• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Intyget hängde med den som hade intyg givetvis, det är alltså inte samma klocka på annonsen som den i trådstarten som jag bytte med Nilas
Hänger jag med rätt nu, det finns alltså sannolikt tre (3) fakes som du har köpt (blivit lurad) av en tjome på blocket, varav den med intyg är såld till någon som inte ännu vet om det, och att du numera har de två andra??
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Hänger jag med rätt nu, det finns alltså sannolikt tre (3) fakes som du har köpt (blivit lurad) av en tjome på blocket, varav den med intyg är såld till någon som inte ännu vet om det, och att du numera har de två andra??
Helt korrekt förutom att den som köpte klockan med intyg nu också är informerad och skall kolla detaljer.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Ser ut att vara exakt samma typ av kopior som dyker upp med jämna mellanrum på calibre11-forumet med frågan "this one is cheap on Ebay, is it genuine?". Lume-pluppen är alltid det första och mest uppenbara man ser.

Kan tillägga att vi tom sett exempel på där klockan skickats till Tag Heuer själva som bekräftat att en fake varit genuin. Jag skulle ALDRIG köpa en begagnad Aquaracer, endast ny från en AD jag litar på. Det är också vanligt att man går till en random AD, typ jämför med nivå Stjärnurmakarna som inte kan ett skit, och de bekräftar glatt att den där är minsann äkta och allt är lugnt...
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Har du varit i kontakt med säljaren efter att detta uppdagades? Vad heter personen ifråga?
Mannen vars annons jag nappade på hette Daniel (kollade upp telenr kommer jag ihåg och det stod faktiskt på en Daniel, något svenskt efternamn) och var/påstod sig vara från Täby, Han gav en rätt bra historia om att han handlade mycket med klockor och kunde få tag på lite olika klockor men speciellt Tag Heuer klockor som var gråhandlade, och att allt förutom garantikort medföljer och eftersom de säljs svart och under radarn kunde få dem till ett förmånligt pris. Dem såg ju hur bra ut som helst och jag skaffade nästan direkt intyg på den ena jag tänkte sälja. Sedan hade jag kontakt med honom ett tag efter också och bytte sedan lur och nu idag inte har kvar varken nummer eller någon chatthistorik... så olyckligtvis för mig kan jag inte göra ett dugg och har lärt mig läxan att det är värt att handla av någon med referenser på KS istället.

PS; Någon som känner igen eller gjort affär med någon Daniel från Täby, eller som gjort affärer med Tag klockor? Kan ju hända att det är någon som har hängt på forumet.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Trist story och bra att det informerades om


Tror att original skall se ut så här:
54D8A291-AB44-4DD4-9289-4ECE08F472BA.jpeg
Är det där inuti exakt samma referens som trådens fake-modell försöker efterlikna?

Moderna Aquaracers har mig veterligen en vit plasthållare till urverket och verket är av högre grad med bättre finish

Edit: osäker på när Tag gick ifrån att använda basversion utan trevligare finish till en högre "grade" av verk. Det kan också vara så att det beror på om det sitter ETA eller Sellita i, ETA-versionerna verkar ha bättre finish och vilket verk man får är helt random (beroende på tillgång antar jag)
 
Senast redigerad av en moderator:

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Mannen vars annons jag nappade på hette Daniel (kollade upp telenr kommer jag ihåg och det stod faktiskt på en Daniel, något svenskt efternamn) och var/påstod sig vara från Täby, Han gav en rätt bra historia om att han handlade mycket med klockor och kunde få tag på lite olika klockor men speciellt Tag Heuer klockor som var gråhandlade, och att allt förutom garantikort medföljer och eftersom de säljs svart och under radarn kunde få dem till ett förmånligt pris. Dem såg ju hur bra ut som helst och jag skaffade nästan direkt intyg på den ena jag tänkte sälja. Sedan hade jag kontakt med honom ett tag efter också och bytte sedan lur och nu idag inte har kvar varken nummer eller någon chatthistorik... så olyckligtvis för mig kan jag inte göra ett dugg och har lärt mig läxan att det är värt att handla av någon med referenser på KS istället.

PS; Någon som känner igen eller gjort affär med någon Daniel från Täby, eller som gjort affärer med Tag klockor? Kan ju hända att det är någon som har hängt på forumet.
Betalade du med Swish? Isf borde du kunna få ut namn och nummer via historiken?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Mannen vars annons jag nappade på hette Daniel (kollade upp telenr kommer jag ihåg och det stod faktiskt på en Daniel, något svenskt efternamn) och var/påstod sig vara från Täby, Han gav en rätt bra historia om att han handlade mycket med klockor och kunde få tag på lite olika klockor men speciellt Tag Heuer klockor som var gråhandlade, och att allt förutom garantikort medföljer och eftersom de säljs svart och under radarn kunde få dem till ett förmånligt pris. Dem såg ju hur bra ut som helst och jag skaffade nästan direkt intyg på den ena jag tänkte sälja. Sedan hade jag kontakt med honom ett tag efter också och bytte sedan lur och nu idag inte har kvar varken nummer eller någon chatthistorik... så olyckligtvis för mig kan jag inte göra ett dugg och har lärt mig läxan att det är värt att handla av någon med referenser på KS istället.

PS; Någon som känner igen eller gjort affär med någon Daniel från Täby, eller som gjort affärer med Tag klockor? Kan ju hända att det är någon som har hängt på forumet.
Det kan ju vara då att han inte visste om det själv utan blev blåst på enstaka klockor i hopp om att han inte skulle märka något, man vet ju aldrig. Det låter konstigt dock!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Mannen vars annons jag nappade på hette Daniel (kollade upp telenr kommer jag ihåg och det stod faktiskt på en Daniel, något svenskt efternamn) och var/påstod sig vara från Täby, Han gav en rätt bra historia om att han handlade mycket med klockor och kunde få tag på lite olika klockor men speciellt Tag Heuer klockor som var gråhandlade, och att allt förutom garantikort medföljer och eftersom de säljs svart och under radarn kunde få dem till ett förmånligt pris. Dem såg ju hur bra ut som helst och jag skaffade nästan direkt intyg på den ena jag tänkte sälja. Sedan hade jag kontakt med honom ett tag efter också och bytte sedan lur och nu idag inte har kvar varken nummer eller någon chatthistorik... så olyckligtvis för mig kan jag inte göra ett dugg och har lärt mig läxan att det är värt att handla av någon med referenser på KS istället.

PS; Någon som känner igen eller gjort affär med någon Daniel från Täby, eller som gjort affärer med Tag klockor? Kan ju hända att det är någon som har hängt på forumet.
Det handlar bara om något år tillbaka och om du polisanmäler det hela som ett bedrägeri bör det inte vara några problem att få fram både telefonnummer via samtalslistor från din operatör samt namn- och kontouppgifter genom banken.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Gav en klocka i inbyte och cash, tror han hade tänkt på det redan. Eftersom de såldes svart tyckte jag väl inte heller att det kändes särskilt konstigt att han ville ha kontant:banghead:
Även om betalningen inte kan spåras så borde det inte vara några som helst problem att få ut samtalslistor från din operatör. Eftersom det var ett registrerat telefonnummer bör det inte heller vara särskilt svårt att därmed få ut namn och personuppgifter på personen i fråga.
 

Flerro

Omega
2-Faktor
Rotorn avslöjar också den falska. Vissa bokstäver är inte tillräckligt tydliga, t.ex. G och r. Avståndet mellan SWISS och MADE är också för tight för denna modell.
Screenshot_20191127-210834_Gallery.jpg

Screenshot_20191127-211022_Samsung Internet.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det där inuti exakt samma referens som trådens fake-modell försöker efterlikna?

Moderna Aquaracers har mig veterligen en vit plasthållare till urverket och verket är av högre grad med bättre finish

Edit: osäker på när Tag gick ifrån att använda basversion utan trevligare finish till en högre "grade" av verk. Det kan också vara så att det beror på om det sitter ETA eller Sellita i, ETA-versionerna verkar ha bättre finish och vilket verk man får är helt random (beroende på tillgång antar jag)
Ser man på länken så är nog denna äldre. Googlade och försökte hitta cal5
 

rolkon

Omega
För ett par månader sen köpte jag en Tag Heuer Aquaracer här på Klocksnack. Klockan saknade cert men jag tänkte att det inte var någon big deal. Allt såg helt legit ut i övrigt. Jag gillade klockan skarpt och tyckte verkligen den var grym. Men som så många andra lider jag av svår flipparsjuka och erbjöd den för en dryg vecka sen till @Makkanxd som hade en köpesannons ute. Han bad mig kolla när klockan var utplockad på Tags hemsida genom att knappa in serienumret i vad jag förstått är deras egen registerdatabas. https://www.was.tagheuer.com/AfterS...2.1064490119.1573986101-1303528953.1573986101

Klockans serienummer visade en Carrera från 2018. Detta gjorde såklart att vi backade direkt från eventuell affär och istället kontaktade jag Klockmaster Globen som är AD för Tag Heuer. De kollade på klockan förra veckan och var också i kontakt med Tag Heuer i Sverige. De konstaterade att det är en mycket välgjord kopia.

Förutom det felaktiga serienumret så är följande saker fel:

- Stålring runt lumepluppen i Bezel saknas
- Det graverade (felaktiga) serienumret är fel storlek
- Index är lite för smala/små
- En lite annan lyster i tavlan än vad det ska vara
- Texten "AQUARACER" på tavlan är lite fel storlek
- Datumet är lite för smalt typsnitt

Med andra ord är det små detaljer som man inte ser om man inte vet vad man letar efter. Killarna på KM Globen sa själva att det är en obehagligt bra kopia. Jag har postat många bilder på forumet utan att någon reagerat.

Nedan ser ni jämförelsebild mellan kopia (till vänster) och helt ny. Notera stålring runt lumepluppen i bezel och färgskiftningen (mer "olja" i den äkta).
20191121_154303.jpg


Bild på urverket som sitter i kopian. Som ni ser så verkar allt vara legit.
20191117_121354.jpg


Eftersom vi som varit inblandade tycker att transparens är det bästa i ett sånt här sammanhang och eftersom ingen inblandad har något att dölja (och klocksnacksdetektiverna ändå kommer lista ut var klockan kommer från) så redovisar jag alla ägarsteg här. Jag var femte ägaren på KS och köpte den av @Mattan som i sin tur köpte den av @Mobdil. Innan @Mobdil hade den var den hos @Nilas. Nilas i sin tur bytte till sig klockan med @116334/5 . Ägandet på Klocksnack har alltså gått: @116334/5 --> @Nilas --> @Mobdil --> @Mattan --> @NRE

@116334/5 har i sin tur blivit lurad när han köpt klockan utanför forumet. Jag vill här vara tydlig med att @116334/5 har tagit sitt ansvar som den som introducerade klockan på KS och köpt tillbaka klockan av mig direkt för att kräva tidigare ägare utanför forumet på pengar. Övriga inblandade; @Nilas , @Mobdil och @Mattan har alla agerat som gentlemän i det här ärendet. Dessutom ett tack riktat till @Makkanxd som upptäckte detta och kunde stoppa ytterligare cirkulation av en varumärkesförfalskning och ett extra tack till Klockmaster Globen som kollade upp detta åt mig.

Vi vill varna andra medlemmar för väldigt välgjorda kopior. Har du en Tag Heuer som saknar cert eller där serienumret inte stämmer överens med klockan du har på armen bör du kolla med en AD.

Vi kanske kan hoppa över dryga kommentarer i den här tråden som inte bidrar till diskussionen?

/NRE

Tack för bra och öppen info
 
  • Like
Reactions: NRE

Hugii

Audemars
Även om betalningen inte kan spåras så borde det inte vara några som helst problem att få ut samtalslistor från din operatör. Eftersom det var ett registrerat telefonnummer bör det inte heller vara särskilt svårt att därmed få ut namn och personuppgifter på personen i fråga.
Teror polisen har viktigare saker att prioritera.
Och vad ska du bevisa med det med samtalshistorik? "Ja, jag såkde ett par däck och?"
 

HSK

Patek
2-Faktor
Teror polisen har viktigare saker att prioritera.
Och vad ska du bevisa med det med samtalshistorik? "Ja, jag såkde ett par däck och?"
Tagga ner, jag försöker bara att vara behjälplig. Telefonoperatörer och bankerna brukar vilja få en bekräftelse på att en polisanmälan gjorts för att de ska lämna ut uppgifter. Eftersom telefonnumret påstods vara registrerat i rätt namn får man då fram namnet som 116334/5 inte mindes och har åtminstone det att utgå ifrån men nu visste tydligen @Alexander vilka det rörde sig om så själva identifieringen är redan gjord. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tagga ner, jag försöker bara att vara behjälplig. Telefonoperatörer och bankerna brukar vilja få en bekräftelse på att en polisanmälan gjorts för att de ska lämna ut uppgifter. Eftersom telefonnumret påstods vara registrerat i rätt namn får man då fram namnet som 116334/5 inte mindes och har åtminstone det att utgå ifrån men nu visste tydligen @Alexander vilka det rörde sig om så själva identifieringen är redan gjord. :)

Varken telefonbolag eller banken gör ett jota om du själv kommer med en polisanmälan :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp