• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av Rolex.

JakobG

Omega
Hej,
Är en snart 18 årig kille som skall köpa sin första riktiga klocka. Står vid ett val mellan en Rolex 116613LB samt 116710LN. Tycker att GMT:n kan se lite tråkig ut då den har svart tavla samt stållänk. Är barnsligt förtjust i 116613LB med börjar bli tveksam då många i min omgivning anser att det är "bilhandlarklocka" samt löjligt av en 17-åring att ha en klocka i TT. Så hur skall jag resonera? Vad tycker ni här på KS?

Väl mött! //Jakob
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hej,
Är en snart 18 årig kille som skall köpa sin första riktiga klocka. Står vid ett val mellan en Rolex 116613LB samt 116710LN. Tycker att GMT:n kan se lite tråkig ut då den har svart tavla samt stållänk. Är barnsligt förtjust i 116613LB med börjar bli tveksam då många i min omgivning anser att det är "bilhandlarklocka" samt löjligt av en 17-åring att ha en klocka i TT. Så hur skall jag resonera? Vad tycker ni här på KS?

Väl mött! //Jakob
Enkelt, gillar du TT, köp TT :)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Jo, har tänkt så också. Men samtidigt vill jag inte att alla i min omgivning tycker jag ser löjlig ut. Hur tycker du det ser ut med en TT på en ung kille?
Nu ska jag vara väldigt PK, strunta i vad andra tycker. Det är din klocka och du ska bära den, det viktiga är vad du tycker. Svårare än så är det inte.
 

JakobG

Omega
Nu ska jag vara väldigt PK, strunta i vad andra tycker. Det är din klocka och du ska bära den, det viktiga är vad du tycker. Svårare än så är det inte.
Hur tror du värdet står sig på en 116710LN respektive 116613LB? Samt är rånrisken högre på en TT eftersom det är en flashigare klocka?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Hur tror du värdet står sig på en 116710LN respektive 116613LB? Samt är rånrisken högre på en TT eftersom det är en flashigare klocka?
Är helt fel person att fråga om Rolex, finns många här med bra kunskap som kan hjälpa dig. Angående rånrisk så gäller det nog tyvärr att vara försiktig med alla typer av lite dyrare klockor, inte flasha med den för mycket. Har du den med på krogen se till att ha långärmat etc etc.
 

JakobG

Omega
Är helt fel person att fråga om Rolex, finns många här med bra kunskap som kan hjälpa dig. Angående rånrisk så gäller det nog tyvärr att vara försiktig med alla typer av lite dyrare klockor, inte flasha med den för mycket. Har du den med på krogen se till att ha långärmat etc etc.
Personligen gillar jag just nu en 116613LB, men det är möjligt att man kommer tröttna genom åren. Hur skall man kunna landa i ett beslut?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Personligen gillar jag just nu en 116613LB, men det är möjligt att man kommer tröttna genom åren. Hur skall man kunna landa i ett beslut?
Om du är nu 17 år och vill ha en kvalitetsklocka så är risken mycket stor att det är klocknörd-material i dig och då kommer du varken du vill eller inte köpa och sälja klockor flera ggr om. Köp den och njut av den, tröttnar du köper du någon annan klocka.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Köp den du gillar bäst ! Visst stål står sig bättre i värde men köper du en bättre beggad TT så blir det ju inget tapp att tala om. Oroar du dig för att det blir flashigt på en 17 årig skulle jag nog satsa på ett annat märke. Jag kör TT och är svin nöjd :) kanske inte passar i alla lägen men vips så fick du anledning att köpa en klocka till :D tycker dessutom att glidelock lösningen på sub är ett stort +, hade en gmt Batman förut men bytte till en 116613LB mycket på grund av det :)
 

JakobG

Omega
Köp den du gillar bäst ! Visst stål står sig bättre i värde men köper du en bättre beggad TT så blir det ju inget tapp att tala om. Oroar du dig för att det blir flashigt på en 17 årig skulle jag nog satsa på ett annat märke. Jag kör TT och är svin nöjd :) kanske inte passar i alla lägen men vips så fick du anledning att köpa en klocka till :D tycker dessutom att glidelock lösningen på sub är ett stort +, hade en gmt Batman förut men bytte till en 116613LB mycket på grund av det :)
Vill du skicka lite bilder i pm på din?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Du har ju svaret själv.
Du tycker 116710 ser tråkig ut men är barnsligt förtjust i 116613..

