• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varningens finger för Kaplans

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men ser man det sakligt och faktiskt så vad som sagts enl dig själv om det ska vara tillhanda ett visst datum, senast, innebär det att det datumet ska betalning vara på mottagarens konto eller i hand, dvs disponibla. Om man då väntar till den dagens kväll har betalningen inte varit det det datumet.
Sedan spekulerar jag inte om Kaplans agerande efteråt är bra eller dåligt men du har tyvärr betalat in för sent. Betalningen var inte disponibel för dem under dagen sistadatumet.

Varför sätta det så tajt?

Kanske tiondegången nu: Betalningen skulle ske via kort som jag alltid gör. Det är ingen skillnad att jag går till affären strax efter kl 18.00 och betalar i terminalen, eller att jag betalar med kort hos min lokala pizzeria. Visst kan man diskutera att det var "tight" men så länge det sker inom tidsramen såg jag inget problem. Om de var tydliga att betalningen skulle ske innan kl 18.00 så skulle jag givetvis betalat tidigare. Nu framkom inte den informationen.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jo det vet vi för det är det tillhanda betyder. Skulle du acceptera att din lön betalades ut på eftermiddagen 25e så att pengarna kanske inte registrerades på ditt konto förrän dagen efter?
Tycker du att det viss skilland eller förstår du på riktigt inte skillnaden? Företag hanterar ständigt olika typer av betalningar som kommer i tid och otid. Det gäller att ha effektiva lösningar. Det gäller vidare att vårda sina kunder de bästa kan ofta vara sena då det i te är högst på deras prio lista. Som svar på din fråga så skiter jag i när min lön betalas ut eller när mina kunder betalar så länge jag kan se att vi av historiken har en förtroendefull relation.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Exakt. Men låt mig omformulera mig; jag vill ge varningen finger att det kan bli problematiskt att betala in INOM angiven datum för betalning. Att det sker 27/8, 25/8 eller den 19/8 spelar ingen roll om man håller sig inom den tidsintervall som de har meddelat mig.
Men tillhanda innebära ju att det skall finnas disponibelt på deras konto hela det angivna datumet. Inte halva.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
"Känns som att Kaplans kan ALDRIG ha fel. Man tar Kaplans agerande och skyddar det till absurdum."
Men helvete människa nu får du fan ta och lägga av. Vi är ingen sekt som Kaplans ingår i. Du vände dig hit och gjorde ett värdelöst försök till att hänga ut Kaplans som du hotat dem med. Som sagt inte världens bästa bemötande men kan du lägga ner skiten nu och inse att du inte kommer få något ryggdunk för att den första som gjorde bort sig innan dem behandla dig som de gjorde var du.
@Tidvisaren
 

Anteeks

Omega
"Känns som att Kaplans kan ALDRIG ha fel. Man tar Kaplans agerande och skyddar det till absurdum."
Men helvete människa nu får du fan ta och lägga av. Vi är ingen sekt som Kaplans ingår i. Du vände dig hit och gjorde ett värdelöst försök till att hänga ut Kaplans som du hotat dem med. Som sagt inte världens bästa bemötande men kan du lägga ner skiten nu och inse att du inte kommer få något ryggdunk för att den första som gjorde bort sig innan dem behandla dig som de gjorde var du.
@Tidvisaren

Kanske dags att stänga tråden? Inte för att det saknar syfte, men att det kan pågo i all oändlighet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är din tolkning. Jag gör en helt annan tolkning. Jag uppfattar att ts vill diskutera kundbemötande och inte betalningsdatum.
Det är inte en tolkningsfråga, det är så det är. Om du lägger in dina räkningar via nätet för betalning ett visst datum så sker överföringen kl 00:00. Om du inte visste det så vet du nu. TS har fått det förklarat många gånger men vill inte förstå. Precis som både jag och @cjperry skrev, om du ska ha lön den 25:e ska pengarna sitta på ditt konto eller "vara dig till handa" efter kl 00:00. Samma sak gäller räkningar.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tycker du att det viss skilland eller förstår du på riktigt inte skillnaden? Företag hanterar ständigt olika typer av betalningar som kommer i tid och otid. Det gäller att ha effektiva lösningar. Det gäller vidare att vårda sina kunder de bästa kan ofta vara sena då det i te är högst på deras prio lista. Som svar på din fråga så skiter jag i när min lön betalas ut eller när mina kunder betalar så länge jag kan se att vi av historiken har en förtroendefull relation.

Som @Bezelman skrev. Sen får man tycka och tänka som man vill men så ser oftast seriösa företag på ekonomi.
 
"Känns som att Kaplans kan ALDRIG ha fel. Man tar Kaplans agerande och skyddar det till absurdum."
Men helvete människa nu får du fan ta och lägga av. Vi är ingen sekt som Kaplans ingår i. Du vände dig hit och gjorde ett värdelöst försök till att hänga ut Kaplans som du hotat dem med. Som sagt inte världens bästa bemötande men kan du lägga ner skiten nu och inse att du inte kommer få något ryggdunk för att den första som gjorde bort sig innan dem behandla dig som de gjorde var du.
@Tidvisaren

Värdelöst försök? Du menar likt din avsaknad för argument eller "forumprofilernas" skrattretande försök? Jag har hållit mig stadig genom användares fria fantasier och spekulationer, och besvarat den udda argumentet som dyker upp då och då. Men kan vara svårt för en som är helt oförmögen att föra en argument eller ömsesidig diskussion utan ett "ryck upp dig!" att förstå. Vart har jag fel?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kanske tiondegången nu: Betalningen skulle ske via kort som jag alltid gör. Det är ingen skillnad att jag går till affären strax efter kl 18.00 och betalar i terminalen, eller att jag betalar med kort hos min lokala pizzeria. Visst kan man diskutera att det var "tight" men så länge det sker inom tidsramen såg jag inget problem. Om de var tydliga att betalningen skulle ske innan kl 18.00 så skulle jag givetvis betalat tidigare. Nu framkom inte den informationen.
Nej det skedde inte inom tidsramen efter vad du själv uppgivit. Hur kan man inte förstå begreppet till handa? Det förklarades utförligt.
 
Det är inte en tolkningsfråga, det är så det är. Om du lägger in dina räkningar via nätet för betalning ett visst datum så sker överföringen kl 00:00. Om du inte visste det så vet du nu. TS har fått det förklarat många gånger men vill inte förstå. Precis som både jag och @cjperry skrev, om du ska ha lön den 25:e ska pengarna sitta på ditt konto eller "vara dig till handa" efter kl 00:00. Samma sak gäller räkningar.

Jaha så pengarna skulle vara innan precis efter midnatt. Det är vad som menas med "betalning 29/8". Tråkigt att. Även kaplans ej håller med och även erkände misstaget. Se de bilder jag har bifogat.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Värdelöst försök? Du menar likt din avsaknad för argument eller "forumprofilernas" skrattretande försök? Jag har hållit mig stadig genom användares fria fantasier och spekulationer, och besvarat den udda argumentet som dyker upp då och då. Men kan vara svårt för en som är helt oförmögen att föra en argument eller ömsesidig diskussion utan ett "ryck upp dig!" att förstå. Vart har jag fel?
Att du inte betalt i tid. Hur jäkla svårt ska det vara? Börjar tro att du är det bästa trollet det här forumet haft faktiskt.
semla_1-1-700x700.jpg
 
Att du inte betalt i tid. Hur jäkla svårt ska det vara? Börjar tro att du är det bästa trollet det här forumet haft faktiskt.
semla_1-1-700x700.jpg
Ryck up dig! Sträck på dig! Va en man! Osv :)
Nej, jag betalade i tid. De var för snabba med avstängningen. Se mail konversationen jag har bifogat. Problemet är att se har ej låst upp kontot, svarar ej, och tråkig attityd trots att de verkar förstå mina argument och tidigare sagt att de ska lås upp.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Kan vi avsluta diskussionen med att ändra rubrik och första inlägg till följande:

"Tips till er som vinner budgivningar på Kaplans"
Det verkar vara något strul med deras hemsida och en klocka jag köpte registrerades som betald men Kaplans hade tydligen inte fått pengarna. Eftersom jag inte kollade bankutdraget på flera dagar fick jag plötsligt en varning om att jag var tvungen att betala klockan. Okej tänkte jag och skulle betala på kvällen. Det verkar dock som att kortköp som görs till Kaplans via nätet efter 18 inte registreras samma dag eftersom de går hem 18. Tyvärr stängdes mitt konto ner innan jag hann betala eftersom jag var sen. Så ett tips kompisar, vänta inte till sista minuten och kolla gärna ditt konto efter köp hos Kaplans så pengarna kommit fram. Situationen är löst nu så allt är väl. Trevlig kväll!
/ @Tidvisaren

Edit: Situationen är tyvärr inte löst för jag är en gnällig människa som slåss mot väderkvarnar
 
För att undvika sådana här problem brukar jag betala så fort jag kan :)

Jag håller med. Är ju inte första gången jag köper från Kaplans som sagt. Men liiiite missvisande är det när man betalar och en av fyra objekt betalning går EJ igenom och jag får en ORDERBEKRÄFTELSE på betalnibg. Hur ska jag veta innan påminnelsen?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag håller med. Är ju inte första gången jag köper från Kaplans som sagt. Men liiiite missvisande är det när man betalar och en av fyra objekt betalning går EJ igenom och jag får en ORDERBEKRÄFTELSE på betalnibg. Hur ska jag veta innan påminnelsen?
Förstår, blivit ett missförstånd. Men är det inte bara å kolla sitt kontoutdrag och se att summan inte stämmer?
 
  • Like
Reactions: NRE

Nudelpalm

Omega
Känns som att fokus hamnat helt snett här...

Om betalning med kort sker online eller i terminal så har butiken inte pengarna på kontot förrän bankdagen efter, däremot så är betalningen REGISTRERAD och en reservation har lagts på kortet osv, och butiken kan därför anses ha fått betalt för det står så i deras system. annars måste alla kortköp ske dagen innan leverans av vara (knepigt vid spontana utgångar och rea). Vill de att pengarna ska vara tillhanda på kontot den 29/8 får de i så fall skriva att ”betalar du med PG/BG ska transaktion ske senast tre dagar innan, med kort senast dagen innan och direktbetalning senast samma dag”.

Det är inte där problemet är.

Om jag får killgissa så har Kaplans en manuell handläggning på att verifiera att köp genomförts, och i detta fallet så har handläggaren vid arbetsdagens slut sett att inget köp registrerats och därför gjort som de gjort. Om det varit rätt tillvägagångssätt eller inte får Kaplans svara för.
 
Kan vi avsluta diskussionen med att ändra rubrik och första inlägg till följande:

"Tips till er som vinner budgivningar på Kaplans"
Det verkar vara något strul med deras hemsida och en klocka jag köpte registrerades som betald men Kaplans hade tydligen inte fått pengarna. Eftersom jag inte kollade bankutdraget på flera dagar fick jag plötsligt en varning om att jag var tvungen att betala klockan. Okej tänkte jag och skulle betala på kvällen. Det verkar dock som att kortköp som görs till Kaplans via nätet efter 18 inte registreras samma dag eftersom de går hem 18. Tyvärr stängdes mitt konto ner innan jag hann betala eftersom jag var sen. Så ett tips kompisar, vänta inte till sista minuten och kolla gärna ditt konto efter köp hos Kaplans så pengarna kommit fram. Situationen är löst nu så allt är väl. Trevlig kväll!
/ @Tidvisaren

Edit: Situationen är tyvärr inte löst för jag är en gnällig människa som slåss mot väderkvarnar

Du "glömde" att de hade en annan åsikt än dig och höll med. Du glömde även deras attityd i kundtjänst och att de borde ta hänsyn till min köphistorik. Det borde vara värt något. Du menar seriöst att det är mitt fel att jag ej kollade kontoutraget, och inte deras bristande system? Nej jag får in mail att ordern har gjorts och jag utgår, naturligt, att allt är grönt. Dubbelkolla i bankkontot eller inte. Lite nyfiken: dubbelkollar ni allt i bankutraget för alla köp som du/nu gör via nätet? Objektet var av lågt värde än de övriga.
 
Känns som att fokus hamnat helt snett här...

Om betalning med kort sker online eller i terminal så har butiken inte pengarna på kontot förrän bankdagen efter, däremot så är betalningen REGISTRERAD och en reservation har lagts på kortet osv, och butiken kan därför anses ha fått betalt för det står så i deras system. annars måste alla kortköp ske dagen innan leverans av vara (knepigt vid spontana utgångar och rea). Vill de att pengarna ska vara tillhanda på kontot den 29/8 får de i så fall skriva att ”betalar du med PG/BG ska transaktion ske senast tre dagar innan, med kort senast dagen innan och direktbetalning senast samma dag”.

Det är inte där problemet är.

Om jag får killgissa så har Kaplans en manuell handläggning på att verifiera att köp genomförts, och i detta fallet så har handläggaren vid arbetsdagens slut sett att inget köp registrerats och därför gjort som de gjort. Om det varit rätt tillvägagångssätt eller inte får Kaplans svara för.

Du killgissar korrekt. Innan kl 18 har INGET med transaktionstiden att göra utan att de Stänger då. Dvs. De ville ha innan stängning. Tycka vad man vill men det skulle inte skada om de kunde nämna att de ska ha innan stängning. "tillhanda" kan ju menas att deras system ska erhålla den nån gång under dagen eller att de manuellt kan verifiera det.
 

Riffraff

Cartier
För att undvika sådana här problem brukar jag betala så fort jag kan :)


+1, betalade vunnen auktion hos Kaplans omgående. Desto snabbare man får en räkning ur världen, desto bättre.

Med det sagt så kan jag dock tycka att ts inte är ute o cyklar (om än lite väl starkt uttryckt) . Ska ett företag ha betalning tillhanda senast 29/8 och direktbetalning med kort är ett alternativ. Då ska väl betalningen finnas på företagets konto innan midnatt då betalningen förfaller den 30:e Kl. 00:00
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Du "glömde" att de hade en annan åsikt än dig och höll med. Du glömde även deras attityd i kundtjänst och att de borde ta hänsyn till min köphistorik. Det borde vara värt något. Du menar seriöst att det är mitt fel att jag ej kollade kontoutraget, och inte deras bristande system? Nej jag får in mail att ordern har gjorts och jag utgår, naturligt, att allt är grönt. Dubbelkolla i bankkontot eller inte. Lite nyfiken: dubbelkollar ni allt i bankutraget för alla köp som du/nu gör via nätet? Objektet var av lågt värde än de övriga.
Jaja, de var otrevliga i kundtjänsten, det är väl inte hela världen. Att döma av vad du skriver här tror jag iofs inte att du var sockersöt heller.

Each to their own, men, köper jag grejer för 50k kollar jag nog att pengarna dragits rätt.
 

DrKlocka

Audemars
+1, betalade vunnen auktion hos Kaplans omgående. Desto snabbare man får en räkning ur världen, desto bättre.

Med det sagt så kan jag dock tycka att ts inte är ute o cyklar (om än lite väl starkt uttryckt) . Ska ett företag ha betalning tillhanda senast 29/8 och direktbetalning med kort är ett alternativ. Då ska väl betalningen finnas på företagets konto innan midnatt då betalningen förfaller den 30:e Kl. 00:00
Även om det är så, så är det ganska lustigt att man startar en tråd om det? Själv hade jag nog känt mig ganska dum för att jag inte betalat in summan tidigare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jaha så pengarna skulle vara innan precis efter midnatt. Det är vad som menas med "betalning 29/8". Tråkigt att. Även kaplans ej håller med och även erkände misstaget. Se de bilder jag har bifogat.
Om du slutar hänga upp dig på att någon på Kaplans försökt vara dig tillmötesgående och istället fokuserar vad tillräckligt många försökt berätta. Pengarna ska vara tillhanda direkt dagen infaller kl 00:00:01. Det betyder att du måste göra betalningen den 28/8 eller låta din bank göra överföringen åt dig så mottagaren har pengarna DIREKT den 29/8 infaller. All hänvisning till bilder på er sms eller mail korrespondens är ovidkommande eftersom dom försökt vara dig tillmötesgående, trots att det är du som inte betalat i tid. Att försöka påvisa hur många affärer du gjort när du inte ens förstår grundläggande betalning rutiner är ju löjligt.
 

MoneyFrogman

Breitling
Jag tycker denna situation har blivit mycket mer uppblåst än vad den behöver vara. Visst bör kanske Kaplans kundservice vara lite trevligare. Tycker också det är konstigt att de skulle vilja stänga ner ditt konto om du nu verkligen har handlat för så mycket som du uppger.

Hade det varit jag hade jag betalat så fort påminnelsen kom om jag visste att betalning skulle ske senast 5 dagar efter att jag vunnit och bara påpekat att det var en bugg i deras system som inte visade objektet som obetalt. Att betalningen senast skulle ske den 29e var väl snarare en grej som de gjorde för att vara snälla och inget man ska ta vara på genom att dra ut det till sista sekund. Oavsett tycker jag deras kundservice kan jobba på deras ton, men sedan vet vi ju inte hela historian.

Oavsett kan detta väl bara lämnas i att
1. betala när du märker att betalning inte gått igenom om sista betalningsdag har förfallit (5 dagar) oavsett om de ger dig lite säkerhetsutrymme att betala på (tills den 29e), och om du ändå som nu väntade, ha lite förståelse i deras frustration
2. kaplan bör jobba på deras ton.

Det är som när man läser nyheterna, man kan aldrig veta säkert om det som skrivs är korrekt, förens man går till källan och säkerställer ;)

Allt gott!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp