Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nybyggen.. En granne krängde en inte helt perfekt tomt för 4.2 millar förra året, 800kvm. Där blir det ett parhus för 7M/st o 180kvm boyta vardera. Oklar försälj. Kan bli lurigt o få tillbaka investeringen...
Vi köpte för drygt 5år sen för 4.2. 840kvm tomt. Plus ett hus o osv.
Jag köpte bostadsrätt sommaren 2017, så för egen del vore det skönt om marknadspriserna steg till samma nivå. Dock bor jag i en äldre fastighet centralt, och priser i närliggande område på liknande lägenheter har varit i nästan samma prisklass.Som topic lyder så är ordet fritt att diskutera prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Jag personligen tror att vid årsskiftet så är marknaden tillbaka där den var innan sommaren 2017.
Jag tror att alla som köpte på tidigt 2000-tal och åren därefter är rätt glada och har tjocka plånböcker idag. Tyvärr även de små grisarna som köpte för 5-7 år sen och inkasserade helt bisarra summor sett till den korta tid som ökningen tog. Aja, jag får glädja mig att jag sålde samtidigt som jag köpte, annars hade de där extra 500 tusingarna känts så jävla sura att betala när motsvarande lägenheter gick för ca 1,9-2 milj förra året.
Det är jävligt tråkigt för oss ännu yngre som försöker komma in på marknaden nu. Det är inte lätt...
Jag tycker drivet på marknaden har avslagit en hel del.
Hus verkar ligga ute längre till salu, det blir inte lika snabbt hetska budgivningar som tidigare.
Men bara min analys som köpare/drömmare.
Dagens prisnivåer är resultatet av billiga pengar och masspsykos.
Att priserna började falla 2017, på toppen av en högkonjak med ultralåga räntor och rekordlåg arbetslöshet etc säger det mesta.
De enda faktorer som tillförts är rimliga krav på amortering och viss beloppsbegränsning, det verkar ha fått priserna att skaka.
Fundera då på:
lägre invandring efter valet = lägre efterfrågeökning
mer normala räntor
bortfasat ränteavdrag efter valet
höjda kommunalskatter efter valet
högre arbetslöshet
handelskrig?
Jag kan fortsätta räkna upp faktorer. Faktum är att vi står på toppen nu, och varje förändring kommer att vara negativ för bostadspriserna.
misstänker att det är detta du hänvisar till? https://www.sbab.se/1/om_sbab/press...ostadspriserna_kan_falla_med_8-9_procent.htmlSBAB: Bostadspriserna väntas falla med 10 procent fram till 2021.
Varför ska de stiga till samma nivåer? Ser du ditt boende som ett sätt att tjäna pengar eller för att du ska ha någonstans att bo?Jag köpte bostadsrätt sommaren 2017, så för egen del vore det skönt om marknadspriserna steg till samma nivå. Dock bor jag i en äldre fastighet centralt, och priser i närliggande område på liknande lägenheter har varit i nästan samma prisklass.
Ja det blir värre och värre. Nu ska mina stackars vänner som inte är rika och ekonomiska försöka spara ihop till insatsen...yiiiiikes...ca 500k för någon som knappt ägt 100k.
Jag ser mitt bostadsköp som både och. Det är väl klart att man alltid söker avkastning på investerat kapital, vilket jag också gör på mitt boende, annars hade jag hyrt mitt boende istället.Varför ska de stiga till samma nivåer? Ser du ditt boende som ett sätt att tjäna pengar eller för att du ska ha någonstans att bo?
Hade du tänkt att köpa ny bostad, i så fall ska du ju göra det när bostadspriserna sjunker. Köpa större när det sjunker och köpa mindre när det ökar.
Detsamma verkar gälla för villor, radhus och dyl. Förra året blev det budgivning på allt, nu är det bara välplanerade (och ljusa, fräscha) objekt som det blir budgivning på.Handlade mindre innerstadslägenhet (Stockholm) idag. Har varit runt på en del visningar under de senaste 3 månaderna, de perfekta objekten går fortfarande fort och för rätt bra pengar.
Däremot verkar lägenheter vilka har någon form av konstigheter (exv. udda planlösning) ta väldigt mkt längre tid och det budas friskt under utgång.
Frihamnen? Karlatornet?I Götet har vi ingen överproduktion av nyproducerat som ni har i Fjollträsk. Faktum är att det enda som hänt i Götet är att vi blivit drabbade av massa negativa rubriker i om bostadsmarknaden. Men dessa rubriker handlar om bostadsmarknaden som helhet.
Karlatornet är ju i princip slutsålt, så vet inte om just det vittnar om en överproduktion. Däremot finns andra expansiva områden i kranskommuner, ex Mölndal och Kungsbacka där jag tror byggbolagen kan få det svårt att få sålt sina nyproducerade lägenheter.Frihamnen? Karlatornet?
Frihamnen? Karlatornet?
@eccj @Götlaborg Mycket gissningar, jag vet inte hur det ligger till i Gbg men överutbudet av nyprod brf har jag för mig gäller samtliga större byar i Sverige
Nordea släppte en bra rapport om det.
Edit,
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/41/97/C1/wkr0011.pdf
http://intelligencewatch.org/wp-content/uploads/2017/10/IW_Bostadsmarknad_okt17_low.pdf
![]()
Samma situation som sthlm mao.Byggs mycket på Hisingen (räknas väl som Göteborg) och i Mölndal (egen stad men ligger mycket när Göteborg) och även på andra ställen. Dock är det ganska färdigbyggt inne i stan mer eller mindre (Johanneberg, Vasa, Linné, innanför vallgraven, Lorensberg o.s.v.). Så det finns ingen riktig konkurrens från nybyggnation gentemot stan även fast det andra också räknas till stan så att säga.
Just detta som gör att vi har den situation vi har. Folk ser sina bostäder som investeringar och inte som bostäder. Många har dessutom bytt upp sig och riskerar att sitta med svartepetter vid en separation tex.Jag ser mitt bostadsköp som både och. Det är väl klart att man alltid söker avkastning på investerat kapital, vilket jag också gör på mitt boende, annars hade jag hyrt mitt boende istället.
Vilken anledning? Begagnatmarknaden går fortfarande relativt bra i merparten av Sverige, det som verkligen tynger marknaden är utbudet av nyproduktion som är för högt prissatt, samt det nya amorteringskravet som påverkar folks möjlighet att låna. Framförallt drabbar amorteringskravet ensamhushåll och folk som separerar, då det kan blir svårare att efter skilsmässa ha råd att köpa ny lägenhet.Just detta som gör att vi har den situation vi har. Folk ser sina bostäder som investeringar och inte som bostäder. Många har dessutom bytt upp sig och riskerar att sitta med svartepetter vid en separation tex.
Sitta lugnt i båten och amortera rejält på lånet är ett bra alternativ för att hamna på rätt sida den dag det går åt skogen.
Räntan kommer inte att gå upp inom överskådlig framtid. Tänk om Svensson tredubblar sin boendekostnad, hur tror ni de resonerar kring shopping, resor osv?
Det är ovanstående som gör att vi befinner oss i denna prisbubbla. Hade hyresnivån på hyresrätter varit friare och lite mer anpassningsbar utifrån ränta, inflation m.m. hade det högst troligt producerats fler hyresrätter vilket i sin tur givet en stabilare marknad för bostadsrätter.Jag ser mitt bostadsköp som både och. Det är väl klart att man alltid söker avkastning på investerat kapital, vilket jag också gör på mitt boende, annars hade jag hyrt mitt boende istället.
Vadan detta snack att man inte får tjäna pengar på sin bostad? Halva Sveriges befolkning bor i ägt boende, och har på senare år sett en ordentlig ökning av värdet på sina bostäder. Många har sålt och bytt upp sig, tack vare bristen på bostäder i kombination med den högkonjunktur som råder. Klart att alla som vill och kan hakar på detta rally för att ta del av kakan, och ju förr man gör det desto bättre. Jag köpte själv bostadsrätt för strax ett år sedan för hårt intjänade pengar, och ser verkligen inga fel i en eventuell prisuppgång. Är detta enligt dig omoraliskt, eller varför är du så kräsen till att tjäna pengar på boendet, som man dessutom betalar reavinstbeskattning på? Vad är skillnaden på detta jämfört med allt annat köp och sälj? Är det mer rätt att tjäna 40k på K&S genom att sälja Daytona för obscena priser än att tjäna pengar på en generell boprisuppgång?Det är ovanstående som gör att vi befinner oss i denna prisbubbla. Hade hyresnivån på hyresrätter varit friare och lite mer anpassningsbar utifrån ränta, inflation m.m. hade det högst troligt producerats fler hyresrätter vilket i sin tur givet en stabilare marknad för bostadsrätter.
Det bästa om det går stt hitta en nivå där hyra+räntekostnader för en bostadsrätt motsvarar hyresnivån för en hyresrätt med ett 1:a handskontrakt. Tanken är att man ska bo i sin bostad, inte tjäna mer pengar på den än på sitt förvärvsarbete.
Köpte vår villa 2009 så visst har vi gjort en bra procentuell ökning även om den inte är lika stor som bostadsrätter. Skulle jag sälja nu har jag bott gratis under alla dessa år och dessutom tjänat en bra slant utöver det. Enligt mig är det helt fel...Vadan detta snack att man inte får tjäna pengar på sin bostad? Halva Sveriges befolkning bor i ägt boende, och har på senare år sett en ordentlig ökning av värdet på sina bostäder. Många har sålt och bytt upp sig, tack vare bristen på bostäder i kombination med den högkonjunktur som råder. Klart att alla som vill och kan hakar på detta rally för att ta del av kakan, och ju förr man gör det desto bättre. Jag köpte själv bostadsrätt för strax ett år sedan för hårt intjänade pengar, och ser verkligen inga fel i en eventuell prisuppgång. Är detta enligt dig omoraliskt, eller varför är du så kräsen till att tjäna pengar på boendet, som man dessutom betalar reavinstbeskattning på? Vad är skillnaden på detta jämfört med allt annat köp och sälj? Är det mer rätt att tjäna 40k på K&S genom att sälja Daytona för obscena priser än att tjäna pengar på en generell boprisuppgång?
Och det finns en solklar anledning till varför hyresrätter inte byggs i större utsträckning. Privata hyresrätter byggs inte då det inte är lönsamt, och kommunerna bygger inte hyresrätter då de helt enkelt inte har råd, och med tanke på att den svenska ekonomiska motorn verkar varva ner enligt konjunkturinstitutet så lär vi inte se fler hyresrätter den närmsta tiden heller. Dessutom är hyrorna extremt höga på dagens nybyggda hyreslägenheter. I Göteborg/Mölndal kan du få betala 9-11k i månaden för en ny hyresrätt (2a), och det är nästan dubbelt så mycket som jag betalar för min bostadsrätt inklusive amortering. Men där ligger antagligen gränsen som hyresbolaget måste ta ut för att projektet ska gå runt, och det är långt ifrån alla som har råd med detta. Med andra ord kommer bristen på bostäder att kvarstå, och utvägen blir ju då att man får köpa sin bostad.
Och sett till privatekonomiska faktorer är det ju helt överlägset att äga din bostad. Istället för att enbart betala kostnader varje månad så amorterar man av sitt lån, vilket ju är en form av sparande, och ju mer du amorterat fram till den dag du realiserar tillgången, ju mer pengar har du loss och kan använda till att köpa annat.
Så att bubblan skulle bero på spekulationer i marknaden tycker jag är ett helt orimligt antagande.
Jag är på din sida, men menar du ideologiskt fel, samhällsekonomiskt fel eller "rimlighetsmässigt" fel?Köpte vår villa 2009 så visst har vi gjort en bra procentuell ökning även om den inte är lika stor som bostadsrätter. Skulle jag sälja nu har jag bott gratis under alla dessa år och dessutom tjänat en bra slant utöver det. Enligt mig är det helt fel...