• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

För många som anser sig ha en problemfylld relation till alkohol, så är drickat djupt integrerat med personligheten. Hur man dricker, när, hur mkt med vem, vilka tillfällen....allt runt omkring. Tar man bort alkoholen, vem blir man då? Hur uppfattas man, tråkigt pretto? Hur ser man på sig själv, står man ut? Tror det är en viktig fråga att ha med sig när man tagit beslutet om att göra en förändring........

För många som anser sig ha en problemfylld relation till alkohol, så är drickat djupt integrerat med personligheten. Hur man dricker, när, hur mkt med vem, vilka tillfällen....allt runt omkring. Tar man bort alkoholen, vem blir man då? Hur uppfattas man, tråkigt pretto? Hur ser man på sig själv, står man ut? Tror det är en viktig fråga att ha med sig när man tagit beslutet om att göra en förändring........
Varför skulle man inte stå ut? Livet blir så pass mycket bättre utan alkohol och hur andra ser på en spelar mindre roll

Stå ut med sig själv tänkte jag främst.....stå ut vem man blir utan alkoholen. En övergående fas gvs.....men det är mkt känslor inblandat....
Frågan är hur man stod ut med sig själv MED alkoholen, jag kan bara tala för mig själv men att sluta med alkoholen och se världen för vad den är med nyktra ögon slår högre än en lottovinst.

man blir en bättre människa på alla plan utan alkohol

Vänd på frågan, hur uppfattas jag med alkohol...
Många blev glada när jag slutade dricka. Men för mig var mitt drickande ett stort problem, blev mycket bekymmer för människor runt omkring. Vänner, ovänner och arbetsgivare. Om någon tycker jag är tråkig för att jag valt att sluta dricka och leva destruktivt, är det deras problem. Alla gillar inte en förändring, även om den är livsavgörande för en själv..

Vänd på frågan, hur uppfattas jag med alkohol...
Många blev glada när jag slutade dricka. Men för mig var mitt drickande ett stort problem, blev mycket bekymmer för människor runt omkring. Vänner, ovänner och arbetsgivare. Om någon tycker jag är tråkig för att jag valt att sluta dricka och leva destruktivt, är det deras problem. Alla gillar inte en förändring, även om den är livsavgörande för en själv..
Frågan är vettig och den ställer man nog sig själv när man inser att en förändring behövs.....försöker inte få folk att inte lägga av....mer att man måste vara beredd att själv tänka igenom vad som kan ske med ens självbild.....blev inte som man tänkt sig....bakslag...

Frågan är vettig och den ställer man nog sig själv när man inser att en förändring behövs.....försöker inte få folk att inte lägga av....mer att man måste vara beredd att själv tänka igenom vad som kan ske med ens självbild.....blev inte som man tänkt sig....bakslag...
Jag förstår vad du menar. Identitetskris! När en drog varit en så stor del av ens liv under flera år är det en del av dig. Jag har nu varit helt drogfri över ett år och det går riktigt bra. Har inga problem att avstå. Däremot har jag problem med min identitet som jag tror du menar. @sjökvist har givetvis rätt han också, jag är en bättre människa nu än tidigare. Men jag är fortfarande vilsen. Men en dag i taget

Jag förstår vad du menar. Identitetskris! När en drog varit en så stor del av ens liv under flera år är det en del av dig. Jag har nu varit helt drogfri över ett år och det går riktigt bra. Har inga problem att avstå. Däremot har jag problem med min identitet som jag tror du menar. @sjökvist har givetvis rätt han också, jag är en bättre människa nu än tidigare. Men jag är fortfarande vilsen. Men en dag i taget
Spoton!!

Fortsätt kämpa grabbar och trevlig helg!

IMG_20210219_191501.jpg

Bra tråd, och bra jobbat alla! Lite otippat så bestämde jag mig efter nyår att ta en vit månad, inte en droppe har det blivit sen dess och jag måste säga att det är riktigt jäkla skönt! Energi, mera driv och kroppen verkar uppskatta detta på alla sätt. Tror inte jag kommer att sluta helt, men helt klart kommer jag att dra ned ordentligt på alkoholen.

Senast ändrad:
Slutade med snus i December månad, rökt och snusat om vartannat sedan jag var 12 eller 13år, strax över 20 år av slöseri med hälsa och riksdaler.
Helvete vad jobbigt det har varit!

Veckan efter jag slutade med snuset tänkte jag att jag även skulle ta en vit månad, klarade 3 dagar... Förra söndagen gjorde jag ett försök igen, höll till igår, fredagar skulle bli fridag.
Dricker min andra öl för kvällen nu.

Fuck it, yolo osv... För mig tror jag mkt att det är en rädsla över identitet som @Davvan var inne på.

Jag har varit "bad" så länge jag kan minnas, hela min barndom och ungdom. "Ingen" utbildning har jag... Träffade min fru för en 10 år sedan, slutade då med all form av olagligheter och narkotika, eller, lite ladd eller gräs har fortfarande gått ner 1 gång om året... Alkoholen har dock funnits där hela tiden, balanserat på nålar för att inte på riktigt outtas som alkoholist... Alla vet att jag dricker lite för ofta, iaf att jag verkligen inte spottar i glaset...Hade ångest senast imorse när jag vaknade, gjorde jag något dumt?

Idag har jag ett ordnat socialt liv, ett schysst kontorsarbete och god ekonomi. Jag tränar och kroppen mår bra. Jag älskar livet i sig utan stress, en välfylld kyl och en säng mjuk som moln...

Men, när jag inte har någonting dåligt i livet, alkohol eller något så löjligt som nikotin... Så känner jag mig död... Vem fan är jag? Alan Harper?
Jag är nog beroende av dåligt... Kanske om jag köper snus istället, så kommer jag inte behöva dricka, tänkte jag i förrgår... Meeeen om sanningen ska fram så är det nog hjärnan jag vill mecka med...

Rörigt inlägg utan poäng månne, ville nog bara skriva av mig lite.

Har hunnit öppna öl 3. Yolo, bra kämpat alla!
Man behöver kanske inte vara helt fri från laster......men frågan är vem som bestämmer......man själv eller lasten.....vet man att man har utmaning med beroenden......så är frågan om man vågar låta sig ha laster som kan fördärva en.....alla vet själva om man är en borderliner....

Slutade med snus i December månad, rökt och snusat om vartannat sedan jag var 12 eller 13år, strax över 20 år av slöseri med hälsa och riksdaler.
Helvete vad jobbigt det har varit!

Veckan efter jag slutade med snuset tänkte jag att jag även skulle ta en vit månad, klarade 3 dagar... Förra söndagen gjorde jag ett försök igen, höll till igår, fredagar skulle bli fridag.
Dricker min andra öl för kvällen nu.

Fuck it, yolo osv... För mig tror jag mkt att det är en rädsla över identitet som @Davvan var inne på.

Jag har varit "bad" så länge jag kan minnas, hela min barndom och ungdom. "Ingen" utbildning har jag... Träffade min fru för en 10 år sedan, slutade då med all form av olagligheter och narkotika, eller, lite ladd eller gräs har fortfarande gått ner 1 gång om året... Alkoholen har dock funnits där hela tiden, balanserat på nålar för att inte på riktigt outtas som alkoholist... Alla vet att jag dricker lite för ofta, iaf att jag verkligen inte spottar i glaset...Hade ångest senast imorse när jag vaknade, gjorde jag något dumt?

Idag har jag ett ordnat socialt liv, ett schysst kontorsarbete och god ekonomi. Jag tränar och kroppen mår bra. Jag älskar livet i sig utan stress, en välfylld kyl och en säng mjuk som moln...

Men, när jag inte har någonting dåligt i livet, alkohol eller något så löjligt som nikotin... Så känner jag mig död... Vem fan är jag? Alan Harper?
Jag är nog beroende av dåligt... Kanske om jag köper snus istället, så kommer jag inte behöva dricka, tänkte jag i förrgår... Meeeen om sanningen ska fram så är det nog hjärnan jag vill mecka med...

Rörigt inlägg utan poäng månne, ville nog bara skriva av mig lite.

Har hunnit öppna öl 3. Yolo, bra kämpat alla!

Gör en nyttig last till något du behöver och överdriv den. Jag la ner allt och började träna. Nu missbrukar jag träningen i stället, kanske inte det bästa men betydligt bättre än alkohol och droger eller snabba kickar. Jag tror vissa av oss behöver missbruka något, vare sig det är jobb, droger, alkohol eller att samla på murmeldjur. Kör träning.

Den här senaste pandemin har fått mig att fundera lite på min egen relation till öl. "Problemet" är att jag tycker det är så satans gott. Jag längtar efter den. Kvällen är trist utan. Så jag dricker nog i princip varje dag nu när man hela tiden jobbar hemifrån. Det känns liksom som nån slags semester. Det är bara 1 eller 2. Aldrig 3. Aldrig 4. Aldrig sprit. Har inget sug efter "fylla" någonsin. Aldrig problem att stanna, utföra det jag ska eller dåligt beteende.

Hur farligt är ett sådant drickande egentligen kan man undra? Kollar man på systembolaget så borde jag vara döende. Tittar jag på mina tyska och tjeckiska kollegor har de alltid levt så med ett par öl till maten varje dag.

Den här senaste pandemin har fått mig att fundera lite på min egen relation till öl. "Problemet" är att jag tycker det är så satans gott. Jag längtar efter den. Kvällen är trist utan. Så jag dricker nog i princip varje dag nu när man hela tiden jobbar hemifrån. Det känns liksom som nån slags semester. Det är bara 1 eller 2. Aldrig 3. Aldrig 4. Aldrig sprit. Har inget sug efter "fylla" någonsin. Aldrig problem att stanna, utföra det jag ska eller dåligt beteende.

Hur farligt är ett sådant drickande egentligen kan man undra? Kollar man på systembolaget så borde jag vara döende. Tittar jag på mina tyska och tjeckiska kollegor har de alltid levt så med ett par öl till maten varje dag.

Enligt mig och bara mig så låter det inte som någon risk eller skadligt. Fortsätt njuta av ett par öl dagligen du, finns bra mycket värre laster.

Är väl sunt att ställa sig frågan som du gör.....du har ju ändå reagerat på ditt beteende. Är du en aktiv person i övrigt så kanske det inte är någon större ögonbrynshöjare......eller? Öl är svingott....men också kaloririkt, så det bör ju sätta sig om man inte är en aktiv person, och det har ju andra konsekvenser.....

@alfgren Jag tänker att detta inte är svart eller vitt. Korta svaret är att det inte är fysiskt farligt för dig att dricka två starköl dagligen om du är frisk i övrigt. Sedan är det ju ingen direkt hälsokur att varje kväll dra två starköl några timmar innan sänggång men det handlar ju mer om att trycka in kvicka kolhydrater i rätt stor mängd dagligen på kvällen. Där kan du ju dock följa ev negativa konsekvenser med måttbandet.

Att ha ett problematiskt förhållande till alkohol och för all del andra droger är ju annars att man fortsätter trots att man upplever negativa konsekvenser fysiskt, psykiskt eller socialt. Ofta inte bara fortsätter man utan ökar med tiden intaget av drogen i hopp om att nå samma effekt som i början.

Du beskriver ju egentligen inget av detta men det finns en liten del i ditt inlägg som kan vara kärnan tänker jag. Just den delen kanske du behöver fundera över om du vill.

Det är delen om att kvällen är trist utan dina två starköl och att du verkligen längtar till att få sitta där på kvällen och ta dina starköl. När du dricker dina starköl frisätts dopamin i din mellanhjärna som du uppfattar som belöning/njutning. Två starköl är fullt tillräckligt för en ganska stark skjuts av dopamin tillförsel. Sannolikt har du vant din hjärna eller börjar vänja den vid denna dagliga puff av dopamin på kvällen.

Är det ett problem? Både ja och nej. Du har ju uppenbart full koll på att avbryta och inte fortsätta dricka mer i nuläget. Dock kommer din mellanhjärna i längden vilja ha mer dopamin för att uppnå samma njutning samtidigt som det krävs mer drog för att frisätta samma mängd dopamin. Således kommer du behöva öka dosen eller ej få riktigt samma njutning. Detta är liksom en del av själva mekanismen när man utvecklar beroendesjukdom. Det är därför alla som varit beroende vet att man var fullt och fast övertygad om att livet aldrig mer skulle vara njutningsfullt/roligt när drogen inte längre finns med. Ofta krävs det således ganska eller mycket allvarliga konsekvenser så att den beroende accepterar att livet får bli grått och trist för denne kan oavsett inte fortsätta på det här sättet. Att man sedan upptäcker att livet blir utmärkt och det finns en massa njutning utan drogen är den stora sidovinsten som nästan ingen kan se i början av slutet.

Senast ändrad:
En gråtrist söndag idag i skåneland, men känner en tacksamhet att jag verken full el bakfull.
Så såg mina söndagar ut förr..
Trots det är många år sedan, kan jag fortfarande känna hur jäkla dåligt jag mådde på den tiden pga av mitt drickande...
bra jobbat, just den känslan av hur dåligt man mådde kan vara bra att bära med sig, då vet man hur bra man faktiskt mår utan spånken och pulver eller vad det nu kan vara

En gråtrist söndag idag i skåneland, men känner en tacksamhet att jag verken full el bakfull.
Så såg mina söndagar ut förr..
Trots det är många år sedan, kan jag fortfarande känna hur jäkla dåligt jag mådde på den tiden pga av mitt drickande...
Jag är nog i en något annan fas, för det enda jag önskar en Söndag som denna är glas på ett bord med vännerna på krogen.
Mitt problem är att jag inte avslutar 01 som många andra

Smakar fräscht och ganska likt en riktig. Förra helgen var jag på Boathouse i Båstad och bad om en alkoholfri GT. servitören fixade då en på tonic, lime och nån aprikosgrej. Den var svinbra och räckte länge. Tror man kan få till nåt bra om man labbar lite (har ej gjort det än men kanske till sommaren)... @IlGattopardo

1 månad utan bärs eller annan alkohol. Snittat 2-3 bärs om dagen i en 10-12 år men färra året eskalerade det såpass till den grad att det var målet med dagen, att softa ner med en bärs, som detta år alltid landade i 4-5-6-7-8 bärs. Vet inte riktigt hur det blev så, vaknade ofta med ångest men kl 12 längtade jag redan till kvällen och några bärs, råkade ju bara bli lite full kvällen innan, säkert bara för att jag ätit lite för dåligt under dagen...

Har tidigare säkerligen inte varit utan någon form av drog i mer än en vecka sedan jag var 15-16.... Skrev ett inlägg här i Februari, som jag sen tog bort för att jag nog inte riktigt ville erkänna för mig själv.

Men, i Mars hände någonting jag inte planerat eller så. Jag orkade bara inte mer tror jag? Sa/erkände för respektive att jag inte kan kontrollera det och inte klarar det själv. Sedan dess har jag inte druckit något och har faktiskt i stort sett inget sug alls. Unnade mig en en ny bil att lägga pengarna på istället, åker och tvättar den istället för att sätta mig och ta en "pit-stop" på pizzerian.

Har inte landat riktigt själv i framtiden och hur jag tänker kring den. Jag tycker ju att öl är så förjävla gott (tror jag) och kommer garanterat sakna "pit-stopen" på golfbanan eller i min ensamhet på någon uteservering.

Jag tänker dock att "innan jag börjar dricka igen" så ska jag göra det i samråd med någon form av psykolog.

Märker jag någon skillnad efter 1 månad? Inte annat än att jag hela tiden är körklar och inte har vaknat med ångest någon morgon, styrketräningen märker jag ingen skillnad i. Vet inte om jag mår bättre överlag, har aldrig riktigt kännt att jag mått dåligt. Är dock förvånad över att jag har kunnat må så bra och känna mig så nöjd, utan mys-ölen i mitt liv.

Allt gott till er och kämpa på ni som kämpar!
Bra kämpat. Det finns väldigt goda alkoholfria öl om man saknar öl smaken. Tycker du gör helt rätt som har erkänt för dig själv och dom i din omgivning att du har ett problem. Det finns många fördelar med att sluta med alkoholen.
Kämpa vidare.

Tillbaka
Topp