ChumpTime
Silver
Sprakar liv i debatten igen. En av sakerna som jag tycker är orättvis och hämmande för framförallt unga och förstagångsköpare är bankernas låneregler. Om en person vill ta ett lån, tycker jag det borde vara andra krav om man binder räntan under längre tid, då det är orimligt att man ska klara en ränta på 4x det. Man kan nu binda en tioåring på omkring 2%, sätt isåfall krav på unga och förstagångsköpare att de ska binda om de vill låna ett högre belopp jämfört med sina löner.
![]()
Var länge sedan jag läste om det här i skolan, men den aggregerade kreditrisken på systemnivå blir väl inte lägre med ett sådant upplägg? ”Fixed rate mortgages” med 30-50 års bunden ränta och full amortering under bindningsperioden är väl den allra vanligaste låneformen för bostäder i USA, och vad som hände där 2006ff visar ju att det inte handlar om vilka regler som finns utan hur man applicerar dem. Att skapa särskilda gräddfiler för unga med hög skuldkvot är ett sätt att tjäna pengar på marginalen samt en ev politisk vinst. Hur önskvärt det är på samhällsnivå går la att diskutera?
Senast ändrad: