• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

V

Cartier
Tar lite inspiration från Happymtb och kör cykel i soffan :)
Racer, Argon18, Sram Force
image.jpg

Oldschool 26Ht, Cannondale Bad Boy Ultra, XTR, (den vackra 952 :))
image.jpg

Hipsteråk, Specialized Roll 1
image.jpg

Favoriten, no-name som de flesta tror är en gammal velodromcykel men tittar man noga sitter den ett helt vanligt 3-växlat baknav med växelföraren lite dolt nedanför sadeln. Framklingan är stooooor så den är sjukt snabb på 3:an och har förvånat mer än ett racergäng att man har tagit rygg :)
image.jpg

Retroracer, Raleigh från 1984 med Dura-Ace men den står på kontoret och ser fin ut.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Min pendlingscykel, Scott sub 30, med några år på nacken börjar må dåligt och eftersom jag är fullkomligt värdelös med verktyg osv funderar jag på att pensionera den permanent och istället skaffa en singlespeed för en förhållandevis liten slant. Jag har alldeles för kasst tålamod för att läsa mig fram till vad jsg bör satsa på men om jag har tretusen att lägga och är rätt förtjust i retrolooken, vad för beggad jonne bör jag leta efter? En kollega kör en Mongoose (se bild nedan) som han monterat sadel och handtag från Brooks på. Den är rätt schysst. Vad tror ni om den men annan färgsättning?

image.jpg
 

carlanton

Audemars
Min Planet X blev stulen och har ersatts av något roligare.

Mest originaldelar, men har bytt gaffel, däck, sadel och snabbkopplingar till lite lättare grejer. Går nu som grusvägsracer och medeldistandspendlare (3 mil om dagen) och snart som tävlingscross.

DSCF5009.jpg

DSCF5024.jpg

DSCF5021.jpg


DSCF5019.jpg
 

Bilagor

  • DSCF5021.jpg
    DSCF5021.jpg
    264.7 KB · Visningar: 68

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Looks is everything :)

Har sålt min racer nu och är cx-sugen...tycker den här är kunglig. Sram Red fast i en grön version. Är dessutom Cannondale fanboy sedan måååånga år tillbaka,

image.jpg

Hehe ja det verkar så.
Själv bryr jag mig mer om funktion, på med reflexer i hjulen o allt för att synas.
Är cool ändå :)
 
  • Like
Reactions: V

Galaxy

Rolex
Jag sportade en damcykel fram tills i somras då den blev stulen, så nu lånar jag min fars vid de få tillfällena jag cyklar. Jag tänkte dock börja cykla lite oftare, och möjligtvis skaffa en cykel. Vad är det bästa alternativet för 2-3000? Motsvarighet till en all-around-klocka... Kommer främst användas som transportmedel på sträckor upp till 8 km. :)
 

Apansson

Torpare
Looks is everything :)
Har sålt min racer nu och är cx-sugen...tycker den här är kunglig. Sram Red fast i en grön version. Är dessutom Cannondale fanboy sedan måååånga år tillbaka,
image.jpg
Hydrauliska bromsar på den? Har du kollat Specializeds nya Cruxar för 2015, de är fantastiskt fina och sjuk bang for the buck.

Jag sportade en damcykel fram tills i somras då den blev stulen, så nu lånar jag min fars vid de få tillfällena jag cyklar. Jag tänkte dock börja cykla lite oftare, och möjligtvis skaffa en cykel. Vad är det bästa alternativet för 2-3000? Motsvarighet till en all-around-klocka... Kommer främst användas som transportmedel på sträckor upp till 8 km. :)

Jag skulle leta efter något begagnat av något kvalitetsmärke. Tyvärr har cyklar i den prisklass du nämner enormt höga underhållskostnader. Enkelbottnade fälgar som inte går att rikta, dåliga växelpaket och drivlinor som kräver enorma finjusteringar och är väldigt känsliga för slitage och dylikt. En bra hybrid får du från kanske 5-6000, men jag skulle rekommendera en hybrid i prisklassen 8000 om du har 8km enkel väg och planerar att börja cykla oftare, det blir ett dyrare inköp, men betydligt billigare i längden.
 

Galaxy

Rolex
Jag skulle leta efter något begagnat av något kvalitetsmärke. Tyvärr har cyklar i den prisklass du nämner enormt höga underhållskostnader. Enkelbottnade fälgar som inte går att rikta, dåliga växelpaket och drivlinor som kräver enorma finjusteringar och är väldigt känsliga för slitage och dylikt. En bra hybrid får du från kanske 5-6000, men jag skulle rekommendera en hybrid i prisklassen 8000 om du har 8km enkel väg och planerar att börja cykla oftare, det blir ett dyrare inköp, men betydligt billigare i längden.


Hehe, förstod nästan ingenting av det tekniska, men det lät avancerat och bra ;) Då kanske det är värt att börja spara lite mer koncentrerat till en cykel. Känns framförallt som det behövs när man börjar plugga på annan ort och ej har tillgång till bil.
 

Apansson

Torpare
Hehe, förstod nästan ingenting av det tekniska, men det lät avancerat och bra ;) Då kanske det är värt att börja spara lite mer koncentrerat till en cykel. Känns framförallt som det behövs när man börjar plugga på annan ort och ej har tillgång till bil.

Klena hjul som inte går att rikta om de blir skeva = du får köpa nytt hjul om det händer något. Drivlina = kedja, kuggar bak, växlar. Behöver justeras med jämna mellanrum samt bytas ut med jämna mellanrum. Växlar med högre kvalitet är inte lika känsliga när det kommer till hur ofta de behöver finjusteras, och de är inte heller lika känsliga för slitage, de kan köras mer nedslitna och ändå fungera än vad billigare komponenter kan.

Allt handlar om hur mycket du kommer cykla. Är det 3km ner till konsum en gång i veckan och hem från krogen så räcker en biltema/cykelringen-hoj långt. Ska cykeln användas mer flitigt som transportmedel tycker jag att det är värt det att skaffa något lite finare, det blir både roligare och billigare i längden!
 

V

Cartier
Hydrauliska bromsar på den? Har du kollat Specializeds nya Cruxar för 2015, de är fantastiskt fina och sjuk bang for the buck

Har för mig att det är mekaniska bromsar utan att ha hela specen i huvudet. Vet inte varför men Specialized racers har aldrig gjort något för mig. Har första versionen Roll-one däremot från Specialized men gillar Cannondales raka linjer.
 

V

Cartier
Crux är dock jäkligt rak i ramen!
121605

Ja, absolut godkänt men överröret skulle kunna ha varit rakare för min smak. Men jag får helt enkelt svänga förbi CykelCity, där kan jag ju jämföra med Cannondalen också. Som jag förstått det slutade Cykloteket med Cannondale inför årets säsong.

Eller så går jag all-in och kör BMC, så sjukt snygga cyklar. Deras CX.

image.jpg
 

Apansson

Torpare
Ja, absolut godkänt men överröret skulle kunna ha varit rakare för min smak. Men jag får helt enkelt svänga förbi CykelCity, där kan jag ju jämföra med Cannondalen också. Som jag förstått det slutade Cykloteket med Cannondale inför årets säsong.

Eller så går jag all-in och kör BMC, så sjukt snygga cyklar. Deras CX.

image.jpg

Yes, vi kör inte cannondale, men vi kan ta hem fortfarande. Cannondales kundservice är under all jävla kritik.
BMC är kungligt, men dyrt. Synd som fan att vi inte säljer dem.
 
Topp