• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka kommer att uppdatera till Sony Playstation 5 när den kommer i november?!

Vad är det för fördelar är det med disc-version? Känns som det är onödigt nu för tiden. Eller blir man helt bunden till ps-store och får betala några slantar extra för spel?
Disc spel är något billigare men i verkligheten är det jättemycket kampanjer och rabatter på digitala spel också. Så här i efterhand inser jag att jag skulle klarat mig gott med den digitala.

Det är just att du måste köpa digitala kopior som nästan alltid är ganska mycket dyrare. Ett exempel är Battlefield 2042 som kostade 850 digitalt men 489kr på Elgiganten runt release. Det är absolut inte lika stor skillnad alltid, men ofta.
Jag rekommenderar den med disk pga det och valfriheten.
Precis. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden. Man får välja själv vad man tycker är viktigt men jag ger följande skäl till att disc version är att föredra:
1. man kan köpa begagnade spel till lägre pris
2. man kan sälja sina spel när man är klar med dem
3. man kan låna spel från bekanta lättare.
4. om man inte vill investera i en stor, dyr extra hårddisk så är det smidigt att installera från skiva istället för att ladda ner om man behöver ta bort något spel och sedan återinstallera det. Beroende på hur snabbt bredband man har kan det vara stor skillnad.
5. man kan köpa PS4 spel som kanske inte finns tillgängliga digitalt eller till väsentligt lägre pris.
6. man kan överblicka sitt bibliotek i bokhyllan eller whatever man har dem i.
7. du kan ändå ladda ner spelen om du ledsnar på skivorna.
8. du kan använda PS5:an som en dvd/bluray-spelare om du bryr dig om sånt.

Nackdelar:
1. Du måste ändå ladda ner patchar från nätet
2. Du måste stoppa i skivan om du har den.

Välj själv
@Pojken från Götet

Precis. Jag har skrivit om detta tidigare i tråden. Man får välja själv vad man tycker är viktigt men jag ger följande skäl till att disc version är att föredra:
1. man kan köpa begagnade spel till lägre pris
2. man kan sälja sina spel när man är klar med dem
3. man kan låna spel från bekanta lättare.
4. om man inte vill investera i en stor, dyr extra hårddisk så är det smidigt att installera från skiva istället för att ladda ner om man behöver ta bort något spel och sedan återinstallera det. Beroende på hur snabbt bredband man har kan det vara stor skillnad.
5. man kan köpa PS4 spel som kanske inte finns tillgängliga digitalt eller till väsentligt lägre pris.
6. man kan överblicka sitt bibliotek i bokhyllan eller whatever man har dem i.
7. du kan ändå ladda ner spelen om du ledsnar på skivorna.
8. du kan använda PS5:an som en dvd/bluray-spelare om du bryr dig om sånt.

Nackdelar:
1. Du måste ändå ladda ner patchar från nätet
2. Du måste stoppa i skivan om du har den.

Välj själv
@Pojken från Götet
Punkt 5, är det nån skillnad? Jag köpte GT7 på skiva och blev ändå tvingad att ladda ned 100gb
EAA3DD57-6D32-45F5-A6AB-2F833B9ABCE7.jpeg

Punkt 5, är det nån skillnad? Jag köpte GT7 på skiva och blev ändå tvingad att ladda ned 100gb
EAA3DD57-6D32-45F5-A6AB-2F833B9ABCE7.jpeg
Du menar punkt 4 kanske?
ja, det varierar ganska mycket hur mycket patchar man behöver ladda ner. Bloodborne kunde jag inte ens starta på PS5 utan att tanka ner en patch. Den var dock inte 100GB utan typ 30GB. Köper man digitalt kanske spelet redan är patchat, men det är inte helt säkert.
Du kan behöva tanka ner 100GB spel och sen 100GB patch i värsta fall.

Du menar punkt 4 kanske?
ja, det varierar ganska mycket hur mycket patchar man behöver ladda ner. Bloodborne kunde jag inte ens starta på PS5 utan att tanka ner en patch. Den var dock inte 100GB utan typ 30GB. Köper man digitalt kanske spelet redan är patchat, men det är inte helt säkert.
Du kan behöva tanka ner 100GB spel och sen 100GB patch i värsta fall.
Förlåt, punkt 4 givetvis :) Trots att jag har gigabitinternet och under 1ms i latency så är dessa uppdateringar riktigt frustrerande. Jag spelar väldigt sällan, en kväll i månaden kanske. Varje gång jag startar upp så är det minst tiotals gigabyte uppdateringar samt plus ny firmware av konsollen.

Någon som fjärrspelat? Funkar det ok?

Ja, verkligen. Nu ska det visserligen ta max 15 dagar, så det är bra. Men det tråkiga är att frakten dit är helt på mitt ansvar.. helt sjukt, det är ju Sony som har tillverkat en felande spelkonsol.
Låter otroligt märkligt att du ska betala för att reparera en nyköpt produkt. Skickade de ingen förbetald fraktsedel till dig? Ringde Sony tidigare i år om att få min DualSense reparerad. Kom inte ens på tal om att frakten skulle betalas från min sida.

Låter otroligt märkligt att du ska betala för att reparera en nyköpt produkt. Skickade de ingen förbetald fraktsedel till dig? Ringde Sony tidigare i år om att få min DualSense reparerad. Kom inte ens på tal om att frakten skulle betalas från min sida.
Jag behövde inte betala för frakten, de mailade över en fraktsedel. Men om enheten skulle skadas under transport så är det på min risk, om jag förstod supporten rätt.

Jag behövde inte betala för frakten, de mailade över en fraktsedel. Men om enheten skulle skadas under transport så är det på min risk, om jag förstod supporten rätt.
Sorry, var väl för snabb med läsandet. Uppfattade som att du var tvungen att betala frakten dit. Är rätt standard vid returer, så du inte paketerar varan helt fel och riskerar att den skadas under frakten.

Vänd er alltid till återförsäljaren i första hand. En del är bekväma av sig och hänvisar bara till tillverkaren men som kund har du alltid rätt att vända dig till butiken där du köpt produkten och sedan är det upp till dem att ta det vidare. Man slipper ansvara för frakt mellan olika länder, kan allt som oftast lämna in produkten över disk och i många fall till och med få den felande produkten utbytt på plats utan att behöva vänta i veckor eller månader. 🙂

Tillbaka
Topp