• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför har ni klockan på högra handleden?

Min klocka sitter på...

• Vänster vrist

Röster: 188 78.3%
  • Höger vrist

Röster: 39 16.3%
  • Använder bägge?

Röster: 13 5.4%

• Totala väljare
    240
Jag har ett par tvillingsöner. Ganska vanligt hos tvillingar så är den ene höger och den andre vänsterhänt. Den högerhänte bär sin på höger för att han anser det är skönast och "känns" fel på vänster. Den vänsterhänte bär sin på vänster med hänvisning till att det var så han såg andra (inklusive mig) bära klocka och har nu vant sig och tycker det är oskönt på höger. Så trots den logik som kan finnas med att den passiva handleden traditionellt bär klockan så blev det tvärt om hos dem. Jag tror som sagt inte du får något universalsvar, varken här på KS eller om du bara googlar. Det känns lite som frågan, varför bär vissa mössa ovanför öronen medans andra drar den över? Vad ska man göra med kunskapen om den väl serveras, ändra hur man själv gör eller behöver man bara förstå andras beteende? Jag tycker det finns andra spännande företeelser inom klockbärandet som är intressant så jag vill inte kritisera din fråga, men den känns omöjlig att svara på med annat än att vi alla är olika :)

Jag söker inte facit på matematisk uträkning, utan funderar allmänt. Det där med Vänster- och Högerhänt är rimligt, damer bär på höger, kungligheter... Det finns massa inflytande, jag bara söker lite mer inside info ;)

Det vulgära är att ha den på höger så den syns när man tar i hand, den försynte gömmer den på vänster. Främst lär det dock handla om att man vill skydda uret, man använder den icke dominanta mindre helt enkelt.

Så du har gaffeln i höger hand med och skär med vänster?

Du hälsar med höger hand. Vigselringen på vänster ringfinger. Klockan sitter på vänster handled. Så är det bara. Simple as that.
Äter gärna med gaffeln i höger hand.........när tillfälle ges sas....
Normer är väl till för att utmanas.......logiken måste ju till slut trumfa vidskepligheten.......vi är ett par hårdingar som går i bräschen för er mainstreamare....

Att de flesta bär klockan på vä arm måste det väl komma från att de flesta klockor från början var designade för högerhänta. Att det var lättare/naturligare att dra upp och ställa urverket med sin dominanta hand, utan att behöva ta av sig klockan. Rent praktiskt, så kommer den nog inte riskera att slå i lika mycket om den bärs på den icke-dominanta sidan, samt att det oftast är lättare att läsa av klockan om man jobbar med något med den dominanta sidan, men det är nog bara bonusar.

I praktiken är det nog bara en smaksak, vilket svaren i tråden skvallrar om.

Jag bör klockan på vänsterarmen om kronan är på höger sida av klockan. Och tvärt emot om kronan sitter på vänster sida. Om inte så är det för att jag kör dubbelpipigt med en klocka på vardera arm.

Nu sitter ju vristen mellan benet och foten, men anyway jag förstår vad som avses.
Jag alltid haft klockan på höger handled, kan inte svära på varför men det är förmodligen för att jag är vänsterhänt så när jag fick min första klocka för kanske 30 år sen så kändes det mest naturligt.

Alltid på vänster och är högerhänt. En sak som jag funderat på mycket är de som har klockan på fel sida handleden. Alltså med tavlan mot handflatan och spännet utåt. Kan någon förklara varför? Fördelar? Har vi någon här?

Att de flesta bär klockan på vä arm måste det väl komma från att de flesta klockor från början var designade för högerhänta. Att det var lättare/naturligare att dra upp och ställa urverket med sin dominanta hand, utan att behöva ta av sig klockan. Rent praktiskt, så kommer den nog inte riskera att slå i lika mycket om den bärs på den icke-dominanta sidan, samt att det oftast är lättare att läsa av klockan om man jobbar med något med den dominanta sidan, men det är nog bara bonusar.

I praktiken är det nog bara en smaksak, vilket svaren i tråden skvallrar om.
Tycker du det är smidigt att ställa klockan när du har den på vänster armen? :)

Att ha den på höger är dessutom slugt då man slipper få kronan i handryggen......oskönt.....
Att köra destro på högern visade sig oslugt.....

Alltid på vänster och är högerhänt. En sak som jag funderat på mycket är de som har klockan på fel sida handleden. Alltså med tavlan mot handflatan och spännet utåt. Kan någon förklara varför? Fördelar? Har vi någon här?

Jag vet att vissa modeller har tavlan 90° medurs så att säga, typ Omega Chronostop (Driver) jag kan tänka mig att man håller i ratten eller rättare sagt att handen hänger i ratten och då kan man följa den mer noga. se https://petrolicious.com/articles/this-is-why-omega-s-quirky-chronostop-is-great-for-drivers

this-is-why-omega-s-quirky-chronostop-is-great-for-drivers-1476934336353.jpg

Jag vet att vissa modeller har tavlan 90° medurs så att säga, typ Omega Chronostop (Driver) jag kan tänka mig att man håller i ratten eller rättare sagt att handen hänger i ratten och då kan man följa den mer noga. se https://petrolicious.com/articles/this-is-why-omega-s-quirky-chronostop-is-great-for-drivers

this-is-why-omega-s-quirky-chronostop-is-great-for-drivers-1476934336353.jpg

Coolt! Aldrig sett en sån klocka. Tänker dock på några i min närhet som har vanliga klockor på det sättet. En sån klocka som du länkar förstår jag men en vanlig? Kanske för att skydda den men vad jag.

Jag är vänsterhänt, hade den på högerarmen när jag var i försvaret, sedan efter detta när jag blev mer intresserad av klockor började jag ha den på vänsterarmen då det var lättare att använda puschers och skruva upp klockan. Nu förtiden känns det jättelustigt att sätta den på högerarmen även om jag i fler år haft den just på högerarmen än vänsterarmen

Med semi ambidextri så har jag klockan på höger. Jag har även gaffel i höger och skär med vänster. Skriver med höger och dricker med vänster. Bästa med att ha klockan på höger är att kronan aldrig är ivägen. Man är skapt för en Panerai.

Är vänsterhänt, har klockan på höger hand. Har haft så sen jag var 12-13 år för att det kändes mer naturligt att ha klockan på den icke-dominanta armen, sen tror jag att jag hade nött hål på alla mina gitarrer och basar om jag hade klockan på vänster arm :)

Det vulgära är att ha den på höger så den syns när man tar i hand, den försynte gömmer den på vänster. Främst lär det dock handla om att man vill skydda uret, man använder den icke dominanta mindre helt enkelt.
Jag är tokvulgär och har klockan på höger så att jag kan flascha min isade Hublot när jag jag hälsar på kungligheter och andra statschefer.
Eller så är jag vänsterhänt och har tyckt att det är praktiskt att slippa skrapa klockan när jag skriver och en gång i tiden kunde jag se hur mycket det var kvar på tentatiden utan att avbryta skrivandet.

Högerhänt och klocka på höger. Blir cleanare och mindre av en utsmyckning än i kombo med vigselring. Bonus att krona och tryckknappar sitter säkert. Mer slitage, men föredrar en något upptyglad klocka framför polerat och repfritt.

Tycker du det är smidigt att ställa klockan när du har den på vänster armen? :)

Att ha den på höger är dessutom slugt då man slipper få kronan i handryggen......oskönt.....
Att köra destro på högern visade sig oslugt.....
Ja, eftersom jag är högerhänt så är det betydligt smidigare att ställa samt vrida upp med min höger hand, än att göra motsvarande manöver med vänster hand och klockan på höger arm med kronan kl. 3, eller missar jag något?

Sen kan jag hålla med om att vissa klockor med kronan kl. 3, inte är så sköna mot handleden, men det beror mer på kronans "vasshet" eller hur pass "bra/rätt" själva klockan sitter på min handled.

Ja, eftersom jag är högerhänt så är det betydligt smidigare att ställa samt vrida upp med min höger hand, än att göra motsvarande manöver med vänster hand och klockan på höger arm med kronan kl. 3, eller missar jag något?

Sen kan jag hålla med om att vissa klockor med kronan kl. 3, inte är så sköna mot handleden, men det beror mer på kronans "vasshet" eller hur pass "bra/rätt" själva klockan sitter på min handled.
Tänkte mest på att det är rätt stökigt att ställa klockan när den väl sitter på armen. Det gör man väl mestadels med klockan i handen? Eller skruvar upp den för den delen. Så just det argumentet faller tycker jag.....

Tänkte mest på att det är rätt stökigt att ställa klockan när den väl sitter på armen. Det gör man väl mestadels med klockan i handen? Eller skruvar upp den för den delen. Så just det argumentet faller tycker jag.....
Jo, visst är det så. Tänkte mest att det var det som var tanken från början.

Jagar du? Har alltid tavlan uppåt, förutom vid pyschjakt. Då kan jag ligga/sitta blixtstilla i korrekt skjutposition och bara snegla från siktet ned på handleden för att läsa tid

Kronan skavde mot handen så jag fick en "torrfläck" där som jag ett tag behandlade med lite kräm. Sen kom jag på att om jag hade klockan på höger arm så gick kronan upp mot armen istället för ner mot handen och vips, inga fler torrfläckar. =)

Tillbaka
Topp