• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför denna big size-hets?

acce1999

Patek
2-Faktor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tycker om lite större klockor! För att de skall sitta bra på min handled bör de vara minst 44 mm i diam. Min handled är nästan 23 cm runt om och då fungerar större klockor. Använder jag en mindre ser den ut som om det vore en damklocka. Jag är själv väldigt förtjust i Breitlings större modeller som Chronomat GMT, 47 mm diam. Jag har därför tre st av denna modell. Limited Blacksteel, Limited Satinsteel, samt en helstål med blå urtavla. Jag hoppas även få den nya Avenger Blackbird (48 mm diam.) levererad när den kommer till Sverige då jag har beställt ett ex. Lägger upp en paketöppning när det är dax.

Idag har jag min "sommar-beater" på mig och den ser väl ut som om den skulle vara runt 40 mm i diam på en handled på runt 19-20 cm runt om. Men som de flesta vet är just denna modell 44 mm i diam. (Superocean II Chrono Blacksteel) Den sitter väldigt bra på min handled med sitt gummiarmband, och fungerar bra i vattnet och på stranden. Titta själv på bilden och tyck till!
IMAG0389s.jpg
I dig har Breitling hittat sin kundkrets. Du verkar nöjd. Och klockan ser ut att sitta på rätt plats.
Mvh A
 

Andy McB

Rolex
Fast ärligt talat.... Jag kan nog inte minnas när någon "kritiserat stora klockor" i allmänhet, däremot har jag mer sett tendens åt det motsatta hållet med kommentarer som damklockor m.m.
Finns ju faktiskt en del besserwissrar här som tycker allt över 44mm är för stort oavsett handledsstorlek. Och det är ju helt okej att tycka det. Vad som gör det hela lite patetiskt är att dessa personer tycks sitta inne med sanningen om den rätta storleken och tycker man annorlunda så har man fel. Om min polare kommer med en klocka som mäter 60mm på handleder runt 17cm så kanske jag tycker det ser lite tokigt ut. Men min polare tycker det är skitsnyggt och trivs hur bra som helst med det. Det är väl lite det som är tjusningen med klockor och accessoarer i övrigt? Det finns inget rätt och fel, då smaken varierar så ofantligt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Finns ju faktiskt en del besserwissrar här som tycker allt över 44mm är för stort oavsett handledsstorlek. Och det är ju helt okej att tycka det. Vad som gör det hela lite patetiskt är att dessa personer tycks sitta inne med sanningen om den rätta storleken och tycker man annorlunda så har man fel. Om min polare kommer med en klocka som mäter 60mm på handleder runt 17cm så kanske jag tycker det ser lite tokigt ut. Men min polare tycker det är skitsnyggt och trivs hur bra som helst med det. Det är väl lite det som är tjusningen med klockor och accessoarer i övrigt? Det finns inget rätt och fel, då smaken varierar så ofantligt.

Givetvis ska man bära det man trivs med, och jag läste om någon kille med 23 cm:s handleder som inte kunde gå under 44mm och där kan jag faktiskt förstå det. Sen är ju vissa klockor helt enkelt gjorda för att vara stora som exempelvis diverse Brattar eller Pannor.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Som sagt tidigare så varierar det ju så otroligt mycket.
Vissa klockor "bärs" större, en del mindre. En del har stora handleder, en del har mindre. En del modeller ser bra ut i 38mm, en del ser bra ut i 44mm.

Personligen så har jag svårt att trivas med något under 42mm bortsett från min gamla Omega, varje klocka jag haft utöver den under 42mm har jag tillslut flippat.

Uppfattar det också som en viss "hets" både från de som gillar större och de som gillar lite mindre, tycker inte stil handlar om vilken storlek på klocka man har utan hur man beter sig mot andra människor. (Även om det är på ett forum) :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Som sagt tidigare så varierar det ju så otroligt mycket.
Vissa klockor "bärs" större, en del mindre. En del har stora handleder, en del har mindre. En del modeller ser bra ut i 38mm, en del ser bra ut i 44mm.

Personligen så har jag svårt att trivas med något under 42mm bortsett från min gamla Omega, varje klocka jag haft utöver den under 42mm har jag tillslut flippat.

Uppfattar det också som en viss "hets" både från de som gillar större och de som gillar lite mindre, tycker inte stil handlar om vilken storlek på klocka man har utan hur man beter sig mot andra människor. (Även om det är på ett forum) :)
Men det ju helt rätt och ett problem som inte bör finnas. Du har väl vilken storlek du vill, för sören, och oftast den som passar dig bäst. Har folk åsikter om lämplig skostorlek att gälla alla? Nä.
Jag trivs i häradet 42-44mm och kör med det, undantaget DJ. Funkar finfint för moi.



Skickas från min iPhone
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tycker höjden på en klocka nästan spelar större roll än diametern. Bla. har testat nya PO och satt hemskt för att den var så hög.
 

mjian

Omega
Tänker bumpa den här på ren trots :) Tycker rubriken och efterföljande text i första posten är en aning snedvriden... Kanske för att jag tycker precis tvärtom :)
Förklaring: Jag mäter/väger in på 190cm/104kg i dagsläget, med handleder på ca 20cm. Bytte precis min Exp2 av en enda anledning... 40mm ser ut som en damklocka på mig. Armen sväljer klockan. Visst man kan ha en diskret klocka. Absolut. Men det finns en gräns. Och den passerar jag då. Nu har jag en 42mm och den känns bra! Mkt beroende på att länken är rätt bred tror jag. Men hädanefter blir det 42 och uppåt.
Men, vad jag egentligen vill komma fram till är att det finns så otroligt mycket snygga dinkor som jag vill ha på 36-40mm. Men som jag inte kan bära. Nu känns det som att man får hålla sig till några enstaka märken om man ska hitta tex en schysst dykare eller bara en större klocka överlag.
Så... Ni som kan bära 36-40 mm ska skatta er lyckliga! Och unna oss andra att det kommer mer och mer större ur :)

Edit: kanske ska läsa klart HELA tråden nästa gång :) skönt att vi är fler iaf :)
 

sjobbe

Cartier
Tänker bumpa den här på ren trots :) Tycker rubriken och efterföljande text i första posten är en aning snedvriden... Kanske för att jag tycker precis tvärtom :)
Förklaring: Jag mäter/väger in på 190cm/104kg i dagsläget, med handleder på ca 20cm. Bytte precis min Exp2 av en enda anledning... 40mm ser ut som en damklocka på mig. Armen sväljer klockan. Visst man kan ha en diskret klocka. Absolut. Men det finns en gräns. Och den passerar jag då. Nu har jag en 42mm och den känns bra! Mkt beroende på att länken är rätt bred tror jag. Men hädanefter blir det 42 och uppåt.
Men, vad jag egentligen vill komma fram till är att det finns så otroligt mycket snygga dinkor som jag vill ha på 36-40mm. Men som jag inte kan bära. Nu känns det som att man får hålla sig till några enstaka märken om man ska hitta tex en schysst dykare eller bara en större klocka överlag.
Så... Ni som kan bära 36-40 mm ska skatta er lyckliga! Och unna oss andra att det kommer mer och mer större ur :)

Edit: kanske ska läsa klart HELA tråden nästa gång :) skönt att vi är fler iaf :)


Känner lite precis som du, jag uppskattar mindre vintagepjäser och liknande men jag ser bara tramsig ut. Är 1,92 m och väger 110 kg. Trivs betydligt bättre med min nuvarande Panerai. Blir det dressat och diskret så får det iaf bli 40mm.

Som tidigare nämnts, man måste gå på hela kroppen - att bara gå på handledsmått blir lite fel :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Känner lite precis som du, jag uppskattar mindre vintagepjäser och liknande men jag ser bara tramsig ut. Är 1,92 m och väger 110 kg. Trivs betydligt bättre med min nuvarande Panerai. Blir det dressat och diskret så får det iaf bli 40mm.

Som tidigare nämnts, man måste gå på hela kroppen - att bara gå på handledsmått blir lite fel :)


Om Arnold kunde bära en 36mm DJ så tror jag att du/ni också kan det ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Usch nu har jag gått och köpt mig en blaffa på 45x55 mm :p

Men jag vidhåller att mindre är bättre och att man kan aldrig ha en för liten klocka men man kan ha en för stor.
 

Knight

Cartier
Tänker bumpa den här på ren trots :) Tycker rubriken och efterföljande text i första posten är en aning snedvriden... Kanske för att jag tycker precis tvärtom :)
Förklaring: Jag mäter/väger in på 190cm/104kg i dagsläget, med handleder på ca 20cm. Bytte precis min Exp2 av en enda anledning... 40mm ser ut som en damklocka på mig. Armen sväljer klockan. Visst man kan ha en diskret klocka. Absolut. Men det finns en gräns. Och den passerar jag då. Nu har jag en 42mm och den känns bra! Mkt beroende på att länken är rätt bred tror jag. Men hädanefter blir det 42 och uppåt.
Men, vad jag egentligen vill komma fram till är att det finns så otroligt mycket snygga dinkor som jag vill ha på 36-40mm. Men som jag inte kan bära. Nu känns det som att man får hålla sig till några enstaka märken om man ska hitta tex en schysst dykare eller bara en större klocka överlag.
Så... Ni som kan bära 36-40 mm ska skatta er lyckliga! Och unna oss andra att det kommer mer och mer större ur :)

Edit: kanske ska läsa klart HELA tråden nästa gång :) skönt att vi är fler iaf :)

Denna har postats förr på KS.. Vet inte vilken omkrets Gandolfini hade på handleden, men mannen var ju inte direkt liten.. Tycker 36 mm ser bra ut.

tony-soprano.jpg
 

GuloGulo

Omega
Jag har samma problem som mjian. 193cm, 105-10kg och 19.5cm runt handleden. Finns så mycket klockor som jag vill kunna bära, men allt under 40cm känns som en halstablett på armen. Vill kunna bära 36-38mm, men det ser liksom inte bra ut. Nu kommer det finnas de som säger att det är en vanesak, men jag har försökt. Vintage går tyvärr inte att bära, även om jag så gärna vill.

GuloGulo
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
190cm lång och i dagsläget 93,5 kg, mäter 19- 19,5 cm. Jag har känt det som rätt så OK med både 36 och 34mm om klockan bygger på höjden lite, typ 13-15mm. Då funkar det, t ex DJ och Precision. Är klockan för platt, blir det inget bra alls.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Längden lug-tip to lug-tip känns ofta minst lika viktig som boettbredden. Jag har tex lite problem med flera av Seikos modeller eftersom jag upplever dem som för korta, SKX i all ära, bredden är bra, men på min arm ser de ut som en påklistrad hockeypuck pga att luggarna är så korta.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sen beror det hur man är skapt och hur fan man bär klockan, sist men inte minst hur man tar en bild på spektaklet om man nu ska visa upp det.

Dessa två bilder tycker jag är ganska talande för hur olika det kan se ut. 44mm Breitling och Rolexen är väl 40mm?

IMG_20150202_121328.JPG
IMG_20150202_121400.JPG


Så egentligen finns det inget att diskutera ang mm, då många andra faktorer är mer avgörande.
 

sjobbe

Cartier
Klart jag kan, men i mina ögon så hade det inte sett bra ut. DJ2 ser helt fel ut, annars hade det varit ett bättre alternativ - hade den stannat vid 39-40 mm så ;). Har testat mindre sportklockor i form av en CWC g10. Den var sweet på alla sätt och vis...men hade den varit iaf 40mm så hade den fått stannat.

Det är alltså klockor under mellan 36-38 som helt går bort. 40+ då snackar vi :)

Om Arnold kunde bära en 36mm DJ så tror jag att du/ni också kan det ;)
 
Letar med ljus och lykta efter en vettig och stilren dykare på 40mm för runt 7k. Tudor suben i all ära men även om den var tänkt som beater så känns den för fin/dyr för det. Problemet är ju att alla nya microdykare jag hittar ligger på 42mm och uppåt, ex. Obris Morgan Explorer. De som väl är 40mm är ju nästan uteslutande så kallade "hommager"

Ps. Tipsa gärna :) Ds.
Billigare än du tänkt dig och vet inte riktigt vad du menar med stilrent.
Här är ett trevligt ur som håller 41mm inklusive kronan. Vridringens yttre diameter är ca. 38 mm. Finns även med pepsivridring.
Jag har ett och är mycket nöjd. Trevlig storlek och det går mkt. bra +5-8 sek/dygn.
Köpte mitt från Creationwatches, inklusive avgifter var det hemma för dryga 900:-.
Det var på deras rea förra julen.
Den gör sig bra på ett mesh. http://www.ebay.com/itm/Citizen-NY2...e&pid=100005&rk=2&rkt=6&sd=111471655817&rt=nc
 

oscarabc

Omega
Tja smaken är ju som baken...delad :p

Nej men jag har själv ca 17 cm runt handlederna (man mäter väl bakom "knölen"?!) så tycker att runt 38 brukar passa. Känns lite klent men men vad ska man göra... Tycker också det är skönt när de inte bygger allt för mycket på höjden utan man får på sig skjorta knäppt utan att det blir bökigt. Då sitter klockan där enkelt och utan att man tänker att den skulle vara i vägen på något sätt :)

Tycker själv att det är tråkigt att jag inte kan bära upp vissa klockor som helt enkelt blir för stora, men då är det ju tacksamt att det finns några lite mindre kvar man kan glädjas åt istället!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Så fort jag skaffade mig en 42 mm SMP va det kärlek vid första handledrörelse. Jag förstår inte hur jag tidigare kunnat ha 39 mm (men älskar fortfarande den klockan). I min mening är 42 en väldigt passande storlen. Absolut, nu är jag nästan 2 meter lång och ca 100 kg, men ändå. Jag förstår att vissa som inte är lika stora inte uppskattar 42an, men är man lite längre kan man med lätthet bära upp den.

Köpte med även en 44a för ett tag sen och när jag såg den blev jag livrädd. Hur f*n ska det här gå?! Men det funkar faktiskt oväntat bra. Vist, större ska jag inte ha, men det funkar ändå. Nu när jag går tillbaka till 39 an känns det inte ens att man har en klocka på armen :p
 
Topp