• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

• 1-5K

Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

Röster: 577 54.6%
  • 10-20K

Röster: 233 22.1%
  • 20-40K

Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

Röster: 7 0.7%

• Totala väljare
    1,056
Jag tror att det ligger runt 1-5k.

Det är rätt roligt att tänka tillbaka på när jag köpte min första "riktiga" klocka runt år 2001 eller så. Hade fått ett arv på 10.000 kronor och gick in på Stjärnurmakarna och ville ha "det dyraste ni har". Jag var klockointresserad, men ville ha något riktigt bra för arvspengarna.
Kvinnan i kassan verkade tycka att jag var dum i huvudet.
Hon visade det dyraste Stjärnurmakarna hade då. Det var en Seiko Sportura (quartz) för 5.500. Det är ju en bra klocka, men knappast något speciellt. Det blev den i alla fall och jag var ganska stolt över att ha köpt den dyraste klockan de hade.

Nu var ju det där 20 år sedan, men jag har en kollega som gärna inte har på sig sina fina klockor när hon är här på jobbet. Hon använder dem bara vid speciella tillfällen. Det är modeklockor i prisklassen 3000:-.
Hon är ganska klockintresserad och jag försöker få henne att åtminstone köpa en Casio eller en Seiko, men det går inte riktigt fram.
Hon har ingen aning om hur mycket jag lägger på klockor.
Jag tycker att min Explorer är jäkligt dyr... och hon tycker att modeklockan är jäkligt dyr.

Minns sjäv när klockintresset började gro. Att ha en klocka för över 5000kr var ju lite av en dröm. Gränsen flyttas ju dock uppåt ju äldre man blir har jag märkt. Skulle säga att spannet 5-10k är betraktat som dyrt av gemene man :)
Mvh

Omgivningens smärtgräns går vid 5000 kronor. Allt dyrare måste vara en Rolex och ägaren måste ha köpt den för en lottovinst, för profiten efter skattefusk eller för bytet vid ett bankrån.

Jag tycker att det är tråkigt att människor inte förstår saker och tings värde. När jag läser 1800-talslitteratur tjusas jag över beskrivningar där berättaren rycker bort en knapp från sin väst, pantsätter den och får en krona som han kan äta sig mätt på och dessutom lämna några ören i dricks till flickan med vinkaraffen. Självklart har billig masstillverkning sina fördelar, men den grumlar också förståelsen för själva tillverkningsprocessen. En t-shirt ska helst inte kosta mer än en hundring. Att kostnaden då tas ut i andra led - i plagierad design, i miljöfarlig textiltillverkning, i låga sömmerskelöner, i långa transportkedjor, i kort hållbarhet - verkar inte ens de påstått klimatmedvetna begripa. Betalar jag en tusenlapp för en kortärmad tröja i bra kvalitet, sydd i en familjeägd ateljé av få men välbetalda sömmerskor, anses jag vara vansinnig. Vänner som röstar på Miljöpartiet och som demonstrerar för solidaritet och arbetarrätt himlar med ögonen åt mig. Samtidigt som de själva är klädda i slit-och-släng-kläder från H&M.

Missförstå mig inte. Jag dömer inte folk efter hur de klär sig. Jag menar bara: Att i det läget börja prata om horologi, om innovation, om exklusivitet, om avancerad finmekanik, om urmakare och handtillverkning - det är bortkastad tid.

Min flickvän vågade inte bära sin klocka jag köpte till henne först som kostar typ 4k. Fick övertala henne att det går runt många människor med dyrare klockor. Har polare som tjänar typ 100x mer än mig som tycker 1000kr är en dyr klocka. En hel del har ju blivit lurade till att en DW för 1500kr är "lyx"

Personligen tycker jag att "dyr" är när man köper något man egentligen inte har råd med eller tar på avbetalning exempelvis. Alltså är det relaterat till hur mycket pengar man har. Om det är en klocka för 1000kr eller 1000000kr spelar mindre roll i det sammanhanget, snarare om man verkligen har råd eller inte.

Omgivningens smärtgräns går vid 5000 kronor. Allt dyrare måste vara en Rolex och ägaren måste ha köpt den för en lottovinst, för profiten efter skattefusk eller för bytet vid ett bankrån.

Jag tycker att det är tråkigt att människor inte förstår saker och tings värde. När jag läser 1800-talslitteratur tjusas jag över beskrivningar där berättaren rycker bort en knapp från sin väst, pantsätter den och får en krona som han kan äta sig mätt på och dessutom lämna några ören i dricks till flickan med vinkaraffen. Självklart har billig masstillverkning sina fördelar, men den grumlar också förståelsen för själva tillverkningsprocessen. En t-shirt ska helst inte kosta mer än en hundring. Att kostnaden då tas ut i andra led - i plagierad design, i miljöfarlig textiltillverkning, i låga sömmerskelöner, i långa transportkedjor, i kort hållbarhet - verkar inte ens de påstått klimatmedvetna begripa. Betalar jag en tusenlapp för en kortärmad tröja i bra kvalitet, sydd i en familjeägd ateljé av få men välbetalda sömmerskor, anses jag vara vansinnig. Vänner som röstar på Miljöpartiet och som demonstrerar för solidaritet och arbetarrätt himlar med ögonen åt mig. Samtidigt som de själva är klädda i slit-och-släng-kläder från H&M.

Missförstå mig inte. Jag dömer inte folk efter hur de klär sig. Jag menar bara: Att i det läget börja prata om horologi, om innovation, om exklusivitet, om avancerad finmekanik, om urmakare och handtillverkning - det är bortkastad tid.

Min Navitimer kostar 80k. Jag älskar den och uppskattar verkligen kvalitén men jag har väldigt svårt att rättfärdiga priset. Marginalarna är nog väldigt feta skulle jag gissa.

Min Navitimer kostar 80k. Jag älskar den och uppskattar verkligen kvalitén men jag har väldigt svårt att rättfärdiga priset. Marginalarna är nog väldigt feta skulle jag gissa.

Ja, det är förstås sant och det är den andra aspekten av det hela. Många så kallade lyxmärken har alienerat sig från vanliga konsumenter. De vänder sig till ett mindre klientel, håller dessa på gott humör med insmickrande snobbism och höjer marginalerna per klocka - istället för att bejaka en bredare försäljning och tillmötesgå den efterfrågan på armbandsur som trots allt finns. Det är ett misstag som många modemärken förstår att utnyttja. Sätt en massproducerad kinesisk produkt runt armen på en kändis, marknadsför varan på sociala medier och skapa en hype. På så sätt går det att tjäna pengar på skräp.

Ja, det är förstås sant och det är den andra aspekten av det hela. Många så kallade lyxmärken har alienerat sig från vanliga konsumenter. De vänder sig till ett mindre klientel, håller dessa på gott humör med insmickrande snobbism och höjer marginalerna per klocka - istället för att bejaka en bredare försäljning och tillmötesgå den efterfrågan på armbandsur som trots allt finns. Det är ett misstag som många modemärken förstår att utnyttja. Sätt en massproducerad kinesisk produkt runt armen på en kändis, marknadsför varan på sociala medier och skapa en hype. På så sätt går det att tjäna pengar på skräp.

Helt korrekt :)
Den här låten sade allt redan på 1940 talet.

Senast ändrad:
Min personliga gräns går nog vi cirka 10. Tycker det är intressant, för det känns som Värdet av genomsnittsklockan har ökat markant på senare år. flertalet år av högkonjak med inflation i tillgångspriser är väl en del av förklaringen, kanske också stickprovsstorleken.

Min personliga gräns går nog vi cirka 10. Tycker det är intressant, för det känns som Värdet av genomsnittsklockan har ökat markant på senare år. flertalet år av högkonjak med inflation i tillgångspriser är väl en del av förklaringen, kanske också stickprovsstorleken.
Exakt vad betyder ’Högkonjak’ :hilarious: ???

Jag har inga motargument, bara funderingar kring det du skriver. Visst är det en begränsad mängd entusiaster. Förhoppningsvis kan branschen hur förändringar skulle påverka. Jag är inte säker på att klockförsäljningen skulle dubbleras om priserna halverades. Visst måste det till någon form av exklusivitet för att klockentusiaster ska lägga in pengar på nya klockor. Om en kändis marknadsförde billiga skitgrejer från Kina tror jag inte att denna exklusiva skara entusiaster skulle gå in i det. Jag vet inte om du har något exempel där det lyckats? Visst finns gruppen i gruppen som får en kick av att betala för mycket, annars är inte klockentusiaster en homogen grupp. Vi är väldigt olika. Den vanlige konsumenten som du hänvisar till, kommer aldrig att köpa en så dyr klocka. Inte ens en väldigt prisvärd. Branschen kan inte möta den gruppen och den gruppen kommer aldrig att förstå värdet. De står för långt ifrån varandra. Det är trots allt ett hantverk. Det är inga billiga parfymklockor.

Senast ändrad:
Spontant känns det som att personer utan intresse och insyn i klockvärlden tycker 5-10tkr är mycket för en klocka. ”Icke klockintresserade” personer tenderar ju också att köpa Apple Watch etc.

Är nog bara att kika på Apple's prissättning av Apple watch. Den är ju prissatt för att ses som premium, lyx, men inom räckhåll ändå. Så det ligger väl runt en 5k?

Jag minns att jag i högstadiet tyckte den begagnade Swatchen jag fick av min far var för dyr för att bära :p vågade inte ha den på mig när jag var liten utifall jag skulle råka ha sönder den ^^

Så det beror säkert också lite på var i livet man är :)

Skulle nog säga att allt efter modeklockorna räknas som dyrt av många idag. 3000kr och uppåt. Samma personer som tycker det är dyrt är samma som köper hörlurar, iphones och paddor som praktiskt taget är värdelösa efter 2-3 år.

Frågade en vanligt folk i min närhet.
Svaret:
Mjo, jag har väl köpt nån klocka för 1500kr nån gång. Men för något med kvalitet som jag tänkt ha som livskamrat skulle jag kanske kunna lägga 5000kr. Över det är bara trams :)

Det var alltså bord och inga stolar. Tramsiga är vi tydligen!:p

Numera kommer jämförelsen dras med vad en Apple Watch eller annan smart klocka kostar. Därför röstar jag på 5-10k. Över 10k låter väldigt dyrt för dom oinvigda och vill man ha en klocka som ser ok ut samt för att kolla tiden så finns det ju gott om alternativ under 5k.

Mer intressant är kanske när man väljer att lägga mer än 5-10k själv för en klocka. Dom flesta som har en finare klocka för säg 10k eller mer har fått den vid student, när dom fyllt jämnt eller dylikt. Vet väldigt få som valt att lägga mer än 10k på en klocka bara för att dom ville ha den.

Senast ändrad:
Numera kommer jämförelsen dras med vad en Apple Watch eller annan smart klocka kostar. Därför röstar jag på 5-10k. Över 10k låter väldigt dyrt för dom oinvigda och vill man ha en klocka som ser ok ut samt för att kolla tiden så finns det ju gott om alternativ under 5k.

Mer intressant är kanske när man väljer att lägga mer än 5-10k själv för en klocka. Dom flesta som har en finare klocka för säg 10k eller mer har fått den vid student, när dom fyllt jämnt eller dylikt. Vet väldigt få som valt att lägga mer än 10k på en klocka bara för att dom ville ha den.
Håller med om det första stycket, dvs jag tror många tycker det börjar bli dyrt för en klocka om det kostar mer än 5 tkr ca, särskilt nu när smartphones och smartwatches används i så stor utsträckning, bl.a. för tidsangivelse.
Däremot tror jag många klockintresserade (inkl. jag själv) är beredda på att betala >10 tkr för 'rätt' klocka. Det är ju bara att kika in i de flesta trådar här för att få det bekräftat... :pompus:

Majoriteten av icke klockfolk som jag pratat med tycker att klockor över 5k är dyrt.
Jag förstår ju ur deras perspektiv när dem inte har någon koll på klockbranschen.. Ofta får man höra typ "Man har ju klocka i telefonen? Eller så köper man en klocka för 100kr och den visar tiden lika bra."

Ja de brukar vara väldigt intressant för folk att veta vad ens klocka kostar.. men visst.. folk skyltar med sina bilar osv och berättar gärna vad dessa kostar så jag är inte blyg att berätta direkt!

mvh

Ja de brukar vara väldigt intressant för folk att veta vad ens klocka kostar.. men visst.. folk skyltar med sina bilar osv och berättar gärna vad dessa kostar så jag är inte blyg att berätta direkt!

mvh

Ja det här med bilar är ju tyvärr också fantastiskt trevligt!
Men att tycka det är hål i huvudet som vissa tycker att köpa en klocka för säg 50tkr och uppåt som förmodligen håller andrahandsvärdet/ökar medan man utan problem köper en bil för 500tkr som tappar 10-15% bara den rullar ut ur säljhallen. :p

Håller med om det första stycket, dvs jag tror många tycker det börjar bli dyrt för en klocka om det kostar mer än 5 tkr ca, särskilt nu när smartphones och smartwatches används i så stor utsträckning, bl.a. för tidsangivelse.
Däremot tror jag många klockintresserade (inkl. jag själv) är beredda på att betala >10 tkr för 'rätt' klocka. Det är ju bara att kika in i de flesta trådar här för att få det bekräftat... :pompus:

Jo, samma här, jag är beredd att betala mer själv, då jag är intresserad. Men av dom jag känner som har någon "finare" klocka så har den alltid tillkommit pga jämna födelsedagar eller firande av andra större händelser. Dom flesta av mina egna klockor har jag dock köpt själv. Det är kanske det som skiljer någon med intresse från gemene man.

Tillbaka
Topp