• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tror ni om prisutvecklingen på bostadsmarknaden?

Sprakar liv i debatten igen. En av sakerna som jag tycker är orättvis och hämmande för framförallt unga och förstagångsköpare är bankernas låneregler. Om en person vill ta ett lån, tycker jag det borde vara andra krav om man binder räntan under längre tid, då det är orimligt att man ska klara en ränta på 4x det. Man kan nu binda en tioåring på omkring 2%, sätt isåfall krav på unga och förstagångsköpare att de ska binda om de vill låna ett högre belopp jämfört med sina löner.
6D4208BB-AB59-41DE-8B71-903538C6AF92.jpeg

Var länge sedan jag läste om det här i skolan, men den aggregerade kreditrisken på systemnivå blir väl inte lägre med ett sådant upplägg? ”Fixed rate mortgages” med 30-50 års bunden ränta och full amortering under bindningsperioden är väl den allra vanligaste låneformen för bostäder i USA, och vad som hände där 2006ff visar ju att det inte handlar om vilka regler som finns utan hur man applicerar dem. Att skapa särskilda gräddfiler för unga med hög skuldkvot är ett sätt att tjäna pengar på marginalen samt en ev politisk vinst. Hur önskvärt det är på samhällsnivå går la att diskutera?

Senast ändrad:
Var länge sedan jag läste om det här i skolan, men den aggregerade kreditrisken på systemnivå blir väl inte lägre med ett sådant upplägg? ”Fixed rate mortgages” med 30-50 års bunden ränta och full amortering under bindningsperioden är väl den allra vanligaste låneformen för bostäder i USA, och vad som hände där 2006ff visar ju att det inte handlar om vilka regler som finns utan hur man applicerar dem. Att skapa särskilda gräddfiler för unga med hög skuldkvot är ett sätt att tjäna pengar på marginalen samt en ev politisk vinst. Hur önskvärt det är på samhällsnivå går la att diskutera?

Med det sagt tycker jag att det är rimligt med lite mer flexibilitet när man bedömer betalningsförmåga. Som underläkare har jag t.ex relativt låg fast inkomst och ej tillvidareanställd förrän man är typ 40 år gammal. Å andra sidan dras det in ganska duktigt med jourersättningar etc varje månad och ev arbetslöshet är strikt på frivillig basis. SHB tyckte också det och kunde ta beslut om lån på kontorsnivå, men har flera kollegor i samma situation som blivit nekade ganska måttliga lån av andra storbanker och t.om SBAB.

Min erfarenhet är att bankerna gillar att se några årsinkomster bakåt i tiden som ser bra ut och då är det inte så noga med den fasta lönen eller om man är egen.

Min erfarenhet är att bankerna gillar att se några årsinkomster bakåt i tiden som ser bra ut och då är det inte så noga med den fasta lönen eller om man är egen.
Det är inte min erfarenhet, i mitt fall har begränsningar satts pga fasta förvärvsinkomsten, trots att totala inkomsten skulle tillåta ett mycket högre lån.

Gick till en del olika och fick liknande svar, gjorde dock inte så mycket i mitt fall då jag ändå inte behövt större lån, men blev rätt löjligt när man kunde visa dem x år av x intäkter men de tittar på helt andra siffror.

Det är kanske siffrorna det är fel på!? I mitt fall som har 0 kr i lön blev det stor skillnad efter att jag kunde visa min taxerade inkomst några år tillbaka. I mitt fall så ligger jag dock på 50 % belåning ungefär vilket kanske stressar banken mindre.

Det är kanske siffrorna det är fel på!? I mitt fall som har 0 kr i lön blev det stor skillnad efter att jag kunde visa min taxerade inkomst några år tillbaka. I mitt fall så ligger jag dock på 50 % belåning ungefär vilket kanske stressar banken mindre.
Inte i mitt fall, belånad till mindre än 50% med en tot inkomst på strax under 30% av bostadsvärdet. Med det sagt så vet jag att banken kan om de vill, men i mitt fall ville de inte.

Det är inte min erfarenhet, i mitt fall har begränsningar satts pga fasta förvärvsinkomsten, trots att totala inkomsten skulle tillåta ett mycket högre lån.
Märkligt. Jag kör eget AB och tar ut förhållandevis låg lön (brytpunkten) men SEB tittade på hela kalkylen med utdelning osv. Inga problem att låna 70% av bostadens värde i Stockholms innerstad. Total inkomst motsvarande en bruttolön om ca 35% av bostadens värde.

Märkligt. Jag kör eget AB och tar ut förhållandevis låg lön (brytpunkten) men SEB tittade på hela kalkylen med utdelning osv. Inga problem att låna 70% av bostadens värde i Stockholms innerstad. Total inkomst motsvarande en bruttolön om ca 35% av bostadens värde.
Kanske påverkar att jag inte har något AB?

Vad talar och krävs för att bostäderna ska öka ännu mer i värde? Att befolkningsökningen ökar ännu mer/ det byggs för lite nytt. Men sen då? Höjda löner, sänkta skatter och lägre ränta/lättare att få lån, det är väl de saker som skulle kunna få det att öka mer? Men de känns inte så troliga? Fyll i några bra och stora punkter som jag kan ha missat.

Edit: stavfel på öka.

Senast ändrad:
Ännu ett boktips ifrån min sida :) dessa sidor var framförallt relevanta,
9D4F5185-4377-46AC-8D6D-422524A43BC9.jpeg
45237D9E-C937-4665-AAE2-D430B8A9E877.jpeg
BFF25400-F4B8-419D-96BB-1D894853C9D6.jpeg
EC384A28-6A21-4A12-9189-5531FECA4545.jpeg
Spännande läsning!!

Vad talar och krävs för att bostäderna ska äka ännu mer i värde? Att befolkningsökningen ökar ännu mer/ det byggs för lite nytt. Men sen då? Höjda löner, sänkta skatter och lägre ränta/lättare att få lån, det är väl de saker som skulle kunna få det att öka mer? Men de känns inte så troliga? Fyll i några bra och stora punkter som jag kan ha missat.

Man skulle också kunna få ett scenario likt London dit många utländska människor med pengar sökt sig. Kommer det in en injektion av utländskt kapital i 'spekulationssyfte' kommer det också att få en märkbar effekt på priset.

Tillbaka
Topp