• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

WBergdahl

Panerai
Zipp eller Roval. Hur hög profil vill du ha? Naven där är grymt bra.

Kanttråd är enklare och mer praktiskt, lite dyrare och lite tyngre. Tub är meckigt när det blir punka, men du kan ha högre däcktryck om du vill. Dock är de flesta tubdäck idag 22mm breda, men det optimala är faktiskt 25mm. Jag föredrar kanttråd pga att det är enklare, visst du kan spara 100gr i rotationsvikt, men lite praktiskt vill man ändå ha. Proffsen kör ju kanttråd oftast.

25mm optimalt?
Jag har alltid hört att 23mm är det som är mest eftertraktat och bäst :eek:
Och proffsen i de stora loppen kör ju tubukar, inte clincher...
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Zipp eller Roval. Hur hög profil vill du ha? Naven där är grymt bra.

Kanttråd är enklare och mer praktiskt, lite dyrare och lite tyngre. Tub är meckigt när det blir punka, men du kan ha högre däcktryck om du vill. Dock är de flesta tubdäck idag 22mm breda, men det optimala är faktiskt 25mm. Jag föredrar kanttråd pga att det är enklare, visst du kan spara 100gr i rotationsvikt, men lite praktiskt vill man ändå ha. Proffsen kör ju kanttråd oftast.

Jag är ute efter 40-60mm i profil. Har tittat på Zipp 303/404. Kanttråd känns som ett givet val när jag även tänkt träna på dem. Vilka säljer Roval hjul i Sthlm? Har bara sett de på kompletta hojar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Zipp eller Roval. Hur hög profil vill du ha? Naven där är grymt bra.

Kanttråd är enklare och mer praktiskt, lite dyrare och lite tyngre. Tub är meckigt när det blir punka, men du kan ha högre däcktryck om du vill. Dock är de flesta tubdäck idag 22mm breda, men det optimala är faktiskt 25mm. Jag föredrar kanttråd pga att det är enklare, visst du kan spara 100gr i rotationsvikt, men lite praktiskt vill man ändå ha. Proffsen kör ju kanttråd oftast.
Finns det något proffs som kör kanttråd? Och varför i så fall, de har ju följebilar och mekaniker som gör jobbet. Jag har uppfattningen att det börjat komma bra lätta kanttråd, men tub är lättare och det alla kör på, även på träning som jag förstått.
 

Apansson

Torpare
Är numera Specializeds in-house märke på hjul. Kommer bara som OEM på deras cyklar. Kan kanske gå att köpa löst från SCS, osäker
Vi kan köpa Roval löst iaf, en kollega köpte ett par.

25mm är det nya, tror att de som "har koll" kör 25, typ vår inköpschef som är jättejättenördig.

Vad gäller hjul, framförallt på time trial så är det faktiskt inte helt ovanligt med clinchers. Många lag med specialized-spons har faktiskt kört det en hel del av och till sedan 2012!
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Generellt så har trenden gått mot lite bredare däck på landsvägen, där alla tidigare körde 23:eek:r så är nu 25 standard more-or-less.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
aero vinner över vikt i de flesta sammanhang

Funderat lite över detta. Och jag är verkligen ingen gramjagare, trots att jag på äldre dar har sett ljuset med låg vikt.

Känner tvärtom. Det är fortfarande early days för cykelaero. En väldigt liten skiftning i vindens attackvinkel kan drastiskt förändra siffrorna som en ram/hjälm/cykel visar i vindtunneln. Och det kan räcka med en väldigt liten förändring i yaw, vindens attackvinkel. Tillverkarnas infomercials med svartvita siffror på låga drag-värden ska man ta med ett kar salt.

Ergo. Förutsatt en funktionell cykel avseende styvhet, komfort och livslängd (inga fånigt lätta delar som håller tre cykelturer. I solskensväder) så är lite vikt alltid lite vikt. Och massa som inte behöver accelereras upp i fart vid varje pedaltramp är enkom bra på en cykel. Lite vikt jobbar alltid med dig, aldrig mot dig. Mer eller mindre.
 

Apansson

Torpare
Funderat lite över detta. Och jag är verkligen ingen gramjagare, trots att jag på äldre dar har sett ljuset med låg vikt.

