• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka kommer att uppdatera till Sony Playstation 5 när den kommer i november?!

NetOnNet har i lager i lagershoparna nu, kryper upp i pris hela tiden nu bara.
Screenshot_2022-11-12-20-37-45-956_com.android.chrome.jpg

Tackar för tipset, har spelat COD på Xbox 360, men det var ett tag sen. Är fysik skiva eller nedladdning att föredra?
Digitala spel kostar väldigt mycket oftast. Normalpris för ett påkostat spel som t.ex. cod är 879kr digitalt.
På skiva hittar du det under 700kr på flera ställen. Jag personligen föredrar skiva pga just detta.

Köpte PS+ Extra för 150kr en månad. Ser nu att de har stor rabatt på abonnemangen. Så vill köpa premium ett år för 825kr. Men de enda alternativ jag får upp är det på bilden eller att ändra extra till ett år men då för ordinarie pris... Kan man gå runt detta på nåt sätt?

Är 14 dagars ångerrätt väl på abonnemang? Så provat att säga upp det via mail och får se om det då försvinner och jag då kan köpa ett år till rabatterat pris. Skiljer typ 700kr eller nåt sånt så riktigt störande att jag inte bara kan byta rakt av till 12mån med rabatt.

Som ni ser på bilden kan jag bara välja med rabatt för resterande tid av nuvarande abonnemang. Kan inte byta till ett nytt och längre.

1000002531.png

Köpte PS+ Extra för 150kr en månad. Ser nu att de har stor rabatt på abonnemangen. Så vill köpa premium ett år för 825kr. Men de enda alternativ jag får upp är det på bilden eller att ändra extra till ett år men då för ordinarie pris... Kan man gå runt detta på nåt sätt?

Är 14 dagars ångerrätt väl på abonnemang? Så provat att säga upp det via mail och får se om det då försvinner och jag då kan köpa ett år till rabatterat pris. Skiljer typ 700kr eller nåt sånt så riktigt störande att jag inte bara kan byta rakt av till 12mån med rabatt.

Som ni ser på bilden kan jag bara välja med rabatt för resterande tid av nuvarande abonnemang. Kan inte byta till ett nytt och längre.

1000002531.png
Jag är lite efter (köper spel på skiva av vana) men med ett sådant abonnemang - kan man ladda ner alla spel som finns digitalt eller finns det några begränsningar?

det bryr jag mig väldigt lite om. Skulle få storstryk av närmaste 11 åring och det klarar inte mitt ego ;) Men att fritt kunna testa en massa spel låter kul
En hel del spel, ja. Alla digitala spel? Nej.
Mycket handlar om tillgång till äldre spel och ett urval av spel just för PS5 som är rätt bra.
Sen kommer det spel varje månad som du kan ladda ner och behålla så länge du är medlem i PS plus.

Slutligen får man rabatter på digitala spel som medlem, så är man aktiv lönar det sig nog.

Mitt tips är att pröva en månad och kolla runt, själv har jag absolut inte tid att dra nytta av PS plus så jag kör nån månad i taget här och där.

Online spelar jag inte alls, så den aspekten är helt ointressant för mig.. men det är väl bara en tidsfråga innan barnen kräver det på något vis…

En hel del spel, ja. Alla digitala spel? Nej.
Mycket handlar om tillgång till äldre spel och ett urval av spel just för PS5 som är rätt bra.
Sen kommer det spel varje månad som du kan ladda ner och behålla så länge du är medlem i PS plus.

Slutligen får man rabatter på digitala spel som medlem, så är man aktiv lönar det sig nog.

Mitt tips är att pröva en månad och kolla runt, själv har jag absolut inte tid att dra nytta av PS plus så jag kör nån månad i taget här och där.

Online spelar jag inte alls, så den aspekten är helt ointressant för mig.. men det är väl bara en tidsfråga innan barnen kräver det på något vis…
Jag spelar kanske 2-3h i veckan. Mer hinner jag inte. Kanske bättre fortsätta köpa spel enskilt?

Jag spelar kanske 2-3h i veckan. Mer hinner jag inte. Kanske bättre fortsätta köpa spel enskilt?
Så har jag resonerat. Man måste spela mer om det ska löna sig. Har betalat för Game Pass Ultimate i snart tre år nu, totalt sett mycket pengar för ett fåtal spel som jag lika gärna kunde ha köpt.

Så har jag resonerat. Man måste spela mer om det ska löna sig. Har betalat för Game Pass Ultimate i snart tre år nu, totalt sett mycket pengar för ett fåtal spel som jag lika gärna kunde ha köpt.
Precis. Bättre att lägga slantarna på de spel man faktiskt är sugen på att spela istället. Det blir också mer fokuserat - för mycket valfrihet leder tyvärr ofta till ingenting alls..

Jag är lite efter (köper spel på skiva av vana) men med ett sådant abonnemang - kan man ladda ner alla spel som finns digitalt eller finns det några begränsningar?
(ignorera texten i länken, de där spelen ingår inte om du bara betalar 95kr per mån)

Där kan du se alla spel som går att ladda ner och spela (så länge man har prenumerationen aktiv) Jag spelar inte heller online utan har det bara för det där spelbiblioteket. Jag är helt fast i Demon Souls just nu, spelar lite Ghost of Thushima som jag gillar ibland. Sen sparar jag resten till senare. Finns ju massvis, Returnal, FF7 remake, Spiderman, osv osv. Så nästan onödigt att jag köpte med skivläsare (fast skönt att ha ifall att) Men fick för 6590kr så någon hundring billigare än på andra ställen.

Men det är sjukt irriterande nu att jag inte kan köpa ett år till rabatterat pris... Har sökt runt och hittar ingen lösning. Har använt ångerrätt som jag inte fått svar på än, jag har mailat Sony, men då kanske erbjudandet försvinner istället(?) För tror bara det gäller vid ett första köp?

Aja skönt att äntligen ha konsolen man velat ha i 2+ år. Värt närmare 7k om man redan har PS4? Vet inte ärligt talat. Kanske inte om man har en PS4 pro. Jag hade PS4 slim utan 4K så bara det är ju en stor uppgradering. Sen är ju Demon Souls remake exklusivt till PS5. Bluepoint games som är de som gjort den remaken gjorde också remake av Shadow of the Colossus till PS4 och det är ett av mina favoritspel och en fantastisk remake. Där märkte jag ganska stor skillnad på att spela det på gamla PS4 och en PS5 med 4K, oerhört snyggt spel. Edit: de väldigt korta laddningstiderna är det jag uppskattar mest än så länge.

Senast ändrad:
Du måste ha ps plus för att köra spel online multiplayer
det bryr jag mig väldigt lite om. Skulle få storstryk av närmaste 11 åring och det klarar inte mitt ego ;) Men att fritt kunna testa en massa spel låter kul
Ok men spelar du bara story mode då? Trodde alla körde multiplayer i alla moderna spel?! Då måste man tyvärr ha plus för att kunna spela. Så var det inte för några år sen men tror de insåg cost hosta servrar mot potential att tjäna pengar på alla hundratals miljoner spelare ww…

Är det någon som har bokat PSVR2? Jag har en FOMO-bokning men har inte bestämt mig huruvida jag ska behålla den eller inte. Release window-släppen är rätt mellanmjölk med något enstaka undantag men samtidigt är jag rätt sugen på att testa VR igen. Senaste (och enda) försöket var Oculus Rift som var en helt otrolig upplevelse men där spelutbudet var lidande.

ezgif-5-14ea7adb8a.png

Är det någon som har bokat PSVR2? Jag har en FOMO-bokning men har inte bestämt mig huruvida jag ska behålla den eller inte. Release window-släppen är rätt mellanmjölk med något enstaka undantag men samtidigt är jag rätt sugen på att testa VR igen. Senaste (och enda) försöket var Oculus Rift som var en helt otrolig upplevelse men där spelutbudet var lidande.

ezgif-5-14ea7adb8a.png
Är också lite sugen på att testa. Men jag kommer att avvakta lite och se hur spelen kommer att prissättas, det är ju inte intressant om varje spel kostar 700 spänn.

Är också lite sugen på att testa. Men jag kommer att avvakta lite och se hur spelen kommer att prissättas, det är ju inte intressant om varje spel kostar 700 spänn.
Det är väldigt svårt att ta fullpris för en kortare upplevelse och jag tror inte att det finns VR-spel på någon plattform som ligger på den prisnivån? Möjligtvis att ett spel som Horizon ligger lite högre i pris men där är det i så fall motiverat med tanke på utvecklingskostnaden och att man troligtvis får ett betydligt längre spel.

GT7 och Resident Evil Village skulle vara gratis om man redan äger grundspelen.

Screenshot_20230122_093555_Firefox.jpg

För min del (och säkert många andras) hänger det även lite på hur många spel som portas från första PSVR. Det ska tydligen vara en ganska bökig process som innebär att man måste bygga om en stor del av funktionerna men det finns en del trevliga titlar som hade varit tråkiga att missa.

Det är väldigt svårt att ta fullpris för en kortare upplevelse och jag tror inte att det finns VR-spel på någon plattform som ligger på den prisnivån? Möjligtvis att ett spel som Horizon ligger lite högre i pris men där är det i så fall motiverat med tanke på utvecklingskostnaden och att man troligtvis får ett betydligt längre spel.

GT7 och Resident Evil Village skulle vara gratis om man redan äger grundspelen.

Screenshot_20230122_093555_Firefox.jpg

För min del (och säkert många andras) hänger det även lite på hur många spel som portas från första PSVR. Det ska tydligen vara en ganska bökig process som innebär att man måste bygga om en stor del av funktionerna men det finns en del trevliga titlar som hade varit tråkiga att missa.
Visste inte att de hade släppt några priser. Man vet ju aldrig med Sony när det gäller digitala spel, priserna där är ju hutlösa.

Har kollat lite trailers nu på förmiddagen. Många spel bygger ju på att man färdas på något sätt, i en kanot m.m. Finns det något med mer frihet? Jag har spelat Half Life Alyx förut och det var grymt!

Man undrar ju hur det kommer se ut när ps6 kommer om sisådär 5år. Hur mycket är brist på komponenter och hur mycket är businesstrategi med ps5?

Känns svajigt.

Visste inte att de hade släppt några priser. Man vet ju aldrig med Sony när det gäller digitala spel, priserna där är ju hutlösa.

Har kollat lite trailers nu på förmiddagen. Många spel bygger ju på att man färdas på något sätt, i en kanot m.m. Finns det något med mer frihet? Jag har spelat Half Life Alyx förut och det var grymt!
Jag vet inte hur Alyx fungerar men det svåraste problemet att komma runt som utvecklare är just rörligheten då fri rörlighet väldigt lätt leder till åksjuka om du inte även rör dig på motsvarande sätt rent fysiskt vilket är svårt av förklarliga skäl, därav att de allra flesta spelen går på räls alt. använder någon typ av peka/klicka-teleportering eller liknande.
Man undrar ju hur det kommer se ut när ps6 kommer om sisådär 5år. Hur mycket är brist på komponenter och hur mycket är businesstrategi med ps5?

Känns svajigt.
Du menar att svårigheten i att få tag i konsoler har varit en fejkad begränsning som del av en långsiktig strategi? Jag har svårt att tänka mig det i så fall med tanke på 30 miljoner sålda enheter och att de idag finns att köpa över disk lite överallt. Det är snarare imponerande att man lyckats få fram så pass många enheter med tanke på kretsbristen då siffran ligger i nivå med försäljningssiffrorna för tidigare generationer som inte led av dessa problem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp