• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING: TimeToWatch.dk

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Bye bye!
LYNCH-MOB-695x361.jpg

INTE OK!
 

poormans

Rolex
i think its a pitty if time to watch decides to stop advertising as i enjoy looking at some of the the high end watches he advertises and also the deal is solved now buyer has his money back

cheers
christian
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Fattade det men bilden är jävligt osmaklig och hör inte hemma på ett diskussionsforum för klockor!
Lägger mig platt här och inser att du har rätt. Borde valt en tecknad bild på en simpson mobb eller ngt för att illustrera min poäng istället för att ta första bästa med en häng person. Har gjort en Lex Maria anmält inlägget och hoppas att ursäkten godtas.
 

Randel

Cartier
Jag säger inte att Mads har rätt, men jag kan sympatisera med att han tycker att denna typ av "drev" är för mycket att hantera och därför väljer att avvika.

Det finns alltid två sidor av samma mynt, men samtidigt ställer jag mig väldigt frågande till varför Mads inte redan från början insåg att just detta skulle hända? På detta forum, precis som på många andra entusiastforum, finns det en väldigt stor transparens bland medlemmarna när det gäller att dela med sig av både positiva och negativa upplevelser vid kontakter med ADs, andra företag som handlar med klockor och även gällande andra medlemmar på forumet (privatpersoner). Detta är en sak som skapar en ökad trygghet vid köp av klockor; en känsla av att man inte köper grisen i säcken eller riskerar att bli lurad av en säljare. Det är i min bok något som Mads självklart är medveten om eftersom han är medlem på detta forum. Det måste rimligtvis ingå i hans riskkalkyl när han hanterar den här typen av ärende där en kund är missnöjd, d.v.s. risken att den här typen av tråd ska startas som en effekt av en missnöjd kund. Att sälja saker till entusiaster, på ett entusiastforum, ställer mycket högre krav på säljaren än att sälja på Blocket (även om där också kan finnas entusiaster bland köparna). Säljer man dessutom något via ett företag, där man tar ur "premium"-priser så tycker jag att man som säljare måste sträcka sig ännu längre för att verkligen se till att man har tillräcklig kunskap om det man säljer. Har man inte det så får man antingen DIREKT vara beredd på att ta konsekvenserna av det genom att sköta en missnöjd kund på ett bra och professionellt sätt. Eller så får helt enkelt lägga ner sin verksamhet (eller just denna säljkanal).


Så, visst kan man sympatisera med Mads till viss del, men som sagt: alla handlande får konsekvenser, och det måste, IMHO, ligga i en affärsidkares egenintresse att göra vettiga riskkalkyler när man försätts i den här typen av situation.
 

jandan

Panerai
Bra att det löste sig för Viktor, och för min del skulle jag inte handla av denna handlaren ändå efter denna tråden.
Det handlar ju inte om vem som har rätt eller fel, utan hur säljaren bemöter kunden om det uppdagas att
beskrivningen av varan är fel. Han skulle gjort en pudel direkt, erkänt att han lovat för mycket (saknat den rätta kunskapen om vad som är med i ett fullset), och erbjudit en kostnadsfri lösning för kunden. Vet man inte vad som är korrekt skall man inte lova för mycket, utan då får man också bjuda till som säljare om det visar sig att man har fel. Inte svårare än så...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Blev det någon förklaring ang. årgång 2014 fast den var tillverkad 2012? Tycker det är en väsentlig skillnad då det är 2 år närmare service även om klockan bara legat hos en AD?

Känns ju som en grej som enkelt kan ha satts i system av handlaren?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Blev det någon förklaring ang. årgång 2014 fast den var tillverkad 2012? Tycker det är en väsentlig skillnad då det är 2 år närmare service även om klockan bara legat hos en AD?

Känns ju som en grej som enkelt kan ha satts i system av handlaren?

Dessutom det parfymerade armbandet......MEN det har ingen betydelse nu när man har gjort rättelse!

Bra gjort att rätta till!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Fattade det men bilden är jävligt osmaklig och hör inte hemma på ett diskussionsforum för klockor!
Jag är helt enig med dig Gummo jag tycker det ofta spårar ut här på KS :wtf: Det ligger ofta dessvärre en underton av avsmak inte i bara denna tråd utan många. Det känns som många följer med vinden och håller med för att inte bli impopulära. Det finns många här på KS med stor kunskap och passion om klockor som tur är :) men som verkar vara morbida i det dagliga livet :( Otursamt genspeglas det här på KS med krassa inlägg. Detta är väll ett klockforum för entusiaster och inte Flashback!? Ja lite får man väll tåla ;) men det finns en moralisk gräns...anser jag!

Allt väl, allt gott!

