• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför har ni klockan på högra handleden?

Min klocka sitter på...

• Vänster vrist

Röster: 188 78.3%
  • Höger vrist

Röster: 39 16.3%
  • Använder bägge?

Röster: 13 5.4%

• Totala väljare
    240
Har den på vänster arm men är vänsterhänt så det blir krångel när man ska skriva osv men är för van så det känns überkonstigt att ha den på höger så det är lika bra att bara fortsätta

Är extremt högerhänt...
Kör dubbelpipigt ibland, bara för att!
Har varit rejält kattbiten några gånger. Brukar offra vänsterhanden!
Vid dessa tillfällen har jag varit tvungen att ha den på höger, pga bandage på vänster. Tar ett par dagar, sedan har man vant sig :)
Blir dock en del fniss och skratt när man ska kolla klockan, inte på klockan, alltså!
Lyfter vänstern, stirrar på allt bandage ett par sekunder innan man kommer på vart den befinner sig! :D

Ta av och på klockan. Ställa in den. Justera tiden. Dra upp den. Trycka på knappar. Vrida dess vridring. Torka av den. Osv. All hantering av klockan gör jag helst med min högra hand, och det går inte om klockan sitter på min högra handled.

Kanske fler än jag som kan notera samma fenomen? ;)

Kan bara svara för mig själv och som högerhänt bär jag den på vänster hand. Helt enkelt för att jag alltid har gjort det och det känns konstigt att byta. Varför har jag alltid gjort det kan man fråga sig? Jo för att "alla" sa till mig när jag var liten att klockan bärs på vänster arm.

Men faktiskt så försökte jag byta arm i tonåren. Jag var ju skejtare och varje gång jag körde in i en trottoarkant el dyl som får det att bli tvärstopp så for jag fram och gled på vänster sida av kroppen på asfalten. Det repade alltid klockan något jävulskt. Men inte ens det kunde få mig att byta arm!

Högerhänt och har den på höger hand. Jobbade på en restaurang och bar svårt att titta på klockan med något i vänstra handen.

Är extremt högerhänt...
Kör dubbelpipigt ibland, bara för att!
Har varit rejält kattbiten några gånger. Brukar offra vänsterhanden!
Vid dessa tillfällen har jag varit tvungen att ha den på höger, pga bandage på vänster. Tar ett par dagar, sedan har man vant sig :)
Blir dock en del fniss och skratt när man ska kolla klockan, inte på klockan, alltså!
Lyfter vänstern, stirrar på allt bandage ett par sekunder innan man kommer på vart den befinner sig! :D

Det här var sjukt kul skrivet:)

Att köra dubbelpipigt är ju så outside of the box-tänk att det är värt kudos!
Och du måste ha grym otur med katter. Hur kan du bli biten så illa och så ofta? Jag hade katt men han gick aldrig så hårt åt mig att jag behövde bandage. Men jag förstår helt klart om man byter hand för klockan ibland under de förutsättningarna.

Hade jag inte onanerat med vänster hand så hade jag övervägt höger för att dra upp klockan.

(Lätt de blir fel ibland. Varje gång jag ser @cjperry så läser jag cp-jerry. )
Läser också det emellanåt samt Johnny bravo på dig.

On topic så är jag högerhänt och kör klockan på vänster. Körde den på höger när jag var liten men fick höra att det var fel. Nu i efterhand förstår jag varför. Om jag ramlar är min naturliga reflex att skydda mig med högerhand och jag arbetar mer med högerhand så den skrapas och slås i. Dvs den utsätts för mer på höger

Det här var sjukt kul skrivet:)

Att köra dubbelpipigt är ju så outside of the box-tänk att det är värt kudos!
Och du måste ha grym otur med katter. Hur kan du bli biten så illa och så ofta? Jag hade katt men han gick aldrig så hårt åt mig att jag behövde bandage. Men jag förstår helt klart om man byter hand för klockan ibland under de förutsättningarna.
OT-svar!
Ser ju att du är ny här inne.
Svårt att hålla koll på oss galningar som postat här ett tag!
Jag nördar nämligen på katter också, vi har en liten uppfödning i här hemma.
Naturligtvis åker vi på en del utställningar. Jag brukar jobba som domarassistent.
Det har inneburit bett som krävt läkarvård 6-7 gånger sedan -05. En utställning är ingen naturlig miljö för katterna. Därför kan en del katter bli på dåligt humör och säga ifrån. Det händer dock sällan.
Eftersom jag är väldigt högerhänt brukar jag ”offra” vänster arm/hand.
Bett i armen är bättre än handen. Betten gör inte så farligt ont. Däremot rengöringen...
Gillar fö norsk sjukvård, där får man antibiotakaplåster på såren. Läker fantastiskt bra!

OT-svar!
Ser ju att du är ny här inne.
Svårt att hålla koll på oss galningar som postat här ett tag!
Jag nördar nämligen på katter också, vi har en liten uppfödning i här hemma.
Naturligtvis åker vi på en del utställningar. Jag brukar jobba som domarassistent.
Det har inneburit bett som krävt läkarvård 6-7 gånger sedan -05. En utställning är ingen naturlig miljö för katterna. Därför kan en del katter bli på dåligt humör och säga ifrån. Det händer dock sällan.
Eftersom jag är väldigt högerhänt brukar jag ”offra” vänster arm/hand.
Bett i armen är bättre än handen. Betten gör inte så farligt ont. Däremot rengöringen...
Gillar fö norsk sjukvård, där får man antibiotakaplåster på såren. Läker fantastiskt bra!
OT från mig med. Tack för svar och överseende för att jag är ny. Håller på och lär mig som bäst om allt och alla här:)
Men oj jag förstod inte att du höll på så seriöst med katter! Jag menade inte att dina skador var roliga. Trodde att du var lite som jag, rätt klumpig och råkar ut för saker. Och jag känner mig lite dråpligt rolig över det ibland nämligen. Jag vidhåller dock att dubbelpipan är kul!

Försöker få min fru att förstå att man har klockan på sig på vänster arm, men hon är envis som få och vägrar att ge med sig.
Så hon bär dom fortfarande klockorna på höger. Ingen bra idé.
När vi var nere i Rom nyss så hade hon på sig sin MK smartwatch... på höger. Jag har min J.Brackett på vänster. Det dumma var ju att när vi var ute och gick så hamnade hon på min vänster sida (jag brukar försöka undvika detta av uppenbara anledningar).
Men.... då hamnade hon på min vänster. När vi gick där så hände det att våra klockor slog ihop... Kan ju säga att hennes MK inte var riktigt lika tålig. Glaset/skärmen sprack direkt.
Så, den dagens läxa. Dumt att bära klocka på höger arm. (iallfall när din partner bär den på höger och ni bumpar ihop)

Alltid vänster!!! :D
695F32C5-E3E1-43AC-9CE4-F93B88D61BA1.jpeg

Har inga belägg för detta men kan de inte vara så att verket kan ta skada av att vara på höger arm om man är högerhänt? Tänkte till exempel att man använder höger hand mer vilket utsätter verket för mer påfrestningar. Därav har de flesta klockan på vänster (då de flesta är högerhänta)?

Alltid haft klockar på höger arm av någon oklar anledning, trots att jag är högerhänt. Känner att jag borde ha den på vänster men när jag testar att köra på vänster så kollar jag ändå alltid på höger handled när jag ska se vad klockan är. Då känner man sig fan inte klipsk och klockan får snabbt flytta över till höger igen.

Alltid haft klockar på höger arm av någon oklar anledning, trots att jag är högerhänt. Känner att jag borde ha den på vänster men när jag testar att köra på vänster så kollar jag ändå alltid på höger handled när jag ska se vad klockan är. Då känner man sig fan inte klipsk och klockan får snabbt flytta över till höger igen.

Vi är ju vana vid rutiner, jag uppfattar det så.

började bära klockan på vänsterhandled då man fick höra att det är ”rätt” sida som yngling, nu flera år senare förstår man väl lite mera varför och skulle aldrig kunna byta kan ju ha att göra med att man är högerhänt, Farsan däremot som även han är högerhänt bär klockan på höger då han tydligen alltid kört så

Hade jag varit vänsterhänt hade jag förmodligen kört klockan på höger

Jag är vänsterhänt och har klockan på vänster handled, kronan sitter ju på höger sida.

Man har väl klockan på den hand(led) som man INTE torkar sig i aschlet med?

Jag har förstått att detta är svårt att förstå för högerhänta. (Ping @yonsson.)

Vi som fått handskas med era eländiga saxar, ledstänger, motorsågar och skriftspråk har inga som helst problem att undvika avföring på klockan.

Senast ändrad:
Har inga belägg för detta men kan de inte vara så att verket kan ta skada av att vara på höger arm om man är högerhänt? Tänkte till exempel att man använder höger hand mer vilket utsätter verket för mer påfrestningar. Därav har de flesta klockan på vänster (då de flesta är högerhänta)?
Foliehatt!! Det låter ju inte ens nära att vara rimligt!!

Tillbaka
Topp