Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför är det kört när du bokat så lång tid i förväg?Bokade på webhallen i januari och genom dem verkar det kört att få en en i år. Ingen här med kontakter? Jag gillar att ha saker tidigt...
Har sånt sjukt sug på PS5 men kommer vänta tills dom står i hyllorna, tills dess ska jag njuta av min nyköpta tv och köpa Cyberpunk 2077 när det släpps![]()
Verkar kunna bli rätt ballt!Har sånt sjukt sug på PS5 men kommer vänta tills dom står i hyllorna, tills dess ska jag njuta av min nyköpta tv och köpa Cyberpunk 2077 när det släpps![]()
Hon första börjar med att såga designen, kommer inte åt resten pga plus-artikel, men känns som att det inte gör så mycket.Länken kommer från dagens aftonblad, där dom sätter betyg på nya PS5.
![]()
Så bra är nya Playstation 5
Sony tar i från tårna för att ge oss framtidens gaming. Jag önskar bara att de hade skalat ner lite, allra helst på den groteska designen.www.aftonbladet.se
Och så har vi en länk på konkurrenten, där ett betyg satts.
![]()
Test: Så bra är nya Xbox Series X/S
Playstation får se upp – för Xbox har aldrig känts så här självsäker. Det märks att Series X är den mest kraftfulla konsolen på marknaden.www.aftonbladet.se
Hon första börjar med att såga designen, kommer inte åt resten pga plus-artikel, men känns som att det inte gör så mycket.
Här finns en öppen recension från m3,
![]()
Så bra är Playstation 5 – vi sätter stekheta konsolen på prov
Hajpen för Playstation 5 är enorm. Vi har testat!m3.idg.se
PS5 är under embargo i några dagar till så troligtvis står det inte så mycket om själva konsolen (om hon nu mot förmodan ens har fått ett recensionsex). Däremot är det fritt fram att unboxa och diskutera själva konsolens fysiska egenskaper, handkontroll m.m.Hon första börjar med att såga designen, kommer inte åt resten pga plus-artikel, men känns som att det inte gör så mycket.
Här finns en öppen recension från m3,
![]()
Så bra är Playstation 5 – vi sätter stekheta konsolen på prov
Hajpen för Playstation 5 är enorm. Vi har testat!m3.idg.se
Haha tack Affe!Åhå fan...men då gör vi så här! Ska läsa den artikeln.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Haha ja, de andra prisar handkontrollen. Vi får väl seTre + från Aftonbladet? Överambitiösa handkontrollen?Det är ju handkontrollen som gör PS5 intressant!
I fallet med PS3 så använde de sig av den otroligt komplicerade och ökända Cellprocessorn som än idag inte går att emulera på moderna datorer vilket också är anledningen till att det inte finns någon bakåtkompatibilitet för PS3 då det skulle kräva dedikerad hårdvara. PS1 och PS2 kan utan problem emuleras via mjukvara men jag antar att de inte vill lägga ner resurser på det då efterfrågan troligtvis är relativt låg och båda konsolerna närmast får ses som vintage idag (PS2 lanserades för 20(!) år sedan). Fördelen med Xbox är att de har en väldigt snarlik plattform att arbeta med vilket underlättar enormt vad gäller bakåtkompatibilitet men det är också deras stora nackdel då det kräver att kommande generationer bara är en förfining av befintlig teknik och det finns inte utrymme för innovativa tekniska lösningar som bl.a. Sony och Nintendo använder sig av.Av naturliga själ så har man inte kunnat testa denna maskin, men jag tycker att det suger att Sony varit så snikna och inte gjort konsolen bakåtkompatibel som stödjer spel från alla tidigare generationer. För det har ju Microsoft sätt till och göra, hade varit sjukt kul att damma av några klassiska spel från första generationen.
PS5 är under embargo i några dagar till så troligtvis står det inte så mycket om själva konsolen (om hon nu mot förmodan ens har fått ett recensionsex). Däremot är det fritt fram att unboxa och diskutera själva konsolens fysiska egenskaper, handkontroll m.m.
Jag har ägt alla konsoler som lanserats i modern tid och är riktigt nyfiken på PS5 men inväntar nog lite mer intressanta släpp och slipper förhoppningsvis även de värsta barnsjukdomarna som kommer med nya konsoler. Dualshock 5 med sin haptic feedback och deras 3d-hörlurar ska tydligen vara riktigt nyskapande och fräna.
Xbox är totalt ointressant för min del och har varit det även under denna konsolgeneration p.g.a. avsaknaden av exklusiva titlar och att Microsoft går mer mot att sälja mjukvara vilket innebär att alla deras titlar även finns till PC.
Ray Tracing gör en enorm skillnad upplevelsemässigt, särskilt när det är väl tillämpat och förfinat. CPUn ska väl motsvara ungefär 3700X men det går inte att jämför rakt av mot PC p.g.a. många faktorer (t.ex. att man kan utnyttja potentialen till max när man bara behöver koda efter en specifik hårdvaruupsättning).Alla andra stora reviewers hyllar ps5 handkontrollen, aftonbladet tycker den är "mäh"
Det där med grafik och sånt stämmer dock. Hände inte alltför stora grejer perioden mellan ps4-ps5 när det kommer till cpu/gpu. Hade varit större skilnad om ps5 kunde använda AMDs nya grejer istället för deras förra generation cpu tex, men det är självklart omöjligt då konsolen varit under utveckling under en längre tid.
Nja, så vitt jag förstår så är det fritt fram att diskutera i generella termer och gå in på vissa detaljer kring hårdvara osv. men att man ännu är förbjuden att bl.a. gå in på detaljer om spel, upplevd prestanda osv.Recensioner på PS5 är ute nu.
Microsoft satsar stenhårt på Xbox game pass (som även finns till PC) och bundlar hårdvara med prenumeration på tjänsten. Det beror helt och hållet på vad man är för typ av spelare men för väldigt många människor så är det billigare och mer praktiskt med en prenumerationsmodell där man betalar någon hundring per månad och får tillgång till ett par hundra spel och även får tillgång till deras egna titlar på lanseringsdagen.Sony har ju gått bättre förra gen med fler exklusiva titlar som varit riktigt bra spel och känns som att det även kan gälla framåt. Däremot något som kan bli annorlunda nu är hur affärsmodellerna ser ut med prenumerationer på spel. Vet inte riktigt hur de är utformade. Cloud gaming trodde jag skulle slå bättre nu men ingen har hittat en bra affärsmodell + krånglet med en så splittrad marknad där alla större aktörer vill äga hela ekosystemet och inte dela titlar.
Men har man en gamingdator så tycker jag PS5 känns som det självklara valet då man får tillgång till allt, struntar lite i vilken box som står under TV:n - det är ju själva spelen som är det intressanta på riktigt![]()
Ray Tracing gör en enorm skillnad upplevelsemässigt, särskilt när det är väl tillämpat och förfinat. CPUn ska väl motsvara ungefär 3700X men det går inte att jämför rakt av mot PC p.g.a. många faktorer (t.ex. att man kan utnyttja potentialen till max när man bara behöver koda efter en specifik hårdvaruupsättning).
Nja, så vitt jag förstår så är det fritt fram att diskutera i generella termer och gå in på vissa detaljer kring hårdvara osv. men att man ännu är förbjuden att bl.a. gå in på detaljer om spel, upplevd prestanda osv.
Microsoft satsar stenhårt på Xbox game pass (som även finns till PC) och bundlar hårdvara med prenumeration på tjänsten. Det beror helt och hållet på vad man är för typ av spelare men för väldigt många människor så är det billigare och mer praktiskt med en prenumerationsmodell där man betalar någon hundring per månad och får tillgång till ett par hundra spel och även får tillgång till deras egna titlar på lanseringsdagen.
Sony har också öppnat upp för PC-portar vilket inte är särskilt konstigt. Det är otroligt kostsamt att finansiera utveckling av eller köpa rättigheter till exklusiva titlar och när PC-spelandet utgör en väldigt stor del av marknaden så kan man äta kakan men fortfarande ha den kvar genom att göra titlar tillgängliga på den egna konsolen + PC då det är två helt olika ekosystem som inte direkt konkurrerar med varandra. Horizon: Zero Dawn, Death Stranding, Bloodborne m.m. är släppta eller ska släppas till PC och det är bara en tidsfråga innan andra exklusiva titlar som TLOU2 eller Ghosts of Tsushima släpps.
Kan tänka mig att en casual gamer som spelar lite ibland nog kan uppskatta ett sånt gamepass men i alla tidigare jag sett så är det sällan man får spela flera av de nyaste hetaste. Typ här får du 500+ spel men 5 av dem är dragplåster. Toppen om du spelar sällan och inte behöver de senaste. Kanske förändras nu med nya gamepass?Microsoft satsar stenhårt på Xbox game pass (som även finns till PC) och bundlar hårdvara med prenumeration på tjänsten. Det beror helt och hållet på vad man är för typ av spelare men för väldigt många människor så är det billigare och mer praktiskt med en prenumerationsmodell där man betalar någon hundring per månad och får tillgång till ett par hundra spel och även får tillgång till deras egna titlar på lanseringsdagen.
Sony har också öppnat upp för PC-portar vilket inte är särskilt konstigt. Det är otroligt kostsamt att finansiera utveckling av eller köpa rättigheter till exklusiva titlar och när PC-spelandet utgör en väldigt stor del av marknaden så kan man äta kakan men fortfarande ha den kvar genom att göra titlar tillgängliga på den egna konsolen + PC då det är två helt olika ekosystem som inte direkt konkurrerar med varandra. Horizon: Zero Dawn, Death Stranding, Bloodborne m.m. är släppta eller ska släppas till PC och det är bara en tidsfråga innan andra exklusiva titlar som TLOU2 eller Ghosts of Tsushima släpps.