Xalle
 

Cryssarn

Rolex
Jag är helt enig med dig Gummo jag tycker det ofta spårar ut här på KS :wtf: Det ligger ofta dessvärre en underton av avsmak inte i bara denna tråd utan många. Det känns som många följer med vinden och håller med för att inte bli impopulära. Det finns många här på KS med stor kunskap och passion om klockor som tur är :) men som verkar vara morbida i det dagliga livet :( Otursamt genspeglas det här på KS med krassa inlägg. Detta är väll ett klockforum för entusiaster och inte Flashback!? Ja lite får man väll tåla ;) men det finns en moralisk gräns...anser jag!

Allt väl, allt gott!

Xalle
Det jag fick avsmak för var hans sätt att besvara kund. Hade exempelvis jag varit kunden så hade jag blint litat på någon som säger att allt är 100%. Om jag sen efter ett tag lägger ut den här som 100% fullset osv så hade förmodligen felet påträffats, vilket sen gjort att jag förlorat en massa pengar. Det är verkligen inte ok.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det jag fick avsmak för var hans sätt att besvara kund. Hade exempelvis jag varit kunden så hade jag blint litat på någon som säger att allt är 100%. Om jag sen efter ett tag lägger ut den här som 100% fullset osv så hade förmodligen felet påträffats, vilket sen gjort att jag förlorat en massa pengar. Det är verkligen inte ok.
Det är väll ingen som slår dig på fingrarna för den åsikten...;)
 

POO

Panerai
Det jag fick avsmak för var hans sätt att besvara kund. Hade exempelvis jag varit kunden så hade jag blint litat på någon som säger att allt är 100%. Om jag sen efter ett tag lägger ut den här som 100% fullset osv så hade förmodligen felet påträffats, vilket sen gjort att jag förlorat en massa pengar. Det är verkligen inte ok.


Enligt dansken så är inte lådan fel utan det fattas en innerlåda med det extra glaset. De KAN ju faktiskt vara så den kom från AD. Att det skulle handla om massa pengar är kanske inte helt rimligt heller, 10 000kr har nämnt i tråden vilket är helt bananas.
Årsmodellen hade varit det som stört mig mest. Jag försvarar inga danskar men att hålla sig till de faktiska omständigheterna hjälper alla.
 

MortenKN

Breitling
I am from Denmark so my 2 cents in English to avoid misunderstandings.

This thread was brought to my attention via a danish watch forum and I thought that I would also comment on the case

I know Mads and I have done some deals with the guy and I have nothing but positive experiences, but I'll try to remain unbiased. Mads knows all there is to know about vintage Rolex, AP and Pateks – But honestly to expect from a greymarket seller that he should know every specific detail around every reference from every brand is ludicrous. You would have to be Rainman to do that.
That being said, I do FULLY agree that errors should be corrected and to my understanding Mads has also tried to do this by offering a compensation or return ( initially at a lower price though), but has been faced with a buyer who was not willing to negotiate, even though he is also at fault to a small extent here by using the watch. And lets be honest guys, it is not like it's a different watch that has been delivered. We're talking about an inner pillow of a Panerai Box (as far as I know the wooden box itself is the same for a lot of other Panerai references, but then again I am no Panerai specialist at all), as well as a plastic crystal – and not a LE watch. Not exactly something that warrants for example an 8.000 SEK discount (don't know what the buyer had in mind so just an example). If it had been MISSING the box or warranty for that matter, it would be an entirely different case altogether and I would have no issue claiming a 8-10.000 SEK deduction.

Mads has offered to return the watch for a full refund, so In my opinion case closed, buyer is happy.

What I DON'T like is the type of ISIL style lynchmob justice practiced in this particular thread, where Mads is be-headed before he has had a chance to tell his side of the story. I don't blame him for pulling the plug.

Additionally I have zero respect for people who create a userprofile on a danish forum, with the sole intention to slander another user/seller in his first and only post ever just to cause as much damage as possible. That truly makes me want to vomit.

But I am happy that the case has found its solution and hopefully everyone can move on
 

Rivalen

Rolex
Vi är entusiaster och därför blir engagemanget stort och överdrifter dyker upp. Vi söker specifika klockor och vi älskar vettiga priser. Vi handlar av alla möjliga sorters handlare som inte besitter yttersta specialkunskap om allt de säljer, Samma gäller oss som köpare emellanåt.

Vad finns att lära av en sådan här händelse.

Som handlare - kanske inte skall uttrycka sig kategoriskt om man inte verkligen VET att den är som när den kom från AD. Att kommunicera tydligare vad man VET och kan stå för avseende klockans skick..

Som köpare - man har köpt av en handlare som säljer många olika märken, begagnat, nytt, nästan nytt. Om han påstår en viss sak, är det i vårt bästa intresse att lita på det? Ibland blir man känslomässigt bunden - man har hittat en klocka man vill ha och inte ens när första bristen i säljarens beskrivning uppenbarar sig drar man igång den stora undersökningen för att försäkra att allt annat är som beskrivet.

Det kanske vi som köpare skall lära oss - att använda reklamationstiden systematiskt och gå på djupet för att säkra att vi fått det vi upfattade att säljaren sålde. Lite mindre känslor och mer torr tråkig kontroll in i detalj.

Vi vill ha tillgång till alla dessa säljare när vi söker KLOCKAN och vi vill ha möjlighet att handla till vettigt pris. Vi skall ställa höga anspråk på dessa säljare, men vi kanske inte skall räkna med samma handläggning och märkeskunskap som hos en AD. Så av ren självbevarelsedrift kunde Ts ha börjat den noggranna kontrollen av ALLT direkt när det saknade plexit uppdagades. Det hade nog hunnits med inom 14 dagar. Så det kanske ändå finns en ansvarsfördelning, även om huvuddelen ligger hos TTW beroende på hur de uttryckte sig.

Sen tycker jag att när vi startar sådana här trådar skall vi förvanska &nam%net# utan att det blir obegripligt - av rena rättssäkerhetsskäl eftersom vi inte vet från början om det är solklart vart skulden skall placeras. Den här tråden kommer att förfölja TTW på Google länge. Inte nödvändigt - vi kan informera "vår krets" utan att hela världen får veta. Delar av innehållet i tråden sänker också KS som forum och dessa tveksamma inlägg med efterföljande ursäkter (+) kan också få stanna i vår krets. Jag vill att admin går ut med regler för hur namn skall hanteras i sådana här trådar.

Finns liten anledning att lämna KS för TTW som jag ser det. Ni stod bägge upp i tråden och försökte förklara och ni gjorde det uppriktigt, som jag tror, och det skall ni ha heder för.
 

Calfen

Panerai
Det jag gillar: Att allt löste sig och att TTW tog tillbaka klockan.

Det jag ogillar: Att annonsen innehöll flera faktamissar som tex årtal och box detta går ej att bort se ifrån.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
I am from Denmark so my 2 cents in English to avoid misunderstandings.

This thread was brought to my attention via a danish watch forum and I thought that I would also comment on the case

I know Mads and I have done some deals with the guy and I have nothing but positive experiences, but I'll try to remain unbiased. Mads knows all there is to know about vintage Rolex, AP and Pateks – But honestly to expect from a greymarket seller that he should know every specific detail around every reference from every brand is ludicrous. You would have to be Rainman to do that.
That being said, I do FULLY agree that errors should be corrected and to my understanding Mads has also tried to do this by offering a compensation or return ( initially at a lower price though), but has been faced with a buyer who was not willing to negotiate, even though he is also at fault to a small extent here by using the watch. And lets be honest guys, it is not like it's a different watch that has been delivered. We're talking about an inner pillow of a Panerai Box (as far as I know the wooden box itself is the same for a lot of other Panerai references, but then again I am no Panerai specialist at all), as well as a plastic crystal – and not a LE watch. Not exactly something that warrants for example an 8.000 SEK discount (don't know what the buyer had in mind so just an example). If it had been MISSING the box or warranty for that matter, it would be an entirely different case altogether and I would have no issue claiming a 8-10.000 SEK deduction.

Mads has offered to return the watch for a full refund, so In my opinion case closed, buyer is happy.

What I DON'T like is the type of ISIL style lynchmob justice practiced in this particular thread, where Mads is be-headed before he has had a chance to tell his side of the story. I don't blame him for pulling the plug.

Additionally I have zero respect for people who create a userprofile on a danish forum, with the sole intention to slander another user/seller in his first and only post ever just to cause as much damage as possible. That truly makes me want to vomit.

But I am happy that the case has found its solution and hopefully everyone can move on

Purely talking from a legal standpoint; danish consumer laws give the consumer no legal right to claim that a product is faulty due to incorrect information when the purchase was made? If danish consumer law would apply. The seller keeps talking about 14 days return policy when the product is obviously faulty considering it was advertised as full set which it isn't. This might be standard practice in Denmark, I honestly have no idea, but it's not in Sweden. I do agree however that the seller hopefully learnt from this and I see no reason for taking the discussion further on another forum, since the dispute has been resolved.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Enligt dansken så är inte lådan fel utan det fattas en innerlåda med det extra glaset. De KAN ju faktiskt vara så den kom från AD. Att det skulle handla om massa pengar är kanske inte helt rimligt heller, 10 000kr har nämnt i tråden vilket är helt bananas.
Årsmodellen hade varit det som stört mig mest. Jag försvarar inga danskar men att hålla sig till de faktiska omständigheterna hjälper alla.

Saknade, eller felaktiga, tillbehör till en Panerai påverkar värdet rejält, definitivt betydligt mer än säljaren var villig att erbjuda köpearen i kompensation.
I övrigt säger väl säljaren även att innerboxen inte gick att få tag på, vilket gör att köparen inte kunnat komplettera själv.
 
Topp