Sen är ju nästa fråga, ska du köpa klockan som du själv gillar eller du ska oroa dig för vad andra tycker och köpa en klocka som är mer ”accepterad” av ditt umgänge?

Sen tror jag att ingen kommer reagera på om det är en TT eller stål, det enda som folk kommer se är att det står Rolex på tavlan.

Jag köpte min 116613lb i 25års-present till mig själv, Ingen aning om vad folk i min närhet anser om det men kunde inte brytt mig mindre heller :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
581A3DDC-9456-4AD9-8A3B-1940DC327C0B.jpeg
Guld/stål är riktigt fint. Kör!
 

Isen

Breitling
Hej,
Är en snart 18 årig kille som skall köpa sin första riktiga klocka. Står vid ett val mellan en Rolex 116613LB samt 116710LN. Tycker att GMT:n kan se lite tråkig ut då den har svart tavla samt stållänk. Är barnsligt förtjust i 116613LB med börjar bli tveksam då många i min omgivning anser att det är "bilhandlarklocka" samt löjligt av en 17-åring att ha en klocka i TT. Så hur skall jag resonera? Vad tycker ni här på KS?

Väl mött! //Jakob

Har lite samma tankar som dig. Helt ny på klockor så har bara skummat igenom klockvärlden lite mer än vecka men är totalt såld på 116613LB.
Hade jag haft ett klockintresse sen länge så hade jag nog inte tvekat att köpa den men känns som att omgivningen kanske kanske tycker man är lite fjantig om man köper en så dyr första klocka. (den utmärker sig ju verkligen)

Grymt grymt snygg är den ju i alla fall!
Lycka till!
 

Åskviggen

Panerai
Du startade en annan tråd i slutet av januari. Mitt råd är att inte stressa något köp utan vänta, dina pengar kommer inte att brinna upp i fickorna.
Lycka till. :)
 

Rulle

Audemars
Det enda vettiga köpet här är ju en vanlig stål sub!

Den vanliga LN gmt är jäkligt tråkig... lika trpkig som suben egebtligen men du får en plain snygg klocka MED glidelock!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Man skall köpa det man faller för och inte tänka så mycket på annat. Däremot kan det vara en idé att inte ha för bråttom att köpa, sug på karamellen lite, det är synd att kanske ändra sig efter en vecka.
Visst kan andra ha åsikter på ditt val av klocka, men om du beter dig som en gentleman är det skitsamma.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Båda är roliga klockor.
Hade jag kört på GMTn så hade jag kompletterat med en superjubilée länk och ett rubber b för variationen.
Jag hade ändå valt 116613lb. Saknar min gamla.
20180420_073903.jpg
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Om man läser KS i några månader ändrar man uppfattning om saker och ting. Jag hittade KS när jag letade information om en viss modell, men insåg snart att det egentligen inte var klockan för mig just då. Mitt råd är att hålla i stålarna och läs på i några månader. Om du sedan fortfarande vill ha din TT -köp den, och köp den begagnad så att någon annan får ta det första prisraset på klockan. Och bär den inte på krogen på fyllan. Det är ingen bra idé.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Båda är fina klockor så det handlar egentligen om vad du själv vill ha. 116613 är betydligt mer trögsåld än 116710 om du skulle ångra dig. 116710 flyger aningen mer under radarn vilket både är bra och dåligt beroende på din personlighet. Personligen hade jag köpt en 116610 om jag vore dig. Skulle den av någon anledning kännas fel så är den lätt att sälja och du borde ha tillbaka varenda krona såvida du inte köpt den helt fel. Under tiden du har den kan du fortsätta att fundera på vad din nästa klocka ska bli och nästa och nästa och nästa och nästa osv. :) Lycka till!
 
Topp