• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

HSK

Patek
2-Faktor
Varken telefonbolag eller banken gör ett jota om du själv kommer med en polisanmälan :)
Det var i alla fall vad jag fick höra när jag själv blev utsatt för ett bedrägeri på Blocket. I mitt fall rörde det sig dock om ett relativt lågt belopp och jag orkade inte lägga ner tid och energi på att ta det vidare utan nöjde mig med en enkel polisanmälan (främst för att bidra till statistiken och förhoppningsvis hjälpa andra drabbade). Vid närmare efterforskning så verkar det som att man ska kunna begära ut dessa uppgifter om det gäller det egna abonnemanget men att operatören inte är skyldiga att tillhandahålla den efterfrågade information och en polisanmälan kanske kan ge dem en puff i rätt riktning i så fall. ;)

Jäkligt tråkig historia för samtliga inblandade och det verkar tyvärr även finnas en del äkta klockor i omlopp som tillskansats genom dessa bedrägerier och alltså inte heller är OK även om de till skillnad från dessa Heuers faktiskt är äkta.
 

Flerro

Omega
2-Faktor
Är det där inuti exakt samma referens som trådens fake-modell försöker efterlikna?

Moderna Aquaracers har mig veterligen en vit plasthållare till urverket och verket är av högre grad med bättre finish

Edit: osäker på när Tag gick ifrån att använda basversion utan trevligare finish till en högre "grade" av verk. Det kan också vara så att det beror på om det sitter ETA eller Sellita i, ETA-versionerna verkar ha bättre finish och vilket verk man får är helt random (beroende på tillgång antar jag)

Du har rätt. Plastringen är vit på moderna Aquaracers.
 

Roz

Omega
2-Faktor
Så intyg utfärdas på en annan klocka. Men i din annons så säljer du en klockan med intyg från Kaplans, bild och text? Dessutom står det att intuget följer med, vilket inte har gjort.
Rätta mig om jag har fel, men jag tolkar det som att man köpte 3 klockor, sålde den med intyget(?), bytte bort den andra och behöll den tredje
 

GusFri

Breitling
Anmärkningsvärt tycker jag när folk blir så duktiga på att göra kopior. Då finns där säkerligen ett genuint intresse och kunskap att skapa urverk. Varför inte göra nåt eget då istället. Folk...
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
Mannen vars annons jag nappade på hette Daniel (kollade upp telenr kommer jag ihåg och det stod faktiskt på en Daniel, något svenskt efternamn) och var/påstod sig vara från Täby
[…]
PS; Någon som känner igen eller gjort affär med någon Daniel från Täby, eller som gjort affärer med Tag klockor? Kan ju hända att det är någon som har hängt på forumet.

Just nu skrivs det på Flashback om en klockskojare som heter Daniel. Kanske nåt du kan rota vidare i. https://www.flashback.org/p69481233
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Just nu skrivs det på Flashback om en klockskojare som heter Daniel. Kanske nåt du kan rota vidare i. https://www.flashback.org/p69481233

Skrevs även om samma person tidigare här i tråden då andra medlemmar trodde sig veta att det var han saken gällde, men som censurerades bort.

Om nån undrar är den andra klockan som såldes med Kaplans intyg här på KS nu också tillbakaköpt.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Skrevs även om samma person tidigare här i tråden då andra medlemmar trodde sig veta att det var han saken gällde, men som censurerades bort.

Om nån undrar är den andra klockan som såldes med Kaplans intyg här på KS nu också tillbakaköpt.
Vet du att den du köpte tillbaka är en kopia?
Om ja, har du kontaktat Kaplans?
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Finns en hemsida som heter där det säljs kopior som på bild/video som ser äkta ut tex TH aquaracer för 338 $. Men alla märken finns tydligen.
Man tappar ju allt sug efter kockor.. om kopiorna ser och känns lika bra som de ser ut i filmerna/bilderna torde minst 75% av alla ”kvalitetsur” man ser på folk handleder och i säljannonser vara fake klockor!?
Väldigt konstigt antagande att minst 75% torde vara fake/piratkopior, vad baseras det på? Länken borde även maskerad, ser inte vad den fyller för funktion, ingen vits att ge en sådan illegal aktör minsta spridning
 
Senast redigerad av en moderator:

mrcharlus

Omega
Ren spekulation som förhoppningvis inte stämmer men genom näthandeln och teknisk utveckling hos de som tillverkar kopior torde åtminstone en växande andel av alla klockor där ute vara fake. Finns det pengar att tjäna så finns det vilja att ta en del av kakan.. Det är väldigt tråkigt speciellt som näthandeln gjort det lättare få tag på drömklockor men priset för det är nog att det är lätt att bli blåst och många går runt med kopior runt handleden medvetet eller omedvetet.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ren spekulation som förhoppningvis inte stämmer men genom näthandeln och teknisk utveckling hos de som tillverkar kopior torde åtminstone en växande andel av alla klockor där ute vara fake. Finns det pengar att tjäna så finns det vilja att ta en del av kakan.. Det är väldigt tråkigt speciellt som näthandeln gjort det lättare få tag på drömklockor men priset för det är nog att det är lätt att bli blåst och många går runt med kopior runt handleden medvetet eller omedvetet.
Är beredd att hålla med dig. Finns ruggigt bra kopior nuförtiden som inte ens tillverkarna själva kan se skillnad på. "Det händer inte mig för jag skulle se om det är fake" är förmodligen den största lögnen du kan dra för dig själv. Har personligen sett äckligt bra kopior på betydligt dyrare ur än aquaracern (nä jag skulle inte se felen som uppdagades på denna heller om det inte var inringat).
Ska ärligt erkänna att detta är en stor anledning till att jag håller mig borta från välkända premiummärken, tycker bara det är obehagligt
 

mrcharlus

Omega
Ren spekulation som förhoppningvis inte stämmer men genom näthandeln och teknisk utveckling hos de som tillverkar kopior torde åtminstone en växande andel av alla klockor där ute vara fake. Finns det pengar att tjäna så finns det vilja att ta en del av kakan.. Det är väldigt tråkigt speciellt som näthandeln gjort det lättare få tag på drömklockor men priset för det är nog att det är lätt att bli blåst och många går runt med kopior runt handleden medvetet eller omedvetet.
Mitt syfte var inte att sprida reklam för kopior. Det var ett uttryck för avsmak för företeelsen med kopior. Ledsen om jag förargade någon och bröt mot regelverket
 

v0n

Patek
2-Faktor
Anmärkningsvärt tycker jag när folk blir så duktiga på att göra kopior. Då finns där säkerligen ett genuint intresse och kunskap att skapa urverk. Varför inte göra nåt eget då istället. Folk...
Finns det maskiner i Schweiz som kan bygga klockor så finns det maskiner i Kina som kan bygga samma. Det genuina intresset består nog mest av pengar. Urverket är ett Sellita SW200 som någon tryckt dit, samma som i Heuer. Ingen raketforskning på något sätt
 
  • Like
Reactions: HSK

sjökvist

<—Axel Nilson
Är beredd att hålla med dig. Finns ruggigt bra kopior nuförtiden som inte ens tillverkarna själva kan se skillnad på. "Det händer inte mig för jag skulle se om det är fake" är förmodligen den största lögnen du kan dra för dig själv. Har personligen sett äckligt bra kopior på betydligt dyrare ur än aquaracern (nä jag skulle inte se felen som uppdagades på denna heller om det inte var inringat).
Ska ärligt erkänna att detta är en stor anledning till att jag håller mig borta från välkända premiummärken, tycker bara det är obehagligt
Köp från AD så får du garanterat äkta vara sen så kan jag nog garantera dig att tillverkarna själva definitivt skulle se skillnad.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Köp från AD så får du garanterat äkta vara sen så kan jag nog garantera dig att tillverkarna själva definitivt skulle se skillnad.
Brukar du skicka klockan till tillverkaren för att bekräfta äkta vara om du köpt begagnat? Klart att en ny klocka från AD är safe men alla klockor i omlopp är inte nya.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Brukar du skicka klockan till tillverkaren för att bekräfta äkta vara om du köpt begagnat? Klart att en ny klocka från AD är safe men alla klockor i omlopp är inte nya.
Så du håller dig borta från premium märken för att det känns otryggt att köpa begagnat?
Köp nytt?
Köp begagnat, som är köpt i Sverige och verifiera med butiken?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Så du håller dig borta från premium märken för att det känns otryggt att köpa begagnat?
Köp nytt?
Köp begagnat, som är köpt i Sverige och verifiera med butiken?
På ett varar jag ja. på två så är definitivt nytt från AD det enda som känns tryggt men egentligen var det mest begagnatmarknaden jag syftade på.
Tredje frågan är inte en garanti...igen, det finns ruskigt bra kopior, inklusive cert och märkning.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Köp från AD så får du garanterat äkta vara sen så kan jag nog garantera dig att tillverkarna själva definitivt skulle se skillnad.
Var det inte någon här som skickade ner sin klocka till tillverkaren i Schweiz för service eller liknande och även där fick bekräftat att klockan var äkta trots att det senare visade sig att den inte var det? Har för mig att jag läst om det i forumet men jag kanske minns fel. Det kanske var ADn som gav grönt ljus men att tillverkaren upptäckte att den inte var äkta? Oavsett vilket så dessa välgjorda piratkopior givetvis ett stort bekymmer och än mer så när de utvecklats och förfinats så till den grad att handlare och till och med ADs har svårt att avgöra äktheten.

Nu var nog påståendet om att 75% av alla klockor skulle vara piratkopior en extrem överdrift men jag är övertygad om att allt fler där ute köper klockor i tron om att de är äkta när de i själva verket inte är det. Det fanns en tid då piratkopior var synonymt med extremt usla förfalskningar som såldes på gatuhörnen men idag finns det extremt välgjorda kopior och det är intressant att fundera på kopplingen mellan de senaste årens galna prisstegringar och hur kopiorna bara blir bättre och bättre då jag tror att det ligger mycket i det. Förr i tiden var det inte lika lukrativt att tillverka piratkopior men kan man få ut 100 papp för en helt vanlig massproducerad klocka så blir det plötsligt lönsamt att spendera 10k+ på att tillverka en näst intill identisk piratkopia. Förkastligt så klart men ändå en intressant parentes.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Var det inte någon här som skickade ner sin klocka till tillverkaren i Schweiz för service eller liknande och även där fick bekräftat att klockan var äkta trots att det senare visade sig att den inte var det? Har för mig att jag läst om det i forumet men jag kanske minns fel. Det kanske var ADn som gav grönt ljus men att tillverkaren upptäckte att den inte var äkta? Oavsett vilket så dessa välgjorda piratkopior givetvis ett stort bekymmer och än mer så när de utvecklats och förfinats så till den grad att handlare och till och med ADs har svårt att avgöra äktheten.

Nu var nog påståendet om att 75% av alla klockor skulle vara piratkopior en extrem överdrift men jag är övertygad om att allt fler där ute köper klockor i tron om att de är äkta när de i själva verket inte är det. Det fanns en tid då piratkopior var synonymt med extremt usla förfalskningar som såldes på gatuhörnen men idag finns det extremt välgjorda kopior och det är intressant att fundera på kopplingen mellan de senaste årens galna prisstegringar och hur kopiorna bara blir bättre och bättre då jag tror att det ligger mycket i det. Förr i tiden var det inte lika lukrativt att tillverka piratkopior men kan man få ut 100 papp för en helt vanlig massproducerad klocka så blir det plötsligt lönsamt att spendera 10k+ på att tillverka en näst intill identisk piratkopia. Förkastligt så klart men ändå en intressant parentes.
Det är klart att dessa kopior är ett stort bekymmer men det ska inte behöva gå så långt att man undviker premium av den anledningen.

om varken AD eller tillverkare såg att det var en kopia vem upptäckte det i så fall?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp