• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vardagsklocka Rolex YM vs Milgauss vs Sub

Vilken lämpar sig bäst som vardagsklocka?

• Totala väljare
    224
Även YM funkar på Rubber B, här till jul. :)

WP_20161226_10_47_44_Rich (3).jpg

Jag vill inte att den sticker ut för mycket!
Den ska sitta skönt, som många anser YM gör!
Föredrar glidelock, den ska vara smidig, inte som DSSD :) Att andrahandsvärdet håller sig hyfsat är ett plus, oavsett vad folk säger så är det ett plus!
Den ska passa till all typ av klädsel förutom kostym! vardaglig helt enkelt :)
Saken är biff (om jag valt), imo. Sub. Glidelock, så suveränt. Vinter, ett hack in, sommar, ett hack ut. Samma om man har den på rubber b :). Vad jag skriver ska dock icke nödvändigvis tas som intäkt för en sub, jag är gravt partisk :D

• Like
Reactions: Bas
YM är min favvo men som vardagsklocka av dessa så måste det ändå bli Sub. Det hela är ju en ren smaksak och valet beror också på vilka andra klockor man har. Personligen hade jag valt utan datum i fallet Sub. Får säga att jag aldrig tänkt tanken att vilja ha en Milgauss och anser bästa vardagsklockan från Rolex är Explorer1, glidelock hade dock varit önskvärt på den.

• Like
Hm...svårt mycket svårt! Hade det varit den femsiffriga referensen på Subben så hade det varit en självklarhet!

Har dock alla dom tre du syftar på, fast min SUB är en 16610, Yacht Mastern har blå tavla och Milgaussen är GV modellen, alltså den med det gröna glaset!

Men skulle jag välja en av klockorna som du refererar till, så skulle jag nog ändå välja subben tror jag.

Varför?! Jo, den är lite mer allround, klassisk design och linjer/ former!

Dom andra två känns mer som kompletterings klockor, om du redan sitter på några Rollar!
Milgaussen är en fantastisk klocka, gillar den med grönt glas personligen, men har på slutet starkt börjat fundera ifall jag skall byta glas/tavla till den du är ute efter! Lägg där till att det är en av få klockor som klarar sig helt utan datum!

Yacht Mastern är också trevlig, men av dom tre som du tar upp i tråden så kommer denna på bronsplats! Gillar platinatavlan, men här tycker jag nog blå gör sig bättre! YM ser klumpig ut, men sitter jäkligt skönt även på något mindre handleder!

Så svaret på din fråga blir att du skall satsa på 116610, den kommer du garanterat bli mest nöjd med!

9457A615-4A52-421B-A84A-BFDF33EA522F.jpeg
02AB238B-90A6-487E-907C-3B45873D2893.jpeg
6D42E18C-CEA6-4B9A-A53B-1A5F3D600D3F.jpeg

B6E376C7-8EB9-462C-A169-02E31AB59894.jpeg

Senast ändrad:
Hm...svårt mycket svårt! Hade det varit den femsiffriga referensen på Subben så hade det varit en självklarhet!

Har dock alla dom tre du syftar på, fast min SUB är en 16610, Yacht Mastern har blå tavla och Milgaussen är GV modellen, alltså den med det gröna glaset!

Men skulle jag välja en av klockorna som du refererar till, så skulle jag nog ändå välja subben tror jag.

Varför?! Jo, den är lite mer allround, klassisk design och linjer/ former!

Dom andra två känns mer som kompletterings klockor, få du redan sitter på några! Milgaussen är en fantastisk klocka, gillar den med grönt glas personligen, men har på slutet starkt börjat fundera ifall jag skall byta glas/tavla till den du är ute efter! Lägg där till att det är en av få klockor som klarar sig helt utan datum!

Yacht Mastern är också trevlig, men av dom tre som du tar upp i tråden så kommer denna på bronsplats! Gillar platinatavlan, men här tycker jag nog blå gör sig bättre! YM ser klumpig ut, men sitter jäkligt skönt även på något mindre handleder!

Så svaret på din fråga blir att du skall satsa på 116610, den kommer du garanterat bli mest nöjd med!

9457A615-4A52-421B-A84A-BFDF33EA522F.jpeg
02AB238B-90A6-487E-907C-3B45873D2893.jpeg
6D42E18C-CEA6-4B9A-A53B-1A5F3D600D3F.jpeg

B6E376C7-8EB9-462C-A169-02E31AB59894.jpeg

Grymt beskrivet @Affe! Tack!

Jag har bestämt mig för en Sub känns det som,
Dock har jag svårt att bestämma mig för 16610 eller en 114060.
Glidelock och tyngden talar för 6 siffrig samt att jag vill nog ha den utan datum då alla andra klockor jag har just nu är med datum! Blir lite med stilrent i min värld !
Ska klämma på dom båda nu till helgen så vi får se vad känslan säger :)

Milgauss är däremot så jävla cool ! Men som du säger en kompletterings klocka som jag redan har!

Grymt beskrivet @Affe! Tack!

Jag har bestämt mig för en Sub känns det som,
Dock har jag svårt att bestämma mig för 16610 eller en 114060.
Glidelock och tyngden talar för 6 siffrig samt att jag vill nog ha den utan datum då alla andra klockor jag har just nu är med datum! Blir lite med stilrent i min värld !
Ska klämma på dom båda nu till helgen så vi får se vad känslan säger :)

Milgauss är däremot så jävla cool ! Men som du säger en kompletterings klocka som jag redan har!

Tackar!

Hehe...vassego, klart att man vill vara till hjälp ifall man kan! Var ju min högst personliga åsikt, inget som är skrivet i sten skall tilläggas!

Du skriver 16610, är en 14060 helt uteslutet, är ju i princip samma boett som en 16610:a, annars så är väl 114060 än mycket trevlig klocka, tror faktiskt att du kommer bli mest nöjd med en sub oavsett modell/reff du väljer!

• Like
Med din samling så väger din personliga åsikt hyfsat tungt :) speciellt när du har alla tre modeller!

Jag har faktist inte stött på en 14060 än, så därför är den inte inräknad!
Jag har möjlighet att klämma/köpa både en 16610 och 114060/116610. Men jag föredrar nog den utan datum som sagt!

Förhoppningsvis blir det en keeper! :)

Med din samling så väger din personliga åsikt hyfsat tungt :) speciellt när du har alla tre modeller!

Jag har faktist inte stött på en 14060 än, så därför är den inte inräknad!
Jag har möjlighet att klämma/köpa både en 16610 och 114060/116610. Men jag föredrar nog den utan datum som sagt!

Förhoppningsvis blir det en keeper! :)

Klart du ska ha den utan datum :)

• Like
En lite ovanligare fågel är ju AKn. Har samma case som Milgsuss och påminner om Explorer lite.
IMG_6404.JPG
Den är riktigt fin! Men det är något som hindrar mig från den, vad vet jag inte! Dock aldrig testat den!
Som du säger en fin blandning av Milgauss och Explorer!
Har möjlighet att klämma på den också imorgon så ska faktist prova!
Får bli lite bilder i tråden imorgon :)

Något som tände av mig från airking är att den knappt har nån lume. Kanske löjligt av mig, men störde mig oerhört på att den enda lumen på tavlan är triangeln kl 12. Känns sniket.

• Like
Hej,
Yacht-Mastern tycker jag är helt klart snyggast på bild men försvinner lite (blir mindre) på handleden pga den ljusa vridringen. Sedan är länken väldigt lätt att repa men sjukt snygg!
Jag hade gått på Submarinern, känns maffig när man bär den och och väldigt oöm. Jag kör GMT-II Batman som vardagsklocka och hade den haft samma länk som Suben så hade den varit perfekt som vardagsklocka. Men den polerade mittlänken är ju så sjukt snygg...:)

Tror att du blir nöjd med vilken som men mitt tips är att prova Yacht-Mastern innan om det är den du väljer. Jag blev lite besviken när jag provade den.

• Like
Ja var ska jag börja? Det blev inte någon av dom tre nämnda klockorna :) fick testat alla och fastnade för 116710LN. Gick på känslan helt enkelt! Blev utan glidelock men det räckte med 5mm justeringen i låstet :)

Här är några av klockorna jag testade :)

Milgauss och YM försvann ganska snabbt, Submariner var väldigt länge intressant, men när jag satte en GMT på handen så visste jag att jag skulle ha den! Frågan var bara i vilket utförande!
IMG_4029.JPG

IMG_4026.JPG

IMG_4032.JPG

IMG_4022.JPG

Och gick till slut hem med denna :) den mest stilrena i min värld!
IMG_4038.JPG

IMG_4040.JPG

IMG_4062.JPG

Senast ändrad:
Ja var ska jag börja? Det blev inte någon av dom tre nämnda klockorna :) fick testat alla och fastnade för 116710LN. Gick på känslan helt enkelt! Blev utan glidelock men det räckte med 5mm justeringen i låstet :)

Milgauss och YM försvann ganska snabbt, Submariner var väldigt länge intressant, men när jag satte en GMT på handen så visste jag att jag skulle ha den! Frågan var bara i vilket utförande!
IMG_4029.JPG

IMG_4026.JPG

IMG_4032.JPG

IMG_4022.JPG

IMG_4038.JPG

IMG_4040.JPG

Det är bara att gratulera, det gick inte att välja fel bland de du testat/valt ut.

Schysst att du kunde prova lite och gå på magkänsla, brukar bli bäst så.

GMT modellerna sitter så jäkla skönt! Njut nu och ha en trevlig helg, än en gång grattis!

• Like
Det är bara att gratulera, det gick inte att välja fel bland de du testat/valt ut.

Schysst att du kunde prova lite och gå på magkänsla, brukar bli bäst så.

GMT modellerna sitter så jäkla skönt! Njut nu och ha en trevlig helg, än en gång grattis!

Tack så mycket :)

Ja att få testa alla modeller vid samma tillfälle var guldvärt! Att gå på ren känsla var så otroligt skönt!
Väldigt nöjd, svårt att släppa blicken från den nu :)

Återigen tack så mycket! ha en kanon helg du med nu:)

Tack så mycket :)

Ja att få testa alla modeller vid samma tillfälle var guldvärt! Att gå på ren känsla var så otroligt skönt!
Väldigt nöjd, svårt att släppa blicken från den nu :)

Återigen tack så mycket! ha en kanon helg du med nu:)

Hur lyckades du lämna BLNR, brukar ju vara den folk jagar?

Tycker själv att den svarta är minst lika snygg så jag kan inte klaga på dig :)

Ärligt talat så tycker jag den svarta är lite mer diskret och stilren, jag förstår inte hypen krig BLNR. Kunde fått den till ett dunder pris men vi klickade aldrig :)

Skulle mycket väl kunna ha en BLNR ett tag men tror aldrig den hade fått stanna.

Har haft den svarta ett väldigt kort tag i en inbytesaffär och tyckte den var helgrym.

• Like
Även min röst föll på sub, dock inte opartisk i frågan eftersom jag själv i princip stod inför samma vägval som du. Som tidigare skrivet så kommer ingen att bli fel! Alla är helläckra med olika individuella förtjänster och tillkortakommanden. Själv valde jag suben för dess allsidighet, bekvämlighet och klassiska utseende som passar i de flesta lägen :)

• Like

IMG_4029.JPG

IMG_4026.JPG

IMG_4032.JPG

IMG_4022.JPG

IMG_4038.JPG

IMG_4040.JPG

IMG_4062.JPG

Ser ju nu att jag är pucktvåa så det sjunger om det. Så går det efter ett par glas rött när man inte läser klart tråden..
Bara att gratulera! :)
Kul att det blev lite skräll i det hela, och som många skrivit så är det ju onekligen klokast att testa hos AD motsv. för att diverse olika obeskrivliga känslor ska kunna infinna sig!

• Like
Ser ju nu att jag är pucktvåa så det sjunger om det. Så går det efter ett par glas rött när man inte läser klart tråden..
Bara att gratulera! :)
Kul att det blev lite skräll i det hela, och som många skrivit så är det ju onekligen klokast att testa hos AD motsv. för att diverse olika obeskrivliga känslor ska kunna infinna sig!

Tackar :)
Ja möjligheten att testa alla intressanta klockor var sjukt bra! I teorin hade jag bestämt mig för Sub men väl på plats så klickade jag och GMT direkt!
Gick som sagt på känslan och är otroligt nöjd :)
Trevlig kväll nu :)

Det är bara att gratulera till ett bra val! Jag stod nyligen inför samma val och det föll på den svarta i stål.
Var provade du alla dessa om man får fråga?

IMG_4029.JPG

IMG_4026.JPG

IMG_4032.JPG

IMG_4022.JPG

IMG_4038.JPG

IMG_4040.JPG

IMG_4062.JPG

• Like
Tackar :) grattis till dig med då! Den svarta är grym!
Jag var hos Royal Watches i Göteborg !

Riktigt bra att ha alla dem på lager samtidigt! Glömde att skriva det men jag valde den svarta av två anledningar.
1. Den passar till allt och sticker inte ut.
2. Jag skulle köpa nytt och ville inte vänta(Det stod bara mellan stålmodellerna).

• Like
Suben är den jag hade valt sist om jag skulle köpa en själv pga att den är tråkigt. Men för en allround klocka är det svårt att slå subben, gör sig lika bra på gräsklipparen som i finrummet.

• Like
Du blir nog nöjd vilken du än väljer. Efter att ha gått igenom GMT (4 st), Sub, SeaDweller, Deepsea, Explorer, Datejust så blev det till min egen förvåning en YM med platinatavla som är vardagsklockan. Har alltid varit tveksam till designen, men avgörande för mig blev att klockan tack vare boetten sitter bäst på min handled. Funktionellt vill jag ha datum och tidmätning. YMs vridring räcker för mina tidmätningsbehov. När det gäller design har jag vant mig och gråskalan tonar ner blinget. GMT är en bra funktion, men föredrar den i Explorer-layout, som är lite mer nedtonat.

Tillbaka
Topp