• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Val av Rolex.

Om man läser KS i några månader ändrar man uppfattning om saker och ting. Jag hittade KS när jag letade information om en viss modell, men insåg snart att det egentligen inte var klockan för mig just då. Mitt råd är att hålla i stålarna och läs på i några månader. Om du sedan fortfarande vill ha din TT -köp den, och köp den begagnad så att någon annan får ta det första prisraset på klockan. Och bär den inte på krogen på fyllan. Det är ingen bra idé.
@JakobG. Det här är det enda råd du behöver få just nu ...:)

Kul att ha en fin klocka, rolex är klassiska.
Mm, men måste man alltid gå på "drömklockan" det första man gör bara för att man har fritt kapital?

Jag skulle rekommendera att du tar en lång funderare. Har du råd att serva den för 5-10k? Hur löser du försäkring? Har du funderat på rånrisken? Kommer du känna dig bekväm i att ha på dig klockan överallt? Har du råd att göra allt annat du kan tänkas vilja göra rent ekonomiskt, om du köper klockan?

Den tråkigaste situationen är att köpa sin drömklocka och inse att det inte lirar pga någon av ovan anledningar. Att du redan innan köpet är ängslig över hur det kommer se ut m.m gör att jag tror att du gör bäst i att sitta lugn i båten och fördjupa dig i träsket till du hittar något i en annan prisklass som du gillar.
Det där med att man "alltid ska köpa det man egentligen vill ha" är ju inte alltid sant, dessvärre.

Det är väl sant, men TS vet ju inte vad han vill ha eller hur han ska göra. Känner sig osäker och fundersam på en rad punkter. Därför tror jag att han vinner på att avvakta, känna sig för och som sagt sitta lugnt i båten ett tag. ..

True true. Men ibland är det svårt att veta vad man vill ha. Man måste helt enkelt äga prylen ett tag för att få rätt uppfattning om den. Det räcker inte alltid att prova klockan enbart. Det är först efter en tids användning som den riktiga känslan infaller sig. Jag har köpt flera klockor som kändes helrätt till en början men som efter ett tag kändes svala exempelvis 116718 och 5711.

Jag skulle fundera på något annat märke, det är min högst personliga åsikt. Absolut inget fel på Rolex, men som 18-åring och första klocka så kommer du inte undan att omgivningen kommer att se det som ett vulgärt statusuttryck snarare än horologisk smakfullhet.

Jag skulle fundera på något annat märke, det är min högst personliga åsikt. Absolut inget fel på Rolex, men som 18-åring och första klocka så kommer du inte undan att omgivningen kommer att se det som ett vulgärt statusuttryck snarare än horologisk smakfullhet.

Stämmer förvisso in på en hel del andra i alla åldrar. :)

Tyvärr är det ganska enkelt.
Är du en person som oroar dig över hur du kommer se ut med en viss klocka, så ska du inte köpa den klockan.
Nja, jag har köpt både klockor och skor som jag varit tveksam om jag skulle känna mig bekväm med att bära/ha på mig. Svårt att säga innan hur det ska bli! (Och ja, de klockor och alla skor jag känt mig tveksam till innan har jag använt. Några av dessa klockor och skor har blivit favoriter som jag använder väldigt ofta.:)

DFDA78BA-9749-48B9-958F-FD1B072C4505.jpeg

Svårt att vara missnöjd med en 116613 & oavsett vad du köper så kan man ju alltid byta om man finner något intressantare eller ångrar sig. Köper du beg borde det inte bli någon större skillnad i priset hlr! :)

Parantes är väl att om man bryr sig mycket om omgivningen kanske man ska se över andra märken än ett av de mest ”statusladdade” på marknaden, det finns många raketer som flyger under radarn :)

Personligen gillar jag just nu en 116613LB, men det är möjligt att man kommer tröttna genom åren. Hur skall man kunna landa i ett beslut?
Jag har en 166613 , trivs bra med den , har haft den ett par år o har inte känner inte att jag har tröttnat .
Kul med en klocka som sticker ut lite , du kan ju alltid köpa stålsub "längre fram i karriären"

Senast ändrad:

Finns ju förvisso en trygghet med Rolex som vi alla vet om, nämligen att andrahandsvärdet är rätt bra.
Det där med åldrar beror sig helt på ens omgivning. Jag köpte min första datejust när jag var 15 och det var inget märkligt med det. Har man rätt umgänge som är någorlunda lika borde det funka, men det gäller ju förståss alla åldrar :)

Spännande tråd! Om det inte känns löjligt/onödigt/riskfullt att gå runt med en klocka med huld-delar i den prisklassen som det står ROLEX på så köp!

Jag är stark förespråkare av att man inte ska bry sig om vad andra tycker men samtidigt ska man känna sig bekväm att bära och repa klockan. Klockan ska liksom inte hindra användandet. Ett tips är att fundera på vad du gör på dagarna/veckorna, skulle klockan kunna hänga med överallt utan att det känns fel? I så fall är det bara att köpa.

Spännande tråd! Om det inte känns löjligt/onödigt/riskfullt att gå runt med en klocka med huld-delar i den prisklassen som det står ROLEX på så köp!

Jag är stark förespråkare av att man inte ska bry sig om vad andra tycker men samtidigt ska man känna sig bekväm att bära och repa klockan. Klockan ska liksom inte hindra användandet. Ett tips är att fundera på vad du gör på dagarna/veckorna, skulle klockan kunna hänga med överallt utan att det känns fel? I så fall är det bara att köpa.
Tror väl man kan ha en Rolex i skolan utan att några reagerar så starkt, man behöver ju inte flasha med den onödigt mycket utan kan dölja den med långärmat lite. Enda jag funderar på nu är väl hur rånrisken är om man går på stan osv. På krogen kommer jag inte kunna ha den pga värdet.

Jag tycker också 116610. Det är roligare att använda en klocka dagligen än att noja över repor på TT. Det låter inte som att du tänkt ha TT på armen mesta tiden. Men då du har budget för en TT så är det ju givet att du väljer en HULK.

Tror väl man kan ha en Rolex i skolan utan att några reagerar så starkt, man behöver ju inte flasha med den onödigt mycket utan kan dölja den med långärmat lite. Enda jag funderar på nu är väl hur rånrisken är om man går på stan osv. På krogen kommer jag inte kunna ha den pga värdet.
Känns jiddrigt det där.

Haha...årets tråd än så länge!

Skit du i vad andra tycker om du nu gillar 116613LB.

Fast I min värd känns det mer löjligt att köpa en klocka för 60k till 80k som 17-18 åring! Och få snackar vi ändå beggat...

Du snackar även rånrisk, skulle säga att du är i en större farozon än gemeneman som är flera år äldre! Att springa runt med en sådan dyr klocka på armen måste sticka i många jämngamlas ögon!

Som några påpekat så är det nog ingen dålig idé att köpa en billigare klocka som första riktiga klocka! Finns hur många fina märken för 15-20k om du nu vill fläscha! Alternativt någon femsiffig Rolex Datejust, Airking, Explorer 1 etc!

Lycka till med klockköpet!

Senast ändrad:
Krogen kommer ju inte vara någon risk, man behöver vara åtminstone 18 för det nöjet.. Och på många andra ställen äldre än så..

Nu kommer jag låta som en bitter gubbe, meen....

Är man 17 så spara pengarna till bil, lägenhet, börja spara så räntan börjar arbeta och andra saker som behövs när man börjar blir vuxen. Köp en billigare klocka och när du har livet på plats så spendera pengarna på "onödiga" saker. Du kommer njuta mer av en klocka när du faktiskt har råd med den på riktigt och inte prioriterar bort livsnödvändiga saker....

Nu kan det ju vara så att du är stenrik och har råd redan vid den åldern, ignorera isf ovanstående, köp och skit i vad andra tycker! Men är det pengar förvärvade via hårt arbete på sommarjobb och timanställningar så bränn dom inte på en klocka i så ung ålder

Nu kommer jag låta som en bitter gubbe, meen....

Är man 17 så spara pengarna till bil, lägenhet, börja spara så räntan börjar arbeta och andra saker som behövs när man börjar blir vuxen. Köp en billigare klocka och när du har livet på plats så spendera pengarna på "onödiga" saker. Du kommer njuta mer av en klocka när du faktiskt har råd med den på riktigt och inte prioriterar bort livsnödvändiga saker....

Nu kan det ju vara så att du är stenrik och har råd redan vid den åldern, ignorera isf ovanstående, köp och skit i vad andra tycker! Men är det pengar förvärvade via hårt arbete på sommarjobb och timanställningar så bränn dom inte på en klocka i så ung ålder
Är inte stenrik, men har tjänat en del pengar rätt kvickt genom fordonsaffärer. Därav känner jag att jag vill unna mig en fin klocka då det varit lättförtjänta pengar.

Jag har haft båda. Du kommer inte bli besviken av någon av dem, däremot är glidelock väldigt trevligt. Och precis som tidigare påpekat; om du oroar dig för vad andra kommer tycka så är du inte den som helt plötsligt ”skiter i vad andra tycker”, det fungerar inte så.
3105A7C5-062C-41FF-980B-E0000DC77FA5.jpeg

51A16E58-AC8E-4E69-8155-07FAB651963A.jpeg

Skit i vad andra tycker- köp det du vill ha!
Jag har också min 116613LB och är 26 år endast, alltid sticker det någon i ögonen men vem bryr sig?

Dock om jag får nu ge tips. Varför inte börja med runt 20-30k klassen? Jag tror rånrisken är stor för dig på en skola när ryktets sprids vilket det gör snabbt.

Skit i vad andra tycker- köp det du vill ha!
Jag har också min 116613LB och är 26 år endast, alltid sticker det någon i ögonen men vem bryr sig?

Dock om jag får nu ge tips. Varför inte börja med runt 20-30k klassen? Jag tror rånrisken är stor för dig på en skola när ryktets sprids vilket det gör snabbt.
Vad tycker du jag skall börja med då? Tänker att köper jag en 20 k klocka nu vill jag byta om ett år, medans en rolex kan jag bära med mig genom livet.

Vad tycker du jag skall börja med då? Tänker att köper jag en 20 k klocka nu vill jag byta om ett år, medans en rolex kan jag bära med mig genom livet.
Då finns det tid hela livet och köpa dig en rolex. När och ifall du tröttnar på din klocka efter 1 år så säljer du den för likvärdiga pengar.

Dock ska du inte underskatta värdet att köpa sin första klocka. Allt handlar inte om rolex speciellt inte i din ålder, lär dig uppskatta allt de roliga med klockor mer än bara märket.

Hej,
Är en snart 18 årig kille som skall köpa sin första riktiga klocka. Står vid ett val mellan en Rolex 116613LB samt 116710LN. Tycker att GMT:n kan se lite tråkig ut då den har svart tavla samt stållänk. Är barnsligt förtjust i 116613LB med börjar bli tveksam då många i min omgivning anser att det är "bilhandlarklocka" samt löjligt av en 17-åring att ha en klocka i TT. Så hur skall jag resonera? Vad tycker ni här på KS?

Väl mött! //Jakob

Är inte stenrik, men har tjänat en del pengar rätt kvickt genom fordonsaffärer. Därav känner jag att jag vill unna mig en fin klocka då det varit lättförtjänta pengar.
Och cirkeln har slutits! Självuppfyllande profetia? ;)
116613LB blev given helt plötsligt :D

Under flera år av mitt liv brände jag alla pengar jag hade på bilar. Ångrar jag mig idag? Nej. Hade det varit skönt att ha mindre lån på bostaden? Ja. Livet är för kort för att gå runt och fundera på vad man ska göra. Vill du köpa en Rolle så gör det. Köp bara något som går att kränga och se till att ha en försäkring. Vad kan gå fel då?

Under flera år av mitt liv brände jag alla pengar jag hade på bilar. Ångrar jag mig idag? Nej. Hade det varit skönt att ha mindre lån på bostaden? Ja. Livet är för kort för att gå runt och fundera på vad man ska göra. Vill du köpa en Rolle så gör det. Köp bara något som går att kränga och se till att ha en försäkring. Vad kan gå fel då?
Någon som vet vad en försäkring kostar på en sådan dyrgrip?

Tillbaka
Topp