att "debattera" detta ämne, det känns också lite synd att kladda för mycket i en tråd som egentligen handlar om vilken cykel man kör på, men eftersom det dykt upp frågor om utrustning och inte minst hjul så väljer jag att skriva några rader till.
Igen – jag upplever att både vikt och luftmotstånd (aero) påverkar cyklingen, men givet att man sitter på en hygglig racer och som motionär har ambition att cykla fortare tjänar man nog mer på att jobba med aerodynamiken.
Vilka delar jag upplever ger mer fart? (Håller man snittfart på sina längre rundor som är under 30km/h, är det kanske mindre intressant att jobba med detta)
1.Cyklistens körställning (till stor del gratis att jobba på detta)
2.Cyklistens kläder
3.Hög profil på hjul
4.Tempohjälm/strut
I tillägg till ovan kommer ju att en tempocykel möjliggör högre fart jämfört med vanlig racer pga aerodynamiskt fördelaktigare körställning, dvs punkt 1. Dock är ju en tempocykel inte gratis, så ett ganska stort köpbeslut för att bli lite snabbare som motionär.
Om jag vill ha "bättre hjul" i bemärkelsen att de hjälper mig cykla fortare på racern (snitt på +30km/h där jag tar vind själv, dvs inte ligger och roterar i stor klunga) tror jag att 50-60mm högprofil i kolfiber är en bra medelväg. Du får aerofördel plus viktbesparing jämfört med vanliga standardhjul. Att gå all in på viktbesparing på hjul är lite risky om du väger 80kg och över (vilket ju är vanligt bland svenska män), då många av de lättaste hjulen är lite veka (få ekrar, ev flex i fälg) för att hantera större cyklister på ett bra sätt.
Vill du bli snabbare på tempo med hjälp av hjul skulle jag satsa på disc bak och så hög profil fram du känner att du klarar av (med tanke på styrning i byig vind mm), sannolikt 80-90mm.
Jag håller med dig om att det finns tydliga begränsningar i hur mycket det "hjälper" med dyrare prylar till cykeln och håller definitivt med om att generell cykelträning och träning på förbättrad körställning är det som ger avsevärt störst resultat. Men att säga att aerohjul eller tempohjälm är "hittepå" tycker jag inte stämmer. Tillverkarna lyfter väl fram både aero och vikt som säljargument, inga konstigheter. Sedan är det upp till kunden att bestämma hur mycket pengar man vill lägga och på vad. Om man som i denna tråd frågar om Zipp-hjul drar jag slutsatsen att man är beredd att lägga en del pengar.
Själv har jag bättre prylar än vad som är motiverat givet min nivå, men det är lite som du själv är inne på – samma sak med klockor och behov – det är relativt!