• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför denna big size-hets?

Bra storlekar för mig (och då menar jag vad jag personligen känner mig bekväm med och inte vad andra tycker) är

Dressare - 36-39mm
Stålis på länk - 40-42mm
Feting på gummi (eller typ Ammo) - 42-45mm

Som sagt tidigare, man ska inte läsa specen utan testa klockan på armen för att få ett hum om storleken,

Hublot CF (42mm) bärs som typ 40mm
2E3C67E1-4CA6-4617-8785-95CB8C91DA43_zps3qpmhn0z.jpg

AP ROO Diver 42mm... bärs som typ 44mm
ACA39B6D-C2CD-47E2-B4BA-3C30B34D8DA8_zpsqxafojp8.jpg

Som en del andra vill jag ha allt mindre och mindre ur. Nu känns allt kring 44mm och över bara vulgärt att bära. Jag drar mig nu även för för att bära 42mm, det verkligen bara vid informella tillfällen. Sweet spot är 36-41mm, då är 40-41 reserverat för enbart kronografer och dykare.

Vem vet, om ett par år så kanske jag vill ha större ur igen...

Inte förtjust alls i speciellt stora klockor och tycker det är skönt att jag nuförtiden inte ser lika många monsterstora. Ett tag såg jag dagligen klockor från exempelvis Kyboe (på den lånade bilden här nedanför).
903767_597693523576128_313271561_o.jpg

Av personlig erfarenhet så tror jag att det handlar om kroppsstorlek och stil. För några år sedan vägde jag 120kg och körde på hiphop-stilen med baggy kläder.
Då såg det rent ut sagt förjävligt med en klocka om var mindre än 44mm dels på mina större handleder men dom passade även inte in i stilen, Så jag körde på biffiga klockor som var större än 44mm (har kvar några idag). Pga stora klockor tilltalde mig mer.
Idag väger jag 70kg och kör på en mer stilren klädsel med skinnyjeans, oxfordskjorta osv. så idag finns det inte en chanse i världen att jag tar på mig en klocka som är större än 44mm då större klockor inte tilltalar mig längre. Så idag äger jag istället en 44mm seiko prospex,
41mm hydroconquest, 39mm city kronograf 36mm seiko seahorse och jag tycker att alla sitter och passar perfekt både storleksmässigt och stilmässigt. :)

Jag bär mer än gärna 47mm halios puck på min smala handled, den saknar förvisso bandhorn men inte liten direkt. Ibland är det helt enkelt roligt att spänna fast en riktig fläskis på handleden :D
(även fast det finns gränser hehe)

DSC_0001_zpsd55c330c.jpg

Även fast 38-40mm passar perfekt :)

Allting ska vara stort och vräckigt nu förtiden, kolla bara på alla feta SUV-modeller som varje bil tillverkare snart har i sitt stall.

Tycker nästan 38,5an också ser på gränsen till för stor ut. En Rolex 36 eller kanske till och med 34mm skulle se ännu bättre ut. Om man inte som folk ovan tar upp, behöver balansera upp "för" stora kläder med en stor klocka :eek:

Varvar BP 40mm enligt ovan med denna 38mm. Tycker de sitter bra. En rolex på 36mm skulle också sitta fint.
image.jpg

48mm och sitter perfekt enligt mig.
Många verkar glömma att det är upp till personen som bär/köpt klockan som är det viktigaste, INTE vad andra tycker !
image.jpg
Nu är jag taskig men jag tycker att den där är för stor. Bandhornen sticker ju nästan ut från handleden. Men som du säger, tycker du om den kör :) Inte jag som bär din klocka.

Har själv ganska stora handleder men är mest bekväm med 40mm på dykare, 36-38mm dress och 38-42mm på kronografer. Sen påverkar boetten helt klart hur det bärs. Min gamla Certina dykare var 43mm och den fick gå mycket pga. storleken. Kör nu en Sinn på 38.5mm som sitter bra. Har en gammal Lagonda dressare med på 35mm som är lite för liten skulle jag säga.
2015-01-05 13.06.19.jpg

42mm
2015-01-15 22.56.33.jpg

42mm
2015-06-03 20.06.04.jpg

38.5mm
2015-06-13 12.07.12.jpg

37mm(?)
2015-08-25 11.33.43.jpg

35mm
IMG_2736.JPG

43mm

Jo det blir ju en "optisk effekt" också med en kamera , jag kan nog inte skriva och förklara utan måste visa och förklara. Snodde en bild från internet (hoppas det ska vara okej)

Som ni ser på bilden till vänster är den ju tagen med mobilkamera och vidvinkel , och ofta ganska dålig lins som det är i mobilkameror, medans bilden till höger är tagen med en kamera med objektiv som är mer inzoomat eller med en normal lins, dvs. runt 50-85mm brännvidd, ögat ligger väl runt 35-40mm (i motsvarighet i kamera världen)

Självklart blir det likadan optisk effekt när man tar en bild på en klocka nära på armen, proportionerna blir fel och till och med kan klockan både se större ut men också skev och konstig, och därför kan en klocka se ut att ha snea bandhorn, eller för litet på ena sidan osv. Hur man ska fotta en klocka optimalt lämnar jag till experter, men viktigt att ha i åtanke...

i2.jpg

Aldrig förstått storlekshetsen! Den största klockan jag har är 37mm, har 2st på 36mm och en dressare på 34. Då jag inte har enorma handleder funkar det perfekt, sen så är det mycket mer diskret och jag har inte en klocka för att den ska dra uppmärksamhet utan för att tillföra en detalj på resten av min outfit!

• Like
Reactions: SSL
Aldrig förstått storlekshetsen! Den största klockan jag har är 37mm, har 2st på 36mm och en dressare på 34. Då jag inte har enorma handleder funkar det perfekt, sen så är det mycket mer diskret och jag har inte en klocka för att den ska dra uppmärksamhet utan för att tillföra en detalj på resten av min outfit!
Tror du att en klocka större än 36mm används bara gör att andra skall se den?
Förstår inte alls det resonemanget. Må vara att det är din personliga åsikt, men det gör det ju knappast till en generell sanning, eller hur?

Bjuder på en bild av en stoooor klocka, och hoppas vi slipper diskussioner om vilken storlek (oavsett storlek) på klocka som är ok att bära eller inte!
D06866B4-C6F0-49F8-80E1-87C8C8E55A2B.jpg

Senast ändrad:
Tror du att en klocka större än 36mm används bara gör att andra skall se den?
Förstår inte alls det resonemanget. Må vara att det är din personliga åsikt, men det gör det ju knappast till en generell sanning, eller hur?

Bjuder på en bild av en stoooor klocka, och hoppas vi slipper diskussioner om vilken storlek (oavsett storlek) på klocka som är ok att bära eller inte!
D06866B4-C6F0-49F8-80E1-87C8C8E55A2B.jpg
Inte så jag menade, syftade mer på att större klockor syns mer och blir därför en större del utav en outfit. För mig då som endast har klockor som en detalj så är inte storleken så viktig

Är väl lite som att gnälla på vädret? Marknaden producerar det som säljer, om en viss modell man gillar inte befinner sig inom ens personliga trygghetszon för omkrets får man helt enkelt svälja den skymfen och köpa nåt annat. Ickefråga.

Själv sitter jag och kör dubbelpipigt, 40mm vintage seiko 6139 på ena handleden och modern 49mm Seiko Velatura på andra. Jag gillar båda. Min personliga åsikt är att de ändå sitter bra, har man aldrig testat en större klocka kan det vara förvånande att prova (alla bärs inte så stort, tänk lugg till lugg mer än bredd) och se den passar likväl som att testa en mindre. Det som kan tyckas litet kanske passar bra det med. Alla gillar vi olika, man får gilla såväl stora som små klockor (eller lagom) precis som i andra delar av livet :)

Tillbaka
Topp