• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Roz

Omega
2-Faktor
För ett par månader sen köpte jag en Tag Heuer Aquaracer här på Klocksnack. Klockan saknade cert men jag tänkte att det inte var någon big deal. Allt såg helt legit ut i övrigt. Jag gillade klockan skarpt och tyckte verkligen den var grym. Men som så många andra lider jag av svår flipparsjuka och erbjöd den för en dryg vecka sen till @Makkanxd som hade en köpesannons ute. Han bad mig kolla när klockan var utplockad på Tags hemsida genom att knappa in serienumret i vad jag förstått är deras egen registerdatabas. https://www.was.tagheuer.com/AfterS...2.1064490119.1573986101-1303528953.1573986101

Klockans serienummer visade en Carrera från 2018. Detta gjorde såklart att vi backade direkt från eventuell affär och istället kontaktade jag Klockmaster Globen som är AD för Tag Heuer. De kollade på klockan förra veckan och var också i kontakt med Tag Heuer i Sverige. De konstaterade att det är en mycket välgjord kopia.

Förutom det felaktiga serienumret så är följande saker fel:

- Stålring runt lumepluppen i Bezel saknas
- Det graverade (felaktiga) serienumret är fel storlek
- Index är lite för smala/små
- En lite annan lyster i tavlan än vad det ska vara
- Texten "AQUARACER" på tavlan är lite fel storlek
- Datumet är lite för smalt typsnitt

Med andra ord är det små detaljer som man inte ser om man inte vet vad man letar efter. Killarna på KM Globen sa själva att det är en obehagligt bra kopia. Jag har postat många bilder på forumet utan att någon reagerat.

Nedan ser ni jämförelsebild mellan kopia (till vänster) och helt ny. Notera stålring runt lumepluppen i bezel och färgskiftningen (mer "olja" i den äkta).
20191121_154303.jpg


Bild på urverket som sitter i kopian. Som ni ser så verkar allt vara legit.
20191117_121354.jpg


Eftersom vi som varit inblandade tycker att transparens är det bästa i ett sånt här sammanhang och eftersom ingen inblandad har något att dölja (och klocksnacksdetektiverna ändå kommer lista ut var klockan kommer från) så redovisar jag alla ägarsteg här. Jag var femte ägaren på KS och köpte den av @Mattan som i sin tur köpte den av @Mobdil. Innan @Mobdil hade den var den hos @Nilas. Nilas i sin tur bytte till sig klockan med @116334/5 . Ägandet på Klocksnack har alltså gått: @116334/5 --> @Nilas --> @Mobdil --> @Mattan --> @NRE

@116334/5 har i sin tur blivit lurad när han köpt klockan utanför forumet. Jag vill här vara tydlig med att @116334/5 har tagit sitt ansvar som den som introducerade klockan på KS och köpt tillbaka klockan av mig direkt för att kräva tidigare ägare utanför forumet på pengar. Övriga inblandade; @Nilas , @Mobdil och @Mattan har alla agerat som gentlemän i det här ärendet. Dessutom ett tack riktat till @Makkanxd som upptäckte detta och kunde stoppa ytterligare cirkulation av en varumärkesförfalskning och ett extra tack till Klockmaster Globen som kollade upp detta åt mig.

Vi vill varna andra medlemmar för väldigt välgjorda kopior. Har du en Tag Heuer som saknar cert eller där serienumret inte stämmer överens med klockan du har på armen bör du kolla med en AD.

Vi kanske kan hoppa över dryga kommentarer i den här tråden som inte bidrar till diskussionen?

/NRE


Troligt tråkigt att läsa, speciellt när den gått så pass många steg innan det hela uppdagades.
Däremot (likt många andra nämnt) en stor eloge till samtliga inblandade som löste det hela på ett till synes smidigt och transparent tillvägagångssätt.
 

Makkanxd

Rolex
Nu kanske jag missförstår dina bilder, men är detta ytterligare en fake utöver den @NRE postat? Den bilden du hänvisar till som "din gamla", den sista. Menar du att den är OK? Bara så jag förstår. Jag tycker nämligen index är fel även på den. På andra bilder jag tittat på så är index tunnare på långsidorna om lysmassan och tjockare på kortsidorna (förutom 12,3,6,9)
Ja, det är ytligare en fejk som uretvintage hade till salu för några veckor sedan. Den sista bilden var på min gamla (som är schysst).
24CFD7BA-14DC-4D77-B8EC-4858D08391FF.png
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sjukt tråkigt. Jag kommer ihåg att för några år sedan blev jag utskrattad här på forumet av några gubbrävar, när jag hävdade att det fanns så "bra" kopior att det krävdes i princip en urmakare för att upptäcka det. Tråkigt att man hade rätt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja det är sant.
Märkligt. Den loggan jag hänvisar till finns på modellen från både 2016 och 2019. De måste väl ha växlat lite däremellan helt enkelt. Typiskt klocktillverkare...
Haha, ja dom hjälper ju inte till direkt :p Jag är väl skadad av att ha ägt för många GS där varje detalj skulle skvallra om fake om det var inkonsekvent.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Angående plastringen för att hålla urverket så ville THs representant (på Eriksons klockevent) mena att det var av bättre kvalité och att det var av den anledningen dom hade valt att använda det. Hur som så tycker även jag att det drar ner helheten för klockan som ”premium”
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Angående plastringen för att hålla urverket så ville THs representant (på Eriksons klockevent) mena att det var av bättre kvalité och att det var av den anledningen dom hade valt att använda det. Hur som så tycker även jag att det drar ner helheten för klockan som ”premium”
Jag har inte lagt så mycket tankar kring det tidigare, men vad skulle det bestå av annars?
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Angående plastringen för att hålla urverket så ville THs representant (på Eriksons klockevent) mena att det var av bättre kvalité och att det var av den anledningen dom hade valt att använda det. Hur som så tycker även jag att det drar ner helheten för klockan som ”premium”
Bättre än papper eller?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är inte förvånad alls, finns ju fejk Rolex för 2000 USD, ca 20000kr.
Det va ju en här på KS (Minns ej tråden), som blev blåst av någon på blocket. Han hade fått en fejk Omega, och det är först när den öppnas av urmakare hos Omega i Schweiz som man märker det är en kopia.
 

Ninen79

Audemars
Är inte förvånad alls, finns ju fejk Rolex för 2000 USD, ca 20000kr.
Det va ju en här på KS (Minns ej tråden), som blev blåst av någon på blocket. Han hade fått en fejk Omega, och det är först när den öppnas av urmakare hos Omega i Schweiz som man märker det är en kopia.
Det var en fejk PO 8500 som en KS medlem köpte från blocket och som trodde var äkta. Man kunde snabbt se att klockan och tillbehören var fejk.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
@116334/5 har du kvar värderingsintyget?
Hade varit intressant att se bilder på detta också.
Enligt annons på köp&sälj så har 116334/5 avslutat en annons i juni - 18 där det står att intyg följer med en Aquaracer.
Klockan i fråga här kom till mig i ett byte med @116334/5 i slutet på december - 18, alltså ca ett halvår efter den avslutade annonsen på en Aquaracer och då jag hade en Breitling Colt gmt på säljes/bytes.
Byte skedde och denna Aquaracer hade inget intyg med sig.
Sen har den som sagt vandrat vidare i många led och sist till @NRE. Tråkig soppa för alla inblandade och som nog tar ett bra tag att skaka av sig.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Enligt annons på köp&sälj så har 116334/5 avslutat en annons i juni - 18 där det står att intyg följer med en Aquaracer.
Klockan i fråga här kom till mig i ett byte med @116334/5 i slutet på december - 18, alltså ca ett halvår efter den avslutade annonsen på en Aquaracer och då jag hade en Breitling Colt gmt på säljes/bytes.
Byte skedde och denna Aquaracer hade inget intyg med sig.
Sen har den som sagt vandrat vidare i många led och sist till @NRE. Tråkig soppa för alla inblandade och som nog tar ett bra tag att skaka av sig.

Jag tänkte att eftersom du aldrig fick något värderingsintyg så bör ju 116334/5 ha kvar detta?
och varför fick du inte med det vid affären?

Eller du menar att det inte handlar om samma klocka?
Bara för en annons är markerad som avslutad behöver det ju inte per automatik betyda att den är såld.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag kan inte säga att så är fallet men det ser ju ut så med avslutad annons tidigare.
@116334/5 kanske kan bringa klarhet i om det är samma klocka eller en annan?
Verkar ganska otroligt att han skulle köpt två st likadana klockor inom loppet av 6mån där båda saknar cert och båda saknar metallringen runt lumepluppen.

Såvida dem inte är köpta på samma ställe, men då är där ju en till fake i omlopp.
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Jag kan inte säga att så är fallet men det ser ju ut så med avslutad annons tidigare.
@116334/5 kanske kan bringa klarhet i om det är samma klocka eller en annan?
Det är 2 olika klockor, har köpt 3 st vid samma tillfälle av en man jag kom i kontakt på på blocket 2018 där vi gick och kollade upp den ena på kaplans och skaffade intyg på, så man kännde sig ”säker”...
En av dem (way2010) har jag kvar än idag och har postat flertalet bilder på och den med intyg såldes förra sommaren ganska tätt inpå inköpet. Vi kan säkert få fram bild på intyget och det är inte fakeat, Georgios Batselas var värderingsman.
 
Senast ändrad:

Flerro

Omega
2-Faktor
Få inte panik om ni inte hittar er klocka på warranty search sidan. Genuina klockor säljs även på "grå marknaden" med butiksgaranti (ej fabriksgaranti). Kan också vara att klockan inte hittas om garantitiden gått ut.
Det går också att kontrollera serienummer och registrera klockor du äger på My Tag Heuer. Att du kan registrera klockan och att serienr överenstämmer med modell är i sig inte en garanti på att klockan är äkta. Ofta tar förfalskarna ett existerande serienummer och producerar i mindre serier innan de tar ett nytt nummer. Därför är det viktigt att alltid sudda ut serienr på bilder ni lägger ut på forum och säljesannonser när det gäller exklusiva klockor. Dumt att hjälpa denna smutsiga industri.
Skulle din registrerade klocka försvinna från din sida på My Tag Heuer, så betyder det att någon annan registrerat samma serienummer. Då kan det betyda att ditt nummer är kapat eller att du eventuellt tyvärr har en kopia.
 

Hugii

Audemars
Det är 2 olika klockor, har köpt 3 st vid samma tillfälle av en man jag kom i kontakt på på blocket 2018 där vi gick och kollade upp den ena på kaplans och skaffade intyg på, så man kännde sig ”säker”...
En av dem (way2010) har jag kvar än idag och har postat flertalet bilder på och den med intyg såldes förra sommaren ganska tätt inpå inköpet. Vi kan säkert få fram bild på intyget och det är inte fakeat, Georgios Batselas var värderingsman.
Så intyg utfärdas på en annan klocka. Men i din annons så säljer du en klockan med intyg från Kaplans, bild och text? Dessutom står det att intuget följer med, vilket inte har gjort.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp