• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor har du sett idag?

Oniel

Panerai
"Men antar att rolex sub är lika vanligt som en volvo v70". Det är möjligt att jag inte tänker och tolkar som andra, men som jag tänker, är det olika motiv bakom köp av Rolex och Volvo V70, men nu, några dagar senare så undrar jag om du inte tänker helt rätt här. Kanske är den gemensamma nämnaren att båda är tråkiga och trygga. Typiskt rädd svensk som gör som alla andra och inte vågar gå sin egna väg. Jag tänkte först att Rolex köper folk för att boosta sig själva och bli en i mängden av "luftiga" personer. De som är "kloka" och tänker rätt. En Volvo V70 köper, åtminstone den äldre generationen, för att inte sticka ut och gynna svensk bilindustri eftersom man alltid hade någon späkning eller bekant som fick sitt arbete därifrån. Lite boning arbetarkultur när det gäller inköpsvanor. Men nu undrar jag om en Rolex är den nya arbetarrörelsens symbol för likriktning som drivs av rädslan för att gå sin egen väg och undvika att vara ensam på sin egna beslutsväg. Jag känner att jag är otydlig och det är säkert så. Blev det ännu mer obegripligt?

Jag tror jag förstår hur du tänker?! Menar du att genom den ekonomisk utvecklingen så har den genene svensken fått mer pengar och nu då har råd med "lyxkonsumtion" och väljer att köpa en sub som folk med lite mer pengar i plånboken också köper istället för att gå sin egen väg och köpa en klocka med mindre egenkänningsfaktor utan blir bara en i mängden av alla? För medelklassen idag har råd med en sub om man prioriterar lite!

Är jag fel ute får du gärna fylla i och rätta mig!!
 

JB_XII

Rolex
"Men antar att rolex sub är lika vanligt som en volvo v70". Det är möjligt att jag inte tänker och tolkar som andra, men som jag tänker, är det olika motiv bakom köp av Rolex och Volvo V70, men nu, några dagar senare så undrar jag om du inte tänker helt rätt här. Kanske är den gemensamma nämnaren att båda är tråkiga och trygga. Typiskt rädd svensk som gör som alla andra och inte vågar gå sin egna väg. Jag tänkte först att Rolex köper folk för att boosta sig själva och bli en i mängden av "luftiga" personer. De som är "kloka" och tänker rätt. En Volvo V70 köper, åtminstone den äldre generationen, för att inte sticka ut och gynna svensk bilindustri eftersom man alltid hade någon späkning eller bekant som fick sitt arbete därifrån. Lite boning arbetarkultur när det gäller inköpsvanor. Men nu undrar jag om en Rolex är den nya arbetarrörelsens symbol för likriktning som drivs av rädslan för att gå sin egen väg och undvika att vara ensam på sin egna beslutsväg. Jag känner att jag är otydlig och det är säkert så. Blev det ännu mer obegripligt?

Ok, ja förstår vad du menar. Min mening där var att det känns väldigt vanligt med en rolex idag. Men frågeställningen innan var ju om många är kopior eller inte? Jag menar, klockor i "högre" prisklasser är ju en form av lyxkonsumtion. Men samtidigt så är medelstandarden i Sverige rätt hög förtillfället. Så kanske är vi där nu... att gemene man/kvinna kan gå och köpa sig en rolex för en enkel självuppfyllnad.
Det urvattnar ju tyvärr rolex, samtidigt så anser jag fortfarande att det krävs någon form av intresse för att spendera 50+k på en klocka.

Det jag menar är att känslan säger att generellt så flyttas rolexen från affärsmän i kostymer till vanligt hårt arbetande gnegare.
Det är en symbolik för ett välstånd som bör spegla utvecklingen i världen och även ge ett kvitto på en allt större segeration i världen.

Lång historia kort, vi börjar få det för bra här i västvärlden. Konsekvens? Vi får se.
 

JB_XII

Rolex
Jag tror jag förstår hur du tänker?! Menar du att genom den ekonomisk utvecklingen så har den genene svensken fått mer pengar och nu då har råd med "lyxkonsumtion" och väljer att köpa en sub som folk med lite mer pengar i plånboken också köper istället för att gå sin egen väg och köpa en klocka med mindre egenkänningsfaktor utan blir bara en i mängden av alla? För medelklassen idag har råd med en sub om man prioriterar lite!

Är jag fel ute får du gärna fylla i och rätta mig!!

Exakt, mitt inlägg tog kanske ut svängarna lite för mycket. Men sammanfattat ja.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tror jag förstår hur du tänker?! Menar du att genom den ekonomisk utvecklingen så har den genene svensken fått mer pengar och nu då har råd med "lyxkonsumtion" och väljer att köpa en sub som folk med lite mer pengar i plånboken också köper istället för att gå sin egen väg och köpa en klocka med mindre egenkänningsfaktor utan blir bara en i mängden av alla? För medelklassen idag har råd med en sub om man prioriterar lite!

Är jag fel ute får du gärna fylla i och rätta mig!!
Vi börjar komma ifrån trådens titel så jag fattar mig kort. Jag menar att V70 är en symbol för att fler tänkte på hela Sverige, inte bara på sig själv. Man boostade inte sitt varumärke på den tiden, men man var väldigt engagerad och insatt i hur samhället utvecklades. Ett inköp av en Rolex är en symbol för framgång. Det finns många undantag men då finns ett djupare intresse i botten. Att det finns personer som ens vill köpa en kopia, bevisar hur viktigt detta behov är. Det värsta en person vet som vill visa sin framgång, är att symbolen blir car mans egendom. Det var det jag menade, att en Rolex tappart sin status ju fler som bär den. Gruppen V70-människor som som gjorde saker som kom andra till nytta, blir allt mindre.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ok, ja förstår vad du menar. Min mening där var att det känns väldigt vanligt med en rolex idag. Men frågeställningen innan var ju om många är kopior eller inte? Jag menar, klockor i "högre" prisklasser är ju en form av lyxkonsumtion. Men samtidigt så är medelstandarden i Sverige rätt hög förtillfället. Så kanske är vi där nu... att gemene man/kvinna kan gå och köpa sig en rolex för en enkel självuppfyllnad.
Det urvattnar ju tyvärr rolex, samtidigt så anser jag fortfarande att det krävs någon form av intresse för att spendera 50+k på en klocka.

Det jag menar är att känslan säger att generellt så flyttas rolexen från affärsmän i kostymer till vanligt hårt arbetande gnegare.
Det är en symbolik för ett välstånd som bör spegla utvecklingen i världen och även ge ett kvitto på en allt större segeration i världen.

Lång historia kort, vi börjar få det för bra här i västvärlden. Konsekvens? Vi får se.
Jag korrekturläste aldrig mitt inlägg. Det borde jag ha gjort för det blev svårbegripligt p g a konstig autospell och felstavningar. Du har väldigt intressanta frågeställningar som jag inte ska spinna vidare på för det blir OT. Tyvärr, tror jag, att de flesta Rolex inte köps för att det finns ett intresse. De köps för att det är en markör för framgång i pengar. Den drivkraften är väldigt stark hos människor som sätter sitt värde i förhållande till andras i pengar. Själva jämförelsen ger en förnöjsamhet om din klocka kostar mer än din omgivnings. Dessa psykologiska krafter ska vi inte underskatta. Sen tillbaka till ursprunget, en Rolex/V70 som symbol är oförenliga då den ena står för egoism och den andra för ett brett ansvarstagande. Det är nog allas mardröm, om man köpt Rolex som markör, att den blev var mans egendom. Den missunnsamheten bjuder man inte på då den gör för ont i själen.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag såg något som skulle kunna ha varit en gulgulds-DD på Netto idag, fast det är ju stor risk att det var en kopia eller hommage.
 

Rearden

Cartier
Jag korrekturläste aldrig mitt inlägg. Det borde jag ha gjort för det blev svårbegripligt p g a konstig autospell och felstavningar. Du har väldigt intressanta frågeställningar som jag inte ska spinna vidare på för det blir OT. Tyvärr, tror jag, att de flesta Rolex inte köps för att det finns ett intresse. De köps för att det är en markör för framgång i pengar. Den drivkraften är väldigt stark hos människor som sätter sitt värde i förhållande till andras i pengar. Själva jämförelsen ger en förnöjsamhet om din klocka kostar mer än din omgivnings. Dessa psykologiska krafter ska vi inte underskatta. Sen tillbaka till ursprunget, en Rolex/V70 som symbol är oförenliga då den ena står för egoism och den andra för ett brett ansvarstagande. Det är nog allas mardröm, om man köpt Rolex som markör, att den blev var mans egendom. Den missunnsamheten bjuder man inte på då den gör för ont i själen.
All credd till Rolex, men signalvärdet i en Rolexsub är ju i alla fall för allmänheten "det går bra nu"- ett värde som helt klart inte ger lika mycket när "alla" har en. Tyvärr är ju signalvärdet i tex en RO inte i närheten samma i arbetarkretsar utanför klocksvängen.
 

Ninen79

Audemars
En äldre herre med tvåtons ufo-chronomat med UTC. Det är inte var dag man ser en sådan i tunnelbanan sedan 90-talets slut. :)
Var det mig du såg? Visste inte att jag såg så gammal ut;)
IMG_2269.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
All credd till Rolex, men signalvärdet i en Rolexsub är ju i alla fall för allmänheten "det går bra nu"- ett värde som helt klart inte ger lika mycket när "alla" har en. Tyvärr är ju signalvärdet i tex en RO inte i närheten samma i arbetarkretsar utanför klocksvängen.
Även om värdet går ner som statusmarkör ju fler som bär en sub så tillförs en annan psykologisk aspekt som kanske är ännu starkare. Känslan av att tillhöra en viss grupp. Det blir nästan detsamma som känslan hos en fotbollsuporter. Man blir inkluderad i ett större sammanhang, inte för att man är sig själv, utan för att man håller på ett visst lag eller bär ett visst klockmärke. Bär man en AP blir banden ännu starkare för att gruppen är mindre till antalet och känslan av exklusivitet starkare än rolexgruppen eftersom de oftast kostar mer. Möjligen är behovet av att bekräfta varandras exklusivitet ännu viktigare då så få utanför gruppen förstår sig på vad de kostar? Vi är och förblir psykologiska varelser så människan beter sig likadant över århundrader. Föremålen förändras om man utesluter flerhundraåriga sammanslutningar.
 

Pimpim

Breitling
En kompis Omega seamaster, riktigt fin klocka måste jag säga!
Trevlig kväll alla
 

Bilagor

  • 20170610_214409.jpg
    20170610_214409.jpg
    97.5 KB · Visningar: 112

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
IMG_5587.JPG


En kollega hade sin fantastiska Swatch Pop från back in the day (på originalkardborre). Väldigt kul och läckert, påminde mig om min första klocka jag fick av farsan som grabb! Utöver det har det blivit lite av det vanliga. En mäklare med en superfin Luminor Marina, ett par DJ av olika modell. Har även fått ett par kollegor att slå till på kvalitetsur, ska bli kul att se när de landar!
 

ClubSY

Omega
I Puerto Banus vid hamnen såg jag en lirare ha denna eller liknande RM.
 

Bilagor

  • IMG_5856.JPG
    IMG_5856.JPG
    72.3 KB · Visningar: 88

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
En AP royal oak i guld på kypare med bilhandlarhäng på restaurang i skärgården. Kom inte supernära men känslan var tyvärr, ej kosher.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
På flyget till Tallinn idag fångade jag upp en Rolex DD i helguld, en Rolex SubC, en Rolex GMT, en Rolex DJ på en ung dam, en dressad Raymond Weil och i transferbussen till planet såg jag en keramisk bratte.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har sett två Breitling idag. Sist jag såg en Breitling måste ha varit för tio år sedan. Troligtvis turister från fjollträsk med andra ord. Ni tjatar ju alltid om Breitling.
 

Kugghjul

Panerai
Var på en större födelsedagshögtid.

Kunde spotta exakt fyra bättre klockor, och alla tillhörde min närmaste familj. Skärpning Sverige! Detta var ändå en mix av medel- och övremedleklass. Fullt med dyra tyska och svenska bilar på parkeringen. Kvalitetsurmärken är välrepresenterade i områdets centralorts klockbutiker. Men bara "shitters" på armarna, som Archie hade sagt! Inte ens några softa* märken som Longines och SS; utan genuina shitters!

* soft som i kass resale value etc, INTE som i soft = typ cool
https://www.youtube.com/results?search_query=shitters
 
Topp