• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

  • 1-5K

    Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

    Röster: 577 54.7%
  • 10-20K

    Röster: 231 21.9%
  • 20-40K

    Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

    Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

    Röster: 7 0.7%

  • Totala väljare
    1,054

NRE

Vacheron
2-Faktor
Gillar hur enorma klyftor vi verkar ha i detta land trots allt när någon tycker en färgad tygbit för 2k är nästintill gratis och samma summa får många heltidsarbetande spara en bra tid för att kunna spendera på något de verkligen vill :) Att det trots allt finns heltidarbetare som inte ens kan lägga de pengarna på mat varje månad gör en ju lite smått rädd....med risk för att låta som en kommunist vilket jag verkligen inte är :p
Tycker snarare att det låter som att du har identifierat ett problem. Folk prioriterar mat på bordet istället för klockor. Vansinnigt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gillar hur enorma klyftor vi verkar ha i detta land trots allt när någon tycker en färgad tygbit för 2k är nästintill gratis och samma summa får många heltidsarbetande spara en bra tid för att kunna spendera på något de verkligen vill :) Att det trots allt finns heltidarbetare som inte ens kan lägga de pengarna på mat varje månad gör en ju lite smått rädd....med risk för att låta som en kommunist vilket jag verkligen inte är :p
Håller md dig helt. Jag tror inte att det egentligen finns en "lösning" på detta, framför allt inte från staten, men lite absurt är det. Det finns någon undersökning om hur stora oförutsedda utgifter hushållen klarar av en månad, och "under 5K" är läskigt nog rätt vanligt svar.
 

JB_XII

Rolex
Jag är från en ”småstad”. Skulle säga att allt över Gant/DW anses dyrt.
Bara för att ge lite perspektiv så visade jag en bild på en DD i platina för min syster och frågade vad hon trodde den kostade... jag påpekade att det är en Rolex... ”7000:- kanske?”.
Och då är hon ändå ”modemedveten” och köper skor/väskor för en hel del pengar.
 

Reverso

Panerai
Vad gäller bl.a klockomaner och fotbollssupportrar så måste man vara en själv för att förstå sig på det. Det går inte annars. För övrigt så kryssade jag i 5-10k.
 

driftig

Breitling
Jag tror den klockointresserade medelsvensson köper en klocka i spannet ett par hundra till några tusen kronor. Man använder klockan dagligen några månader eller år, sen hamnar den i byrålådan. För att sen efter ytterligare några år kasseras. Sen repeat. Blir mer konsumtionen än (oviss) investering. Givetvis finns alla varianter, men jag tror det är ganska vanligt för de flesta. Det blir "referensramen" för hur man köper och äger en klocka, därav att många uppfattar klockor för mer än några tusen som dyra.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Gillar hur enorma klyftor vi verkar ha i detta land trots allt när någon tycker en färgad tygbit för 2k är nästintill gratis och samma summa får många heltidsarbetande spara en bra tid för att kunna spendera på något de verkligen vill :) Att det trots allt finns heltidarbetare som inte ens kan lägga de pengarna på mat varje månad gör en ju lite smått rädd....med risk för att låta som en kommunist vilket jag verkligen inte är :p
Klyftorna är ju delvis självförvållade även om det finns undantag. I Sverige har i princip alla samma förutsättningar när de föds men en del struntar i att utbilda sig ordentligt och får sedan stå sitt kast inom ett låglöneyrke. Andra väljer stimulerande jobb där lönen är låg.
 

lofgreno

Audemars
Ändå relaterat till ämnet;
Frugan älskar Dolce och jobbar hårt i firman hon är partner i. När sedan utdelningen landade var det jävligt enkelt att blåsa lite stålars på Net-A-Porter. Fin jävla scarf är det också. Med tanke på att den kostar mindre än en Aquis är det förvisso (åthelvete för) dyrt men också rätt billigt när allt kommer omkring. För henne var det nog minst lika nice (eller till och med niceare) än när jag fick hem min senaste klocka i samma prisklass. Man behöver liksom inte tänka på servicekostnader på scarves.
Är väl bra att frugan bränner stålar på det hon gillar. Gör det ju lättare för dig att bränna pengar på det du är intresserad av. :)
 
D

Deleted member 11690

Guest
Bor i en mindre stad och umgås mest med folk med arbetaryrken. De flesta verkar tycka 10-20 k är vansinnigt dyrt. Det är vad jag upplever att de flesta gissar på att en klocka de vet är ”dyr” kostar. Typ en rolex, omega lr liknande. Att de sedan blånar sig upp över öronen och köper en ny bil för 400 k anser många helt normalt där emot :D
 

Koppe

Cartier
Bra Poll! :)
På min förra arbetsplats hade kollegan köpt en ”fin klocka” till sonens examen.
-vad köpte ni för nåt då?
- en ”Gäänt” sa människan och såg så där äckligt nöjd ut.
Till saken hör att vi hade liknande inkomst och liv. Ungefär samtidigt köpte jag Explorer 36:an till hustrun. (vilket jag såklart inte nämnde)
Mina bekanta är för övrigt bara lärare, kommunfolk och annat slödder så här finns inga vettiga klockor.
Man köper resor, kök och Volvosar för pengarna istället.
Edit: kryssade i alternativet 5-10k.
Edit 2: @Gäspande_Skorpan 10k för en halsduk?! :wideyed: :D
lite OT , men var på en utbildning med jobbet i fior. Han som höll i UTB fick reda på att jag har ett klockintresse och slog sig ner för att tjöta . Diskussionen blev kortlivad efter han förklarat att han precis köpt tre stycken " GÄNTS " i olika färger :)...
 
Klyftorna är ju delvis självförvållade även om det finns undantag. I Sverige har i princip alla samma förutsättningar när de föds men en del struntar i att utbilda sig ordentligt och får sedan stå sitt kast inom ett låglöneyrke. Andra väljer stimulerande jobb där lönen är låg.
Absolut är det så även om alla kanske inte ha kapaciteten för att klara av en ingenjörsutbildning eller dyl. sen kommer man ju i till slut till det faktum att det är ett måste att vissa gör dessa andra jobb ty annars skulle inte samhället gå runt. Alla kan ju inte sitta som jurister, ingenjörer och ekonomer och rulla tummarna bakom ett skrivbord (likt mig just nu:) )

Men jag håller absolut med dig om att få länder har man så bra möjligheter att bli en medelklassperson som i Sverige om än att det kanske är svårt att få riktigt mycket pengar pga skattetryck och mycket annat.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Absolut är det så även om alla kanske inte ha kapaciteten för att klara av en ingenjörsutbildning eller dyl. sen kommer man ju i till slut till det faktum att det är ett måste att vissa gör dessa andra jobb ty annars skulle inte samhället gå runt. Alla kan ju inte sitta som jurister, ingenjörer och ekonomer och rulla tummarna bakom ett skrivbord (likt mig just nu:) )

Men jag håller absolut med dig om att få länder har man så bra möjligheter att bli en medelklassperson som i Sverige om än att det kanske är svårt att få riktigt mycket pengar pga skattetryck och mycket annat.


Nyttja svenska skolmodellen och dra sedan utomlands med magistern. :)
 

lofgreno

Audemars
Absolut är det så även om alla kanske inte ha kapaciteten för att klara av en ingenjörsutbildning eller dyl. sen kommer man ju i till slut till det faktum att det är ett måste att vissa gör dessa andra jobb ty annars skulle inte samhället gå runt. Alla kan ju inte sitta som jurister, ingenjörer och ekonomer och rulla tummarna bakom ett skrivbord (likt mig just nu:) )

Men jag håller absolut med dig om att få länder har man så bra möjligheter att bli en medelklassperson som i Sverige om än att det kanske är svårt att få riktigt mycket pengar pga skattetryck och mycket annat.
Håller med. Är nog tur att vi alla är olika. Hade alla haft jobb som mig hade det inte vart mycket som gått runt. Man får se det som att man bidrar med skattepengar. :)
Dock lite väl mkt kan jag tycka. :)
 

Dr Phil

Omega
Som flera andra sagt tror jag att många tänker att man får en fin klocka från ett känt märke för ett par tusen och då är ju en onödig lyx när man sätter sprätt på mer än typ 5 000 (vilket det ju är). Sen gäller ju motsvarande resonemang på nästan allt. Att köpa ett par gant-skor för 1500 anser många vara fin på grund av utmärkt kvalitet osv, men att köpa skor från ett riktigt skomärke för 5-6k verkar helt absurt.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Baserat på min vänskapskrets sätter även jag 5-10k. Många sprätter omkring med Gant, DW osv. Eftersom jag själv är universitetsstuderande går även min gräns ekonomiskt där i nuläget, men det beror förvisso inte på att jag tycker att en klocka för 20-50k är orimligt dyrt för en klocka, utan endast eftersom min ekonomi inte tillåter den typen av utsvävningar ännu.
En annan lite intressant sak jag lagt märke till bland vissa bekanta är hur de ibland ser på mikromärken (då jag själv nästan uteslutande har såna). Det har vid flera tillfällen hänt att jag fått höra "Har du lagt 4k på en klocka vars märke ingen känner till när du kunde fått en eller två riktiga märkesklockor, typ Gant, för samma pengar?".
Suck...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Precis det där, vad är det för någon universell regel som säger att utlandsresor är värda hur mycket som helst ?
Säger han som bor i det exotiska "utlandet" :D Skämt och sido så tror jag nog att en utlandsresa för 100k har större emotionellt/sentimentalt värde för mig om 30 år än klockorna jag bär idag.

OnT: mamma tycker att en klocka från Ullared för 100:- är det mest prisvärda man kan köpa (i klock-väg) och allt annat är dyrt. Jag har inte berättat vad mina kostar. #industriarbetarson
 

watchout1972

Panerai
Lite förvånad att så många landar över 5k.
Dem som inte är intresserade tror jag personligen aldrig skulle lägga över 5k, om ens något alls (de flesta). IPhone duger gott tycker jag att det finns många som tycker.
Sen finns det givetvis en del som lägger mer på klockor som dem flesta på KS skulle anse som slöseri med pengar.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är väl bra att frugan bränner stålar på det hon gillar. Gör det ju lättare för dig att bränna pengar på det du är intresserad av. :)
Yup. Har genom alla tider bara varit stöttande när jag velat köpa något dyrt och onödigt för mina pengar. Varenda gång. Tror det var tungan på vågen när det skulle giftas och skaffas knådds - vi litar på att den andra parten fattar rimliga beslut. Att behöva göra som andra i forumet beskrivit och smussla med hobbyn, fifan det vill man ju inte behöva.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tråkig men såklart vanlig fråga vad man får ge för en klocka om det är något kändare modell, de som frågar har oftast själv ingen klocka eller så hänger där en gammal "ur och penn" som saknat batteri sedan flera år tillbaka och för dom är ju allt över 10k galet. En annan har ju också vart där så inget konstigt
 
Med tanke på att du kan få samma design på en Regal på Ur&Penn för 150:- som en DW för 1500:- förstår jag att folk tycker det till och med är lite lyxigt med en DW. Om man nu ser klockan som en accessoar kan man ju likna det med något annat man har på sig.
T-shirt a 150:-, bra pris.
T-shirt a 1500:-, börjar bli dyrt.
T-shirt a 15000:-, Äru dum på riktigt?

I min värld är förstås 15000 helt rimligt för en klocka (rätt klocka).
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Å andra sidan blir det inte mycket kvar av en scarf efter dagligt användande i 30 år. Valfri sportklocka som får lite service står ju pall för det (med slitage såklart).
Morsan har samma scarf hon hade när jag var liten knodd för 25 år sedan. Att använda samma scarf varje dag är ju lite som att använda samma klocka varje dag - rysligt tråkigt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bor i en mindre stad och umgås mest med folk med arbetaryrken. De flesta verkar tycka 10-20 k är vansinnigt dyrt. Det är vad jag upplever att de flesta gissar på att en klocka de vet är ”dyr” kostar. Typ en rolex, omega lr liknande. Att de sedan blånar sig upp över öronen och köper en ny bil för 400 k anser många helt normalt där emot :D
Hade vi inte haft klockintresset skulle vi också haft råd med en sån bil. Det vet man sen gammalt att ju dyrare klocka desto rostigare bil.
 

Baywatch

Omega
Min erfarenhet är att priser som överstiger det du huttar i en vanlig klockbutik typ Stjärnurmakarna anses som dyrt.

Exempelvis i min lokala Stjärnurmakare-butik finns inget över 20k.

Så, allt över 20k är nog extremt dyrt för att lägga på en klocka enligt gemene man.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite förvånad att så många landar över 5k.
Dem som inte är intresserade tror jag personligen aldrig skulle lägga över 5k, om ens något alls (de flesta). IPhone duger gott tycker jag att det finns många som tycker.
Sen finns det givetvis en del som lägger mer på klockor som dem flesta på KS skulle anse som slöseri med pengar.
Innan jag vart inbiten så hade jag en certina för 3-4lax, ändå rätt dyrt för att vara ointresserad. Tror många kan tänka sig att ge något kring de summorna för att ändå ha något stadigt på handleden men tror också som du att många tycker det är idiotiskt när DW visar samma tid och telefonen ännu mer exakt.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Köpte en beggad Citizen Aqualand för runt 1800:- på tratten 2011 och var löjligt nöjd med den men en kvinnlig klasskamrat tyckte så här: "Så mycket för en klocka!"
Min mor tyckte inte heller om priset MEN vad lägger inte damer ut på skor och kläder etc?:rolleyes:.
Baserat på den upplevelsen röstade jag 1-5k och jag skulle säga i dagsläget är nog 3-5k tillräckligt för att en större majoritet ska tycka det börjar bli eller är dyrt.
Annars hade jag svarat 5-10k.
 
Senast ändrad:

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Över 10K är nog vad många anser börja bli riktigt dyrt för en klocka. I min bekantskapskrets är det många som kör med parfymklockor etc. men de är nog de flesta medvetna om att det inte är några ”riktiga” lyxklockor de kör med direkt, om inte har jag nog hintat det till dem några gånger.
Däremot håller nog flertalet jag känner med om att en stålsportklocka från Rolex etc. är orimligt dyrt för en klocka. Minns när jag bar min första Rolex på jobbet en 116710LN och en kollega utbrast när han fick veta att det var en Rolex: ”Wow, den måste ju kosta minst 25K!” När jag förklarade att den kostade det tredubbla så ville han nästan inte tro mig, hur kan en klocka i stål kosta så vansinnigt mycket? Har nog själv blivit fartblind för vad som är dyrt i klocksvängen numera tyvärr efter flera år på KS... ;)
 

watchout1972

Panerai
Med tanke på att du kan få samma design på en Regal på Ur&Penn för 150:- som en DW för 1500:- förstår jag att folk tycker det till och med är lite lyxigt med en DW. Om man nu ser klockan som en accessoar kan man ju likna det med något annat man har på sig.
T-shirt a 150:-, bra pris.
T-shirt a 1500:-, börjar bli dyrt.
T-shirt a 15000:-, Äru dum på riktigt?

I min värld är förstås 15000 helt rimligt för en klocka (rätt klocka).
+500 för en T-tröja är riktigt dyrt i mina ögon.
Allt handlar om van man väljer att lägga sina pengar på :)
 
Topp