• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är det mer socialt accepterat att skryta om dyra resor än att "berätta" om klockor,bilar etc?

Rearden

Cartier
Solsemestrar där man lägger sig på stranden i två veckor och steker sig bränd...långvariga minnen? :)
Bortkastade pengar enligt mig och dessutom odlar man hudcancer. Nu drar jag många över en kam men väldigt många åker just iväg för att sand och solsemestra.
Finner det extremt konstigt när folk med ett så pass excentriskt intresse som klockor klankar ner på andras.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
kan väl absolut ge långvariga minnen. Förhoppningsvis gör man något mer än att ligga i en solstol i två veckor, fast det finns väl dem som gör det också. Men framförallt är ju inte en "resa" synonymt med att ligga stilla och lapa sol i två veckor. Det kan t.o.m jag tycka är bortkastat. Var man än åker finns det något mer eller mindre värdefullt att se eller uppleva om du frågar mig..

Jag kanske utgår från hur folk i min omgivning reser, till vilka destinationer och vad de gör. Tycker nog att de för de mesta bara ligger och solar och badar. Man kan ju göra samma saker här i Sverige. Sen kanske jag är lite arbetsskadad - reser en hel del i jobbet och skulle ogärna betala pengar privat för att återuppleva alla urtråkiga moment som ett resande innebär (flygplats, flygplan, jet-lag osv).
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Sol & semester
Säg nått objektivt gott en grand seiko för med sig

Eh. En klocka kan du ha i flera decennier som du kan njuta av på ett handfast vis?
Jodå, jag minns en god middag /resa / träff som inträffade för typ 10 år sedan men minnen är flyktigare än en GS.
Och sol ger dig cancer. GS ger dig inte cancer. Sol ger dig rynkor. GS ger dig inga rynkor.
En resa är pengar du aldrig kommer att få tillbaka. En GS kan du åtminstone sälja.
 

Rearden

Cartier
Eh. En klocka kan du ha i flera decennier som du kan njuta av på ett handfast vis?
Jodå, jag minns en god middag /resa / träff som inträffade för typ 10 år sedan men minnen är flyktigare än en GS.
Och sol ger dig cancer. GS ger dig inte cancer. Sol ger dig rynkor. GS ger dig inga rynkor.
En resa är pengar du aldrig kommer att få tillbaka. En GS kan du åtminstone sälja.
Så det objektiva argument för en GS är alltså att du får tillbaka en del av pengarna? Låter som ett dåligt objektivt argument.
Ska man generalisera så är sol #1 att vi ens kan vara på planeten så...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Så det objektiva argument för en GS är alltså att du får tillbaka en del av pengarna? Låter som ett dåligt objektivt argument.
Ska man generalisera så är sol #1 att vi ens kan vara på planeten så...

Men det är ju ändå ett faktum att du får tillbaka en del om du säljer den. Jag tycker att ekonomiska argument är viktiga.
Tråkiga kanske men ändock viktiga.
Jo, solen fyller viktiga funktioner. Men faktum är att UVA/UVB ger hudcancer, speciellt hos soltörstande nordbor som ska ta igen en lång mörk vinter på två veckor.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Att man som företagare kan sova ut och är fysiskt förhindrad att bara fixa "det där lilla" man skulle ha gjort.

Plus på den. Som det är just nu efter en riktig skitperiod stressmässigt hade det fiktiva solsemester-resemålet kunnat presentera hur roliga aktiviteter och intressanta sevärdheter som helst, jag hade ändå avstått och njutit in i benmärgen av en solstol, värme, en svag bris och kluckande vatten. Håller med @Rearden till 100% av trots vårt snäva gemensamma intresse på forumet så är det förvånansvärt liten acceptans för att andra prioriterar helt andra saker.
 

Rearden

Cartier
Men det är ju ändå ett faktum att du får tillbaka en del om du säljer den. Jag tycker att ekonomiska argument är viktiga.
Tråkiga kanske men ändock viktiga.
Jo, solen fyller viktiga funktioner. Men faktum är att UVA/UVB ger hudcancer, speciellt hos soltörstande nordbor som ska ta igen en lång mörk vinter på två veckor.
Fast varför köper du klockor alls om det du tycker att objektiva argument om ekonomi är viktigare? Varför inte köpa aktier/fonder eller liknande? Från en ekonomisk synvinkel klart bättre. En del är ju långt ifrån allt..
Låt oss släcka solen för att slippa cancer!

Missförstå mig rätt här, jag tycker absolut du ska köpa GS - men att säga att det är en objektivt bra investering eller ett val du gör rationella anledningar går inte ihop. Att då samtidigt klanka ner på andra människors val av hur de spenderar sina pengar/tid är i min mening inte bara nedvärderande utan även hycklande.

Som @mglaum så fint utryckte det "to each his own".
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fast varför köper du klockor alls om det du tycker att objektiva argument om ekonomi är viktigare? Varför inte köpa aktier/fonder eller liknande? Från en ekonomisk synvinkel klart bättre. En del är ju långt ifrån allt..
Låt oss släcka solen för att slippa cancer!

Missförstå mig rätt här, jag tycker absolut du ska köpa GS - men att säga att det är en objektivt bra investering eller ett val du gör rationella anledningar går inte ihop. Att då samtidigt klanka ner på andra människors val av hur de spenderar sina pengar/tid är i min mening inte bara nedvärderande utan även hycklande.

Som @mglaum så fint utryckte det "to each his own".

Jag har nog inte sagt att köp av klockor är en bra investering? För att tydliggöra ; det är ett bättre val ekonomiskt att köpa en klocka och sälja den senare än att köpa en resa.. Det är ju dessa två vi jämför. Självklart är aktier/fonder en bättre investering!

Min mening är inte att klanka ner på folk som gillar att åka på solsemester. Jag menar dock att det är ett större ekonomiskt slöseri att köpa en solresa. Enbart min personliga åsikt och den står jag för. Givetvis tycker en hel del folk att det är slöseri att köpa dyra ur också!
 

Rearden

Cartier
Jag har nog inte sagt att köp av klockor är en bra investering? För att tydliggöra ; det är ett bättre val ekonomiskt att köpa en klocka och sälja den senare än att köpa en resa.. Det är ju dessa två vi jämför. Självklart är aktier/fonder en bättre investering!

Min mening är inte att klanka ner på folk som gillar att åka på solsemester. Jag menar dock att det är ett större ekonomiskt slöseri att köpa en solresa. Enbart min personliga åsikt och den står jag för. Givetvis tycker en hel del folk att det är slöseri att köpa dyra ur också!
Beror väl i första hand på vad man köper för klocka och för solsemester.. Men din poäng är alltså att det är en skillnad på mängden av kapital man förstör och då är en klocka bättre än en solsemester?

Solsemestrar där man lägger sig på stranden i två veckor och steker sig bränd...långvariga minnen? :)
Bortkastade pengar enligt mig och dessutom odlar man hudcancer. Nu drar jag många över en kam men väldigt många åker just iväg för att sand och solsemestra.
Men skönt att du inte vill klanka ner, för detta inlägget som började debatten låter verkligen som att du försöker klanka ner.
 
  • Like
Reactions: bvb

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Beror väl i första hand på vad man köper för klocka och för solsemester.. Men din poäng är alltså att det är en skillnad på mängden av kapital man förstör och då är en klocka bättre än en solsemester?


Men skönt att du inte vill klanka ner, för detta inlägget som började debatten låter verkligen som att du försöker klanka ner.

Ja, det är skillnad på mängden av kapital man förstör, det är väl inte så svårt att absorbera enkel matematik? En klocka du köper för 10,000 kr och säljer för 5,000kr vs en resa du köper för 10,000 kr och får tillbaka 0 kr.

Jag belyser den ekonomiska aspekten - och uv-strålning och hudcancer som du inte riktigt accepterade som objektiv fakta (?) utan började prata om att utan solen så går jorden under..? dafuq?. Det betyder inte att jag klankar ner. Jag redogör för vad som är sant och vad forskare och läkare är helt och hållet överens om ; tusentals svenskar får hudcancer varje år för att de ligger och pressar på Gran Canarias stränder, plus att de inte kan få nog av solen under den korta svenska sommaren. Om du tycker att det ger dig massvis med positiva saker med att åka på solsemester är det ju bra för dig, men du ökar markant risken att få hudcancer. Är det värt det?

Slutsatsen kan ju inte bli något annat än att du betalar pengar för att kraftigt öka risken för hudcancer.

