Tack för rättelsen! Måste ha tagit fel på datumet, hade för mig att det var ett par dagar kvar.Nej, flesta siter har riktiga recensioner. Embargot upphörde igår.
Får ej prata om PSN store bara.
PlayStation 5 review: a hardworking beefcake
Accessible ray tracing, speedy load times make PS5 an excellent upgradewww.polygon.com
PlayStation 5: The Kotaku Review
I’m sitting at my desk, staring at the PlayStation 5 looming over my media stand—“entertainment center” is a little too grandiose for the small piece of Target furniture that holds all my gaming stuff—and wondering how the hell I’m going to review this thing. How would my boss, whose various...kotaku.com
Jo, det är väl målgruppen och jag skulle tro att dessa utgör en ganska stor del av de potentiella konsolköparna, personer som kanske köper senaste FIFA eller NHL och utöver det bara vill ha något att spela ibland. Grejen med Microsoft är att de på senare tid har köpt upp flera studios nu senast Zenimax/Bethesda för att få tillgång till titlar som The Elder Scrolls, Doom, Fallout m.fl. och alla deras kommande titlar kommer att finnas tillgängliga via XGP vid release.Kan tänka mig att en casual gamer som spelar lite ibland nog kan uppskatta ett sånt gamepass men i alla tidigare jag sett så är det sällan man får spela flera av de nyaste hetaste. Typ här får du 500+ spel men 5 av dem är dragplåster. Toppen om du spelar sällan och inte behöver de senaste. Kanske förändras nu med nya gamepass?
Samma med PC-port-grejen, du kan spela exklusiva titlar 6-12 månader efter release - perfekt om du inte har behov av de senaste på releasedagen. och spelbolagen får sälja sitt spel igen.
Om vi säger såhär: PC + PS5 så har du alltid tillgång till allt direkt. Xbox kanske bättre om du inte bryr dig om det.
Det är lite roligt att de ändå hedrar exklusivitetsavtal som tidigare har tecknats vilket innebär att de PS5-exklusiva titlarna Deathloop och Ghostwire: Tokyo som skulle ha haft Bethesda som utgivare nu ges ut av Microsoft och alltså inte kommer att släppas till deras egna konsol (däremot PC). Jag har för mig att de även har haft en del andra större titlar tillgängliga vid release såsom Metro Exodus så de försöker nog att öka tillgängligheten av nyare titlar för att locka kunder.
Å andra sidan så har nog många bokat på flera ställen så det kommer säkert att finnas en och annan konsol i butik och naturligtvis de obligatoriska ockerannonserna på Blocket så klart.Största problemet är väl att väntetiden blir som en okej Rolex. Snackas om att Q1 är kört och Q2 är mer troligt om man inte signat upp.
De påverkas lika hårt av COVID-19 som alla andra globala aktörer och det är ganska svårt att i dessa tider möta en efterfrågan på miljontals exemplar innan den ens har lanserats. Jag tror att Microsoft har tillverkat sina konsoler under en längre då de upphörde med tillverkningen av dagens generation redan i somras så de har dels haft flera månader på sig att bunkra upp med konsoler och efterfrågan är dessutom inte i närheten lika stor som för PS5. Jag hörde nyligen att statistik från några större återförsäljare visade att PS5 stod för runt 80% av förhandsbokningarna och det är klart att det är lättare att möta en efterfrågan som är väldigt mycket mindre. Om vi ska generalisera så har Playstation historiskt sett haft mer trogna och intresserade kunder vilket också återspeglas i förbokningsstatistiken medan Microsoft förlitar sig mer på barnfamiljer och andra typer av kunder som spontanköper konsoler.Helt stört att de inte lyckats tillverka fler konsoler. Hade gärna köpt en vid release men blir till att vänta. Får bli en Xbox Series X under tiden