Känner tvärtom. Det är fortfarande early days för cykelaero. En väldigt liten skiftning i vindens attackvinkel kan drastiskt förändra siffrorna som en ram/hjälm/cykel visar i vindtunneln. Och det kan räcka med en väldigt liten förändring i yaw, vindens attackvinkel. Tillverkarnas infomercials med svartvita siffror på låga drag-värden ska man ta med ett kar salt.

Ergo. Förutsatt en funktionell cykel avseende styvhet, komfort och livslängd (inga fånigt lätta delar som håller tre cykelturer. I solskensväder) så är lite vikt alltid lite vikt. Och massa som inte behöver accelereras upp i fart vid varje pedaltramp är enkom bra på en cykel. Lite vikt jobbar alltid med dig, aldrig mot dig. Mer eller mindre.

Ett vettigt resonemang. Som amatör känner man ju mest skillnad på acceleration, komfort i ram samt växlingen. Det är nog ingen av oss här som trampar tillräckligt med watt för att känna hur mycket styvare en tarmac SL4 är än en SL3 och dylikt. En helt ok kolfiberram (ramset för 14-15') och en ny 11-delad DA med schyssta lågvikts DA-hjul är en drömcykel för oss amatörer, ingen av oss behöver mer än så, vi märker inte skillnad på styvhet och 300gr skillnad i en ram, det är enbart penisförlängare. Det här med aero är mest för att det ser ballt ut, för det gör det ju verkligen! Komfort, att sitta bra på cykeln samt en låg rotationsvikt, hyfsad vibrationsdämpning och fina växlar är det vi märker av! Sen är väl alltid tekniskt nörderi kul!
 

carlanton

Audemars
image.jpg


Min gravel grinder, pendlare (2-3 mil om dagen), landsvägsracer och myscykel. Börjar dock inse begränsningarna i att bara ha en cykel, särskilt när jag bara har ett par hjul och måste byta däck emellanåt. Det optimala vore att komplettetera med en schysst racer i 20 000-kronorsklassen och en långpendlare med stålram, riserstyre, växelnav och fästen för väskor och skärmar.
 
Funderat lite över detta. Och jag är verkligen ingen gramjagare, trots att jag på äldre dar har sett ljuset med låg vikt.

Känner tvärtom. Det är fortfarande early days för cykelaero. En väldigt liten skiftning i vindens attackvinkel kan drastiskt förändra siffrorna som en ram/hjälm/cykel visar i vindtunneln. Och det kan räcka med en väldigt liten förändring i yaw, vindens attackvinkel. Tillverkarnas infomercials med svartvita siffror på låga drag-värden ska man ta med ett kar salt.

Ergo. Förutsatt en funktionell cykel avseende styvhet, komfort och livslängd (inga fånigt lätta delar som håller tre cykelturer. I solskensväder) så är lite vikt alltid lite vikt. Och massa som inte behöver accelereras upp i fart vid varje pedaltramp är enkom bra på en cykel. Lite vikt jobbar alltid med dig, aldrig mot dig. Mer eller mindre.


Både aero och avsaknad av vikt är kul - men vet inte om jag håller med om dina slutsatser ovan fullt ut, å andra sidan vill jag inte dra igång någon megadebatt om detta (finns väl cykelforum där denna fråga stötts och blötts många gånger...).

Min erfarenhet är att du alltid jobbar med luftmotståndet, det är det största motstånd du måste överkomma för att komma fortare framåt på cykeln. Att ha tajta kläder och ändra sittställning till en position som gör att du tar mindre vind gör ju mer än hjul, hjälm och ram, men hårdvaran gör skillnad, igen enligt min erfarenhet. Ska du snitta över 30km/h på dina långrundor börjar det bli intressant att kika på uppgradering av dessa prylar. Kör du tempo/tri och har ambition på snitt kring 35-40km/h så är skillnaden än tydligare skulle jag säga.

Vikt känner jag mest av vid kraftiga tempoväxlingar typ igångdrag eller spurt alternativt då det går riktigt brant uppför. När man bara maler på på platten not so much. Psykologiskt är det dock trevligare att lyfta den lätta racern framför en tempohoj nedtyngd av dischjul...
 
Jag är ute efter 40-60mm i profil. Har tittat på Zipp 303/404. Kanttråd känns som ett givet val när jag även tänkt träna på dem. Vilka säljer Roval hjul i Sthlm? Har bara sett de på kompletta hojar.


Ville bara säga att det inte är så överjävligt krångligt att klistra tubdäck, lite mer meck men det är ju inte jätteofta det behövs (förhoppningsvis). Får du punka så har du ett helt reservdäck med som är förklistrat. Slit av punkade däcket och på med nya - med det klister som redan finns på däck och fälg kommer det sitta tillräckligt bra för att avsluta rundan.

Fördel med tub: Lägre totalvikt (fälg+däck), inga begränsningar i hur högt tryck du kan ha i fälgen (vissa kanttrådsfälgar i carbon är känsliga för höga tryck), potentiellt säkrare med punktering i hög fart.

Nackdel med tub: klistermeckandet, tubdäck är dyrare än jämförbara kantisar

Vill inte styra dig ifrån kanttråd, bara ge lite perspektiv då jag varit i samma båt, lycka till!
 

carlanton

Audemars
Appropå kolfiberhjul: finns det fler seriösa kineser än Yishun? Jag har mailat lite med Jason på Yishun (har aldrig varit med om en lika snabb och jobbig internetsäljare), och de kan bygga ett par 50mm clinchers med skivbromsfäste för under 4000 kr inklusive frakt och avgifter. Känns dock lite jobbigt om något skulle hända under leveransen, eller om jag skulle få ett måndagsex som måste reklameras. Jag är rätt säker på att Planet X använder säljer exakt samma hjul men med klistermärken. Tyvärr är de slut i lager och On One är typ det sämsta företaget jag handlat av.

Så vad ska jag göra? Ett par 29" XT-hjul kostar bara 2800 på XXL och väger 200 gram mindre än mina, men kolfiberhjulen väger nästan 500 gram mindre och är såklart snyggare. Är det lätt att knäcka kolfiberhjul?
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Ville bara säga att det inte är så överjävligt krångligt att klistra tubdäck, lite mer meck men det är ju inte jätteofta det behövs (förhoppningsvis). Får du punka så har du ett helt reservdäck med som är förklistrat. Slit av punkade däcket och på med nya - med det klister som redan finns på däck och fälg kommer det sitta tillräckligt bra för att avsluta rundan.

Fördel med tub: Lägre totalvikt (fälg+däck), inga begränsningar i hur högt tryck du kan ha i fälgen (vissa kanttrådsfälgar i carbon är känsliga för höga tryck), potentiellt säkrare med punktering i hög fart.

Nackdel med tub: klistermeckandet, tubdäck är dyrare än jämförbara kantisar

Vill inte styra dig ifrån kanttråd, bara ge lite perspektiv då jag varit i samma båt, lycka till!

Du rekommendera inte att tejpa fast däcket istället för klister?

Hur länge håller sig klistret bra på ett förklistrat reservdäck?
 

Knät

Cartier
Du rekommendera inte att tejpa fast däcket istället för klister?

Hur länge håller sig klistret bra på ett förklistrat reservdäck?


Tejp är fattigt, riktiga karlar klistrar däcken och har inga batterier i klockorna.. ;)

Klistret håller rätt så länge om du vikt reservdäcket på rätt sätt dvs klister mot klister i y-form.
Det klart bästa är att ha ett använt däck som reserv då det kan vara en jävla pina att få på ett nytt däck som inte är stretchat ännu.


Alla som säljer Spec kan ta hem Roval. 19.998:- ligger ordinariepriset på, oavsett höjd. Jag förderar Roval före Zipp just för navens skull, egna nav med DT-insida.. Dock kör jag på Shimano själv :bag: (Har dock Rovalkarbånisar på MTBn..)
 
Tejp är fattigt, riktiga karlar klistrar däcken och har inga batterier i klockorna.. ;)

Klistret håller rätt så länge om du vikt reservdäcket på rätt sätt dvs klister mot klister i y-form.
Det klart bästa är att ha ett använt däck som reserv då det kan vara en jävla pina att få på ett nytt däck som inte är stretchat ännu.


Alla som säljer Spec kan ta hem Roval. 19.998:- ligger ordinariepriset på, oavsett höjd. Jag förderar Roval före Zipp just för navens skull, egna nav med DT-insida.. Dock kör jag på Shimano själv :bag: (Har dock Rovalkarbånisar på MTBn..)

Knät har gett bra tips, som sagt det bästa är att köra med ett använt däck som reserv. Har aldrig testat tejp så jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt. Vanligt klister är dock inte så knepigt att hantera. Och vad gäller klister på reservdäcket är det ju så att eftersom det är kontaktlimsliknande grejjer så funkar det även om det är gammalt. Huvudpoängen är ju att man klarar fullfölja turen, så får man fixa det ordentligt senare (läs: klistra i lugn och ro hemma). Det ska rätt mycket till för att ett däck med bra lufttryck ska vilja kavla av en fälg så om du inte forcerar som en fantom i kurvorna är det ett ickeproblem.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Kör du tempo/tri och har ambition på snitt kring 35-40km/h så är skillnaden än tydligare skulle jag säga.

Aero är ett stort hitte-på. Alldeles för esoteriskt för gemene man. Och dyrt.


Sure, är man seriös triathlet/TT-åkare etc och det är norr om 35 i snitt vi pratar om så spelar varenda pinal roll. Och då är man redo att sänka de stora pengar som krävs för att få en gnutta mer fart under rätt omständigheter.

Men för Valfri Cyklist i Randomtown som sitter bra och effektivt på cykeln och har tighta cykelkläder och hojar någon gång i veckan, så är aero de senaste årens stora hitte-på... Visst, aero gjord rätt är gratis (well...) fart, under rätt omständigheter (läs: vinden ligger på i exakt rätt vinkel för att ram/hjul/hjälm ska arbeta mest effektivt) och för rätt cyklist, men hur stor roll spelar 6 watt mindre drag för en hobbyhojare? Zipphjul är inte gratis precis. Och exemplet som aeroproducenterna ofta drämmer på trumman för i sin reklam är ett tempolopp/motsvarande över 40k/25miles körd på en timma. Vid dessa hastigheter så kan man räkna hem många dussintals sekunder. Men hur många kan hålla 40km/h? Stadigt i en timma? Och beställa vind som ligger på i precis rätt vinkel?

Det är väldigt praktiskt och effektivt för tillverkarna att skylta med hårda svart-vita siffror i reklamen för folk att stirra sig blinda på och skrämma dem till att uppgradera. Men för den stora massan skulle jag rekommendera att investera pengarna i en coach istället. Och vänja sin kropp och nacke vid att cykla med händerna i bocken. Eller köpa en Sub för att knyta an till KS...

Min uppfattning är att låg vikt arbetar för cyklisten hela tiden, i princip i alla scenarios. Massa som inte behöver accelereras vid varje vevarmsvarv kan enkom ligga cyklisten till fördel. Till och med på platten trots att vi inte kan känna det. Aero jobbar effektivt under väldigt specifika förhållanden. Och en väldigt liten vindskiftning kan ge stora förändringar i hårdvarans aerodynamiska profil. Idag är det alldeles för "spikig" prestanda för alla utom de mest dedikerade/besuttna/sponsrade att investera dyra pengar i.

Typ så...

Vilka delar upplever du gav omedelbar fart ur ett aeroperspektiv? PMa gärna om vi ska bespara de andra Klocksnackarna våra utläggningar... :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Intressant tråd, som nördar iväg som så mycket annat... För egen del är upplevelsen av omgivningen och känslan i kroppen nummer ett. Så länge cykeln bjussar på en glädjande upplevelse för mig, räcker till när jag står på så mycket jag orkar så spelar material mindre roll. Cykling är bara en av flera träningsformer för mig. Jag nöjestränar. Och vill uppleva landskapet runt mig. Därför kör jag cyclocross. Funkar på landsväg, och på grusvägen förbi stallet.

Men visst upplever jag också begränsningar. Snittade ganska exakt 30 (ngn tiondel över kanske) på mina dryga sex mil i lördags. Där går dock min gräns just nu. Vid längre pass än så kostar det för mycket puls (energi) att hålla upp farten... Därför har jag ändå börjat känna mig nyfiken på landsvägscykel. Inte nödvändigtvis för att jag behöver kunna cykla snabbare, men om det skulle kunna bjuda på en annan känsla. Lite som olika löparskor. För stig (trail) och asfalt.

Det som hindrat mig att ha fler än en träningscykel är vare sig pengar, eller utrymme (japp, lyxigt läge), utan snarare att jag "drunknar" i detaljer när jag börjar kolla runt...

Intressant tråd, som sagt. Off topic. Men ändå.

A
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Den här monark cykeln står i garaget. En mycket tidig 90320 troligtvis 319 Continental 52cm
Från ca 1961 ( röda muffarna på ramen fanns bara första åren)
Originalutrustad med campagnolo tiamme. Huret mm
Originaldekaler kvar på ram och tror faktiskt även däcken är från 60 talet
Skall bara rengöra och smörja upp den samt se om däcken håller tätt

image.jpg
 
Mer oldschool...
Chesini med genomgående Campagnolo, bromsar och växlar är Record, kanska någon här vet när Super Record kom som hjälp till tidsbestämmning?
Bytte till mig denna mot en bubbla (VW 1303S -73) i slutet av 80-talet.
Blir inte direkt utnött nuförtiden, men jag försöker hålla den i skick och kör en del ibland. Från början var det en halvtransparent röd lack liknande en julgranskula, men div repor fick mig att ta fram en burk "BUMS" (jo det var på den tiden världens bästa färgborttagningsmedel fortfarande fick säljas) och under den slitna röda lacken fanns chrome i nyskick!

Vaga säljtankar finns pga "för mycket saker", någon här som har en uppfattning om ev. värde?

Cykla lugnt.

/Kristofer

2014-06-10 15.03.53.jpg
 
Aero är ett stort hitte-på. Alldeles för esoteriskt för gemene man. Och dyrt.
...

Hej igen, jag var som sagt inte så sugen på att "debattera" detta ämne, det känns också lite synd att kladda för mycket i en tråd som egentligen handlar om vilken cykel man kör på, men eftersom det dykt upp frågor om utrustning och inte minst hjul så väljer jag att skriva några rader till.



Igen – jag upplever att både vikt och luftmotstånd (aero) påverkar cyklingen, men givet att man sitter på en hygglig racer och som motionär har ambition att cykla fortare tjänar man nog mer på att jobba med aerodynamiken.

Vilka delar jag upplever ger mer fart? (Håller man snittfart på sina längre rundor som är under 30km/h, är det kanske mindre intressant att jobba med detta)
1.Cyklistens körställning (till stor del gratis att jobba på detta)
2.Cyklistens kläder
3.Hög profil på hjul
4.Tempohjälm/strut
I tillägg till ovan kommer ju att en tempocykel möjliggör högre fart jämfört med vanlig racer pga aerodynamiskt fördelaktigare körställning, dvs punkt 1. Dock är ju en tempocykel inte gratis, så ett ganska stort köpbeslut för att bli lite snabbare som motionär.

Om jag vill ha "bättre hjul" i bemärkelsen att de hjälper mig cykla fortare på racern (snitt på +30km/h där jag tar vind själv, dvs inte ligger och roterar i stor klunga) tror jag att 50-60mm högprofil i kolfiber är en bra medelväg. Du får aerofördel plus viktbesparing jämfört med vanliga standardhjul. Att gå all in på viktbesparing på hjul är lite risky om du väger 80kg och över (vilket ju är vanligt bland svenska män), då många av de lättaste hjulen är lite veka (få ekrar, ev flex i fälg) för att hantera större cyklister på ett bra sätt.

Vill du bli snabbare på tempo med hjälp av hjul skulle jag satsa på disc bak och så hög profil fram du känner att du klarar av (med tanke på styrning i byig vind mm), sannolikt 80-90mm.

Jag håller med dig om att det finns tydliga begränsningar i hur mycket det "hjälper" med dyrare prylar till cykeln och håller definitivt med om att generell cykelträning och träning på förbättrad körställning är det som ger avsevärt störst resultat. Men att säga att aerohjul eller tempohjälm är "hittepå" tycker jag inte stämmer. Tillverkarna lyfter väl fram både aero och vikt som säljargument, inga konstigheter. Sedan är det upp till kunden att bestämma hur mycket pengar man vill lägga och på vad. Om man som i denna tråd frågar om Zipp-hjul drar jag slutsatsen att man är beredd att lägga en del pengar.

