• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart tog GUL vägen?

Har nog två stycken liggandes någonstans! Den första riktiga trotjänaren.. och en ny lite större jag fick utav farsan! Hade med den på en simlektion, halkade och slog klockan i kaklet.. var mer eller mindre otröstlig i två dagar. Fick den lagad som tur var och den användes i många år :)

Skall leta upp dessa och posta i tråden när så är gjort :)
 

tokful

Omega
gul.jpg

Fick denna som barn, jäklar va tuff den var:)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Nostalgi! Som många andra hade jag en på sent 90 tal, kommer så väl ihåg snurr-ställen med alla färgglada klockor på.

När man satt/sov igenom en lektion, tar av klockan för att pilla lite - RAAAAAAAAAAAAAAAAAATSCHHHH...
Alla vänder sig om och tittar, inte diskretaste strapen att ta av :hilarious:

Den ligger nog i förrådet någonstans!
 

Måberg

Panerai
Hittade min gamla också! Bandet är inte det som det kom på, satt på ett anskrämligt mönstrat blått som jag minns gick sönder. Klockan ser ut att vara i bra skick och kanske 36mm typ i storlek? Ska nog få sig ett nytt batteri inom kort :)

2017-02-16 21.25.20.jpg
 

T3swe

Omega
Riktigt bra tråd! har också skarpa minnen av märket gul!
Nyfikenheten växte och jag blev tvungen att gräva fram min gamla ungdomsklocka. Dock fick jag till min fasa se att det inte var en GUL klocka, utan en Facit som satt på ett GUL-armband! :bag:
 

Flx_006

Breitling
2-Faktor
Hittade min GUL i förrådet idag, kärt återseende. Ska försöka hinna köpa batteri imorgon så man kan gå igenom alla funktioner igen.

Bandet luktar sunkigt, kanske av handledssvett, kanske av förvaringen.

Jag tycker tavlan gör en fin övergång mellan den runda analoga delen och den fyrkantiga digitala.


IMG_8926.JPG
Jag är på jakt efter en av den här modellen (Impact Chrome), helst med ljusgrå analog urtavla. Vet ni någon som har en sådan och är intresserad av att sälja den så kommentera gärna.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Gul - vilka minnen! Någonstans har jag en riktigt schysst liten rackare med ljusgrön urtavla och härligt sliten bezel (det sista har jag för mig iaf) som jag bytte kardborrbandet på ett par gånger då det ganska snabbt luktade innebandy. Måste leta fram den klockan igen!
 

EHedin

Cartier
2-Faktor
Fick rota fram dem när jag såg den här tråden :woot: en liten barn/ el dam modell som jag fick när jag var liten och den större som jag fick (låna) när jag blev större. Troligtvis köptes dem samtidigt då dem har samma look :) synd att det inte fanns länk till den större
420FEC5C-4161-4E18-A7FD-6BDEC890E804.jpeg

D6061BE9-453C-4EA6-BE17-9524CC743369.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gul alltså, vilket jävla märke. När jag gjorde lumpen hittade jag en gammal och schleten Gul i mitt stridsfordon när vi hämtade ut dem första gången. Den där repiga skitklockan bodde utanpå mitt kroppsskydd i vinter och vår och sommar och höll tiden helt perfekt. Kardborrearmbandet var helt lysande för att fästa den i öglorna på bröstet bredvid vattenflaskan.
Jag minns inte vad som hände med den sen, synd kanske. Jag hoppas jag lade tillbaka den i vagnen och att någon annan stackars pliktig fick nyttja den.
 

FredrikO

Omega
Kul att den här tråden blev bumpad just idag! Satt och funderade på imorse var min gamla GUL tog vägen.
Jag var väldigt ung på 90-talet, så frågan är om jag inte snarare hade min i början på 2000.

Minns fortfarande att jag och farmor gick in i någon ur och penn-liknande butik och jag fick välja den där. Minns också att kardborrebandet var så fruktansvärt jäkla tofsigt till slut, hahah.

Tyvärr har jag ingen aning om var den tog vägen.. Vill minnas att jag hade kvar den i byrålådan länge.

Tror den var ganska lik den här:
4159120.jpg
 

Ekberget

Cartier
Nostalgi nostalgi. Kan någon vägleda mig i rätt riktning dit de kardborreutrustade tidvisarna går att få tag på idag? Snabbdammsög presic bukten, tratten o finforumen efter nått liknande min gula Gul som antagligen gått förlorad.
Vann min trotjänare på kräftans dag i Tidaholm nån gång 98-99 på ett rätt kul sätt. För att förstå tävlingen får jag nog förklara vad tillställningen går ut på först.
Kräftans dag anordnas varje år vid kräftfiskepremiären och kommunen låter alla ungdomar fiska kräftor i ån Tidan som rinner genom staden. Jäkligt fin liten stad för övrigt med charmigt "bonnia" invånare. Nåväl. Då, oklart om det fortfarande är så, märktes ett gäng kräftor upp i förtid för ett lotteri till kidsen som skulle fiska. Själv drog jag upp en märkt kräfta satans så snabbt o va övertygad om att jag skulle få förstaching på det feta prisbordet. Väl framme va det redan fem snorungar före mig med märkta skaldjur! Fan då! Tur för mig va det just snorungar som inte förstod vad som fanns framför dem, och en efter en tog de för sig av sakerna på bordet. Saker som ungar gillar... jag däremot fattade ju att den gula Gulen va gralen i prispotten och norpade den direkt när min tur kom. SÅ NÖJD. En riktig vuxenklocka! En klocka jag kom att använda i många år framöver. Ingen aning om vart jag gjort av den dock och nu vill jag verkligen ha DEN eller iaf en likadan. Att man inte fattade sånt här när man va 15.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Nostalgi nostalgi. Kan någon vägleda mig i rätt riktning dit de kardborreutrustade tidvisarna går att få tag på idag? Snabbdammsög presic bukten, tratten o finforumen efter nått liknande min gula Gul som antagligen gått förlorad.
Vann min trotjänare på kräftans dag i Tidaholm nån gång 98-99 på ett rätt kul sätt. För att förstå tävlingen får jag nog förklara vad tillställningen går ut på först.
Kräftans dag anordnas varje år vid kräftfiskepremiären och kommunen låter alla ungdomar fiska kräftor i ån Tidan som rinner genom staden. Jäkligt fin liten stad för övrigt med charmigt "bonnia" invånare. Nåväl. Då, oklart om det fortfarande är så, märktes ett gäng kräftor upp i förtid för ett lotteri till kidsen som skulle fiska. Själv drog jag upp en märkt kräfta satans så snabbt o va övertygad om att jag skulle få förstaching på det feta prisbordet. Väl framme va det redan fem snorungar före mig med märkta skaldjur! Fan då! Tur för mig va det just snorungar som inte förstod vad som fanns framför dem, och en efter en tog de för sig av sakerna på bordet. Saker som ungar gillar... jag däremot fattade ju att den gula Gulen va gralen i prispotten och norpade den direkt när min tur kom. SÅ NÖJD. En riktig vuxenklocka! En klocka jag kom att använda i många år framöver. Ingen aning om vart jag gjort av den dock och nu vill jag verkligen ha DEN eller iaf en likadan. Att man inte fattade sånt här när man va 15.

Tror att Stjärnurnakarna har dem. :)
 

johan99

Breitling
Jag ha kvar min gamla i mässing och använder den faktiskt då och då vid resor till mindre ”säkra” länder. Känner mig mindre nojig och bra med två tidszoner.
 
Topp