• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är bästa GADA-klockan?

En gång i tiden var jag OWG med Omega Railmaster. Den hade jag som enda klocka i många år, så jag skulle vilja nominera den. Många bra förslag i tråden för övrigt!

4ee8acf63506ce6980f4d305cbc8622391c20bda.jpeg

En gång i tiden var jag OWG med Omega Railmaster. Den hade jag som enda klocka i många år, så jag skulle vilja nominera den. Många bra förslag i tråden för övrigt!

4ee8acf63506ce6980f4d305cbc8622391c20bda.jpeg
Ja, den där i 39mm är riktigt bra och matchar Explorer fullt ut GADA-mässigt. Svåra att hitta då den inte var någon storsäljare, försvann ur sortimentet pga det.

Ja, den där i 39mm är riktigt bra och matchar Explorer fullt ut GADA-mässigt. Svåra att hitta då den inte var någon storsäljare, försvann ur sortimentet pga det.
Konstigt att de inte sålde bättre tycker jag (som är väldigt partisk). Förr gick de att få till bra priser på begagnatmarknaden, men nu verkar de ha dragit iväg i pris på de flesta säljsidor. För en handfull år sedan kunde man köpa en på länk här på K&S för runt 15k om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Konstigt att de inte sålde bättre tycker jag (som är väldigt partisk). Förr gick de att få till bra priser på begagnatmarknaden, men nu verkar de ha dragit iväg i pris på de flesta säljsidor. För en handfull år sedan kunde man köpa en på länk här på K&S för runt 15k om jag minns rätt.
Det låter ju ganska sjukt

Det låter ju ganska sjukt
Mmm, osannolikt idag. De har stuckit iväg i pris som sagt.

2014 såldes denna för 13,5k:

2018 gick denna för 18k:

Mmm, osannolikt idag. De har stuckit iväg i pris som sagt.

2014 såldes denna för 13,5k:

2018 gick denna för 18k:
Bättre förr…

mmm vad kan räknas som spännande då? Tänker att gada är egentligen lite boring och därför det fungerar så bra.

Jomen så är det, gada blir lite för utslätade då de ska funka till allt, tycker jag vart fall…
Modellerna som lyfts fram har ju inte utvecklats för att vara GADA utan det är modeller som behållts i en klassisk, tidlös design. Dom följer inga modetrender och har inga nya spännande material. Visst, dom är inga WOW vid första ögonkastet men har man väl skapat en relation vid ett längre ägande kan man ha en vän för livet.

Modellerna som lyfts fram har ju inte utvecklats för att vara GADA utan det är modeller som behållts i en klassisk, tidlös design. Dom följer inga modetrender och har inga nya spännande material. Visst, dom är inga WOW vid första ögonkastet men har man väl skapat en relation vid ett längre ägande kan man ha en vän för livet.
Så vad menar du är den bästa gada’n ? 😎

Så är det säkert, jag personligen skulle och har haft många ”gadas” , då haft den som vardagsdinka, sedan har / haft några roliga andra, men vi klocknördar är ej normala, för en normal owg människa är säkert en gada bra..

Det har jag ju postat ovan, Explorer/Railmaster i 39mm.
Skall också kommentera varför jag skrivit storlek. Har man som jag handleder på 18cm så tycker jag att detta är en perfekt kompromiss mellan sport och dress men don efter person, har man mindre handleder så kan 36mm-versionerna vara bättre val.

• Like
Reactions: Jss
Om man silar bort för mkt kan gada dinkan bli lite tråkig, nedan skulle jag kunna köra som gada / owg - funkar till det mesta o så snygg med lite bra / roliga komplikationer,
Blancpain fifty fathoms bathyscaphe quantieme complet phases de lune (sicket namn 😎)
1AF044AB-EAD4-432F-BF58-A2281827A4E4.jpeg
Ja den där har ju absolut ALLT. Hade den varit 2-3mm mindre så hade jag varit klar ✅

Jag sällar mig först till @Stefan S kommentar "Tråden får aldrig något fokus om man inte kan enas om definitionerna."
Därefter skulle jag vilja sätta definitionen av själva "kategorin GADA" till att det 1* främst estetiskt ska vara en så mångsidig klocka som möjligt.
Var det @Pete11 som sa att man 2* bör kunna variera utseendet med att skifta mellan länk och band? Det kan jag också instämma i.
3* Sedan utrustas med åtminstone 5ATM så man kan plaska eller hinner ta av sig klockan om det ska vara riktigt blött.
All övrig misshandel man påstår sig vilja utsätta sin klocka för bör ligga på det personliga planet och inte definiera kategorin i sig. Mina 5¢
Håller helt med dig... till 66,6 % ;) Det där med att skifta band är helt förkastligt i detta sammanhang! GADA är INTE att "vänta... jag ska bara gå hem och byta till ett annat band, insert" etc. IMHO.

Tillbaka
Topp