• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

  • 1-5K

    Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

    Röster: 577 54.7%
  • 10-20K

    Röster: 231 21.9%
  • 20-40K

    Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

    Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

    Röster: 7 0.7%

  • Totala väljare
    1,054

lofgreno

Audemars
Yup. Har genom alla tider bara varit stöttande när jag velat köpa något dyrt och onödigt för mina pengar. Varenda gång. Tror det var tungan på vågen när det skulle giftas och skaffas knådds - vi litar på att den andra parten fattar rimliga beslut. Att behöva göra som andra i forumet beskrivit och smussla med hobbyn, fifan det vill man ju inte behöva.
Kan bara säga grattis. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är för mig magiskt hur så många kan tycka att det är rimligt att elda upp 150.000kr vart tredje år på en bil (som i Sthlm oftast står still hela veckorna!) men absurt att lägga pengar på klockor som ändå har ett ganska stabilt värde över tid.
Svensson är helt enkelt dum i allmänhet. Kan inte komma på nån annan anledning.

(Och kom nu inte med invändningen att en ny bil är en nödvändighet för det är inte av den anledningen som folk byter bil hela tiden. Det är för att det är ballt. En bil som är 36 mån gammal är lika bra som en ny på typ allt.)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är för mig magiskt hur så många kan tycka att det är rimligt att elda upp 150.000kr vart tredje år på en bil (som i Sthlm oftast står still hela veckorna!) men absurt att lägga pengar på klockor som ändå har ett ganska stabilt värde över tid.
Svensson är helt enkelt dum i allmänhet. Kan inte komma på nån annan anledning.

(Och kom nu inte med invändningen att en ny bil är en nödvändighet för det är inte av den anledningen som folk byter bil hela tiden. Det är för att det är ballt. En bil som är 36 mån gammal är lika bra som en ny på typ allt.)
Fast finns det någon som köper en ny bil vart tredje år? Är det inte firmabilar alt privatleasing i de fallen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast finns det någon som köper en ny bil vart tredje år? Är det inte firmabilar alt privatleasing i de fallen?
Exemplet är lite spetsat förstås men jag har grannar som byter bil på tok för ofta för att det ska vara vettigt. En av dem byter vartannat år ungefär. Bra för BNP kanske, men inte för hans hushållsekonomi. Kanske därför han har Kronaby på armen? :arghh:

Statistiskt sett byter privatägda bilar ägare mellan 48-60 mån från ny. Men de är inte "slut" då heller.
 

Kai

Rolex
Mycket olika, men kan tänka mig att en oinvigd/ointresserad person kan tänka sig unna sig en riktigt fräsch och "dyr" klocka uppemot 5 k. Ser jag mig omkring så lägger knappt någon pengar på klockor, och de som gör det pyntar ett par tusen på en parfymklocka.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vanligt folk är det tråkigaste jag vet.
~Listen people 'cause I've got something to say, it's better to burn out than to fade away !!!
Guldstjärna till er som (utan att googla) vet vem det var som yttrade detta :)
Den gode Nisse Young såklart! My my, hey hey! Från Rust never sleeps förresten...
 
D

Deleted member 11690

Guest
Min erfarenhet är att priser som överstiger det du huttar i en vanlig klockbutik typ Stjärnurmakarna anses som dyrt.

Exempelvis i min lokala Stjärnurmakare-butik finns inget över 20k.

Så, allt över 20k är nog extremt dyrt för att lägga på en klocka enligt gemene man.
Så sant :) skulle aldrig prioritera bil framför klocka! Menar mer att folk ser allt runt 10-20 k som dyrt även fast de vet att man är klockintresserad. Har man inget intresse alls går nog gränsen tidigare :D dvs klocknoviser tror att vårt intresse är billigare än vad det är :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Med tanke på att ”många” tycker de spenderar på en klocka om den kostar mer än 2k ellr nåt...tror jag det handlar om 1-5k
 

PatrikN78

Breitling
Röstade 1-5k, kanske mest baserat på mina egna erfarenheter. Folk i min omgivning har nog knappt klocka ens, bor på bondvischan utanför en mindre stad, tjänar väl lite över snittet skulle jag gissa, men så var det ju det där med bil.... och barn.. och villa.. och ensamstående.
Egentligen tycker jag nog att upp till kanske 20k är rimligt (om ekonomin tillåter).
Kul poll!
 

D.Trump

Cartier
Röstade på 5-10. Tror som många andra att över 5 är dyrt och onödigt. Köpte en tissot för några år sedan för ca 2500 och blev halvt idiotförklarad, varför? Ur o Penn har klockor för 200 o dom visar tiden lika bra, fan att jag inte fick reda på det före mitt köpo_O
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med de flesta andra verkar det som, om att 5-10k anses som dyrt för de flesta ”normala” människor. Många har ju faktiskt klockor som nämnts för kanske 2-3000:- och de idiotförklaras nog sällan för deras val. Över 5k tror jag klassas som för dyrt för de flesta, och över 10k anses som helt åt helvete för typ 97% av befolkningen skulle jag tro.
För kännedom så bor jag ute i kustbandet i norra Bohuslän och umgås med en massa folk i 35-45årsåldern, typ medelklass med villa, Volvo, två ungar och ”bra” jobb. En kompis bär en Panna (som jag förmedlat genom KS), en bär en Speedy men resten bryr sig inte öht om klockor.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Undrar hur motsvarande poll ser ut på Bilsnack.se och Pjucksnack.com? Alla som köper något billigare än ”typ gratis på blocket” lär ju få höra om ett eftersom de sticker ut genom sina köp. Bara i den här tråden har vi behandlat folks kärror, kök, kvartar och frugans scarf liksom.

Jag tycker det är kul när folk lyxar till det. Jag tycker det är roligt med människor som på ett eller annat sätt har håll-käften-mycket pengar som inte är rädda för att faktiskt njuta av dem. Sen om det är Porsche, enorm TV, fet gulddinka, konst, resor eller en hatt som eventuellt kan ha burits av Napoleon skiter jag i; det är väl bättre att kulorna rullar än att de dör med en madrass fylld av stålars och inga fysiska eller mentala minnen? Min kollega har Versace-sneakers och går på krogen. Jag gillar klockor och skärmflygning. Alla gillar vi olika.
 
Enligt min bok var det Kurgan i filmen "Highlander", men du har givetvis rätt :)

Jag hade sagt Joe Elliott från Def Leppard. Bättre vetande än så är inte jag, men de inleder Rock of Ages med den frasen. Uppenbarligen var han inte först ;)

Edit: Om de knyckte citatet från Neil Young, knyckte Offspring den allra första stråfen från Def Leppard. Jävla massa knyckande :D
 

ScubaKing

Audemars
För folk som inte alls är intresserade eller kan klockor så har jag fått uppfattningen att runt 5000 kronor är väldigt mycket att betala för en klocka.
 

Crane

Panerai
Har precis bläddrat igenom tråden, kul läsning!
Själv blinkar jag knappt längre när jag hittar något begagnat att köpa för 15’ eller mer (visst, säljer en del också) men alla är vi olika..

Det jag inte riktigt kan släppa däremot är den där scarfen för 10 000 :eek: ...
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har precis bläddrat igenom tråden, kul läsning!
Själv blinkar jag knappt längre när jag hittar något begagnat att köpa för 15’ eller mer (visst, säljer en del också) men alla är vi olika..

Det jag inte riktigt kan släppa däremot är den där scarfen för 10 000 :eek: ...
Nu kostade den ju bara två lax (gratis!), men du får regga dig på scarftugg.se och börja snacka om vart i världen man enklast kan klippa en Hermes för list.
 

Abrakadabra

Cartier
Vanligt folk är det tråkigaste jag vet.
~Listen people 'cause I've got something to say, it's better to burn out than to fade away !!!
Guldstjärna till er som (utan att googla) vet vem det var som yttrade detta :)

Eller för att citera smala sussie, och det går någonting sådant här

"finns det inga vanliga människor här?"

"Det finns massor av vanligt folk här, de finns bara inte så mycket att berätta om dom!"

:)
 
Topp