Själv har jag bättre prylar än vad som är motiverat givet min nivå, men det är lite som du själv är inne på – samma sak med klockor och behov – det är relativt!
 

Sgt Hal

Omega
Ville bara säga att det inte är så överjävligt krångligt att klistra tubdäck, lite mer meck men det är ju inte jätteofta det behövs (förhoppningsvis). Får du punka så har du ett helt reservdäck med som är förklistrat. Slit av punkade däcket och på med nya - med det klister som redan finns på däck och fälg kommer det sitta tillräckligt bra för att avsluta rundan.

Fördel med tub: Lägre totalvikt (fälg+däck), inga begränsningar i hur högt tryck du kan ha i fälgen (vissa kanttrådsfälgar i carbon är känsliga för höga tryck), potentiellt säkrare med punktering i hög fart.

Nackdel med tub: klistermeckandet, tubdäck är dyrare än jämförbara kantisar

Vill inte styra dig ifrån kanttråd, bara ge lite perspektiv då jag varit i samma båt, lycka till!

Håller med ovanstående.
Två detaljer som ger fördel tub är att däcket sitter kvar på fälgen vid punka, vilket är väldigt trevligt om man får punka utför serpentinerna på tex Passo dello Stelvio, vidare ut för serpentinerna kan kolfiberfälg för kanttråd råka ut för det att värmen får epoxin att lösas upp varvid just flänsen som håller däcket lossnar. Klart otrevligt. Visseligen ovanligt men det finns rapporter om det.

Hemma på platten kör jag Reynolds DV46C (kanttråd) på cirka 1540 g och det funkar finfint. I bergen kör jag gärna på mina AX Lightness SRT42 tub som väger 905 gram. Ideliga accelerationer i serpentinerna uppför gör det lättare med mindre roterande massa. Där är det inte så mycket luftmotstånd man tampas med. Sällan man har det problemet vid 12-15 km/h när det brantar på ;-)
 

vekktah

Cartier
zepaqamu.jpg


On topic: min supersix ultegra di2, klart över vad jag måste ha men älskar den. Väger exakt sju kilo har jag för mig. I strl 60 (!)

....Sen har jag en caadx 105 alu (cross) som jag har som semestercykel för upptäcksfärder och lvg-substitut när man är ute o flänger på sommaren. Grymt med en cykel en gubbe i hemse kan laga om det går en eker eller liknande. Tung men pålitlig.
rasamu2e.jpg


Köpte även denna för ett par veckor sen
u8a8y5a9.jpg


Globe Ltd edition. Asskön. Inte lika true som att ha skruvat ihop den själv, men jag fördrar att cykla framför att skruva.

Efter att ha fått ny adress till jobbet blev fixiesuget helt enkelt för hårt. Nöjd med den även om jag aldrig förlåter mig själv att jag sålde JE's gamla ram :-(
Förstår inte heller varför jag aldrig cyklade mer på min förra fixie, som det är nu hottar jag på ärenden varje dag bara för att få
Snurra runt på den. Kärlek.


MTB har legat på is men nu när barnen är lite större hoppas jag ta upp det igen, ingen aning om vad det kan tänkas bli dock. En fulldämpad alu känns smartast tror jag.
 

carlanton

Audemars
Är hemma hos en bekant som fick den här cykeln (tillsammans med en Patek) av någon som ville imponera. Den har stått i en lägenhet i Moskva i fyra år och jag är rätt säker på att jag var den förste som körde den i skogen. Han tyckte att fi;zik-sadeln var för obekväm, därav tantsadeln...

image.jpg

image.jpg


Antagligen det dyraste jag någonsin kommer provcykla.
 

Apansson

Torpare
Är hemma hos en bekant som fick den här cykeln (tillsammans med en Patek) av någon som ville imponera. Den har stått i en lägenhet i Moskva i fyra år och jag är rätt säker på att jag var den förste som körde den i skogen. Han tyckte att fi;zik-sadeln var för obekväm, därav tantsadeln...

image.jpg

image.jpg


Antagligen det dyraste jag någonsin kommer provcykla.

Looks cyklar är fan inte snygga... :D
 
Topp