• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är det mer socialt accepterat att skryta om dyra resor än att "berätta" om klockor,bilar etc?

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Du menar alltså att allting du lägger pengar på måste på något sätt komma tillbaka i pengar eller kunskap till dig?
Gråter du när du spolar ner toapapper? Är en upplevelse alltid slöseri med pengar?
Jag citerar norrlänningen från en annan tråd.
När jag pluggade så odlade jag egen potatis i landet vid mitt hemställe och åt med ketchup till. Detta åt jag som enda måltid under en längre period.

Det slutade med att jag fick åka in på sjukhus pga akut vitaminbrist och sedan spendera kommande 6 månaderna med att äta vitamintillskott för att återställa alla kroppens nivåer.

Mådde som skit i slutet, men jag var den enda i våran kull som klarade studierna utan studielån iaf. :woot:

@Fixxxer.:woot:
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
På ett allmänt plan undrar jag varför det anses som mer socialt accepterat att öppet "skryta" / berätta om sitt resande på tex sociala medier och IRL, men om man skulle vara liknande "öppen" med konsumtion av klockor, bilar etc, så skulle det nog anses som relativt skrytsam.
Jag gissar också att det nog är mer socialt accepterat i fikarummet på en arbetsplats att erkänna att en resa kostade 60 000 kr, än att berätta att en klocka man har kostade samma belopp. Detta trots att klockan är ett smartare köp ur ekonomisk synvinkel, då den oftast går att sälja.
Hur har resebranschen etc lyckats få det allmänt accepterat att spendera så stora pengar på resor, och att skryta om det? Trots att det i dessa "klimathysteritider" egentligen borde vara mer "godhetssignalerande" att köpa en klocka för 100 000 kr, än en resa. Då resekostnaden oftast innehåller stor del bränsle och därmed CO2 utsläpp.
Det är nog till och med så att köpa en beg sportbil för 200 000 kr, och köra 1000 mils nöjeskörning med den, innebär lägre CO2 utsläpp än en resea för 200 000 kr.
Nu är jag själv inte klimathysteriker, men för många är det ju en viktig fråga.
Men hur fungerar det hos er neurotiska klimatförnekare och ondhetsknarkare, där borde det ju vara pluspoäng på att man bränner så mycket pengar som möjligt på att öka klimatpåverkan? Kanske därför du hör så många i din umgängeskrets skryta om sina resor?;)
(Synd att du förstör en intressant frågeställning genom att på ett sånt "listigt" sätt smyga in dina politiska åsikter. Jag (och säkerligen många med mig) börjar bli riktigt trött på att du i de flesta inlägg har svårt att hålla dig till ämnet utan att försöka smyga in lite flashbacklingo.)
 
Du menar alltså att allting du lägger pengar på måste på något sätt komma tillbaka i pengar eller kunskap till dig?
Gråter du när du spolar ner toapapper? Är en upplevelse alltid slöseri med pengar?

Nej givetvis inte, men jag menar att en resa är lika med noll efter en vecka och att det är få saker som kan mäta sig med en resa när det häller kapitalförstöring.

En skoter är allmänt känd som den sämsta investering man kan göra, men i förhållande med en resa så framstår denna skoter som ett jävla klipp.
 

Jonthan

Omega
2-Faktor
Nej givetvis inte, men jag menar att en resa är lika med noll efter en vecka och att det är få saker som kan mäta sig med en resa när det häller kapitalförstöring.

En skoter är allmänt känd som den sämsta investering man kan göra, men i förhållande med en resa så framstår denna skoter som ett jävla klipp.
Kul liv, snart är man nedgrävd:hungover:
 

Zingo

Rolex
Nej givetvis inte, men jag menar att en resa är lika med noll efter en vecka och att det är få saker som kan mäta sig med en resa när det häller kapitalförstöring.

En skoter är allmänt känd som den sämsta investering man kan göra, men i förhållande med en resa så framstår denna skoter som ett jävla klipp.
Gillar nickname kombon med synsättet på resor. :D
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det handlar inte så mycket om vad resan kostade, som ATT man genomförde den, fulla specifikationer kring vad man gjorde, bild efter bild etc. Allt utförligt på sociala medier etc. Som att posta specen för urvekret för sin nya klocka på Facebook, och att sitta på jobbet och i detalj berätta kring den speciella legeringen i boetten eller bromsarna.

