• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför är det mer socialt accepterat att skryta om dyra resor än att "berätta" om klockor,bilar etc?

Nu känner jag inte dig så mitt gensvar på ditt påstående får du ta för vad det är.

Men sådär resonerar en person som aldrig rest, aldrig upplevt, sagolika stunder med sina barn och vänner tillsammans, på en resa, ett äventyr. Att sedan i efterhand minnas tillbaka, tillsammans om dessa stunder är verkligen nått jag värderar oerhört högt, fotografierna skickar endorfinerna rakt ut.

Men jag har inte alltid resonerat så kan jag tillägga, förr ansåg jag materiella ting har du kvar men resor spenderar du, nu så här långt senare inser jag hur fel jag hade då.

Hmm... nja, ditt påstående stämmer inte alls på mig iallafall. Tre vändor med familjen till USA, sen Spanien, Italien, Thailand talar helt och hållet emot ditt resonemang. Jag var till och med den första svensken som kom hem efter tsunamin i Thailand, det finns säkert något gammalt reportage från Aftonbladet eller Expressen från det.

Det enda jag egentligen säger är att en resa är en sämre investering än att köpa en skoter och sedan startas året tråd 2017. Faktum kvarstår dock, en resa är en värdelös investering hur man än tittar på det.

Det enda jag egentligen säger är att en resa är en sämre investering än att köpa en skoter och sedan startas året tråd 2017. Faktum kvarstår dock, en resa är en värdelös investering hur man än tittar på det.

Jag missuppfattade dig helt tidigare!
Och visst stämmer ditt påstående, men jag skulle välja lägga att det är bara om man enbart mäter värdet i pengar.

Jag missuppfattade dig helt tidigare!
Och visst stämmer ditt påstående, men jag skulle välja lägga att det är bara om man enbart mäter värdet i pengar.

Visst är det så, och det är egentligen det enda mätbara vi kan gå på. Sen huruvida någon upplever det som en bra investering rent emotionellt är ju inte upp till mig att bedöma, det är ju varje enskild person som måste bedöma det utifrån sina förutsättningar.

Tråden handlade om varför man får skryta om en dyr utlandssemester och jag tycker inte att det är något att skryta om, det är lika smart som att skryta över att man vaskar dyr skumpa på krogen, eller dumpar burgare på Donken. Man betalar pengar för något som är till 100% bortblåst samma sekund som pengarna dragits från kontot, vilket inte är fallet med tex en bil, klocka, skoter eller dyr middag.

Givetvis är det uppseendeväckande att man visar att man har så mycket pengar att jag kan hälla det i avloppet, eller förstöra tid liggandes exakt helt stilla i solen i två veckor, men imponerande är det bara för den som inte tänker ett steg längre.

Men vad vet jag? Jag är ju bara en trångsynt Norrlänning utan världsbild som tror att pappersmassa är det som landet ska leva på i all framtid.

För att sammanfatta egna åsikter. Pengar i sig är värdelöst om de inte omsätts till något av värde, vare sig det handlar om materiella ting eller själsliga (även om det alltid behövs en back up buffert). Själv älskar jag att resa, och tycker det är en bättre investering i mig/min familj än klockor. Jag får aldrig tillbaka våra resor i pengar men min familj har större glädje av det än en klocka på min arm.

Men å andra sidan är jag helt med på @Norrlänningen argument iaf nu i slutet. Där resor ses endast ur vad det ger pengatillbakafaktor. Det ger oftast noll. Men inte därför jag reser :)

Och att skryta om resor är inget jag direkt upplevt bland bekanta/kollegor. Däremot lyssnar jag gärna på berättelser om personers upplevelser och resor, gärna med viss avundsjuka såklart :D

Det är intressant att det är ok att pissa på utsatta vita och kalla dem för "white trash" och liknande. För många är det ett uttryck som känns helt okay, även om de aldrig skulle ersätta white med tex black, arab eller någon annan grupp.

Att sedan många (vita) som får det svårt i livet, de du kallar white trash, har vuxit upp med kassa hemförhållanden väljer man helt att bortse ifrån, när man hellre vill ömma för andra "utsatta grupper".

De som kan sin Flashback vet att precis som på klocksnack så finns det stor variation i trådarna, vissa har så hög intellektuell nivå att jag tror att Matts skulle ha svårt att hänga med.

Denna anknytande text är läsvärd:
Från arbetarhjältar till troll
Bland vänsterns intellektuella märks en drastisk förskjutning i synen på röster från arbetarklassen

https://kvartal.se/essaer/2tueaisgyxv4z6usxh0g97mwovi4kr

https://klocksnack.se/threads/manne...en-styrkan-i-rolex-varumärke-bekräftas.84241/
Fredagsvirre innan det svaret?

Som sagt, vad flyr ni ifrån?
Jag flyr inte ifrån något, varför skulle jag göra det för att jag gillar att se andra delar av världen. Man skulle ju då kunna vända på frågan och säga; vad är du rädd för? jag har dessutom sett väldigt stora delar av Sverige och tycker det är fantastiskt att resa här. Framförallt gillar jag Österlen och Norrbotten, två väldigt olika delar av landet men lik väl fantastiska!

På ett allmänt plan undrar jag varför det anses som mer socialt accepterat att öppet "skryta" / berätta om sitt resande på tex sociala medier och IRL, men om man skulle vara liknande "öppen" med konsumtion av klockor, bilar etc, så skulle det nog anses som relativt skrytsam.

Jag gissar också att det nog är mer socialt accepterat i fikarummet på en arbetsplats att erkänna att en resa kostade 60 000 kr, än att berätta att en klocka man har kostade samma belopp. Detta trots att klockan är ett smartare köp ur ekonomisk synvinkel, då den oftast går att sälja.

Hur har resebranschen etc lyckats få det allmänt accepterat att spendera så stora pengar på resor, och att skryta om det? Trots att det i dessa "klimathysteritider" egentligen borde vara mer "godhetssignalerande" att köpa en klocka för 100 000 kr, än en resa. Då resekostnaden oftast innehåller stor del bränsle och därmed CO2 utsläpp.

Det är nog till och med så att köpa en beg sportbil för 200 000 kr, och köra 1000 mils nöjeskörning med den, innebär lägre CO2 utsläpp än en resea för 200 000 kr.

Nu är jag själv inte klimathysteriker, men för många är det ju en viktig fråga.

Relaterat:
https://www.reddit.com/r/Anticonsum...t_about_the_modern_obsession_with_travelling/

TILLÄGG:
Det handlar inte så mycket om vad resan kostade, som ATT man genomförde den, fulla specifikationer kring vad man gjorde, bild efter bild etc. Allt utförligt på sociala medier etc. Som att posta specen för urvekret för sin nya klocka på Facebook, och att sitta på jobbet och i detalj berätta kring den speciella legeringen i boetten eller bromsarna.

När man har fulla specifikationer för en resa kan ju de flesta gissa ungefär vad en resa kostade, så beloppet där är ju mer implicit. Jag tror en person i allmänhet har bättre koll på vad resor kostar, än vad vissa klockmärken kostar.
För att en resa oftast berikar dig i ditt liv, utvecklar dig och breddar dig. Skryt om pris är för övrigt aldrig socialt accepterat i min bekantskapskrets och vad jag märkt även utanför den.

Hmm... nja, ditt påstående stämmer inte alls på mig iallafall. Tre vändor med familjen till USA, sen Spanien, Italien, Thailand talar helt och hållet emot ditt resonemang. Jag var till och med den första svensken som kom hem efter tsunamin i Thailand, det finns säkert något gammalt reportage från Aftonbladet eller Expressen från det.

Hur kan man ens använder ordet "investering" när man talar om resor?
Jag och mina kollegor snackade om det förra veckan och ena kollegan tyckte att jag gjorde bra val som investerar i klockor istället för resor osv, varpå jag var tvungen att säga att jag har väldigt svårt för att kalla klockor för en investering, även om de håller priset bra mycket bättre än mycket annat på marknaden.

Det är en hobby och synonymt för hobbys är att man förlorar pengar.
Äger du båt? Grattis, räkna aldrig på din förlust för då blir du deprimerad.
Bilar? Samma där.

Och kom inte med något där just en specifik bilmodell har gått upp "si och så mycket i värde" därför att man kan en avspegla hela marknaden enbart p.g.a att 2005-2006 Ford GT gick upp 150% på 10 år.
Det är ingen statistik som ens går att ha med i beräkningen.

Hur kan man ens använder ordet "investering" när man talar om resor?
Jag och mina kollegor snackade om det förra veckan och ena kollegan tyckte att jag gjorde bra val som investerar i klockor istället för resor osv, varpå jag var tvungen att säga att jag har väldigt svårt för att kalla klockor för en investering, även om de håller priset bra mycket bättre än mycket annat på marknaden.

Det är en hobby och synonymt för hobbys är att man förlorar pengar.
Äger du båt? Grattis, räkna aldrig på din förlust för då blir du deprimerad.
Bilar? Samma där.

Och kom inte med något där just en specifik bilmodell har gått upp "si och så mycket i värde" därför att man kan en avspegla hela marknaden enbart p.g.a att 2005-2006 Ford GT gick upp 150% på 10 år.
Det är ingen statistik som ens går att ha med i beräkningen.

Visst, ordet investering är felaktigt.
Blir det bättre om vi byter ut det mot ordet köp? Jag ser inte en hobby som en investering, däremot finns det förmodligen ingen hobby som är sämre rent pengamässigt än en resa och därför helt värdelös som statussymbol.

Som jag skrev tidigare, att det är knappast någon som blir avundsjuk över att någon vaskar, precis som att man inte blir avundsjuk över att någon reser. Har svårt att se hur en sådan sak ska kunna trigga avundsjuka hos en människa?

Blir det bättre om vi byter ut det mot ordet köp? Jag ser inte en hobby som en investering, däremot finns det förmodligen ingen hobby som är sämre rent pengamässigt än en resa och därför helt värdelös som statussymbol.

Som jag skrev tidigare, att det är knappast någon som blir avundsjuk över att någon vaskar, precis som att man inte blir avundsjuk över att någon reser. Har svårt att se hur en sådan sak ska kunna trigga avundsjuka hos en människa?
Kanske just därför att det är en statussymbol, man behöver inte bry sig om att pengarna brunnit upp medans andra konstant fokuserar på hur mycket restvärde det finns i klockan, bilen, båten, sommarstugan m.m ;)

Vad är det för status med att ha något som ökar i värde alt. knappt sjunker då kan man ju låna för att sedan sälja utan risk.

Men för att svara på topic så nej jag ser det inte som en statussymbol att resa men jag blir nog mer imponerad över någon som lägger 200k på resor än någon som köper en bil :)

Kanske just därför att det är en statussymbol, man behöver inte bry sig om att pengarna brunnit upp medans andra konstant fokuserar på hur mycket restvärde det finns i klockan, bilen, båten, sommarstugan m.m ;)

Vad är det för status med att ha något som ökar i värde alt. knappt sjunker då kan man ju låna för att sedan sälja utan risk.

Men för att svara på topic så nej jag ser det inte som en statussymbol att resa men jag blir nog mer imponerad över någon som lägger 200k på resor än någon som köper en bil :)

Men ändå är det mer socialt accepterat att skryta över att kasta pengar i sjön än att tex en klocka eller bil som i exemplet som tråden handlar om.

Ja människor är outgrundliga. :)

Men ändå är det mer socialt accepterat att skryta över att kasta pengar i sjön än att tex en klocka eller bil som i exemplet som tråden handlar om.

Ja människor är outgrundliga. :)
Ja det kan jag sannerligen hålla med om är mycket märkligt. Jag tror dock det grundar sig i att "massan" har större intresse i resor än klockor tex och därför har lättare att acceptera det. Men jo lustigt är det onekligen!

Ja det kan jag sannerligen hålla med om är mycket märkligt. Jag tror dock det grundar sig i att "massan" har större intresse i resor än klockor tex och därför har lättare att acceptera det. Men jo lustigt är det onekligen!

Det är något mer resor som verkar trigga gemene man, om man nämner att det ör att slänga pengarna i sjön så blir många mycket provocerade.

Om någon nämner att det är att slänga pengarna insjön att köpa tex en Audi A8 så är det förmodligen inte speciellt många som bryr sig.

Intressant...

Det är något mer resor som verkar trigga gemene man, om man nämner att det ör att slänga pengarna i sjön så blir många mycket provocerade.

Om någon nämner att det är att slänga pengarna insjön att köpa tex en Audi A8 så är det förmodligen inte speciellt många som bryr sig.

Intressant...
Sant, kan nog vara att de som köper en A8 vet vad det kostar och har råd med det och är trygga i det. Med resor så omfattas ju många människor med olika ekonomi. Säger man samma påstående till någon jet-set resenär som utan problem drar 4 veckor till Seychellerna får man kanske också en axelryckning till svar :D vilket man inte får av industriarbetarna som lägger sina surt förvärvade 30k på en vecka i Agiya Napa.

Exakt, hobby bör inte vara en investering tycker jag.
Sedan är jag ju lite avundsjuk på dom som har hobbys som är penga-genererande t.ex ägaren av företaget jag jobbar på har vattenkraftverk som hobby. Han äger väl ett 20 tal kraftverk och vattenkraft är en hobby för honom. Och hela idén med kraftverken är också att de bokstavligen genererar pengar, det måste väl vara en grym hobby?

Avundsjuka är en mycket svår sak att sätta fingret på och kan triggas på många olika sätt hos folk.
Bara man sticker ut lite granna så kan avundsjukan triggas.
Och låt dig inte luras att folk som är avundsjuka inte har någonting. Fick precis höra att ena kollegan, som är en mycket avundsjuk människa i allmänhet och avskyr när folk köper dyra saker och/eller sticker ut, tydligen har ett arv på flera miljoner.
Själv så sitter han hela dagarna med 10ggr mer pengar än övriga i byn och är avundsjuk på folk. Folk är konstiga...

Exakt, hobby bör inte vara en investering tycker jag.
Sedan är jag ju lite avundsjuk på dom som har hobbys som är penga-genererande t.ex ägaren av företaget jag jobbar på har vattenkraftverk som hobby. Han äger väl ett 20 tal kraftverk och vattenkraft är en hobby för honom. Och hela idén med kraftverken är också att de bokstavligen genererar pengar, det måste väl vara en grym hobby?

Avundsjuka är en mycket svår sak att sätta fingret på och kan triggas på många olika sätt hos folk.
Bara man sticker ut lite granna så kan avundsjukan triggas.
Och låt dig inte luras att folk som är avundsjuka inte har någonting. Fick precis höra att ena kollegan, som är en mycket avundsjuk människa i allmänhet och avskyr när folk köper dyra saker och/eller sticker ut, tydligen har ett arv på flera miljoner.
Själv så sitter han hela dagarna med 10ggr mer pengar än övriga i byn och är avundsjuk på folk. Folk är konstiga...
Orka bry sig så mycket om vad folk tycker och tänker..

Mina resor i livet har gett mig insikter, erfarenheter och inspiration som jag dagligen använder på jobbet när jag interagerar med personer runt om i världen. Jag hävdar att detta gör så att jag jobbar effektivare, nätverkar bättre och att det har tagit mig dit där jag är idag. Hur mycket är det värt i pengar?

Mitt intresse i klockor har gjort att jag kan korrekt uttala Audemars Piguet, Submariner och Jaeger-LeCoultre. Det är också värt något ;)

Den som måste säga vad man bär på handleden till någon som inte är intresserad det är att skryta. Annars är de som man brukar säga: De som vet de vet.
Till ämnet så har jag aldrig varit med om att någon försökt skryta om sin resa. Att folk delar bilder är enbart trevligt då man själv blir sugen.

Tillbaka
Topp