• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

1 månad utan bärs eller annan alkohol. Snittat 2-3 bärs om dagen i en 10-12 år men färra året eskalerade det såpass till den grad att det var målet med dagen, att softa ner med en bärs, som detta år alltid landade i 4-5-6-7-8 bärs. Vet inte riktigt hur det blev så, vaknade ofta med ångest men kl 12 längtade jag redan till kvällen och några bärs, råkade ju bara bli lite full kvällen innan, säkert bara för att jag ätit lite för dåligt under dagen...

Har tidigare säkerligen inte varit utan någon form av drog i mer än en vecka sedan jag var 15-16.... Skrev ett inlägg här i Februari, som jag sen tog bort för att jag nog inte riktigt ville erkänna för mig själv.

Men, i Mars hände någonting jag inte planerat eller så. Jag orkade bara inte mer tror jag? Sa/erkände för respektive att jag inte kan kontrollera det och inte klarar det själv. Sedan dess har jag inte druckit något och har faktiskt i stort sett inget sug alls. Unnade mig en en ny bil att lägga pengarna på istället, åker och tvättar den istället för att sätta mig och ta en "pit-stop" på pizzerian.

Har inte landat riktigt själv i framtiden och hur jag tänker kring den. Jag tycker ju att öl är så förjävla gott (tror jag) och kommer garanterat sakna "pit-stopen" på golfbanan eller i min ensamhet på någon uteservering.

Jag tänker dock att "innan jag börjar dricka igen" så ska jag göra det i samråd med någon form av psykolog.

Märker jag någon skillnad efter 1 månad? Inte annat än att jag hela tiden är körklar och inte har vaknat med ångest någon morgon, styrketräningen märker jag ingen skillnad i. Vet inte om jag mår bättre överlag, har aldrig riktigt kännt att jag mått dåligt. Är dock förvånad över att jag har kunnat må så bra och känna mig så nöjd, utan mys-ölen i mitt liv.

Allt gott till er och kämpa på ni som kämpar!
Starkt jobbat. Du har redan tagit det första/största steget och erkänt att du inte har kontroll. En dag i taget. Du är aldrig ensam!
 
1 månad utan bärs eller annan alkohol. Snittat 2-3 bärs om dagen i en 10-12 år men färra året eskalerade det såpass till den grad att det var målet med dagen, att softa ner med en bärs, som detta år alltid landade i 4-5-6-7-8 bärs. Vet inte riktigt hur det blev så, vaknade ofta med ångest men kl 12 längtade jag redan till kvällen och några bärs, råkade ju bara bli lite full kvällen innan, säkert bara för att jag ätit lite för dåligt under dagen...

Har tidigare säkerligen inte varit utan någon form av drog i mer än en vecka sedan jag var 15-16.... Skrev ett inlägg här i Februari, som jag sen tog bort för att jag nog inte riktigt ville erkänna för mig själv.

Men, i Mars hände någonting jag inte planerat eller så. Jag orkade bara inte mer tror jag? Sa/erkände för respektive att jag inte kan kontrollera det och inte klarar det själv. Sedan dess har jag inte druckit något och har faktiskt i stort sett inget sug alls. Unnade mig en en ny bil att lägga pengarna på istället, åker och tvättar den istället för att sätta mig och ta en "pit-stop" på pizzerian.

Har inte landat riktigt själv i framtiden och hur jag tänker kring den. Jag tycker ju att öl är så förjävla gott (tror jag) och kommer garanterat sakna "pit-stopen" på golfbanan eller i min ensamhet på någon uteservering.

Jag tänker dock att "innan jag börjar dricka igen" så ska jag göra det i samråd med någon form av psykolog.

Märker jag någon skillnad efter 1 månad? Inte annat än att jag hela tiden är körklar och inte har vaknat med ångest någon morgon, styrketräningen märker jag ingen skillnad i. Vet inte om jag mår bättre överlag, har aldrig riktigt kännt att jag mått dåligt. Är dock förvånad över att jag har kunnat må så bra och känna mig så nöjd, utan mys-ölen i mitt liv.

Allt gott till er och kämpa på ni som kämpar!

Skulle säga att du just nu redan gjort den jobbiga biten. Nu är det mest att stå emot vissa infall och sug, det är inte speciellt svårt. Belöna dig på andra sätt och med andra saker. Det är samma "motor" som reggar belöningen ändå. Som du gjorde med bilen till exempel, men det kan vara vad som helst. En ny jacka, en stor fika o.s.v
 
Tack alla! Ja, har inte känts svårt alls eller känt att jag behövt stå emot. Vet inte hur jag ska definiera mig, funderar själv, är jag ens en alkoholist? Känner inget Behov av att dricka, jag har dock älskat att göra det.

Problematiken för mig Känner jag är att efter 2-3 så kan jag inte sluta och mitt tankesätt går över till att "glamorifiera" drickandet, livet är en fest och låt inte festen ta slut. Började väldigt tidigt med både alkohol och tyngre saker, mycket gamla inrotade känslor oxh tankar ligger nog någonstans där inne och spökar lite...

Det var rentutsagt svinenkelt denna månad att inte dricka, efter att jag sagt att jag har problem med det. För nu "kan" jag ju inte dricka då det innebär att jag behöver professionell hjälp.
Jag känner heller inget sug eller haft en tanke på att dricka i smyg... Kanske bara är min rena envishet och vilja att klara det själv som jag undermedvetet drivs av just nu, bara 1 månad som sagt, lite som när dom ringer tillbaka till deltagarna i lyxfällan... Eller, kanske är jag inte en alkoholist utan bara en som Älskar stammiskulturen och samtidigt inte kan stoppa mig när jag väl börjat? Fast det kanske också är en sorts alkoholism?

Frågorna ställer jag nog mest till mig själv nu emedan jag skriver.

Oavsett så har jag druckit på tok för ofta och osunt, kommer inte ta ett glas innan jag faktiskt tagit mig till någon professionell och dividerat om allt detta.

Tack igen alla för stöttning och jag hoppas att denna tråd kommer hjälpa många. Faktiskt denna tråd som för säkert mer än 1 år sedan fick mig att ens börja reflektera över hur jag druckit.

Väl mött!
Hatten av för dig!!
 
Tack alla! Ja, har inte känts svårt alls eller känt att jag behövt stå emot. Vet inte hur jag ska definiera mig, funderar själv, är jag ens en alkoholist? Känner inget Behov av att dricka, jag har dock älskat att göra det.

Problematiken för mig Känner jag är att efter 2-3 så kan jag inte sluta och mitt tankesätt går över till att "glamorifiera" drickandet, livet är en fest och låt inte festen ta slut. Började väldigt tidigt med både alkohol och tyngre saker, mycket gamla inrotade känslor oxh tankar ligger nog någonstans där inne och spökar lite...

Det var rentutsagt svinenkelt denna månad att inte dricka, efter att jag sagt att jag har problem med det. För nu "kan" jag ju inte dricka då det innebär att jag behöver professionell hjälp.
Jag känner heller inget sug eller haft en tanke på att dricka i smyg... Kanske bara är min rena envishet och vilja att klara det själv som jag undermedvetet drivs av just nu, bara 1 månad som sagt, lite som när dom ringer tillbaka till deltagarna i lyxfällan... Eller, kanske är jag inte en alkoholist utan bara en som Älskar stammiskulturen och samtidigt inte kan stoppa mig när jag väl börjat? Fast det kanske också är en sorts alkoholism?

Frågorna ställer jag nog mest till mig själv nu emedan jag skriver.

Oavsett så har jag druckit på tok för ofta och osunt, kommer inte ta ett glas innan jag faktiskt tagit mig till någon professionell och dividerat om allt detta.

Tack igen alla för stöttning och jag hoppas att denna tråd kommer hjälpa många. Faktiskt denna tråd som för säkert mer än 1 år sedan fick mig att ens börja reflektera över hur jag druckit.

Väl mött!
Tack för att du delar. Har själv en problematisk relation till alkohol. Och har givetvis paketerat den med lite glamour. Tänk grosshandlarns lunch, alltid uppmärksamma högtider med SOS etc. Men nu har jag spolat kröken och kan verkligen uppskatta brännvinsbordet 😃
 
Tack alla! Ja, har inte känts svårt alls eller känt att jag behövt stå emot. Vet inte hur jag ska definiera mig, funderar själv, är jag ens en alkoholist? Känner inget Behov av att dricka, jag har dock älskat att göra det.

Problematiken för mig Känner jag är att efter 2-3 så kan jag inte sluta och mitt tankesätt går över till att "glamorifiera" drickandet, livet är en fest och låt inte festen ta slut. Började väldigt tidigt med både alkohol och tyngre saker, mycket gamla inrotade känslor oxh tankar ligger nog någonstans där inne och spökar lite...

Det var rentutsagt svinenkelt denna månad att inte dricka, efter att jag sagt att jag har problem med det. För nu "kan" jag ju inte dricka då det innebär att jag behöver professionell hjälp.
Jag känner heller inget sug eller haft en tanke på att dricka i smyg... Kanske bara är min rena envishet och vilja att klara det själv som jag undermedvetet drivs av just nu, bara 1 månad som sagt, lite som när dom ringer tillbaka till deltagarna i lyxfällan... Eller, kanske är jag inte en alkoholist utan bara en som Älskar stammiskulturen och samtidigt inte kan stoppa mig när jag väl börjat? Fast det kanske också är en sorts alkoholism?

Frågorna ställer jag nog mest till mig själv nu emedan jag skriver.

Oavsett så har jag druckit på tok för ofta och osunt, kommer inte ta ett glas innan jag faktiskt tagit mig till någon professionell och dividerat om allt detta.

Tack igen alla för stöttning och jag hoppas att denna tråd kommer hjälpa många. Faktiskt denna tråd som för säkert mer än 1 år sedan fick mig att ens börja reflektera över hur jag druckit.

Väl mött!
Och som en bonus, man luktar fräscht, öl är en riktig sunk. Håll i och håll ut, det blir alltid bättre!
 
1 månad utan bärs eller annan alkohol. Snittat 2-3 bärs om dagen i en 10-12 år men färra året eskalerade det såpass till den grad att det var målet med dagen, att softa ner med en bärs, som detta år alltid landade i 4-5-6-7-8 bärs. Vet inte riktigt hur det blev så, vaknade ofta med ångest men kl 12 längtade jag redan till kvällen och några bärs, råkade ju bara bli lite full kvällen innan, säkert bara för att jag ätit lite för dåligt under dagen...

Tre öl @ 70 spänn är 210 spänn. 210 spänn varje dag är 6300 kr i månaden. Det borde märkas i plånboken.

Tre öl på 40 cl är 1,2 liter. Med siffror från Carlsberg Export är blir det 480 kcal om dagen. Borde märkas på midjemåttet om du ger det lite tid.

Detta allt annat oräknat med alkoholen.
 
Igår "firade" vi 1 år utan alkohol 😁
Andra gången jag klarar denna milstolpe, nu är det bara att hoppas det går bättre denna gång.
En dag i taget osv...

Stort jävla grattis! Grymt jobbat. Du kommer kanske få ett bakslag på en fylla, det du gör då är att sätta dig direkt tillbaka på hästen och köra. Nästa gång klarar du 2 år på raken, och med tiden kommer du att märka att livet är bättre utan. Jag har gjort och gör samma resa. Det är en process. :)
 
Stort jävla grattis! Grymt jobbat. Du kommer kanske få ett bakslag på en fylla, det du gör då är att sätta dig direkt tillbaka på hästen och köra. Nästa gång klarar du 2 år på raken, och med tiden kommer du att märka att livet är bättre utan. Jag har gjort och gör samma resa. Det är en process. :)
Tack så mycket! Att livet är bättre utan har jag för länge sen insett, men är så förbannat svårt att inte trilla dit ibland...
Önskar dig också lycka till på resan 👌
 
Skål vänner och håll i! Preppar lite käk och smuttar på en Heineken 0.0.

Kram Svenne

IMG_20210925_184653.jpg
 
Vilken imponerande tråd och vad duktiga ni är som kämpar! 💪🙌
Har själv inte det minsta problem med alkohol men i mitt jobb så träffar jag så gott som dagligen människor som fått sina liv förstörda av alkoholen.

Så hatten av för er alla! Kämpa på och lycka till! 🙂
 
Om det är någon som tror att de har problem med alkohol och vill diskutera detta anonymt så finns jag ett PM bort.

Var själv nykter på vita knogar i många år men det gav mig ingen vidare livskvalitet.

Går på regelbundna möten nuförtiden, och kan gå så långt som att säga att jag fått ett helt nytt liv med nya möjligheter, och nya perspektiv på livet.

Känner mig otroligt tacksam för det stöd jag själv fått från andra alkoholister.

Dörren står öppen på vid gavel
 
.........
Om det är någon som tror att de har problem med alkohol och vill diskutera detta anonymt så finns jag ett PM bort.

Var själv nykter på vita knogar i många år men det gav mig ingen vidare livskvalitet.

Går på regelbundna möten nuförtiden, och kan gå så långt som att säga att jag fått ett helt nytt liv med nya möjligheter, och nya perspektiv på livet.

Känner mig otroligt tacksam för det stöd jag själv fått från andra alkoholister.

Dörren står öppen på vid gavel

..................försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter!
 
Alla ni som druckit för mycket och varit alkoholister eller semi-alkoholister, har ni endast hållit er till alkohol eller hur ser det ut? Folk som är ute mycket har ju en tendens att gilla speglar och blanka ytor eller annat smått och gott.

Stort grattis till er iaf. Jag har inte slutat dricka men har ingen alkohol hemma (inget jag gillar iaf) eftersom det lätt blir fler än ett glas och ja….jag håller det vid att bakfyllor är slöseri med tid och att kaloriintaget är jävligt onödigt.
 
Alla ni som druckit för mycket och varit alkoholister eller semi-alkoholister, har ni endast hållit er till alkohol eller hur ser det ut? Folk som är ute mycket har ju en tendens att gilla speglar och blanka ytor eller annat smått och gott.

Stort grattis till er iaf. Jag har inte slutat dricka men har ingen alkohol hemma (inget jag gillar iaf) eftersom det lätt blir fler än ett glas och ja….jag håller det vid att bakfyllor är slöseri med tid och att kaloriintaget är jävligt onödigt.
kan enbart tala för mig själv men det hade en tendens att dra iväg med lite andra grejer, inget att rekommendera, snart nio år sen jag gick i närheten av alkohol och annan skit och livet utan substanser, vad det än må vara är en riktig befrielse.
 
Alla ni som druckit för mycket och varit alkoholister eller semi-alkoholister, har ni endast hållit er till alkohol eller hur ser det ut? Folk som är ute mycket har ju en tendens att gilla speglar och blanka ytor eller annat smått och gott.

Stort grattis till er iaf. Jag har inte slutat dricka men har ingen alkohol hemma (inget jag gillar iaf) eftersom det lätt blir fler än ett glas och ja….jag håller det vid att bakfyllor är slöseri med tid och att kaloriintaget är jävligt onödigt.
I takt med att alkohol går in försvinner omdömet…
 
Alla ni som druckit för mycket och varit alkoholister eller semi-alkoholister, har ni endast hållit er till alkohol eller hur ser det ut? Folk som är ute mycket har ju en tendens att gilla speglar och blanka ytor eller annat smått och gott.

Stort grattis till er iaf. Jag har inte slutat dricka men har ingen alkohol hemma (inget jag gillar iaf) eftersom det lätt blir fler än ett glas och ja….jag håller det vid att bakfyllor är slöseri med tid och att kaloriintaget är jävligt onödigt.
Från att jag var 18 till 24 så körde jag non-stop med annat, 365 dagar om året från det att jag vaknade till till att jag däckade. Den tiden drack jag i princip aldrig alkohol. Alkoholen kom in i bilden när jag gick cold-turkey på det andra.

Tog väldigt lång tid för mig att inse att jag egentligen bara hittat ett substitut, övertygade väl mig själv om att droger är en sak och alkohol en annan.

I våras hade jag en 3 månader utan någonting öht. Inte haft någon black-out eller bananas kväll sedan dess men jag är inte nykterist.
Känns som att jag hanterat det bra därefter den rena tiden.

Observerar själv att jag skriver "känns som" och inte att "jag har".

My mind is playing tricks in me? 😄
 
Alla ni som druckit för mycket och varit alkoholister eller semi-alkoholister, har ni endast hållit er till alkohol eller hur ser det ut? Folk som är ute mycket har ju en tendens att gilla speglar och blanka ytor eller annat smått och gott.

Stort grattis till er iaf. Jag har inte slutat dricka men har ingen alkohol hemma (inget jag gillar iaf) eftersom det lätt blir fler än ett glas och ja….jag håller det vid att bakfyllor är slöseri med tid och att kaloriintaget är jävligt onödigt.

det var bara alkohol för mig. inget annat.
 
Hej på er allihopa,

Jul och nyårshelgerna är tuffa tider för många.

Mycket minnen och ångest är ofta kopplat till dessa högtider och flaskan känns mer inbjudande ut än någonsin tidigare.

Gå på ett möte och lätta lite på trycket, sinnesro är en stor rikedom...

Finns ett pm bort om någon vill prata av sig lite!

En dag i taget...
 
Vill passa på att önska er alla en riktigt god jul och gott nytt år! :)

För mig personligen är detta den absolut jobbigaste perioden på året, den högtid som historiskt är mest kopplad till alkohol.
Har de senaste veckorna både gått på fler möten än vanligt samt pratat mycket med min bror som lider av samma problem.

Men det blir en vit jul med familjen som stöttar mig.
Hoppas ni andra har någon ni kan prata med då det känns som det viktigaste i att klara av att hålla sig borta från sitt beroende.
Så om någon vill prata finns både jag samt många andra trevliga personer här i tråden att kontakta.

Sedan är alla välkomna att skriva ner sina tankar här i tråden!

En dag i taget
 
Alla ni som druckit för mycket och varit alkoholister eller semi-alkoholister, har ni endast hållit er till alkohol eller hur ser det ut? Folk som är ute mycket har ju en tendens att gilla speglar och blanka ytor eller annat smått och gott.

Stort grattis till er iaf. Jag har inte slutat dricka men har ingen alkohol hemma (inget jag gillar iaf) eftersom det lätt blir fler än ett glas och ja….jag håller det vid att bakfyllor är slöseri med tid och att kaloriintaget är jävligt onödigt.
Jag kan bara tala för mig själv men vid alkoholintag var det tyvärr givet för min del att även ta annat. Inget jag är stolt över direkt men nu är det snart 7år sedan jag tog min sista droppe och annat skit.

En dag i taget 🙏.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp