• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker folket om Montblanc?

sinner

Panerai
Har haft en Timewalker GMT, en trevlig dressmodell med intressant luggdesign. Kändes välbyggd för "kaffepengen" jag gav för den.
Det enda riktiga minuset var visarna, GMT och sec-visarna var ok medan tim och min visarna kändes billiga.

image.jpg

image.jpg
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag hade ju hellre snott klockan. Brukar inte gilla nyare Rolex men har suttit och dreglat över den där på tok för länge! Grymt snyggt med grön text och grön visare!
Den är mycket trevlig, saknar min faktiskt :)

OnT: Gillar pennorna, dock ingen erfarenhet av klockorna men de lockar mig inte :)
 

richard1991

Cartier
Lite motsägelsefullt att påstå att man "Inte köper klockor för att andra ska bry sig om vad jag har på handleden." samtidigt som man sågar Montblanc som varumärke. De producerar uppenbarligen klockor av hög kvalité (se Hodinkee t.ex.). I mina ögon det som räknas. Gillart.
 

Zingo

Rolex
Tänker oftast, fin JLC, men det är ingen JLC och då försvann köpsuget. Märkesfixering? Kanske, vill bara inte erkänna det för mig själv... :happyhappy:
 

Rearden

Cartier
Förklara pennorna för mig, får jag magisk bättre handstil eller vad är grejen? Jag tappar bort pennor snabbare än handskar och håller mig pennor jag kan ta på kontoret men vore kul att höra från nån insatt!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Förklara pennorna för mig, får jag magisk bättre handstil eller vad är grejen? Jag tappar bort pennor snabbare än handskar och håller mig pennor jag kan ta på kontoret men vore kul att höra från nån insatt!

Nu äger jag iofs inte någon Mont Blanc-penna själv, men jag antar att det inte skiljer sig nämnvärt från allting vi ser i våra klockor.
En reklampenna från Biltema sätter din signatur lika bra på pappret som en Mont Blanc gör, lite på samma sätt som en Casio håller tiden lika bra som en Patek.
Detaljkänsla och hantverk...
 

DrDre

Patek
Lite motsägelsefullt att påstå att man "Inte köper klockor för att andra ska bry sig om vad jag har på handleden." samtidigt som man sågar Montblanc som varumärke. De producerar uppenbarligen klockor av hög kvalité (se Hodinkee t.ex.). I mina ögon det som räknas. Gillart.

Håller inte riktigt med dig. Arv och traditioner i ett företag och dess varumärke kan ju mycket väl uppskattas av den som bär klockan utan att man känner att man måste visa andra det. Jag hade tex en Patek ett tag för länge sedan och det kändes trevligt för mig själv att ta på den på morgonen och att snegla på den under dagen. Ingen i min omgivning noterade det.

Så företag/varumärken är inte ngt som bara används för att visa andra, det kan också ge ägaren tillfredsställelse/glädje/stolthet etc.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En reklampenna från Biltema sätter din signatur lika bra på pappret som en Mont Blanc gör, lite på samma sätt som en Casio håller tiden lika bra som en Patek.
Detaljkänsla och hantverk...
Nja. En reklampenna från Biltema är oftast ingen höjdare. Men siktar du in dig på en enkel bläckpenna utan krussiduller för 30 kronor och uppåt så minskar skriv-skillnaden drastiskt. Ungefär som Seiko vs. Patek ;)
 

BCKSTRM

Rolex
Hårda ord här. Jag var inne och provade en Montblanc Heritage Ultrathin igår och gillade den skarpt! Det fanns bara i roséguld men jag är isf inne på stål. Visst är den uppenbart inspirerad av JLC, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att VDn var VD för JLC innan (om jag förstår det rätt). Har provat JLC många gånger men gillar MB bättre rent designmässigt då jag inte gillar visarna och indexen på JLC.

För under 20k tycker jag det är en sjukt trevlig klocka! Visst har de ETA men det har ju Tudor också och de är lätta att serva.

Så, är alla fortfarande sjukt anti eller finns lite tycke för MB ändå?
Bild från igår:
image.jpeg

Och en lånad bild från nätet
image.jpeg
 

BCKSTRM

Rolex
Hårda ord här. Jag var inne och provade en Montblanc Heritage Ultrathin igår och gillade den skarpt! Det fanns bara i roséguld men jag är isf inne på stål. Visst är den uppenbart inspirerad av JLC, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att VDn var VD för JLC innan (om jag förstår det rätt). Har provat JLC många gånger men gillar MB bättre rent designmässigt då jag inte gillar visarna och indexen på JLC.

För under 20k tycker jag det är en sjukt trevlig klocka! Visst har de ETA men det har ju Tudor också och de är lätta att serva.

Så, är alla fortfarande sjukt anti eller finns lite tycke för MB ändå?
Bild från igår:
image.jpeg

Och en lånad bild från nätet
image.jpeg
Efter att ha läst några reviews måste jag bara säga att de som säger att det är en parfymklocka som kan jämföras med Daniel Wellington kan gå och lägga sig... Man är då verkligen ute och cyklar med en sådan jämförelse (om nu någon faktiskt menade allvar med ett sådant fjantigt påhopp)...

Denna sjukt vackra skapelse (i min mening snyggare är JLCs motsvarighet) är allt annat än en parfymklocka. Den åkte just riktigt långt upp på min prospectlista och något jag hoppas lägga vantarna på snart. Antar tyvärr att andrahandsvärdet inte är det bästa och då jag aldrig köpt nytt innan hoppas jag på att hitta den beggad - men å andra sidan lär inte så många sälja den med tanke på hur mycket Bang for the buck den faktiskt är. Visst är det kul med Inhouse men har verkligen inga problem med moddade ETAs. Har som vissa vet jagat en tunn dressklocka länge och var på vippen att köpa en JLC men av alla jag provat är denna den bästa avvägda klockan hittills när det kommer till design. Att man sedan kan få den för under 20k hos svensk AD är bara en sjukt trevlig bonus. Dock inte det bästa. Hade jag gillat JLCs motsvarighet bättre hade jag köpt den men känner mig för första gången tämligen övertygad om vilken klocka som blir min kostymklocka.

Om folk ändå tycker det är en parfymklocka som inte har i finrummet att göra tycker jag man ska läsa några av det reviews som lovordar den till skyarna.
 

Sputniq

Panerai
Efter att ha läst några reviews måste jag bara säga att de som säger att det är en parfymklocka som kan jämföras med Daniel Wellington kan gå och lägga sig... Man är då verkligen ute och cyklar med en sådan jämförelse (om nu någon faktiskt menade allvar med ett sådant fjantigt påhopp)...

Denna sjukt vackra skapelse (i min mening snyggare är JLCs motsvarighet) är allt annat än en parfymklocka. Den åkte just riktigt långt upp på min prospectlista och något jag hoppas lägga vantarna på snart. Antar tyvärr att andrahandsvärdet inte är det bästa och då jag aldrig köpt nytt innan hoppas jag på att hitta den beggad - men å andra sidan lär inte så många sälja den med tanke på hur mycket Bang for the buck den faktiskt är. Visst är det kul med Inhouse men har verkligen inga problem med moddade ETAs. Har som vissa vet jagat en tunn dressklocka länge och var på vippen att köpa en JLC men av alla jag provat är denna den bästa avvägda klockan hittills när det kommer till design. Att man sedan kan få den för under 20k hos svensk AD är bara en sjukt trevlig bonus. Dock inte det bästa. Hade jag gillat JLCs motsvarighet bättre hade jag köpt den men känner mig för första gången tämligen övertygad om vilken klocka som blir min kostymklocka.

Om folk ändå tycker det är en parfymklocka som inte har i finrummet att göra tycker jag man ska läsa några av det reviews som lovordar den till skyarna.

Tycker att den ser riktigt läcker ut, bara att köra :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hårda ord här. Jag var inne och provade en Montblanc Heritage Ultrathin igår och gillade den skarpt! Det fanns bara i roséguld men jag är isf inne på stål. Visst är den uppenbart inspirerad av JLC, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att VDn var VD för JLC innan (om jag förstår det rätt). Har provat JLC många gånger men gillar MB bättre rent designmässigt då jag inte gillar visarna och indexen på JLC.

För under 20k tycker jag det är en sjukt trevlig klocka! Visst har de ETA men det har ju Tudor också och de är lätta att serva.

Så, är alla fortfarande sjukt anti eller finns lite tycke för MB ändå?
Bild från igår:
image.jpeg

Och en lånad bild från nätet
image.jpeg
Är det inte ett inhouse manuellt verk i den?
 

Macklin

Cartier
Hårda ord här. Jag var inne och provade en Montblanc Heritage Ultrathin igår och gillade den skarpt! Det fanns bara i roséguld men jag är isf inne på stål. Visst är den uppenbart inspirerad av JLC, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att VDn var VD för JLC innan (om jag förstår det rätt). Har provat JLC många gånger men gillar MB bättre rent designmässigt då jag inte gillar visarna och indexen på JLC.

För under 20k tycker jag det är en sjukt trevlig klocka! Visst har de ETA men det har ju Tudor också och de är lätta att serva.

Så, är alla fortfarande sjukt anti eller finns lite tycke för MB ändå?
Bild från igår:
image.jpeg

Och en lånad bild från nätet
image.jpeg

Montblanc och JLC tillhör samma koncern, Richemont. Alla designlikheter är troligen medveten strategi att lägga Montblanc stilmässigt nära ett klockmärke med äldre anor.
 
Topp