• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varningens finger för Kaplans

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för att du delar med dig, trots att det inte är relevant till ämnet. Har gjort många lyckade inköp, därav min historik. Därför är det förvånade med deras beteende. Det verkar dock vara en viss person hos kundtjänst, mer än Kaplans.
"
Det är det ordet tillhanda betyder. Hur som helst, hoppas det löser sig. Nu checkar jag ut!"

Tillhanda den 29/8 betyder att betalningen ska komma in den dagen. Inte att det är "i början av dagen".
Inte komma in utan vara inne. Aja, nu checkar jag ut på riktigt :)

Varför då? Tråden håller väl stilen eller vad är problemet? Tycker alldeles för många trådar stängs på KS. Ska vi bara visa bilder på våra klockor eller vad anser du är problemet med denna tråd?

Ett problem är att vi bara får en sida av myntet, skulle vara kul att se Kaplans version av detta! Och när började det gälla att betalningen kunde göras det datum, där pengarna senast skulle vara inbetalade det aktuella datumet, i detta fall 29/8. Kan ju inte vara första gången du betalar räkningar, fakturor etc.

senast.JPG

Sen kanske inte kaplans har haft den bästa attityden, men det verkar som dom varit på dig angående betalningen fler än en gång! Att den mänskliga faktorn kan vara framme har ju hänt fler än en gång, den kommer att göra det igen och igen!

Red ut problemet och gå vidare @Tidvisaren , sen är det väl deras förlust ifall du slutar handla där framöver, du får helt enkelt hitta andra ställen att inhandla dina klockor på framöver!

Senast ändrad:
Denna tråd handlar numera mer om drama, bankdagar och synonymer är klockor. Jag tycker att tråden inte håller sig till ämnet helt enkelt.
Väl mött!
Delar inte helt din uppfattning även om vissa medlemmar förefaller se saker väldigt svart och vitt då verkligehten ofta är en gråskala.
Till saken:
Kaplans förefaller ha en mycket ålderdomlig betalningslösning. Typ 90% av deras betalningar borde kunna hanteras helt per automatik. Låt oss leka med tanken att jag är en av dem som hanterar resterande 10%. Jag sitter med min morgonkaffe och får upp en flaggning på obetalt obejkt. Vad gör jag då? Jo jag tittar på kunden och ser över köphistorik och samtliga transaktioner. Vad ser jag enligt det vi vet i tråden? Jo jag ser en kund som vunnit flera objekt och betalt samtliga förutom ett som urgör ca 20% av den totala betalningen. Sedan tittar jag vidare och ser att kunden handlat för flera hundratusen i vårt företag.
Vad göra?
1. Ta en cigg med Bettan och beklaga mig över att ingen betalar kontant längre?
2. Stänga av kunden och läxa upp denna med ett ilsket mail.
3. Tänka att här måste något blivit fel. Kontakta kunden och på ett trevligt sätt påminna om betalningen och kanske bjuda kunden till ngt trevligt event vi ska ha.

Varför då? Tråden håller väl stilen eller vad är problemet? Tycker alldeles för många trådar stängs på KS. Ska vi bara visa bilder på våra klockor eller vad anser du är problemet med denna tråd?
Problemet med tråden är ju att själva syftet med att varna för Kaplans faller på att TS inte förstår konceptet "betalning skall vara dem tillhanda senast 5 bankdagar efter vunnen auktion" eller sista betalningsdag. Oavsett om han var medveten eller inte om att ett objekt var obetalt ifrån början så har han klart och tydligt visat att han inte förstår "sista betalningsdag eller tillhanda" när han fått både sms och mail. Hur ska tråden utvecklas till något som tillför kunskap på forumet tänker du? Möjligen har dom som inte tidigare förstått vad sista betalningsdag betyder och läst tråden blivit upplysta och slipper hamna i samma bryderi som TS. Annars är väl ämnet ganska uttömt här tänker jag.

Ett problem är att vi bara får en sida av myntet, skulle vara kul att se Kaplans version av detta! Och när började det gälla att betalningen kunde göras det datum, där pengarna senast skulle vara inbetalade det aktuella datumet, i detta fall 29/8. Kan ju inte vara första gången du betalar räkningar, fakturor etc.

senast.JPG

Sen kanske inte kaplans har haft den bästa attityden, men det verkar som dom varit på dig angående betalningen fler än en gång! Att den mänskliga faktorn kan vara framme har ju hänt fler än en gång, den kommer att göra det igen och igen!

Red ut problemet och gå vidare @Tidvisaren , sen är det väl deras förlust ifall du slutar handla där framöver, du får helt enkelt hitta andra ställen att inhandla dina klockor framöver!

"Ett problem är att vi bara får en sida av myntet, skulle vara kul att se Kaplans version av detta! "
De förstod mina argument och min problematik. Se bifogade bilder;
Casdffpture.PNG

Caasdsdpture.PNG

Utöver detta vet både chefen för kundtjänst samt Michael Kaplan om denna tråd. Det hålls ej bakom deras rygg utan väl medveten om den.

"! Och när började det gälla att betalningen kunde göras det datum, där pengarna senast skulle vara inbetalade det aktuella datumet, i detta fall 29/8. Kan ju inte vara första gången du betalar räkningar, fakturor etc."

Det började när man kunde betala kort via internet. Det är ingen skillnad mellan att betala med kort över nätet, som hos din lokala pizzeria. Det är alltså ej likgiltig med faktura som kräver OCR tillsammans med betalningen.

"men det verkar som dom varit på dig angående betalningen fler än en gång! "

Finns ej behov av spekulation. Och även OM det skulle vore vara så, så rättfärdigar det inte deras beteenden.

"Red ut problemet och gå vidare, sen är det väl deras förlust ifall du slutar handla där framöver, du får helt enkelt hitta andra ställen att inhandla dina klockor framöver!"

Visst är det så. Men om det skulle avslutas så förväntade jag mig inte att det skulle sluta på detta sätt.

"Ett problem är att vi bara får en sida av myntet, skulle vara kul att se Kaplans version av detta! "
De förstod mina argument och min problematik. Se bifogade bilder;
Casdffpture.PNG

Caasdsdpture.PNG

Utöver detta vet både chefen för kundtjänst samt Michael Kaplan om denna tråd. Det hålls ej bakom deras rygg utan väl medveten om den.

"! Och när började det gälla att betalningen kunde göras det datum, där pengarna senast skulle vara inbetalade det aktuella datumet, i detta fall 29/8. Kan ju inte vara första gången du betalar räkningar, fakturor etc."

Det började när man kunde betala kort via internet. Det är ingen skillnad mellan att betala med kort över nätet, som hos din lokala pizzeria. Det är alltså ej likgiltig med faktura som kräver OCR tillsammans med betalningen.

"men det verkar som dom varit på dig angående betalningen fler än en gång! "

Finns ej behov av spekulation. Och även OM det skulle vore vara så, så rättfärdigar det inte deras beteenden.

"Red ut problemet och gå vidare, sen är det väl deras förlust ifall du slutar handla där framöver, du får helt enkelt hitta andra ställen att inhandla dina klockor framöver!"

Visst är det så. Men om det skulle avslutas så förväntade jag mig inte att det skulle sluta på detta sätt.

Men om problemet är utträtt, varför startar du då denna tråd?!

Problemet med tråden är ju att själva syftet med att varna för Kaplans faller på att TS inte förstår konceptet "betalning skall vara dem tillhanda senast 5 bankdagar efter vunnen auktion" eller sista betalningsdag. Oavsett om han var medveten eller inte om att ett objekt var obetalt ifrån början så har han klart och tydligt visat att han inte förstår "sista betalningsdag eller tillhanda" när han fått både sms och mail. Hur ska tråden utvecklas till något som tillför kunskap på forumet tänker du? Möjligen har dom som inte tidigare förstått vad sista betalningsdag betyder och läst tråden blivit upplysta och slipper hamna i samma bryderi som TS. Annars är väl ämnet ganska uttömt här tänker jag.

Har jag inte gått igenom detta drygt 5 ggr redan i tråden?

Men om problemet är utträtt, varför startar du då denna tråd?!
För att det är ej utträtt trots info om att de skulle öppna kontot. De svarar ej på mail utan verkar ha gått upp i rök. De verkar ha betydligt otrevligare ton och tvingar mig att skriva "jag förstår att betalning måste tillhanda senast 5 dagar efter auktionsavslut" trots uppenbara problem från deras sida och prickfri gedigen köphistorik från dem. De verkar VILJA att ej få mig att bli medlem igen.

Tack för att du delar med dig, trots att det inte är relevant till ämnet. Har gjort många lyckade inköp, därav min historik. Därför är det förvånade med deras beteende. Det verkar dock vara en viss person hos kundtjänst, mer än Kaplans.
"
Det är det ordet tillhanda betyder. Hur som helst, hoppas det löser sig. Nu checkar jag ut!"

Tillhanda den 29/8 betyder att betalningen ska komma in den dagen. Inte att det är "i början av dagen".
Inte relevant till ämnet?
Du verkar vara en krånglig köpare som är en sen betalare och vill svartmåla kaplans. Jag ogillar också sena betalare när jag säljer prylar.

Inte relevant till ämnet?
Du verkar vara en krånglig köpare som är en sen betalare och vill svartmåla kaplans. Jag ogillar också sena betalare när jag säljer prylar.
Precis. Vad tillför ditt inlägg till syftet med tråden? Uppdatera mig gärna.
Om du har missat det har jag en stor köphistorik hos Kaplans med problemfria avslut, som, övergår stort i både antal och i summan än det nämnda objektet. Detta har jag nog uttryckt mig ett par gånger. Du kanske ska hoppa ner från hästen och komma ner till marken. Spekulation om hur jag är som köpare tillför inte så håll dina vardagsfilosofier och drömmar borta. Vill inte verka otrevlig, men någon gräns får det vara.

Med risk för upprepning.
Medlemmar förefaller se saker väldigt svart och vitt då verkligehten ofta är en gråskala.
Till saken:
Kaplans förefaller ha en mycket ålderdomlig betalningslösning. Typ 90% av deras betalningar borde kunna hanteras helt per automatik. Låt oss leka med tanken att jag är en av dem som hanterar resterande 10%. Jag sitter med min morgonkaffe och får upp en flaggning på obetalt obejkt. Vad gör jag då? Jo jag tittar på kunden och ser över köphistorik och samtliga transaktioner. Vad ser jag enligt det vi vet i tråden? Jo jag ser en kund som vunnit flera objekt och betalt samtliga förutom ett som urgör ca 20% av den totala betalningen. Sedan tittar jag vidare och ser att kunden handlat för flera hundratusen i vårt företag.
Vad göra?
1. Ta en cigg med Bettan och beklaga mig över att ingen betalar kontant längre?
2. Stänga av kunden och läxa upp denna med ett ilsket mail?
3. Tänka att här måste något blivit fel. Kontakta kunden och på ett trevligt sätt påminna om betalningen och kanske bjuda kunden till ngt trevligt event eller dylikt?

Precis. Vad tillför ditt inlägg till syftet med tråden? Uppdatera mig gärna.
Om du har missat det har jag en stor köphistorik hos Kaplans med problemfria avslut. Du kanske ska hoppa ner från hästen och komma ner till marken. Spekulation om hur jag är som köpare tillför inte så håll dina vardagsfilosofier och drömmar borta. Vill inte verka otrevlig, men någon gräns får det vara.
Hoppa ned från hästen?
Du får nog lugna dig lite grann. Jag tycker det låter som att du är kränkt trots att du är sen med betalning, trots att du är några minuter till godo.
Vad tycker du själv att tråden tjänar för syfte? Sannolikt är du en av de 0,1% som har just ditt problem då resten betalar i tid.

Hoppa ned från hästen?
Du får nog lugna dig lite grann. Jag tycker det låter som att du är kränkt trots att du är sen med betalning, trots att du är några minuter till godo.
Vad tycker du själv att tråden tjänar för syfte? Sannolikt är du en av de 0,1% som har just ditt problem då resten betalar i tid.
Jag spekulerar inte om andra, framförallt inte med negativ ton. Det är inte jag som ska "lugna ner mig". Jag får meddelande om att jag ska betala senast 29/8, jag försöker betala den 29/8. Tydligare än så är det inte. " Sannolikt är du en av de 0,1% som har just ditt problem då resten betalar i tid.". Har du referens för denna statistik, eller var det ren spekulation från din sida igen?

För övrigt är det enkelt att se hur "forumprofiler" påverkar riktningen i en diskussion. De kom snabbt in, och försvann lika snabbt med orden i munnen. Men det hindrar att folk tar sida. Kunde se hur mina "gilla" försvann så fort profilerna tog motsatt sida men sina "argument" och spekulationer. Vet ej om man ska skratta eller gråta. Det är en öppen forum och folk kan kan stå för sin sak, men snälla läs allt innan. Börjar bli tråkigt med upprepningar.

Jag spekulerar inte om andra, framförallt inte med negativ ton. Det är inte jag som ska "lugna ner mig". Jag får meddelande om att jag ska betala senast 29/8, jag försöker betala den 29/8. Tydligare än så är det inte. " Sannolikt är du en av de 0,1% som har just ditt problem då resten betalar i tid.". Har du referens för denna statistik, eller var det ren spekulation från din sida igen?
Vad tycker du tråden skapar för syfte?
Jättesynd om dig som väntade till sista dagen med betalning, tråkigt att det inte gick vägen. När jag själv säljer är jag glad om jag slipper köpare som väntar till sista dagen.

Vad tycker du tråden skapar för syfte?
Jättesynd om dig som väntade till sista dagen med betalning, tråkigt att det inte gick vägen. När jag själv säljer är jag glad om jag slipper köpare som väntar till sista dagen.

Samma syftet som "hissa eller dissa AD". Ska vi gå igenom alla trådar här på KS och se hur många som faktiskt har ett syfte?

"Jättesynd om dig som väntade till sista dagen med betalning, tråkigt att det inte gick vägen. När jag själv säljer är jag glad om jag slipper köpare som väntar till sista dagen."

Tur att jag köpte via Kaplans då som explicit ville ha betalningen 29/8 och inte från dig. Börjar bli absurd nu. Känns som att Kaplans kan ALDRIG ha fel. Man tar Kaplans agerande och skyddar det till absurdum.

Kaplans: betala den 29/8
Vissa användare: Ja, men varför inte betala den 28/8? Eller den 27/8? Eller den 17/8? Varför sista dagen? Ditt fel. Skit i vad Kaplans skrev.

Kaplans: Betalning tillhanda den 29/8
Vissa användare: Men varför skickar du pengarna i en kuvert? De ska ju ha in betalningen den 29/8

Kaplans: Betala senast 29/8
Vissa användare: Vem som helst fattar ju att 29/8 betyder och är lika med innan kl 18.00 29/8. Du borde ha fattat det och betalat tidigare.

Jag: "Har köpt för flera hundratusentalskronor bara de senaste månaderna".
Vissa forumanvändare: "Du måste vara en jobbig kund".

Jag: "Jag har haft problem med Kaplans".
Vissa forumanvändare: "Jag har inte haft problem med Kaplans".

@Tidvisaren det är fortfarande så att pengarna skulle ha varit hos Kaplans 29/8 och inte att du skulle betala då. Du var sen och dem var snabb med att stänga ditt konto.

Har redan svarat. Vid kortbetalning den 29/8 erhåller de betalningen samtidigt. Det är ingen skillnad att jag går ner till kaplans och betalar med kort eller gör det via nätet. Betalar jag med kort via nätet den 29/8 erhåller de betalningen samma dag. Om de vill ha betalningen innan kl 18.00 är det ju rätt viktigt att de nämner det.

Samma syftet som "hissa eller dissa AD". Ska vi gå igenom alla trådar här på KS och se hur många som faktiskt har ett syfte?

"Jättesynd om dig som väntade till sista dagen med betalning, tråkigt att det inte gick vägen. När jag själv säljer är jag glad om jag slipper köpare som väntar till sista dagen."

Tur att jag köpte via Kaplans då som explicit ville ha betalningen 29/8 och inte från dig. Börjar bli absurd nu. Känns som att Kaplans kan ALDRIG ha fel. Man tar Kaplans agerande och skyddar det till absurdum.

Vissa användare: Ja, men varför inte betala den 28/8? Eller den 27/8? Eller den 17/8? Varför sista dagen? Ditt fel. Skit i vad Kaplans skrev.

Vissa användare: Men varför skickar du pengarna i en kuvert? De ska ju ha in betalningen den 29/8

Vissa användare: Vem som helst fattar ju att 29/8 betyder och är lika med innan kl 18.00 29/8. Du borde ha fattat det och betalat tidigare.

Har redan svarat. Vid kortbetalning den 29/8 erhåller de betalningen samtidigt. Det är ingen skillnad att jag går ner till kaplans och betalar med kort eller gör det via nätet. Betalar jag med kort via nätet den 29/8 erhåller de betalningen samma dag.
Förstår fortfarande inte, varför vänder du dig till klocksnack med dina problem? Vad tycker du att klocksnack som forum ska göra åt dina bekymmer?

Betalar du efter 18.00 den 29 kommer sannolikt inte betalningen registreras förrän den 30.

Förstår fortfarande inte, varför vänder du dig till klocksnack med dina problem? Vad tycker du att klocksnack som forum ska göra åt dina bekymmer?
Det är väl ganska många som dagligen lyfter sina klockrelaterade frågor på ks? Även sina problem, verkliga eller upplevda, med olika handlare. Svårt att se vad som är problemet med denna förhållandevis sakliga tråd där bägge parter kan svara

Betalar du efter 18.00 den 29 kommer sannolikt inte betalningen registreras förrän den 30.
Betalningen registrerar direkt. Det är ingen BG/PG, Swift eller dylik betalning. Har sagt det flera gånger - ingen skillnad att betala via kort med en nätuppkopplad terminal som via internet. Ser att du går igång i din senare inlägg med "sen betalning". Jag betalade enligt uppgift i påminnelsen. Som i sin grund uppkom efter deras inte helt fungerande system vilket jag har tagit upp tidigare.

Förutom att det är en disskussionsforum där man kan diskutera problemet i fråga, på precis samma sätt jag gör nu. För att dela med sina erfarenheter, inte helt olikt, som användare delar sina erfarenheter av ADs, privata säljare och andra medlemmar. Vad är skillnaden mellan detta tråd, med andra tråd som användare delar med sina erfarenheter? Ett av fördelen med diskussionforum och internet i överlag är att du kan uttrycka dina åsikter, och vi ska vara glada att vi kan uttrycka oss i fall där vi, som vi själva anser, har ej behandlats korrekt eller det motsatta. Skulle vara ganska dystert om det var det motsatta.

Det är ganska sällan medlemmar har betalningsbekymmer för sina affärer. Vet inte riktigt vad vi ska göra om man betalar efter angivet datum. Det trådstartaren vill diskutera verkar gälla klockslag för senast möjlig betalning.

Det är ganska sällan medlemmar har betalningsbekymmer för sina affärer. Vet inte riktigt vad vi ska göra om man betalar efter angivet datum. Det trådstartaren vill diskutera verkar gälla klockslag för senast möjlig betalning.
Det är din tolkning. Jag gör en helt annan tolkning. Jag uppfattar att ts vill diskutera kundbemötande och inte betalningsdatum.

Betalningen registrerar direkt. Det är ingen BG/PG, Swift eller dylik betalning. Har sagt det flera gånger - ingen skillnad att betala via kort med en nätuppkopplad terminal som via internet.
Förutom att det är en disskussionsforum där man kan diskutera problemet i fråga, på precis samma sätt jag gör nu. För att dela med sina erfarenheter, inte helt olikt, som användare delar sina erfarenheter av ADs, privata säljare och andra medlemmar. Vad är skillnaden mellan detta tråd, med andra tråd som användare delar med sina erfarenheter? Ett av fördelen med diskussionforum och internet i överlag är att du kan uttrycka dina åsikter, och vi ska vara glada att vi kan uttrycka oss i fall där vi, som vi själva anser, har ej behandlats korrekt eller det motsatta. Skulle vara ganska dystert om det var det motsatta.
Du vill ge ett varningens finger för att det kan bli problematiskt att betala sista möjliga dagen hos kaplans? Det är vad jag kan utläsa av din tråd.
Jättetråkigt, men sannolikt få som har ditt bekymmer.
Kaplans varor som säljs via auktion är inte deras egna, utan inlämnade av annan part. De ska i sin tur ha betalning för ovjektet, vilket kan bli försenade vid den inbetalning av auktionen om det inte sker vid sista datumet.

Har redan svarat. Vid kortbetalning den 29/8 erhåller de betalningen samtidigt. Det är ingen skillnad att jag går ner till kaplans och betalar med kort eller gör det via nätet. Betalar jag med kort via nätet den 29/8 erhåller de betalningen samma dag. Om de vill ha betalningen innan kl 18.00 är det ju rätt viktigt att de nämner det.
Men ser man det sakligt och faktiskt så vad som sagts enl dig själv om det ska vara tillhanda ett visst datum, senast, innebär det att det datumet ska betalning vara på mottagarens konto eller i hand, dvs disponibla. Om man då väntar till den dagens kväll har betalningen inte varit det det datumet.
Sedan spekulerar jag inte om Kaplans agerande efteråt är bra eller dåligt men du har tyvärr betalat in för sent. Betalningen var inte disponibel för dem under dagen sistadatumet.

Varför sätta det så tajt?

Du vill ge ett varningens finger för att det kan bli problematiskt att betala sista möjliga dagen hos kaplans? Det är vad jag kan utläsa av din tråd.
Jättetråkigt, men sannolikt få som har ditt bekymmer.
Kaplans varor som säljs via auktion är inte deras egna, utan inlämnade av annan part. De ska i sin tur ha betalning för ovjektet, vilket kan bli försenade vid den inbetalning av auktionen om det inte sker vid sista datumet.

Exakt. Men låt mig omformulera mig; jag vill ge varningen finger att det kan bli problematiskt att betala in INOM angiven datum för betalning. Att det sker 27/8, 25/8 eller den 19/8 spelar ingen roll om man håller sig inom den tidsintervall som de har meddelat mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp