• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför slutar det alltid med Rolex

Buckshot

Panerai
Det slutar inte med rolex. Det är säkert bra klockor men för mycket Volvo V70 för mig. Men jag förstår att det är rätt märke om man köper för att sälja den vidare.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Så klart, men den är inte sann för alla. Fortfarande subjektivt.
Absolut, rent subjektivt kan man ju tycka precis vad som helst, min poäng är att de som hatar Rolex sällan (aldrig?) gör det på rationella grunder. Men som du säger får man ju tycka precis vad som helst, men trådämnet är ju "Varför slutar det alltid med Rolex" och då är det inte mycket till diskussionsunderlag att säga att "det finns människor som inte tycker det" :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Absolut, rent subjektivt kan man ju tycka precis vad som helst, min poäng är att de som hatar Rolex sällan (aldrig?) gör det på rationella grunder. Men som du säger får man ju tycka precis vad som helst, men trådämnet är ju "Varför slutar det alltid med Rolex" och då är det inte mycket till diskussionsunderlag att säga att "det finns människor som inte tycker det" :)

Det var inte det jag skrev, jag skrev att det var intressant att det blir en absolut sanning som måste försvaras med näbbar och klor. Att du tycker de är bäst för att andra dykare är fula är väl heller inget diskussionsunderlag? Jag hatar heller inte Rolex för den delen.
 
  • Like
Reactions: PCB
men trådämnet är ju "Varför slutar det alltid med Rolex" och då är det inte mycket till diskussionsunderlag att säga att "det finns människor som inte tycker det" :)
Jo, men just trådämnet är ju det som ska diskuteras och håller man inte med så är det ju just så man ska svara, plus motivering.

Nu vet inte jag om trådskaparen snarare menade "varför skaffar sig de flesta klocknördar en Rolex?" Som rubriken skrivits kan man få föreställningen att han menar att när man skaffat sig en Rolex är dörren stängd för andra märken och så är det självklart inte för alla. Väldigt många som köper Rolex fortsätter att köpa annat, även om de tycker att Rolex är favoritmärket. Så Rolex är långt ifrån slutet för alla klocksamlare.

Detta betyder inte att Rolex är skit.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tänkt på det där, har extremt svårt att se hur dagens Daytona någonsin kommer kunna hävda sig mot 6263
På 80 talet ville ingen ha en beggad sportrolex med målade index. Man samlade istället på bubblebacks...preferenser ändras:) Vänta tills att alla som drömmer om dagens daytona växer upp och har råd med en...de kanske inte ens kommer titta på 6263, den kanske blir dagens bubblebacks?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För att ingen av oss växt upp?

Det florerar ju hattrådar om de flesta märken. Klocknördar är väl som bil-, mobil-, musik-, fotbolls- och vadsomhelstnördar. Vi är vuxna barn. De flesta är lättkränkta, har blivit kränkta och har kränkt någon och är alldeles oskyldiga. Men frågan vem som kränkte först utan att ha blivit kränkt och vem som först blivit kränkt utan att ha kränkt? När den är löst har vi också löst frågan om existensialismen för världsalltet.

Mer popcorn.
Vem är kränkt? Jag gillar inte det där uttrycket. Folk blir kränkta så fort det mulnar nuförtiden. Att ha rejäla diskussioner betyder inte att nån kränker / blir kränkt. Däremot blir jag ganska trött på att så många trivs med att dissa Rolex. Folk får gilla och köpa precis vilja klockor de vill, men varför hacka så mycket på ett varumärke som Rolex... Jag upplever precis det som @Spencer66 i sitt inlägg. Nu sover jag inte dåligt för det, men det stör mig utan tvekan (nej, jag är inte kränkt).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det slutar inte med rolex. Det är säkert bra klockor men för mycket Volvo V70 för mig. Men jag förstår att det är rätt märke om man köper för att sälja den vidare.
Ja jo. Dina klockor är väl lite talande i relation till inlägget.

Menar du verkligen att det inte är relevanta åsikter om man inte har tillräckligt dyra klockor? Eller vi kanske ska införa en regel att man bara får uttala sig om klockor som understiger eller är lika med värdet på det dyraste man har på armen.
 

Andy McB

Rolex
Det är fortfarande väldigt få bra anledningar till varför det skulle sluta med en Rolex. De som ännu inte äger en men funderar på att köpa borde träda fram i större skala och ge sin bild på det hela.
Själv tänker jag då här: Varför skulle det sluta med en Rolex när det finns så mycket annat skoj?
1. För dyrt
2. Hade jag råd så finns det fortfarande mycket annat som är bra intressantare
3. Designen tilltalar mig inte, det kan va texten på tavlan, storlek, utformning.. Eller kanske helheten av dessa.
4. Rolex är och kommer länge att vara förknippat med snobberi, och det kan ni inbitna Rolexfans tyvärr inte göra så mycket åt. Den bilden finns där och gör, i alla fall för mig, märket mindre intressant.
 
  • Like
Reactions: PCB

Patrick F

Breitling
Kanske är Rolex lite som en V70 bland klockentusiaster men det kanske är också precis det som tilltalar oss i mellanmjölkens Sverige
Själv kommer jag snart att köpa min Rolex Submariner men jag vet att min resa i klockvärlden bara har börjat, finns ju så sjukt många fina klockor....
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Menar du verkligen att det inte är relevanta åsikter om man inte har tillräckligt dyra klockor? Eller vi kanske ska införa en regel att man bara får uttala sig om klockor som understiger eller är lika med värdet på det dyraste man har på armen.
Som jag skrev innan i tråden är det påfallande ofta folk som gillar (eller kanske bara har råd med?) lågbudgetmärken som ska kräkas lite på Rolex och dra till med "klockornas V70".
 

mackan_108

Cartier
Jag har sedan mitt klock intresse börjat varit insöad på Omega! Omega har alltid legat mig varmt om hjärtat, men i veckan fick jag nått ryck!
Jag vet inte vad det tig åt mig riktigt.
Men igår blev jag med en 14060M svensk såld full cert och service historik! Jag är nöjd.
Kanske känns lite liten för mig, men vi får se hur länge den får stanna ;)

image.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Menar du verkligen att det inte är relevanta åsikter om man inte har tillräckligt dyra klockor? Eller vi kanske ska införa en regel att man bara får uttala sig om klockor som understiger eller är lika med värdet på det dyraste man har på armen.
Jag menar bara att det ser väldigt lustigt ut :) i övrigt delar jag Torstens inlägg ovan

För att fortsätta med bil-liknelserna så blir det ju smått komiskt när någon sitter i en Kia och säger att Porsche är en jättetråkig sportbil man själv inte skulle vilja ha.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför skulle jag bli kränkt? Jag uttalade en åsikt, och om du tycker att den var för jobbig att ta till dig eller är av åsikten att jag skulle ha avstått att skriva så är det ditt problem. Uttala dig om det jag skrev istället...eller var det för komplicerat att ta in?
Om du hade läst mitt tidigare inlägg hade du förstått att jag skämtade.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är fortfarande väldigt få bra anledningar till varför det skulle sluta med en Rolex. De som ännu inte äger en men funderar på att köpa borde träda fram i större skala och ge sin bild på det hela.
Själv tänker jag då här: Varför skulle det sluta med en Rolex när det finns så mycket annat skoj?
1. För dyrt
2. Hade jag råd så finns det fortfarande mycket annat som är bra intressantare
3. Designen tilltalar mig inte, det kan va texten på tavlan, storlek, utformning.. Eller kanske helheten av dessa.
4. Rolex är och kommer länge att vara förknippat med snobberi, och det kan ni inbitna Rolexfans tyvärr inte göra så mycket åt. Den bilden finns där och gör, i alla fall för mig, märket mindre intressant.
Jag får inte ihop det. Någon säger att Rolex är förknippat med snobberi och en annan säger att det är klockornas Volvo. När blev Volvo snobbig...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ja, det är märkligt att alla vägar bär till Rolex. Med tanke på att många Rolexmodeller är snarlika så borde man ju tröttna på designen. Men jag känner att det vore trevligt med en Submariner, en GMT Master, en Datejust och en Explorer 1. Sen vet man ju att grejerna fungerar bra och är lätta att sälja om man vill.
En AP vore kul, men de verkar ju jäkligt svårmeckade och ömtåliga. Rolex är lite som bilarnas Porsche 911. Tidlösa.
Därför man köper en kvarts så slipper man strulet och så varvar man med rolex. :D
image.jpeg
image.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle vilja rikta ett varmt, ärligt och innerligt tack till alla er som av någon anledning klankar ner på Rolex. Det gör mig ännu mer säker på att jag ska hålla fast vid detta märke. Jag har sedan länge varit intresserad av många klockor. Funderat kring Lange o söhne (om jag får råd nån gång) kikat på klockornas kung Patek Philippe, AP, osv som jag ännu mindre kommer ha råd med, men nu känner jag mig ännu mer säker på att hålla fast vid Rolex.
Detta är ett intressant fenomen som ofta inträffar inte minst inom politiken. Åsikter som ska syfta till att övertyga andra om en åsikt, blir kontraproduktivt och gör att folk ännu mer håller på sin egen. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skulle vilja rikta ett varmt, ärligt och innerligt tack till alla er som av någon anledning klankar ner på Rolex. Det gör mig ännu mer säker på att jag ska hålla fast vid detta märke. Jag har sedan länge varit intresserad av många klockor. Funderat kring Lange o söhne (om jag får råd nån gång) kikat på klockornas kung Patek Philippe, AP, osv som jag ännu mindre kommer ha råd med, men nu känner jag mig ännu mer säker på att hålla fast vid Rolex.
Detta är ett intressant fenomen som ofta inträffar inte minst inom politiken. Åsikter som ska syfta till att övertyga andra om en åsikt, blir kontraproduktivt och gör att folk ännu mer håller på sin egen. :)

Jag känner likadant fast tvärtom! :)
 
Topp