När man har fulla specifikationer för en resa kan ju de flesta gissa ungefär vad en resa kostade, så beloppet där är ju mer implicit. Jag tror en person i allmänhet har bättre koll på vad resor kostar, än vad vissa klockmärken kostar.
BRA ATT DU FÖRTYDLIGAR! JAG FÖRSTOD INTE VAD DU MENADE.
 

jurassicjay

Cartier
Men det jag menar är att den inte kan omsättas i pengar utan det är endast en utgift, därav slöseriet. Exakt som att se bio eller vad man nu vill förstöra användbar tid på.

Detta är ju lite intressant tycker jag.
Tycker du att all form av kultur är bortkastad tid och pengar? Är det dessutom bortkastat att t ex välja mat som är godare men lite dyrare, mot att istället alltid välja den billigaste möjliga?
 
Detta är ju lite intressant tycker jag.
Tycker du att all form av kultur är bortkastad tid och pengar? Är det dessutom bortkastat att t ex välja mat som är godare men lite dyrare, mot att istället alltid välja den billigaste möjliga?

Nej, du har missat helt och hållet vad jag menar.

Bortsett från kultur alltså, det är till 100% ett dravel och bidrar ej till vår industriella utveckling.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej givetvis inte, men jag menar att en resa är lika med noll efter en vecka och att det är få saker som kan mäta sig med en resa när det häller kapitalförstöring.

En skoter är allmänt känd som den sämsta investering man kan göra, men i förhållande med en resa så framstår denna skoter som ett jävla klipp.
Känns ju som att själva livet i sig är rätt onödigt? Det jag gör idag är ju ändå bara minnen och dvs värdelöst imorgon. Du skriver att du vill leva i nuet, men hur tänker du på att under resan lever jag i nuet?


Andra tankar, behöver vi semester över huvud taget? Räcker det inte att vi har en säng och kudde (eller till och med en sten) och sover våra 6-8h för att sedan vara redo för en ny arbetsdag? Självklart efter en hälsosam frukost av havregrynsgröt och ett glas vatten.
 

Rearden

Cartier
Känns ju som att själva livet i sig är rätt onödigt? Det jag gör idag är ju ändå bara minnen och dvs värdelöst imorgon. Du skriver att du vill leva i nuet, men hur tänker du på att under resan lever jag i nuet?


Andra tankar, behöver vi semester över huvud taget? Räcker det inte att vi har en säng och kudde (eller till och med en sten) och sover våra 6-8h för att sedan vara redo för en ny arbetsdag? Självklart efter en hälsosam frukost av havregrynsgröt och ett glas vatten.
Du tycker inte det är överdrivet med 6-8h, om man effektiviserar sig själv kanske 4h räcker. Om inte så tycker jag selektiv avel för produktivitet låter som en utmärkt ide :D
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Beror väl på var och hur man bor!
En bil bara tickar pengar..

Precis, det är det jag menar. Trots allt så har väldigt många människor en bil av en anledning. Ta sig till jobbet, skjutsa barn med mera. Anledningen till att köpa en dyr klocka är att man vill ha en. Därför tror jag att "folk" har svårare att se det som ett vettigt inköp.
Sen går det inte riktigt att jämföra, det beror på vad man är ute efter för användningsområde. Ska jag köpa en bil eller en båt? Ja, vill jag åka på vatten eller på asfalt?
Men ser man nyktert på saken så är det egentligen inte så svårt att sätta sig in i att många säkert tycker att en bil är ett "bättre" köp än en klocka.

En bil tickar inte bara pengar, den förflyttar dig även relativt snabbt och fritt över större områden.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fast nu förutsätter du ju att resan inte ger något som helst långvarigt intryck, inte sant? Det har då aldrig hänt mig när jag varit på resa..

Solsemestrar där man lägger sig på stranden i två veckor och steker sig bränd...långvariga minnen? :)
Bortkastade pengar enligt mig och dessutom odlar man hudcancer. Nu drar jag många över en kam men väldigt många åker just iväg för att sand och solsemestra.
 

jurassicjay

Cartier
Solsemestrar där man lägger sig på stranden i två veckor och steker sig bränd...långvariga minnen? :)
Bortkastade pengar enligt mig och dessutom odlar man hudcancer. Nu drar jag många över en kam men väldigt många åker just iväg för att sand och solsemestra.
kan väl absolut ge långvariga minnen. Förhoppningsvis gör man något mer än att ligga i en solstol i två veckor, fast det finns väl dem som gör det också. Men framförallt är ju inte en "resa" synonymt med att ligga stilla och lapa sol i två veckor. Det kan t.o.m jag tycka är bortkastat. Var man än åker finns det något mer eller mindre värdefullt att se eller uppleva om du frågar mig..
 
Topp