• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tror ni om prisutvecklingen på bostadsmarknaden?

Vilken ränta kräver banken att man klarar av idag om man lånar för att köpa bostad?
När vi köpte 2007 har jag för mig att de ville att vi skulle klara 7-8%. Räntan låste vi runt 5%...
Om jag idag låg på gränsen till att klara 3-4% skulle jag vara ganska nervös tror jag.
Sorry för OT, men det har ju lite att göra med ämnet iaf.
Har lånelöfte just nu, banken räknar på 7%

Du kanske tänkte på det, men det finns en tröskel vid 100 000 kr, då avdraget går ner till 21%. Tidigare var avdraget 50%!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ränteavdrag

Problemet är att om räntan är 10% så kommer många av oss inte längre ha ett jobb att gå till, du kanske har en supersäker anställning men för många kommer inte den uppväxlingen i inkomst gå att genomföra.

Ja, det har blivit dyrt att vara rik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lärkstaden
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...aste-villa-i-ar/repqlv!o66NvEklqk8awqaxNu23A/
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...es-dyraste-hus/repqkm!PaoaRvQn1MLUT5LhmBGSag/

Det känns sunt i sista artikeln där huset såldes för 125 miljoner år 2017 och det står även i artikeln ”Aller ska ha köpt fastigheten 1996 för 3 750 000 kronor.”

Det känns rimligt att bostaden (och troligtvis dess renoveringar, även om den nu behövde ytterligare renoveringar för 40 miljoner) kan gå från 3,75miljoner till 125 miljoner på blotta 22 år...nej då det är väl bara lite bostadsbrist som drivit upp priserna som någon politker säkert säger, det är en sund prisändring i Sverige, undra vad det huset ska kosta om ytterligare 22år? 4 miljarder?

DU får tycka vad du vill.
Det gäller att vara smart då det handlar om planering samt ekonomin i dagens läge.

//Simon
Så din tajming med bostadsköp i en av historiens brantast uppgående marknader var ren briljans och ett strategiskt genidrag från din sida? Det var smart.

Så din tajming med bostadsköp i en av historiens brantast uppgående marknader var ren briljans och ett strategiskt genidrag från din sida? Det var smart.

Vart står det när jag köpte mina fastigheter och hur ?
Det jag endast nämner är att på några av dessa så har värdet gått upp om man ser på vad jag betalade för dessa rejält i dags läget.

//Simon

Vart står det när jag köpte mina fastigheter och hur ?
Det jag endast nämner är att på några av dessa så har värdet gått upp om man ser på vad jag betalade för dessa rejält i dags läget.

//Simon
Ja, exakt. Smart planerat. :banghead:

• Like
Reactions: LS
Det känns sunt i sista artikeln där huset såldes för 125 miljoner år 2017 och det står även i artikeln ”Aller ska ha köpt fastigheten 1996 för 3 750 000 kronor.”

Det känns rimligt att bostaden (och troligtvis dess renoveringar, även om den nu behövde ytterligare renoveringar för 40 miljoner) kan gå från 3,75miljoner till 125 miljoner på blotta 22 år...nej då det är väl bara lite bostadsbrist som drivit upp priserna som någon politker säkert säger, det är en sund prisändring i Sverige, undra vad det huset ska kosta om ytterligare 22år? 4 miljarder?
Sedan 1996 har huspriserna ökat dramatiskt. Men det där priset på 3,75 miljoner kr 1996 tror jag var internförsäljning inom Allers, därför var nog priset väl lågt även för den tiden.

DU får tycka vad du vill.
Det gäller att vara smart då det handlar om planering samt ekonomin i dagens läge.
//Simon
Jag tror att många av de som gjort rejäla vinster med sina bostäder tillskriver sig en stor del av äran själva. Många gånger har de köpt med motiv som "alla vill bo i stockholm" eller "priserna går alltid upp"; men instället var det ZIRP, och lättlånade pengar som var drivers.

http://theblock.wellfastigheter.se/brf-2-0
Det har börjat dyka upp diverse kreativa lånepaket kopplade till bostadsköp. Jag vet även att flera andra aktörer skissar på mer eller mindre liknande lösningar.

Positivt? Negativt? Jag har ingen aning
Negativt. Vid en prisnedgång kommer folk flytta inte bry sig om sin lägenhet, de som blir kvar kommer att sitta med svarte petter. Det man lägger i insats får man nog se som förlorade pengar, lite som att köpa ett svartkontrakt man inte tänker sälja vidare.

Prisutvecklingen tickar på i kommunen jag bor i. En gissning är att minskningen från Stockholm snart smittar av sig.
upload_2018-7-6_11-17-55.png

https://www.maklarstatistik.se

Lästips, fokus Hisingen, GBG. Om priser, spekulation och vilka som inte får plats i den nya stadsdelen
10C0E7FF-133B-49BA-B52F-A7E6B2581822.jpeg
88C64CCD-60F4-456C-80DF-5FD389C96F3A.jpeg

https://omni.se/far-ratt-att-hava-kop-efter-att-inflytten-forsenats/a/m64qV4
Nu kan det bli skakigt om denna dom håller/ blir prejudicerande. Vissa bostadsproducenter riskerar att visa minus i antalet sålda lägenheter, och överutbudet utav nyprod. kommer ju öka än mer beroende på hur många som väljer att häva sina avtal.

Det har förekommit försäljningar med "förväntat marknadspris", dvs. att en lägenhet som såldes 2015 såldes med x antal% påslag ifrån hur marknaden låg till då, för vad som skulle vara det förväntade marknadspriset 2018 vid inflytt. Nu när marknaden gett vika, många projekt blivit försenade osv. är det nog många som är sugna på att hoppa av. Då blir utvecklarna och eventuellt vissa föreningar sittandes med svarte Petter, alternativt väldig prisdumpning. Om det sker, så är det väl troligt att det påverkar priserna på andrahandsmarknaden med.

Kombinera detta med många utvecklares minst sagt kreativa redovisningssiffror i årsrapporter där projekt som är under utveckling redan räknats in under vinster i böckerna så inser man att många utvecklare kommer få gå igenom stålbad.

Senast ändrad:
Nu kan det bli skakigt om denna dom håller/ blir prejudicerande. Vissa bostadsproducenter riskerar att visa minus i antalet sålda lägenheter, och överutbudet utav nyprod. kommer ju öka än mer beroende på hur många som väljer att häva sina avtal.

Det har förekommit försäljningar med "förväntat marknadspris", dvs. att en lägenhet som såldes 2015 såldes med x antal% påslag ifrån hur marknaden låg till då, för vad som skulle vara det förväntade marknadspriset 2018. Nu när marknaden gett vika, många projekt blivit försenade osv. är det nog många som är sugna på att hoppa av. Då blir utvecklarna och eventuellt vissa föreningar sittandes med svarte Petter, alternativt väldig prisdumpning. Om det sker, så är det väl troligt att det påverkar priserna på andrahandsmarknaden med.

Kombinera detta med många utvecklares minst sagt kreativa redovisningssiffror i årsrapporter där projekt som är under utveckling redan räknats in under vinster i böckerna så inser man att många utvecklare kommer få gå igenom stålbad.
Tänkte klistra in samma dom. Bra nyheter för dig? @Luckyluciano

Det har förekommit försäljningar med "förväntat marknadspris", dvs. att en lägenhet som såldes 2015 såldes med x antal% påslag ifrån hur marknaden låg till då, för vad som skulle vara det förväntade marknadspriset 2018 vid inflytt. Nu när marknaden gett vika, många projekt blivit försenade osv. är det nog många som är sugna på att hoppa av. Då blir utvecklarna och eventuellt vissa föreningar sittandes med svarte Petter, alternativt väldig prisdumpning. Om det sker, så är det väl troligt att det påverkar priserna på andrahandsmarknaden med.

Tänkte klistra in samma dom. Bra nyheter för dig? @Luckyluciano

Utan att ha dubbelkollat, men här var det väl frågan om andra saker också, typ att takhöjden sänkts med 20cm och annat som avvek kraftigt från vad som faktiskt hade köpts...? Så det handlade väl inte bara om själva förseningen?

Utan att ha dubbelkollat, men här var det väl frågan om andra saker också, typ att takhöjden sänkts med 20cm och annat som avvek kraftigt från vad som faktiskt hade köpts...? Så det handlade väl inte bara om själva förseningen?
De nämner just förseningen, och det är det jag har att gå på :(

Hittade det med, har inte läst TR dom dock men som jag förstod det var det just förseningen som de lutade sig emot i domen. Man kan väl konstatera att hela branschen biter naglarna i väntan på prejudikat kring förseningar & avtal iallafall.

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=1557570
Här finns lite mer att läsa
"Savana planerar framtida exploatering av byggrätter ovan idag befintlig byggnad. Om rätt att bygga medges äger Savana rätt att teckna upplåtelseavtal för tillkommande ytor, iordningställa ytorna till bostäder och sälja dess ytor som nya andelar inom Brf Plommonträdet. Påbyggnaden stärker föreningsekonomin i form av utökat avgiftsinflöde. Genomförs påbyggnaden kommer bostadsrättshavarna i befintlig byggnad påverkas av byggstörningar under byggtiden."

Senast ändrad:
De nämner just förseningen, och det är det jag har att gå på :(

Hittade det med, har inte läst TR dom dock men som jag förstod det var det just förseningen som de lutade sig emot i domen. Man kan väl konstatera att hela branschen biter naglarna i väntan på prejudikat kring förseningar & avtal iallafall.

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=1557570
Här finns lite mer att läsa
"Savana planerar framtida exploatering av byggrätter ovan idag befintlig byggnad. Om rätt att bygga medges äger Savana rätt att teckna upplåtelseavtal för tillkommande ytor, iordningställa ytorna till bostäder och sälja dess ytor som nya andelar inom Brf Plommonträdet. Påbyggnaden stärker föreningsekonomin i form av utökat avgiftsinflöde. Genomförs påbyggnaden kommer bostadsrättshavarna i befintlig byggnad påverkas av byggstörningar under byggtiden."

Vet som sagt inte. Men läste på annat håll (ej länkbart) att domen lutade sig på fler parametrar än själva förseningen. Ska se om jag kan luska lite.

Vet som sagt inte. Men läste på annat håll (ej länkbart) att domen lutade sig på fler parametrar än själva förseningen. Ska se om jag kan luska lite.
SvD idag, men man vet ju inte säkert föränn man har läst domen. Sen kan väl både HR & HD göra en annan bedömning.

Tycker synd om de som hamnat i kläm i dessa Brfer. Worst case scenario är ju att brf riskerar konkurs, men man ska ju inte måla fan på väggen så vi får väl se utveckligen av det här. Kan ju bli begränsat tex.
4B633356-5A32-4BC1-9F58-2CCEBA23CABC.jpeg
865BB8C6-76BB-46BC-952C-6E5213BC0892.jpeg

Sprakar liv i debatten igen. En av sakerna som jag tycker är orättvis och hämmande för framförallt unga och förstagångsköpare är bankernas låneregler. Om en person vill ta ett lån, tycker jag det borde vara andra krav om man binder räntan under längre tid, då det är orimligt att man ska klara en ränta på 4x det. Man kan nu binda en tioåring på omkring 2%, sätt isåfall krav på unga och förstagångsköpare att de ska binda om de vill låna ett högre belopp jämfört med sina löner.
Som tillägg är även den här rätt intressant
6D4208BB-AB59-41DE-8B71-903538C6AF92.jpeg

Tillbaka
Topp