• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka kommer att uppdatera till Sony Playstation 5 när den kommer i november?!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är alltid kul när det släpps nya versioner av elektronik, så som spelkonsoller, telefoner, Apple TV, TV-apparater etc. Frågan är väl många gånger om det är så jätte stor skillnad många gånger, som egentligen skulle vara en motivering för och byta upp sig.

Men när det kommer till PS5 så känns det helt klart motiverat, det var ju ett tag sedan dom släppte PS4, så det är dags för ett litet uppfräschande kan jag tycka. Priset är väl inte helt galet, om man nu jämför denna konsol med vad en ny mobil kostar. Men frågan man bör ställa sig, är väl om man får så mycket mer spelglädje med den nya PS5an kontra PS4an, nu spelar jag själv bara idrottsspel ( NHL, FIFA, Golf, Tennis, NBA, Madden, osv, gillar även WRC. Ett spel som ska bli kul att testa är Handboll 21, Hehe, ser jävligt balt ut när man kollar på trailern.

Men när det kommer till Actionspel, skräckspel, Sci-Fi spel så kan det nog bli en helt annan upplevelse skulle jag säga.

Det som man har retas sig mest på genom åren, när dom släppt en ny version, så är det för att dom inte varit bakåtkompatibla, senaste versionen var väl första generationen av PS3. Det har ju rycktas att denna version skulle vara det, nu ser det väl ut som att det blir en lightversion, det kommer att gå att spela PS4 spel. Från början så ryktades det väl att det skulle gälla alla generationer, och det hade ju varit übercoolt.

Priset då! Som det ser ut nu så kommer priserna skilja sig lite åt beroende vilken version du lägger vantarna på.

Sony PS5 som du kan köra skivor i, kommer att gå loss på 5990:- .

Medans Sony PS5 Digital Edition som du laddar ner spelen till, kommer att kosta 1000 lappen, så den hamnar på 4990:- .

Jaja...vi får väl se om man ska stå och trampa i och frysa häcken av sig utanför Elgiganten när det släps 19 november som det verkar nu att det släpps i Sverige!

92CCA3A7-F505-4940-B7C2-A4F0B82360B1.jpeg
13E07A2E-5580-4A2A-B266-185CC8212056.jpeg

ALLMÄNT​

Antal uttag för handkontroller

GPU-prestanda
10.28 TFLOPs
Huvudprocessor
3.5 GHz
Medföljande spel

Mediatyp
Ingen
Serie
Playstation 5
Stöder trådlösa handkontroller (max)

ANSLUTNINGAR​

Digital optisk in (S/PDIF)
0 st
Digital optisk ut (S/PDIF)
0 st
HDMI
Ja
Antal HDMI-utgångar
1 st
HDMI-version
2.1
Komponent ut (YPbPr/YCbCr)
0 st
Komposit ut
0 st
S-video ut
0 st
SCART-utgång
Nej
USB-kontakt
Ja
USB 2.0
1 st
USB 3 Gen 1 (5Gbps)

USB-kontakter (totalt)
4 st

BILDEGENSKAPER​

Stödda videoformat
480p, 576p, 720p, 1080p (Full HD), 1080i, 2160p (4K Ultra HD), 4320p (8K)

DEKODRAR​

Ljudformat
Dolby Digital 5.1, DTS 5.1

DESIGN​

Exklusiv utgåva (samlarutgåva/limiterad)
Nej

DIMENSIONER​

Mått (BxHxD)

Bredd
92 mm
Djup
260 mm
Höjd
390 mm
Produktvikt
3.9 kg

FUNKTIONER​

Funktioner
Stöd för fjärrkontroll, Inbyggd SSD
Internettjänster/appar som stöds

KOMMUNIKATION​

Ethernet-anslutning
Ja
Hastighet
10/100/1000 (gigabit) Mbit/s
Trådlöst nätverk (Wi-Fi)
Ja
Trådlös nätverkstandard
802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n (Wi-Fi 4), 802.11ac (Wi-Fi 5)

KOMPATIBILITET​

Bakåtkompatibilitet (för äldre spel)
Ja
HDR
Ja

LAGRING​

Inbyggd lagringskapacitet
825GB

MINNE​

RAM-minne
16GB

ÖVRIGT​

Lanseringsår: 2020

För er som är lite nyfikna och vill läsa lite mer så finns det mer matnyttigt i denna länk.

https://www.pricerunner.se/guide/allt-om-playstation-5

Senast ändrad:
Hoppade över PS4 så jag kommer att kolla in PS5:an.

