• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka kommer att uppdatera till Sony Playstation 5 när den kommer i november?!

Nej, flesta siter har riktiga recensioner. Embargot upphörde igår.

Får ej prata om PSN store bara.

Tack för rättelsen! ☺️ Måste ha tagit fel på datumet, hade för mig att det var ett par dagar kvar.
Kan tänka mig att en casual gamer som spelar lite ibland nog kan uppskatta ett sånt gamepass men i alla tidigare jag sett så är det sällan man får spela flera av de nyaste hetaste. Typ här får du 500+ spel men 5 av dem är dragplåster. Toppen om du spelar sällan och inte behöver de senaste. Kanske förändras nu med nya gamepass?
Samma med PC-port-grejen, du kan spela exklusiva titlar 6-12 månader efter release - perfekt om du inte har behov av de senaste på releasedagen. och spelbolagen får sälja sitt spel igen.

Om vi säger såhär: PC + PS5 så har du alltid tillgång till allt direkt. Xbox kanske bättre om du inte bryr dig om det.
Jo, det är väl målgruppen och jag skulle tro att dessa utgör en ganska stor del av de potentiella konsolköparna, personer som kanske köper senaste FIFA eller NHL och utöver det bara vill ha något att spela ibland. Grejen med Microsoft är att de på senare tid har köpt upp flera studios nu senast Zenimax/Bethesda för att få tillgång till titlar som The Elder Scrolls, Doom, Fallout m.fl. och alla deras kommande titlar kommer att finnas tillgängliga via XGP vid release.

Det är lite roligt att de ändå hedrar exklusivitetsavtal som tidigare har tecknats vilket innebär att de PS5-exklusiva titlarna Deathloop och Ghostwire: Tokyo som skulle ha haft Bethesda som utgivare nu ges ut av Microsoft och alltså inte kommer att släppas till deras egna konsol (däremot PC). Jag har för mig att de även har haft en del andra större titlar tillgängliga vid release såsom Metro Exodus så de försöker nog att öka tillgängligheten av nyare titlar för att locka kunder.

Största problemet är väl att väntetiden blir som en okej Rolex. Snackas om att Q1 är kört och Q2 är mer troligt om man inte signat upp.
Å andra sidan så har nog många bokat på flera ställen så det kommer säkert att finnas en och annan konsol i butik och naturligtvis de obligatoriska ockerannonserna på Blocket så klart. 🙄

Helt stört att de inte lyckats tillverka fler konsoler. Hade gärna köpt en vid release men blir till att vänta. Får bli en Xbox Series X under tiden
De påverkas lika hårt av COVID-19 som alla andra globala aktörer och det är ganska svårt att i dessa tider möta en efterfrågan på miljontals exemplar innan den ens har lanserats. Jag tror att Microsoft har tillverkat sina konsoler under en längre då de upphörde med tillverkningen av dagens generation redan i somras så de har dels haft flera månader på sig att bunkra upp med konsoler och efterfrågan är dessutom inte i närheten lika stor som för PS5. Jag hörde nyligen att statistik från några större återförsäljare visade att PS5 stod för runt 80% av förhandsbokningarna och det är klart att det är lättare att möta en efterfrågan som är väldigt mycket mindre. Om vi ska generalisera så har Playstation historiskt sett haft mer trogna och intresserade kunder vilket också återspeglas i förbokningsstatistiken medan Microsoft förlitar sig mer på barnfamiljer och andra typer av kunder som spontanköper konsoler.

Största problemet är väl att väntetiden blir som en okej Rolex. Snackas om att Q1 är kört och Q2 är mer troligt om man inte signat upp.
Är det ett problem egentligen? Måste du verkligen ha en på releasedagen?
Det är ju inte som en Rolex som aldrig kommer ut i butiken officiellt..
Vänta 1-2månader så är där nog konsoler i butikerna ska du se..

Är det ett problem egentligen? Måste du verkligen ha en på releasedagen?
Det är ju inte som en Rolex som aldrig kommer ut i butiken officiellt..
Vänta 1-2månader så är där nog konsoler i butikerna ska du se..
Till skillnad från Rolex så lider nylanseringar dessutom alltid av en del barnsjukdomar som brukar åtgärdas ganska snabbt. Jag kommer absolut att köpa ett PS5 så småningom men inte förrän det börjar trilla in lite exklusiva titlar och man fått bukt med de problem som troligtvis kommer att finnas på de allra tidigaste exemplaren. Jag kan inte minnas någon konsollansering som har varit problemfri och att köpa en konsol vid släpp är att be om problem även om jag så klart förstår varför vissa vill göra det och att det även är ett nödvändigt ont för att de ska kunna ta marknadsandelar för att säkra finansiering av kommande titlar osv.

Helt stört att de inte lyckats tillverka fler konsoler. Hade gärna köpt en vid release men blir till att vänta. Får bli en Xbox Series X under tiden
Håller med, vid ps4 lanseringen fick alla som ville i Sverige samma dag.. Tycker oavsett det ser glest ut med spel till båda konsolerna. Liter förvånande att man inte lanserar ett par riktigt bra spel i samma veva.

Beställde 2 aug 2019 och ska få min konsol ”mellan releasedatum och jul” (webhallen). Frågan är bara vilka spel man ska skaffa...

pratas om att sony har förbjudit försäljning utav konsollen i butik pga cobid och vill att alla konsollerna ska skickas till kunderna

pratas om att sony har förbjudit försäljning utav konsollen i butik pga cobid och vill att alla konsollerna ska skickas till kunderna
Ja, det är bekräftat av både El-giganten, Webhallen och Media Markt så jag antar att de har fått direktiv om det men jag vet inte om det endast gäller Sverige/Norden eller om det är ett globalt beslut. Det känns som att det egentligen kvittar år 2020, finns det ens folk som fortfarande köar inför släpp av olika produkter (i november!) ? 🤔 Det känns som att fenomenet har dött ut förutom ett fåtal extremt hängivna Applefans osv.

Efter en helg inlåst med ett PS mini fick jag definitivt mersmak på TV spel. Kan man spela ”gamla” spel på denna konsol? Ps1-ps4

Efter en helg inlåst med ett PS mini fick jag definitivt mersmak på TV spel. Kan man spela ”gamla” spel på denna konsol? Ps1-ps4
Alla Ps4-spel bortsett från några enstaka skräptitlar är kompatibla och utvalda spel till PS1-3 går troligtvis att köpa digitalt eller spela via PS Now, Sonys tjänst för strömmade spel (gäller nog främst PS3 p.g.a. svårigheten att emulera konsolen).

Bakåtkompatibilitet är nog Xbox Series stora styrkan den här generationen.
Det tråkiga är att man förlitar sig på det som ett försäljningsargument istället för att prioritera nya, exklusiva titlar även om det arbetas på ett par som t.ex. Fable. Är man konsolspelare så har man troligtvis redan spelat igenom alla intressanta titlar som släpptes förra generationen vid det här laget och om man inte har det så nöjer sig nog de flesta nya kunder med tillgång till den generationen.

Handen på hjärtat, vem spelar Xbox eller 360-spel bortsett från någon enstaka titel av nostalgiska skäl?

Det tråkiga är att man förlitar sig på det som ett försäljningsargument istället för att prioritera nya, exklusiva titlar även om det arbetas på ett par som t.ex. Fable. Är man konsolspelare så har man troligtvis redan spelat igenom alla intressanta som släpptes förra generationen vid det här laget och om man inte har det så nöjer sig nog de flesta nya kunder med tillgång till den generationen.

Handen på hjärtat, vem spelar Xbox eller 360-spel bortsett från någon enstaka titel av nostalgiska skäl?
Jag har en ganska stor backlog av spel från i princip hela förra generationen, så för min del blir det mest XBO-spel första tiden. Men i förlängningen är det nog inte så många som är intresserade av att spela "gamla" spel.

Jag har en ganska stor backlog av spel från i princip hela förra generationen, så för min del blir det mest XBO-spel första tiden. Men i förlängningen är det nog inte så många som är intresserade av att spela "gamla" spel.
Jag kanske missförstod dig men både Xbox och Playstation är kompatibla med förra generationen (dvs. Xbox one resp. PS4). 😊 Däremot tror jag som sagt att efterfrågan kring att kunna spela ännu äldre spel är väldigt begränsad för annat än ett fåtal hardcore gamers till kunder och då av nostalgiska skäl, för de flesta så är titlarna bara föråldrade reliker som inte lockar alls och alla "stora" titlar kommer säkerligen att finnas digitalt.

Jag kanske missförstod dig men både Xbox och Playstation är kompatibla med förra generationen (dvs. Xbox one resp. PS4). 😊 Däremot tror jag som sagt att efterfrågan kring att kunna spela ännu äldre spel är väldigt begränsad för annat än ett fåtal hardcore gamers till kunder och då av nostalgiska skäl, för de flesta så är titlarna bara föråldrade reliker som inte lockar alls och alla "stora" titlar kommer säkerligen att finnas digitalt.
Jo, jag förstår vad du menar. Allt som är äldre än förra (nuvarande) generationen är inte värt att spela. Och du har nog en poäng.. Samtidigt som jag drömmer om att spela igenom Oblivion och Morrowind, men de är nog gräsliga idag jämfört med vad man kommer ihåg 😕

Jo, jag förstår vad du menar. Allt som är äldre än förra (nuvarande) generationen är inte värt att spela. Och du har nog en poäng.. Samtidigt som jag drömmer om att spela igenom Oblivion och Morrowind, men de är nog gräsliga idag jämfört med vad man kommer ihåg 😕

Stämmer tyvärr, försökte mig på att spela igenom vanilla Oblivion förra året. Grafiken som fick datorn att gå på knäna 2005 var tyvärr inte mycket att hänga i granen 2019 :(

Frugan har gett mig direktiv om att inte köpa en PS5:a utan den kanske dyker upp på annat sätt. Får se vad hon menar med det :angel:

Blir en PS5a för min del också, men var sen på bollen och gjorde det fatala misstaget att förboka via Webhallen (aldrig mer), så ser väldigt mörkt ut att få den på release :sorry:

På tal om Playstation, lyckades precis klara sista bossen på Sekiro: Shadows die twice, så jäkla glad just nu :D utan tvekan svåraste spelet From Software skapat och dessutom klart svåraste bossen någonsin imo.

Netonnet släppte några enheter pga. avhopp. Lyckades köpa en och kommer få den under releasedagen enligt kundtjänst. Mitt tips är att man håller ett öga på hemsidorna de närmaste dagarna!

Netonnet släppte några enheter pga. avhopp. Lyckades köpa en och kommer få den under releasedagen enligt kundtjänst. Mitt tips är att man håller ett öga på hemsidorna de närmaste dagarna!
Ren tur att du lyckades se att de släppt för försäljning? Har satt bevakning men inte fått någon ping...

Ren tur att du lyckades se att de släppt för försäljning? Har satt bevakning men inte fått någon ping...
Det ryktas om att vissa butiker (främst Media Markt och El-Giganten) har köpt in ett antal tusen enheter med avsikt att sälja i butik men Nordisk Film som är svensk distributör gick nyligen ut med ett förbud mot detta för att undvika folksamlingar så de kommer istället att säljas via nätet och eftersom de var avsedda att säljas i butik finns heller inga kölistor utan det är först till kvarn som gäller.

Obekräftade rykten gör gällande att det kommer att dyka upp ett par tusen konsoler till försäljning under den kommande veckan så håll utkik i deras nätbutiker. Tillgången är begränsad, efterfrågan hög och ockrarna är många så det gäller nog att vara snabb om man vill få tag i ett ex.

Någon påstod att Netonnet sålde slut på sina konsoler inom tio minuter, dock oklart hur många enheter det gällde.

Det ryktas om att vissa butiker (främst Media Markt och El-Giganten) har köpt in ett antal tusen enheter med avsikt att sälja i butik men Nordisk Film som är svensk distributör gick nyligen ut med ett förbud mot detta för att undvika folksamlingar så de kommer istället att säljas via nätet och eftersom de var avsedda att säljas i butik finns heller inga kölistor utan det är först till kvarn som gäller.

Obekräftade rykten gör gällande att det kommer att dyka upp ett par tusen konsoler till försäljning under den kommande veckan så håll utkik i deras nätbutiker. Tillgången är begränsad, efterfrågan hög och ockrarna är många så det gäller nog att vara snabb om man vill få tag i ett ex.

Någon påstod att Netonnet sålde slut på sina konsoler inom tio minuter, dock oklart hur många enheter det gällde.
Varför skulle dessa gå till nya kunder istället för att beta av förbokningskön som redan ligger, makes no sense, det där ryktet tror jag inte på för en sekund.

Varför skulle dessa gå till nya kunder istället för att beta av förbokningskön som redan ligger, makes no sense, det där ryktet tror jag inte på för en sekund.

De kanske har haft bokat upp fler ex att sälja än antal som de har tagit upp till kölista? Låter väl inte helt osannolikt att de även tänkt sig en viss försäljning till den som står i butiken?

De kanske har haft bokat upp fler ex att sälja än antal som de har tagit upp till kölista? Låter väl inte helt osannolikt att de även tänkt sig en viss försäljning till den som står i butiken?
De får ju inte sälja i butik för Sony, bara onlinebeställning. Att MM skulle ha fler konsoler än vad det finns förbokningar kan vi direkt avfärda :)

De får ju inte sälja i butik för Sony, bara onlinebeställning. Att MM skulle ha fler konsoler än vad det finns förbokningar kan vi direkt avfärda :)
Fast detta gick Sony ut med den 5:e Nov (officiellt åtminstone)
oklart när butikerna fått reda på detta men jag tror att dem beställt/blivit tilldelade sina konsoler innan dess..

Så jag tror mycket väl det kan vara som @Clark Kent skriver

Det är bara rykten och man får själv välja om vill tro på det eller ej. ;) Det är dock ingen jättehemlighet att det skulle finnas ett antal enheter tillgängliga (vilket bl.a. bekräftades av Netonnets extremt kortvariga försäljningsfönster) då liknande information tidigare har bekräftats av olika butikers kundtjänst samt att det är en ganska stor logistikkedja inblandad med allt från inköpare, butiksmedarbetare, lagerpersonal, transportörer etc. så det är inte direkt orimligt att en hel del personer har rätt god insikt i hur tillgången och fördelningen ser ut nu när vi är ett par dagar ifrån release.

Att man har haft en del konsoler avsedda för butiksförsäljning beror nog på flera olika faktorer som att man t.ex. ursprungligen inte kände till hur många enheter man skulle tilldelas och därför kanske var restriktiva med förbokningar samtidigt som fysisk försäljning har ett annat syfte i form av merförsäljning. Varför man, enligt ryktet, skulle välja att sälja dessa enheter till första bästa kund istället för att beta av någon befintlig lista som kanske eller kanske inte redan har betats av kan jag inte svara på men det kan som sagt vara så att man redan har fyllt kvoten för förhandsbokningar och därför väljer att släppa resterande konsoler på detta sätt för att slippa hantera en massa arga och besvikna kunder och en krånglig process med listor enligt någon slags kronologisk bokningsförtur. Vad jag förstår så ska det dessutom röra sig om två delleveranser varav den första förmodligen är reserverad för förhandsbokningar medan den andra som kommer kort därpå till stor del består av enheter som ännu inte är bokade.
oklart när butikerna fått reda på detta men jag tror att dem beställt/blivit tilldelade sina konsoler innan dess..

Det florerade skärmdumpar på mail från Nordisk Film till återförsäljarna strax innan det bekräftades så de fick nog lika kort varsel som alla andra.

Ja, men fortfarande, varför skulle de inte beta av den kön som redan ligger (och som inte kommer att kunna få på release) om de fick in extra konsoler? Bad will från kunder som förbokat men får vänta längre än nya kunder som inte förbokat är ju brutal, utöver att de själv skriver att alla konsoler tilldelas enligt kölista.

Det är bara rykten och man får själv välja om vill tro på det eller ej. ;) Det är dock ingen jättehemlighet att det skulle finnas ett antal enheter tillgängliga (vilket bl.a. bekräftades av Netonnets extremt kortvariga försäljningsfönster) då liknande information tidigare har bekräftats av olika butikers kundtjänst samt att det är en ganska stor logistikkedja inblandad med allt från inköpare, butiksmedarbetare, lagerpersonal, transportörer etc. så det är inte direkt orimligt att en hel del personer har rätt god insikt i hur tillgången och fördelningen ser ut nu när vi är ett par dagar ifrån release.

Att man har haft en del konsoler avsedda för butiksförsäljning beror nog på flera olika faktorer som att man t.ex. ursprungligen inte kände till hur många enheter man skulle tilldelas och därför kanske var restriktiva med förbokningar samtidigt som fysisk försäljning har ett annat syfte i form av merförsäljning. Varför man, enligt ryktet, skulle välja att sälja dessa enheter till första bästa kund istället för att beta av någon befintlig lista som kanske eller kanske inte redan har betats av kan jag inte svara på men det kan som sagt vara så att man redan har fyllt kvoten för förhandsbokningar och därför väljer att släppa resterande konsoler på detta sätt för att slippa hantera en massa arga och besvikna kunder och en krånglig process med listor enligt någon slags kronologisk bokningsförtur. Vad jag förstår så ska det dessutom röra sig om två delleveranser varav den första förmodligen är reserverad för förhandsbokningar medan den andra som kommer kort därpå till stor del består av enheter som ännu inte är bokade.

Det florerade skärmdumpar på mail från Nordisk Film till återförsäljarna strax innan det bekräftades så de fick nog lika kort varsel som alla andra.
Det är ju redan klart att Mediamarkt har förbokningar som överstiger vad de får eftersom Mediamarkt inte stängde kösystemet när alla var sålda som tex Elgiganten gjorde.

Det är ju redan klart att Mediamarkt har förbokningar som överstiger vad de får eftersom Mediamarkt inte stängde kösystemet när alla var sålda som tex Elgiganten gjorde.
Det är som sagt fritt att tro eller inte tro på vad man vill. Det är inte jag som är källan till dessa rykten och jag har inget intresse av eller ens möjlighet att försvara dem då det är just rykten. Jag vidarebefordrar dem bara då jag antar att det finns ett allmänintresse. 😊

Här är ett inlägg från Elkjop (El-Giganten ägs av Elkjop som i sin tur ägs av Dixons) som bekräftar att de kommer att ha ett gäng konsoler till försäljning vid två olika tillfällen och det vore märkligt om deras dotterbutiker inte skulle följa samma system kan jag tycka.

20201116_000319.jpg

Det är som sagt fritt att tro eller inte tro på vad man vill. Det är inte jag som är källan till dessa rykten och jag har inget intresse av eller ens möjlighet att försvara dem då det är just rykten. Jag vidarebefordrar dem bara då jag antar att det finns ett allmänintresse. 😊

Här är ett inlägg från Elkjop (El-Giganten ägs av Elkjop som i sin tur ägs av Dixons) som bekräftar att de kommer att ha ett gäng konsoler till försäljning vid två olika tillfällen och det vore märkligt om deras dotterbutiker inte skulle följa samma system kan jag tycka.

20201116_000319.jpg
Och som jag skrev hade Elgiganten en helt annan grej än Mediamarkt eftersom det bara gick att förboka så många konsoler som de fick in, dvs de har ingen kö med människor som inte kommer att få på releasedagen, på det sätt som exempelvis Mediamarkt och Webhallen har. Svenska Elgiganten har redan öppnat sin kö en gång till när de fick in fler konsoler, sen var alla slut igen på ett par minuter och beställningssidan åter stängde.

Tillbaka
Topp