• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

  • 1-5K

    Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

    Röster: 577 54.7%
  • 10-20K

    Röster: 231 21.9%
  • 20-40K

    Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

    Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

    Röster: 7 0.7%

  • Totala väljare
    1,054

Bonz9

Omega
Min första klocka jag köpte var en Seiko och då kollade jag även på andra alternativ och såg att 8-10k var riktigt dyrt för mig (då) :)
 

GöranH

Omega
Frun fick en "dyr" klocka som hon är rädd om, av sina föräldrar. Den kostade 2500 kr och är smäckigt skräp i ärlighetens namn fast det säger jag inte till henne.
 

GöranH

Omega
Frågade en MYCKET ointresserad fru vad hon tycker, hennes spontana svar var 50tkr och upp börjar bli dyrt! Är så stolt över mig och mitt arbete genom åren hehe.

Bra jobbat, med en sån nivå kanske man kan börja berätta för frun vad klockorna kostar som man köper. Alltså riktiga priset och inte det "rabatterade".

Inom cykelsporten finns ett stående skämt som lyder "My biggest fear is that when I die my wife will sell my bicycles for what I told her they cost".
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
min svägerska som vill köpa en klocka till min svåger och som tänkt att hon "ändå ska lägga en rejäl slant på en dyrare klocka" satte budget på 10-20k.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
10-20k är ändå en ganska rejäl slant
Instämmer! var absolut inte menat som annat än ett sakligt inspel i frågan om vad "icke klockintresserade" kan anse som dyrt. Anser nog själv att det ska vara något verkligt bra eller speciellt om jag ska lägga över 5k. Under 3k kan jag tänka mig att köpa något som mest är roligt (typ timex Q).
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
5-10k skulle jag säga att folk som är ointresserade tycker är dyrt men fortfarande rimligt.
Synd bara att min sambo inte tillhör den gruppen, hon tycker att det är onödigt med armbandsur då hon ofta säger "man har ju klocka i telefonen".
Däremot är det tydligen rimligt att köpa bakmaskiner och dyra märkeskakformar etc för flera tusen :)
Tur är att vi inte lägger oss i varandras intressen allt för mycket :)
 
Folk som köper klockor för 1000-5000kr köper minst 2-3st på en 10 år period. Jag har haft min Rolex i över 10 och är lika kär i den fortfarande och kommer garanterat vara i 10-20 år framöver.
 

Fredrik77

Omega
Mindre än 10. 5 snarare, referensramarna är seiko, boss, gant osv. Många vet nog inte om rolex o co går på 20 eller 200 (eller 2 milj), och det är nog lite same same. Lite som med priser på yachts eller privatjets liksom.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Jag är inne på samma linje som de flesta här; smärtgränsen är nådd vid 10 tkr för de flesta. Tittar jag tillbaka på vad jag själv tyckte som nyutexad utan kapital bakom mig, så tyckte jag att 5 tkr var mycket.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Jag är ganska "vanlig" och jag säger ca 20-25k är dyrt för för en klocka.
Sen kan jag uppleva en härlig känsla av en 5-10k ;)
Men en Breitling, Oris eller MM300 är för vanligt folk tycker jag.
 

Mässing

Omega
Jag är ganska "vanlig" och jag säger ca 20-25k är dyrt för för en klocka.
Sen kan jag uppleva en härlig känsla av en 5-10k ;)
Men en Breitling, Oris eller MM300 är för vanligt folk tycker jag.
Förstår inte riktigt dina resonemang...
25k är dyrt, härlig känsla för 5-10 och de vm som du listar, listar för bra mkt mer än 20-25k (vissa av deras modeller).
Utveckla gärna, kan ju va jag som är trög...
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Förstår inte riktigt dina resonemang...
25k är dyrt, härlig känsla för 5-10 och de vm som du listar, listar för bra mkt mer än 20-25k (vissa av deras modeller).
Utveckla gärna, kan ju va jag som är trög...

Min uppfattning när jag tittar på mina kollegor som inte direkt är klocknördar utan mer köper det dom gillar.
Bär oris, Omega, seiko för runt 20-25k men även en och annan tex Colt och mm300 för runt 30k
Även några gant:( osv
Jag gissade att 20-25 är en nivå som klockaffärer säljer ganska många på.
Jag själv tycker detta är en gansk mycket pengar, och uppskattar även klockor för 5-10k dvs jag tycker inte alltid priset speglar kvalitetskänslan eller upplevelsen på en klocka i denna nivån. ( 5-25 )
 

Siksten

Omega
2-Faktor
Glidande skala men tror många börjar tycka det går från onödigt till rent dumt vid 10k nånstans.
 
Topp