Hoppas fläkten inte är högljudd på den så att man kan använda den som Blu Ray spelare och slippa höra fläkten under tysta perioder. Tanken är att använda den som filmspelare också nämligen.

Hoppade över PS4 så jag kommer att kolla in PS5:an.

Hoppas fläkten inte är högljudd på den så att man kan använda den som Blu Ray spelare och slippa höra fläkten under tysta perioder. Tanken är att använda den som filmspelare också nämligen.
Dem har jobbat hårt för att få bättre kylning och få ner ljudnivån efter all kritik på att PS4an lät som ett jetplan.

Förbokade PS5 på Webhallen och fick mail om jag får tilldelning nån gång mellan release och jul :cigar:

Enligt rykte får Nordiska länderna inte så många konsoler. Så har man inte bokat kan man få vänta till feb-mars :confused:

Spelar mest NHL så det blir att köra vidare på ps4, då spelet inte är optimerat för ps5 och man kan möta spelare på ps5... så blir det köpt till våren eller nästa höst

Kommer helt klart bli ett köp. Kommer nog vänta några månader tills värsta hypen lagt sig och det hunnit rulla in lite mer spel.
Ser verkligen fram emot GTA VI när det släpps.

Nej trivs bra med PS4.an så den får hänga med ett tag till. Slår kanske till när dem gått ner ordentligt i pris och finns beggade på nätet.

Kommer vänta ut hypen och lite fler släpp sen blir det garanterat ett köp då Gran turismo sport börjat dö ut

Jag överger faktiskt Playstation denna generation, tycker att Microsoft har gjort allting rätt inför den här lanseringen så det blir ett Xbox Series X för mig.

Har inte ägt ett Xbox sedan det första släpptes så det ska bli kul!

Jag överger faktiskt Playstation denna generation, tycker att Microsoft har gjort allting rätt inför den här lanseringen så det blir ett Xbox Series X för mig.

Känns det inte mer värt att köpa en pc nu då allt inom Xbox är tillgängligt där eller har jag missuppfattat nåt?

Förra gången köpte jag både One och ps4. Slutade med att ps4 samlade damm efter jag spelat klart gta typ. Vad får dig att välja Xbox denna gången mer specifikt?

Har bokat upp mig i alla fall.

Funderar dock på att skaffa DD hjul och ordentlig rigg och köra på datorned med VR

XBOX Series S verkar dock vara i en sweet spot vad gäller pris prestanda

Senast ändrad:
Känns det inte mer värt att köpa en pc nu då allt inom Xbox är tillgängligt där eller har jag missuppfattat nåt?
FIFA och NHL är ett återkommande tema på förfesterna så då blir det konsoll, sen gillar jag känslan att bara kunna slänga sig i soffan och sätta igång något roligt spel. Aldrig haft någon gamingdator och har varken plats eller tid att mecka med datorer.
Förra gången köpte jag både One och ps4. Slutade med att ps4 samlade damm efter jag spelat klart gta typ. Vad får dig att välja Xbox denna gången mer specifikt?
Mest för Xbox Game Pass, Forza, Gears och Halo. Eftersom att jag inte kunnat spela Halo spelen sedan första gen så blir det ett bra tillfälle att ta igen nu med tanke på bakåtkompatibilitet innan de nya titlarna släpps, ska försöka ta mig igenom Gears serien också. Sen att alla dessa spel släpps direkt till Xbox Game Pass är nästan det som avgör det för mig.

Med tanke på att jag lirat en del The Elder scrolls, Fallout och Doom för några årsedan så vill jag också säkra upp med tanke på att Microsoft köpte Bethesta och en mängd andra studios, ifall Microsoft skulle göra det till exklusiva titlar.

Såg att dom hade ett paket dom kallade All Access där man får Xbox Series X, Xbox Gold och Game Pass för 370kr i månaden i två år, efter de två åren så är konsollen din, vet inte om jag har någon större lust att hoppa på det, men med tanke på att det blir billigare än att köpa allt kontant och separat så tror jag många kommer falla för det alternativet.

Jag har tvekat länge på vad jag skulle välja kommer helt klart sakna Uncharted, men kan erkänna att jag inte lagt särskilt mycket tid på spelandet de senaste åren, Fallout 4 var väl de senaste spelet jag nörda ner mig i, nu har jag åkt PS tåget så länge, och eftersom jag blev så imponerad av Microsoft strategi och konsol till denna generationen så kändes det som helt rätt tillfälle att testa något nytt.

FIFA och NHL är ett återkommande tema på förfesterna så då blir det konsoll, sen gillar jag känslan att bara kunna slänga sig i soffan och sätta igång något roligt spel. Aldrig haft någon gamingdator och har varken plats eller tid att mecka med datorer.

Mest för Xbox Game Pass, Forza, Gears och Halo. Eftersom att jag inte kunnat spela Halo spelen sedan första gen så blir det ett bra tillfälle att ta igen nu med tanke på bakåtkompatibilitet innan de nya titlarna släpps, ska försöka ta mig igenom Gears serien också. Sen att alla dessa spel släpps direkt till Xbox Game Pass är nästan det som avgör det för mig.

Med tanke på att jag lirat en del The Elder scrolls, Fallout och Doom för några årsedan så vill jag också säkra upp med tanke på att Microsoft köpte Bethesta och en mängd andra studios, ifall Microsoft skulle göra det till exklusiva titlar.

Såg att dom hade ett paket dom kallade All Access där man får Xbox Series X, Xbox Gold och Game Pass för 370kr i månaden i två år, efter de två åren så är konsollen din, vet inte om jag har någon större lust att hoppa på det, men med tanke på att det blir billigare än att köpa allt kontant och separat så tror jag många kommer falla för det alternativet.

Jag har tvekat länge på vad jag skulle välja kommer helt klart sakna Uncharted, men kan erkänna att jag inte lagt särskilt mycket tid på spelandet de senaste åren, Fallout 4 var väl de senaste spelet jag nörda ner mig i, nu har jag åkt PS tåget så länge, och eftersom jag blev så imponerad av Microsoft strategi och konsol till denna generationen så kändes det som helt rätt tillfälle att testa något nytt.
Hade ingen aning om det konceptet lät ju faktiskt riktigt smart, och kul med forza men gran turismo är enligt mig bästa bilspels serien och det är ju bara för Sony..

Hade ingen aning om det konceptet lät ju faktiskt riktigt smart, och kul med forza men gran turismo är enligt mig bästa bilspels serien och det är ju bara för Sony..
Man får ju gå tillbaka rätt långt för att hitta ett GT som matchade Forza vid tidpunkten. När tänker du?

Köper Microsoft Rockstar North så får det nog bli ett Xbox. Dock föredrar jag att spela Elder Scrolls samt Fallout på PC.

Självfallet, så snart man får tag på ett exemplar.. Väntar ni på ett den ska gå ned i pris får ni med största sannolikthet vänta flera år..

Självfallet, så snart man får tag på ett exemplar.. Väntar ni på ett den ska gå ned i pris får ni med största sannolikthet vänta flera år..
Man kan ju dock hoppas på någon Bundle till mellandagsrean(eller senare om man ska tro ryktena om tilldelning)
så brukar man iaf ”få” ett spel på köpet till samma pris av vad bara konsolen kostar annars :)

Avvaktar, inget spel som lockar jättemycket nu ändå. Möjligen nästa instans assassins creed (Valhalla?). Hoppas dom satsat på kylning, ljudnivån från PS4 kan ju döda spelglädjen ibland.

Tillbaka
Topp