Jag har ett par tvillingsöner. Ganska vanligt hos tvillingar så är den ene höger och den andre vänsterhänt. Den högerhänte bär sin på höger för att han anser det är skönast och "känns" fel på vänster. Den vänsterhänte bär sin på vänster med hänvisning till att det var så han såg andra (inklusive mig) bära klocka och har nu vant sig och tycker det är oskönt på höger. Så trots den logik som kan finnas med att den passiva handleden traditionellt bär klockan så blev det tvärt om hos dem. Jag tror som sagt inte du får något universalsvar, varken här på KS eller om du bara googlar. Det känns lite som frågan, varför bär vissa mössa ovanför öronen medans andra drar den över? Vad ska man göra med kunskapen om den väl serveras, ändra hur man själv gör eller behöver man bara förstå andras beteende? Jag tycker det finns andra spännande företeelser inom klockbärandet som är intressant så jag vill inte kritisera din fråga, men den känns omöjlig att svara på med annat än att vi alla är olika![]()
Jag söker inte facit på matematisk uträkning, utan funderar allmänt. Det där med Vänster- och Högerhänt är rimligt, damer bär på höger, kungligheter... Det finns massa inflytande, jag bara söker lite mer inside info