• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart tog GUL vägen?

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Var med grabben (snart 3) i köpcentrumet och tittade på klockor. Han hittar en han ville ha sa han, tänkte väl ”jaja” och gick vidare. Några dagar senare frågar jag vad han vill ha i födelsedagspresent (tänker mig leksakståg eller klossar eller bil).

”Jag vill ha en klocka! En blå! Med Bamse på!”

....det blir en GUL till grabben.
AC0DD86E-A105-4757-9409-006FA0A52CAC.png
 
Var med grabben (snart 3) i köpcentrumet och tittade på klockor. Han hittar en han ville ha sa han, tänkte väl ”jaja” och gick vidare. Några dagar senare frågar jag vad han vill ha i födelsedagspresent (tänker mig leksakståg eller klossar eller bil).

”Jag vill ha en klocka! En blå! Med Bamse på!”

....det blir en GUL till grabben.
AC0DD86E-A105-4757-9409-006FA0A52CAC.png
Vackert! Jag hade också velat ha en ”vuxen”-klocka med bamse på! :rolleyes:
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Var med grabben (snart 3) i köpcentrumet och tittade på klockor. Han hittar en han ville ha sa han, tänkte väl ”jaja” och gick vidare. Några dagar senare frågar jag vad han vill ha i födelsedagspresent (tänker mig leksakståg eller klossar eller bil).

”Jag vill ha en klocka! En blå! Med Bamse på!”

....det blir en GUL till grabben.
AC0DD86E-A105-4757-9409-006FA0A52CAC.png
Snyggt! Exakt den där önskade sig, och fick, grabben av sin farfar nu i januari när han fyllde 6.
 

Barfly

Cartier
Används fortfarande efter 19 år :) Tyvärr fungerar inte den digitala delen :-/
 

Bilagor

  • Gul_001.jpg
    Gul_001.jpg
    270.6 KB · Visningar: 26
  • Gul_002.jpg
    Gul_002.jpg
    350.2 KB · Visningar: 23
  • Gul_003.jpg
    Gul_003.jpg
    371.9 KB · Visningar: 20
  • Gul_004.jpg
    Gul_004.jpg
    370.9 KB · Visningar: 20
  • Like
Reactions: JwJ

Siksten

Omega
2-Faktor
Ja jädrar, GUL ja! Måste försöka gräva fram min hos morsan. Smakfull kombo av illgul tavla och neongrönt strap av kardborre.
 

Börsing

Omega
Såg ett gäng GUL i skyltfönstret häromdagen på sjöbackens ur i Malmö. Kommer mycket väl ihåg den gröna och lila jag hade, med extra kardborrband.
Det var klockan man skulle ha på mellanstadiet. Självklart drog jag av dykarringen genom att vrida åt fel håll dagen efter jag fått den...
Även många diskussioner huruvida det skulle uttalas GUL eller GULL:)
 

Wilko

Cartier
Om inte jag är felinformerad så var Stickan Anderssons son inblandad i lanseringen av GUL-klockorna. De tog helt enkelt ett etablerat varumärke (våtdräkter) och förhandlade till sig rättigheterna för klockor, skapade ett sortiment (billig tillverkning i Asien) och begav sig ut att sälja mot återförsäljare. Sportiga klockor till de breda massorna för ett rimligt pris var ett framgångsrecept för alla parter.
 

mouqvist

Rolex
Här är sonens GUL som jag faktiskt använder mer än han. En mycket rolig ana-digi med alla tänkbara funktioner (larm, datum, månad, dag, stoppur, bakgrundsbelysning). wr 100m dessutom.
Storleken på 37mm är det enda minus, 40-43 hade varit bättre men det är ju en barnklocka från början.
Får en att tänka på de stora pengar som man lägger på en Aerospace och vad man egentligen får för pengarna... :bored:

A4185A61-92E2-4D37-930D-12601781F4AB.jpeg
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Här är sonens GUL som jag faktiskt använder mer än han. En mycket rolig ana-digi med alla tänkbara funktioner (larm, datum, månad, dag, stoppur, bakgrundsbelysning). wr 100m dessutom.
Storleken på 37mm är det enda minus, 40-43 hade varit bättre men det är ju en barnklocka från början.
Får en att tänka på de stora pengar som man lägger på en Aerospace och vad man egentligen får för pengarna... :bored:

A4185A61-92E2-4D37-930D-12601781F4AB.jpeg
Jag blev faktiskt sugen på en sådan, vart kan man köpa en? :)
 

JS.sthlm

Breitling
Vet inte om jag är nostalgiskt men jag tyckte GUL klockor var riktigt coola. Minns att jag som grabb nångång i slutet av 90-talet stod och velade mellan en GUL och en Swatch i klockbutiken på NKs gatuplan. Blev av nån anledning en Swatch vilket jag senare ångrade. Känns som GUL var/är bättre kvalité, min Swatch gav upp efter bara något år.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är mina två GUL, brevid en annan gammal klassiker.
PSX_20200706_171604.jpg

Den blåa användes flitigt under 90-talet, var alltid på, vid vindsurfning som bad. Den högra köpte jag för 5 år sedan, och är knappt använd. Båda fungerar, har bytt batteri och använt dom lite grann efter det att bilden togs.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Riktigt kul tråd, desto skrikigare i färg de var desto mer respekt fick man, tyvärr inget man då hade råd med. Äger själv 3 klassiker o en special edition som man tog fram i 200ex åt Hammarbyhockey
20200702_190538.jpg
unnamed.png
.
Klockan längst ner verkar ha otroligt skadad tavla. :p

Skämt åsido, Gul:s anadigi är jäkligt funkiga. Jag har helt missat Gul om jag ska vara ärlig. Har nog aldrig ens sett en. När var de populära?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Klockan längst ner verkar ha otroligt skadad tavla. :p

Skämt åsido, Gul:s anadigi är jäkligt funkiga. Jag har helt missat Gul om jag ska vara ärlig. Har nog aldrig ens sett en. När var de populära?
Hur ”ung” är du?? Född på 90-talet? Själv är jag född i mitten på 80-talet och minns dessa mycket väl. ALLA hade en gul, och de som inte hade en ville ha en! Var nog som mest poppis andra halvan av 90-talet?? Min sena barndom/tidiga tonåren
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Minns dem väl, hade en gul m svart/gult kardborreband. Måste ha vart tidigt 90-tal. Är född 1981 och tror jag kan ha haft den i mellanstadiet nånstans.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hur ”ung” är du?? Född på 90-talet? Själv är jag född i mitten på 80-talet och minns dessa mycket väl. ALLA hade en gul, och de som inte hade en ville ha en! Var nog som mest poppis andra halvan av 90-talet?? Min sena barndom/tidiga tonåren
Äldre. På 90-talet köpte jag min första Breitling, som var det hetaste då, och fortfarande är bland oss nördar. ;)

Jag har seriöst missat Gul helt. Ingen jag kände hade Gul. En del Casio, Camel, och så Breitling förstås.
 
Topp