• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

  • 1-5K

    Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

    Röster: 577 54.7%
  • 10-20K

    Röster: 231 21.9%
  • 20-40K

    Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

    Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

    Röster: 7 0.7%

  • Totala väljare
    1,054

Abrakadabra

Cartier
Ontopic så köpte jag min första klocka som oinsatt och la ungefär 5 000, det tyckt jag var mycket pengar då, och idag tänker jag fortfarande det är mycket pengar men av helt andra anledningar framförallt på grund utav vad man faktiskt fick för sina 5 000!
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Blev medlem den 15:de augusti 2017. Då tittade jag på klockor i prisklassen 2-4kkr, vilket nog kan tolereras av de flesta som för en "ordentlig klocka". Hade jag då vetat att jag nu skulle titta på klockor i 20kkr klassen skulle jag sannolikt givit mig själv på käften. Nu är det som det är men man kan inte låta bli att undra var det är på väg... Kanske lika bra att ge mig en snyting i förskott! :facepalm:
 

The lord

Audemars
Tror 5-10, det var vad jag själv hade tänkt lägga när jag skulle köpa ny klocka, sen hittade jag ks!:arghh: Och blev mer intresserad. Umgås med blandat folk, vissa har gött om pengar och dyra klockor, andra inga klockor och är vanliga arbetare.
 
Samtidigt så kan kvinnor, som min fru lägga 40k på en handväska :(
Fast det är ju precis samma nivå av "sjukt" för vanligt folk s.a.s om inte värre då en väska är en bit tyg, en klocka med automatiskt urverk inser ju de flesta har en viss teknologi och det är råmaterial osv som ska sammanflätas till ett med en väldigt låg felmarginal.

Att sätta ihop en väska är ju i den bemärkelsen rena barnleken vilket får mig att landa i att det är fan än mer sjukt att lägga enorma pengar på väskor/halsdukar/scarfs osv.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast det är ju precis samma nivå av "sjukt" för vanligt folk s.a.s om inte värre då en väska är en bit tyg, en klocka med automatiskt urverk inser ju de flesta har en viss teknologi och det är råmaterial osv som ska sammanflätas till ett med en väldigt låg felmarginal.

Att sätta ihop en väska är ju i den bemärkelsen rena barnleken vilket får mig att landa i att det är fan än mer sjukt att lägga enorma pengar på väskor/halsdukar/scarfs osv.
Man betalar inte för urverk och material. Stål är i stort gratis och mässing likaså. Rodium-plätering är billigt och guldvärdet i en guldklocka är en ytterst liten andel av priset på en guldklocka. Snarare är det så att råvaran i en exklusiv väska eller scarf är betydligt svårare att spekulera i då det ofta är organiskt material som måste hålla en viss nivå. Svårt att köpa hem en väldig massa fint ödleskinn utan defekt från godtycklig commodoties-marknad. Och skulle det enbart vara hantverket vi var ute efter skulle vi sitta med kinesiska tourbillons och inte sportklockor. Vi gillar lyx, märken och status. Jag tror också de flesta av oss innerst inne gillar att vi köper ”exklusiva” klockor. I själva exklusionen finns en rätt stor del av charmen (se även: väntelistor, limiterade serier, vintage).

Extra roligt blir det ju när man konstaterar att lyxgrupperna (LVMH, Richemont, Kering) både gör väldigt fina klockor och väldigt fina väskor - de torskar ut oss på precis samma sätt som de torskar ut frugan. Och tacka fan för det, hade varit sjukt trött om det enda forumet man var med på var ”Svenssonsnack.nu - för oss som gör precis som alla andra hela tiden för huga vad onödigt dyrt allt är”.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Fast det är ju precis samma nivå av "sjukt" för vanligt folk s.a.s om inte värre då en väska är en bit tyg, en klocka med automatiskt urverk inser ju de flesta har en viss teknologi och det är råmaterial osv som ska sammanflätas till ett med en väldigt låg felmarginal.

Att sätta ihop en väska är ju i den bemärkelsen rena barnleken vilket får mig att landa i att det är fan än mer sjukt att lägga enorma pengar på väskor/halsdukar/scarfs osv.
Skulle tänka mig att skinn till en väska i 100k klassen är dyrare än råmaterialet till en stålklocka i samma prisklass. Hörde en leverantör till Hermes som sa att dom tog 1 kohud av 100, 99 hade inte tilltäckligt hög kvalitet... = hela skinnet var inte 100% felfritt!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Allt över 5000:- är nog dyrt för de flesta. Är det en sportklocka, typ Garmin med GPS och sånt så är nog 7-8000 acceptabelt.
Samtidigt byter folk bil var tredje år, köper en massa strunt som helt förlorar sitt värde eller snusar/röker upp större summor per år. Bara dyra mobilabonnemang eller outnyttjade streamingtjänster skulle kunna betala en klocka (5-10k klassen) per år för flera jag känner. Allt är relativt.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Skulle säga att det allmänt anses dyrt med en klocka över 1000-5000. Frågan är vad som anses FÖR dyrt?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Får några år sedan hade jag säkert tyckt att 3-4k var dyrt för en klocka. Speciellt för en som bara visar tiden.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Allt över 5000:- är nog dyrt för de flesta. Är det en sportklocka, typ Garmin med GPS och sånt så är nog 7-8000 acceptabelt.
Samtidigt byter folk bil var tredje år, köper en massa strunt som helt förlorar sitt värde eller snusar/röker upp större summor per år. Bara dyra mobilabonnemang eller outnyttjade streamingtjänster skulle kunna betala en klocka (5-10k klassen) per år för flera jag känner. Allt är relativt.
För att inte tala om outnyttjade gymkort... :rolleyes:
 
Jag röstade 1-5k. Bor i en liten stad och det finns ingen förståelse för klockor över 500-1000kr om det inte gäller tränings/gps klockor. Har fått försvara mig många gånger när man köpt en klocka i 5-10k klassen och nån frågat vad man har på armen. Även en Seiko skx har ja fått förklarat för mig är onödig lyx :facepalm:
 

orrevirre

Breitling
Arbetar som management-konsult, och det är således mycket den bekantskapskretsen man försatt sig med. Skulle säga att allt över 20k är uppdeendeväckande. Samtidigt bränns det utan problem 10k på en ny kostym varje säsong. Lite skevt sett till livslängden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Allt över 5000:- är nog dyrt för de flesta. Är det en sportklocka, typ Garmin med GPS och sånt så är nog 7-8000 acceptabelt.
Samtidigt byter folk bil var tredje år, köper en massa strunt som helt förlorar sitt värde eller snusar/röker upp större summor per år. Bara dyra mobilabonnemang eller outnyttjade streamingtjänster skulle kunna betala en klocka (5-10k klassen) per år för flera jag känner. Allt är relativt.
För att inte tala om alla teknikköp som blir omoderna i om tre år eller hur alla programvaror, hårdvaror, musik ska hyras nuförtiden. Undrar hur många som räknar på kostnaden för Spotify t ex sett över en 30-årsperiod, som en stereo med musik höll förr. Det kommer att rinna mycket pengar mellan fingrarna för den som fastnar i det kortsiktiga träsket. Det blir inga pengar över till dyra klockor med det tänket.
 

jonasz

Cartier
2-Faktor
Mina arbetskamrater tyckte jag var dum i huvudet när jag spenderade 10000:- på en klocka. Rent objektivt är det ju galenskap egentligen då det är en ren lyxprodukt idag när man har rätt tid i telefonen. :D
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kryssade 1-5k. Min erfarenhet när jag pratar med kollegor är att om en klocka kostar över 2000 är det mycket pengar. En klocka för 4-5000 är således dyrt!
 

ScubaKing

Audemars
Folk som inte är intresserade av klockor förstår inte, och det är ju inte konstigt alls. Har en kompis, en äldre herre. Han samlar på symaskiner, ju äldre dessto bättre. Han berättade om att han hittade en maskin på auktion utomlands som han sedan budade hem, han betalade 120.000 kronor för den. Jag bara kollade på honom som om han var dum i skallen, vad i helvete liksom, det är en jävla symaskin!! Han skrattade och sa att det är ju samma sak med dina klockor, och han har ju rätt. :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Folk som inte är intresserade av klockor förstår inte, och det är ju inte konstigt alls. Har en kompis, en äldre herre. Han samlar på symaskiner, ju äldre dessto bättre. Han berättade om att han hittade en maskin på auktion utomlands som han sedan budade hem, han betalade 120.000 kronor för den. Jag bara kollade på honom som om han var dum i skallen, vad i helvete liksom, det är en jävla symaskin!! Han skrattade och sa att det är ju samma sak med dina klockor, och han har ju rätt. :)
En kompis till mig är nörd på vintage hi-fi. Han köpte något slags rör från 70-talet NOS från Tyskland som ska styra något i någon slags förstärkare. Han menade på samma sak - Sjuka pengar för något man egentligen inte behöver
 

Staben

KS Explorer Club
2-Faktor
Jag är ensam i min vänskapskrets som har det här nördiga intresset. Men jag smittar av mig i mitt intresse till andra som fått upp ögonen för det här. Skulle tro att fick de veta vad man lagt ut så blir man nog idiotförklarad. MEN de lägger ut pengar på sina intressen som kanske jag tycker är vansinnigt.

Summering, klart man ska unna sig sitt intresse som alla gör. :)
 
Topp