• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

  • 1-5K

    Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

    Röster: 577 54.7%
  • 10-20K

    Röster: 231 21.9%
  • 20-40K

    Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

    Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

    Röster: 7 0.7%

  • Totala väljare
    1,054

KenKun

Patek
2-Faktor
Mina systrar hade som förslag att köpa en "fin" klocka till vår far för några år sedan. Jag gick ju såklart igång totalt på idén och lassade upp ett gäng fina alternativ i 5-10k klassen. Det slutade med att jag inte fick vara med och besluta när de valde en gigantisk kronograf från Calvin Klein. Blir fortfarande bitter varje gång jag ser den där klossen. Så för dem som inte är så intresserade tror jag 10k är alldeles för mycket för en klocka.
Rättelse: Ex-systrar
 

Iskender

Omega
Lite väl mycket bajsnödig elitism i den här tråden hittills, bara några få vettiga inlägg.

Det ligger väl i sakens natur att du lägger mycket pengar på ditt intresse, du kanske sitter på en IWC för 120tkr och skrattar åt grannens DW samtidigt som grannen skrattar åt din gula gräsmatta medans hans är smaragdgrön och har lagt X antal tusen på den.

Ger inte mig nånting att se ner på andras saker, man lägger pengar på det man vill och bryr sig inte så mycket om vad andra lägger sina på.

Så var gränsen går för sk "vanligt folk" (bör stå ointresserade) är ganska menlös att försöka sätta.
 

Denvy

Omega
Håller med Iskender. Aldrig förstått varför man ska tycka sin chef är dum i huvudet som har en parfymklocka. De har ju självklart inget intresse i klockor.

Har växt upp i en väldigt liten ort och bor nu i en större stad, skulle helt klart säga 2-3000kr anses som "fint" och över 5 känns nog rent galet mycket för en klocka.

Jag tror många här inne skulle ljuga om de säger att de inte köpte en dyr klocka för känns sig lite bättre än andra. (Jag kollar på er Rolex folket o_O;))
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Lite väl mycket bajsnödig elitism i den här tråden hittills, bara några få vettiga inlägg.

Det ligger väl i sakens natur att du lägger mycket pengar på ditt intresse, du kanske sitter på en IWC för 120tkr och skrattar åt grannens DW samtidigt som grannen skrattar åt din gula gräsmatta medans hans är smaragdgrön och har lagt X antal tusen på den.

Ger inte mig nånting att se ner på andras saker, man lägger pengar på det man vill och bryr sig inte så mycket om vad andra lägger sina på.

Så var gränsen går för sk "vanligt folk" (bör stå ointresserade) är ganska menlös att försöka sätta.
Jag brukar dra likheter mellan detta och bilar...en på mitt jobb frågade vad en av mina klockor kostade för ett tag sedan och undrade hur jag kunde lägga så mkt pengar på den...sen pikade jag lite att hans nya Volvo också var ganska dyr.. som du säger..alla väljer vi olika saker att lägga pengar på.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Som många redan nämnt så handlar det ju såklart om ett intresse. Har någon enstaka klockintresserad i min närhet men betydligt fler motorintresserade. Min bror till exempel har lagt 100.000tals kronor på att köra roadracing på amatörnivå, Motorcross och enduro. Numera är det mountainbike som gäller och senaste inköpet kostade ca70k. Själv köper jag klockor för betydligt mindre pengar och min lilla samlings värde uppgår kanske till ca 50% av hans "cykel". Det är sånt man får leva med att människor tycker är konstigt eftersom de själva inte värdesätter det. Min far är jägare och har vapen för en rejält skaplig summa plus all kringutrustning när det gäller det. När jag ska köpa klocka för 10k så säger han "bara köööp, det är ju ditt intresse". Sen köper inte jag personligen klockor för att andra ska se vad jag har eller för att få likes på sociala medier eller här på KS. Jag testar lite olika i olika prisklasser som jag fått upp ögonen för. Många gånger är det som redan skrivits, att vad som är dyrt för vissa är inte det för andra. Men schyssta klockor finns i alla prisklasser enligt mig. Gäller bara att leta på rätt ställe ;)
Tappade väl tråden lite men den var i och för sig tappad sedan länge...
 
Senast ändrad:

engst

Cartier
Bra fråga! Har en trist känsla av att många helt enkelt inte prioriterar en klocka särskilt högt. Oavsett ”klass” etc är det möjligt för att samla till en nästan sexsiffrig semester, men samtligt tycka att det är för dyrt att lägga ”flera tusen” på en klocka.
 

jacob355

Breitling
Beror nog mycket på vad den klockointresserade har för välstånd, men tror att så fort det börjar kosta över 10 000 kr så är en ointresserad skeptisk till varför.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Min sambo tycker att allt över 500:- är dyrt för en klocka. Samtidigt tvekade hon inte en sekund på att köpa ett nytt gamingtangentbord för ca 1800:-. Det befintliga i samma prisklass hade inte "rätt respons" i ett specifikt spel, men fungerande fint i övrigt. Mitt tangentbord inkl mus som kostade typ 3-400:- vill hon inte ens ta i med tång. Det hänger som sagt mycket på intresse hur man värdesätter ting.

För att återknyta till klockor tycker hon (utan att vet priset) att Omega Speedmaster eller Sjöö Sandström Royal Steel Chronograph skulle passa henne själv fint. Hennes förslag är att jag köper en sådan till mig själv, så kan hon använda den de få tillfällen som hon bär klocka.
 
Kul fråga! Jag som många andra tror att 5-10, då börjar det blir riktigt dyrt.
Jag tycker allt handlar om prioriteringar. Jag väljer (önskar) att lägga mina sparade pengar på en klocka, andra prioriterar att spendera deras dito på resa, kläder etc.
Kan faktiskt jämföra med mina tatueringar (har en del, och lagt en del pengar på det) , lite mer än vad en ny speedy skulle kosta. Andra hade säkert velat lägga dem på en solsemester, samma personer tycker garanterat att det är idioti att spendera så mycket pengar på att "förstöra sin kropp" eller på en klocka när man kan köpa en som faktiskt också visar tiden för mycket mindre pengar.

Summering från min sida; inget är rätt och inget är fel och allt handlar om prioriteringar! ( samt att jag tror att smärtgränsen för ointresserade går vid 5-10k för en dyr klocka) ;)

må väl!
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Jag tror många här inne skulle ljuga om de säger att de inte köpte en dyr klocka för känns sig lite bättre än andra. (Jag kollar på er Rolex folket o_O;))

När jag köper en (för mig) dyr klocka gör jag det verkligen inte för att känna mig bättre än andra. Det är helt absurt. Gillar däremot känslan av att unna sig något gott, fint eller roligt då och då.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror många här inne skulle ljuga om de säger att de inte köpte en dyr klocka för känns sig lite bättre än andra. (Jag kollar på er Rolex folket o_O;))
Vad är det för trams? Börjar Jante-Spöket visa sig? Hur är det då med ”AP-folket”, ”Patek-folket”, ”Vintage-folket”?

Det finns möjligtvis vissa ointresserade nyrika som resonerar så (och det finns ju faktiskt en annan tråd för här på Klocksnack)

Rolex är ju typ vanligare än en standard-Volvo idag. Här på Klocksnack finns många entusiaster som är intresserade av klockor och merparten tror iallafall jag inte är här för att ”känna sig lite bättre än andra”....
 

2768-1f

Omega
2-Faktor
Röstade 1-5k. Minns mitt första "dyra" klockinköp för ca 25 år sedan; En Citizen analog aqualand vilken satte sprätt på ca hälften av min livs första lön. Som tur är har både min utbildning- och lönenivå ändrats ordentligt sedan dess:). Har troligtvis inga KS'are bland kollegor och bekanta även om det florerar en del trevliga pjäser: Yacht master, Explorer, Date just, helgulds Radiomir, IWC, speed-/seamasters mm.
 

Derix

Patek
2-Faktor
1-5k, helt klart. Ingen ointresserad som jag känner skulle spendera mer än max en tusenlapp. Och i mångas ögon så kostar Apple Watch mycket trots att det är en förhållandevis billig klocka.
 

Denvy

Omega
Vad är det för trams? Börjar Jante-Spöket visa sig? Hur är det då med ”AP-folket”, ”Patek-folket”, ”Vintage-folket”?

Det finns möjligtvis vissa ointresserade nyrika som resonerar så (och det finns ju faktiskt en annan tråd för här på Klocksnack)

Rolex är ju typ vanligare än en standard-Volvo idag. Här på Klocksnack finns många entusiaster som är intresserade av klockor och merparten tror iallafall jag inte är här för att ”känna sig lite bättre än andra”....

Vanligt folk har inte en blekaste aning om vad AP, Patek är.
Däremot om det är någon klocka folk har koll på så är det Rolex. Så naturligt att man väljer det om man ska flexa.

Klart många är entusiaster av Rolex men du skulle ljuga om det inte finns en stor drös som köper Rolex för "det är dyrt"
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vanligt folk har inte en blekaste aning om vad AP, Patek är.
Däremot om det är någon klocka folk har koll på så är det Rolex. Så naturligt att man väljer det om man ska flexa.

Klart många är entusiaster av Rolex men du skulle ljuga om det inte finns en stor drös som köper Rolex för "det är dyrt"
Så du tror också att ”många här inne skulle ljuga om de säger att de inte köpte en dyr klocka för känns sig lite bättre än andra.”

Möjligtvis finns det såklart personer som köper en Rolex för att den uppfattas som en statussymbol i vissa kretsar men jag tror inte det är så många av dem som hänger här...
 

Denvy

Omega
Så du tror också att ”många här inne skulle ljuga om de säger att de inte köpte en dyr klocka för känns sig lite bättre än andra.”

Möjligtvis finns det såklart personer som köper en Rolex för att den uppfattas som en statussymbol i vissa kretsar men jag tror inte det är så många av dem som hänger här...

Nää skrev lite snabbt, håller jag med om!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så du tror också att ”många här inne skulle ljuga om de säger att de inte köpte en dyr klocka för känns sig lite bättre än andra.”

Möjligtvis finns det såklart personer som köper en Rolex för att den uppfattas som en statussymbol i vissa kretsar men jag tror inte det är så många av dem som hänger här...
Det finns nog folk här som köper Rolex för att söka bekräftelser, men lika många som köper av andra anledningar. Det finns nog lika många anledningar till att köpa Rolex som det finns modeller och alla finns här. Det vill jag lova. Vi människor är komplexa. Det finns alltid, skulle jag säga, flera grundbehov som tillfredsställs vid ett klockköp, inte bara ett enda.
 

Natex

Omega
2-Faktor
Tänker sponant högst 5k. Är så otroligt fascinerad över att så många leasar bilar för runt +3 tkr, exklusive försäkring, per månad men att köpa en klocka för +10 tkr är galet. Har flera av dem i min bekantskapskrets. Själv har jag prioriterat bort nyare bil och kör en beg kia ceed som under 3 år kostat mig runt 38 tkr i underhåll och avskrivning. Att jämföra med en leasingbil för 3 tkr som kostar 108 tkr under en leasinperiod. Alltså ca 70 tkr billigare. Tack vare det som jag nyligen beställde en Rolex som man kan njuta av i väsentligt längre tid är 3 år :)
 
Topp