Nå, jag har sagt mitt i tråden och lämnar den i fred.
 
Intressant synsätt som visar sig i tråden. Till skillnad till vissa måste jag säga att jag har mer glädje långt långt i efterhand av resor jag gjort än materiella ting jag haft så som bilar, klockor, MC och annat jox. i takt med att jag blivit äldre inser jag att för mig är resor och upplevelser värt så mycket mer än materiella ting. Får nästintill ångest när jag tänker på hur mycket pengar jag lagt på bilar osv tidigare i livet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Men det är ju ändå ett faktum att du får tillbaka en del om du säljer den. Jag tycker att ekonomiska argument är viktiga.
Tråkiga kanske men ändock viktiga.
Jo, solen fyller viktiga funktioner. Men faktum är att UVA/UVB ger hudcancer, speciellt hos soltörstande nordbor som ska ta igen en lång mörk vinter på två veckor.
- Älskling, jag är med barn.
- DAFUQ? Det är ju svindyrt!!!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alltid härligt att höra er godhets Godhetssignalererare / Virtue signallers föra talan åt den stora massan, som oftast består av er själva och de andra i er trygga medelklassängsliga filterbubbla där ni alla ljuger för varandra för att hålla uppe skenet och godheten. Lyssna gärna på vad "folket" egentligen tycker:
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1505/1505750_flyktingopinion---som-institutet.pdf
Lika felaktigt som att bjuda in (någon bokstavstroende) ordföranden för någon religiös organisation till Radio / TV och låta denna person uttala sig för stora grupper i svenska samhället. Låt mig säga så här: Vi, det svenska folket, är trötta på att personer som du förstår vårt land.
Därtill är det alltid lika kul att höra hur väl personer som du verkar känna till Flashback? Lite som personer som starkt ogillar porrfilmer och vet hur hemska de är, men som sedan hävdar att de aldrig har tittat på någon.
Som sagt, vad flyr ni ifrån?
Grattis, du lyckades ännu en gång få in flyktingfrågan när ett ämne handlade om något helt annat.
Gällande flashback är det väl inte så konstigt att jag läser där. Dels för att jag måste i mitt jobb, dels för att jag tycker att det finns ett stort värde i att se hur debatten förs på alla möjliga olika plattformar.
Tycker dock att det är trevligt att du ger mig cred för att förstå vårt land.:D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@M.L. Du har helt missförstått det hela. @Kugghjul försöker inte alls smyga in sina politiska åsikter...de basuneras ogenerat ut i tid och otid utan filter eller tanke på om mottagaren är det minsta intresserad.

Kugghjul, jag föreslår att du startar en samhälls/klimat/integrationstråd på Lifestyle. Då kan alla som vill att KS ska vara politiskt hålla låda där, oavsett färgtillhörighet.

Ps. Hade du varit mer vänster än Castro eller mer liberal än Bard hade jag fortfarande varit av samma åsikt. Det är principen att jag vill slippa politik i mitt flöde när jag surfar klockor, ok? Ds.
 

Kugghjul

Panerai
Grattis, du lyckades ännu en gång få in flyktingfrågan när ett ämne handlade om något helt annat.
Gällande flashback är det väl inte så konstigt att jag läser där. Dels för att jag måste i mitt jobb, dels för att jag tycker att det finns ett stort värde i att se hur debatten förs på alla möjliga olika plattformar.
Tycker dock att det är trevligt att du ger mig cred för att förstå vårt land.:D
Måste läsa Flashback på jobbet? Den var ny! Ge gärna en ledtråd till vad du jobbar med, jag är faktiskt intreserad!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du startar en tråd om dyra resor vs klockor. Jag ger en kommentar på detta. Du svarar med svammel om stockholmare, förorter och inrikesresor? Du svamlar i de flesta trådar och inlägg jag stött på dig i så du hamnar fr o m nu på min ignorelista. Adjö

Tycker för övrigt det vore en bra idé att låta alla whataboutister samlas i en egen tråd, eller helst krypa tillbaka till Flashback eller som i det här fallet någon lämplig alt-right, vitmakt eller whitetrashsida på ”internet”
 

Rearden

Cartier
Ja, det är skillnad på mängden av kapital man förstör, det är väl inte så svårt att absorbera enkel matematik? En klocka du köper för 10,000 kr och säljer för 5,000kr vs en resa du köper för 10,000 kr och får tillbaka 0 kr.

Jag belyser den ekonomiska aspekten - och uv-strålning och hudcancer som du inte riktigt accepterade som objektiv fakta (?) utan började prata om att utan solen så går jorden under..? dafuq?. Det betyder inte att jag klankar ner. Jag redogör för vad som är sant och vad forskare och läkare är helt och hållet överens om ; tusentals svenskar får hudcancer varje år för att de ligger och pressar på Gran Canarias stränder, plus att de inte kan få nog av solen under den korta svenska sommaren. Om du tycker att det ger dig massvis med positiva saker med att åka på solsemester är det ju bra för dig, men du ökar markant risken att få hudcancer. Är det värt det?

Slutsatsen kan ju inte bli något annat än att du betalar pengar för att kraftigt öka risken för hudcancer.

Nå, jag har sagt mitt i tråden och lämnar den i fred.

Så bränner man pengar på det som enligt dig är rätt saker är man "all good" men bränner man dem på fel så är det idioti? Kom med i matchen och gilla olika.

Du behöver inte åka, du behöver inte ens gå ut sommartid om du är orolig för cancer. Men att inte förstå att andra människor gör det är mer än lite hycklande för någon med ett smalt dyrt specialintresse.

Gott så, tror inte vi kommer se jämnt på det här ändå. To each his own.
 

Rearden

Cartier
Intressant synsätt som visar sig i tråden. Till skillnad till vissa måste jag säga att jag har mer glädje långt långt i efterhand av resor jag gjort än materiella ting jag haft så som bilar, klockor, MC och annat jox. i takt med att jag blivit äldre inser jag att för mig är resor och upplevelser värt så mycket mer än materiella ting. Får nästintill ångest när jag tänker på hur mycket pengar jag lagt på bilar osv tidigare i livet.
Kom precis tillbaka från en "solsemster" på Bali - och tanken av att sitta i en solstol på Gili-T och se vulkanen bolmande på avstånd samtidigt som det kom varma vindar och jag hade en schysst mangodrink är obetalbar.

(För att inte tala om att vulkanen drog upp planton i massor så det var valhaj, mantarockor, djävulsrocker etc. i "massor")

Kommer leva på det hela den långa vintern.
 
H

Hysteria

Guest
Folk är helt snurriga. Totalt osant att resor inte kan omsätta i ekonomisk eller personlig vinst/utveckling.
Många gånger jag flugit C-klass och då på planet eller i loungen innan träffat och pratat med människor som indirekt har sponsrat 10 ytterligare resor. Det är alltifrån ideér från samtal till köporders som enbart inträffade för att jag var påväg ut på resa. Och då pratar vi bara på Arlanda och flyget.
Sen har du ju de människor (och framförallt marknader) du träffar och ser lokalt i andra länder där man får en mycket större och bättre förståelse för hur saker och ting fungerar utanför Sveriges gränser. Oändligt antal affärsideér och produkter är ett direkt resultat av att en företagsam person utforskat andra delar av världen.
Sedan har man ju som @Strindberg m.fl redan poängterat - avkopplingen. Driver man bolag eller för den delen presterar högt på sin arbetsplats är det mer än nödvändigt att åka iväg för att helt koppla bort och "ställa om".

Men såklart, bor man i Norrland och tror att träd & papper kommer vara drivande i den Svenska ekonomin nästkommande åren (och inte nya techlösningar eller e-handel) så går det ju bra att ta skotern till grannen för att prata om folk som slösar pengar på resor. :D
 

POO

Panerai
Folk är helt snurriga. Totalt osant att resor inte kan omsätta i ekonomisk eller personlig vinst/utveckling.
Många gånger jag flugit C-klass och då på planet eller i loungen innan träffat och pratat med människor som indirekt har sponsrat 10 ytterligare resor. Det är alltifrån ideér från samtal till köporders som enbart inträffade för att jag var påväg ut på resa. Och då pratar vi bara på Arlanda och flyget.
Sen har du ju de människor (och framförallt marknader) du träffar och ser lokalt i andra länder där man får en mycket större och bättre förståelse för hur saker och ting fungerar utanför Sveriges gränser. Oändligt antal affärsideér och produkter är ett direkt resultat av att en företagsam person utforskat andra delar av världen.
Sedan har man ju som @Strindberg m.fl redan poängterat - avkopplingen. Driver man bolag eller för den delen presterar högt på sin arbetsplats är det mer än nödvändigt att åka iväg för att helt koppla bort och "ställa om".

Men såklart, bor man i Norrland och tror att träd & papper kommer vara drivande i den Svenska ekonomin nästkommande åren (och inte nya techlösningar eller e-handel) så går det ju bra att ta skotern till grannen för att prata om folk som slösar pengar på resor. :D

Vill tro att du är ironisk. Annars kan jag gratulerar till mest pretentiösa inlägget 2017.
 

Molgan

Cartier
Kan man ens skryta om resor? Känns lika ovärt som att skryta över att man haft inbrott.

Beror iofs mest troligt på att jag själv inte passerar kommungränsen om det inte är en akutsituation. :woot:

En resa är det ultimata slöseriet. Om resan kostar 20 000:- så kan jag lika gärna stå på exakt samma plats i sju dygn och kasta 120:- i elden varje timme. När veckan har passerat finns inget kvar av min tid eller mina pengar.

Men minnen då?
Minnen tillhör det förgångna och så länge det inte är en nyttig erfarenhet så är det helt meningslöst, vi kan inte använda det till något fördelaktigt. Det förgångna är det som har varit och det enda vi kan påverka är nuet och till viss del vår framtid.

Nåväl, det blev nästan lite filosofiskt samt att resande är ett stort slöseri med både tid och pengar och det torde vara den sämsta statussymbolen man kan tänka sig.

Nu känner jag inte dig så mitt gensvar på ditt påstående får du ta för vad det är.

Men sådär resonerar en person som aldrig rest, aldrig upplevt, sagolika stunder med sina barn och vänner tillsammans, på en resa, ett äventyr. Att sedan i efterhand minnas tillbaka, tillsammans om dessa stunder är verkligen nått jag värderar oerhört högt, fotografierna skickar endorfinerna rakt ut.

Men jag har inte alltid resonerat så kan jag tillägga, förr ansåg jag materiella ting har du kvar men resor spenderar du, nu så här långt senare inser jag hur fel jag hade då.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Modererat.

/Leben







Men nu gör du så där igen :)

På KS är jag, (och nu gör jag mig talman för den absoluta majoriteten), och troligtvis ca 99% totalt ointresserade av dina resonemang och hänvisningar till artiklar och studier. Det du inte verkar vilja förstå är att jag inte heller bryr mig om sanningshalten i det du skriver...det är inget som jag ifrågasätter...men jag vill bara inte läsa om integration på ett forum som handlar om klockor.

Så återigen. Starta en tråd om integration på Lifestyle och go banans där så kan jag aktivt avstå från att ta del av det du skriver.

Sen avslutningsvis undrar jag om du verkligen inte inser ironin över att du strösslar med kränkt-giffar, när du själv för att citera @Philippe Stern ´s fantastiska video från ikväll, är lättare att hetsa upp än en 4-åring i trotsåldern.
 
Senast redigerad av en moderator:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det var en youtube-video, inte en GIF, men du får gärna länka till videon du nämner!

Vet du vad jag tycker är mest synd/sorgligt förresten? Det är att du i övrigt både har intressanta trådstarter och resonemang när det handlar om klockor. Jag tycker till exempel att du har gjort den roligaste trådstarten i år:

https://klocksnack.se/threads/tråden-där-det-andra-inlägget-gjordes-före-det-första.82135/

EDIT: Eller din senaste trådstart nu ikväll. Kul och intressant att titta på.
 

Mr.Chang

Audemars
Nej givetvis inte, men jag menar att en resa är lika med noll efter en vecka och att det är få saker som kan mäta sig med en resa när det häller kapitalförstöring.

En skoter är allmänt känd som den sämsta investering man kan göra, men i förhållande med en resa så framstår denna skoter som ett jävla klipp.
Kan tyvärr inte hålla med dig, ty allt du har upplevd här på jorden tar du med dig men inte en enda pryl du har skaffad följer med dit du ska.
Du kom naken och du går bort naken.;)
 
Topp