• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är bästa GADA-klockan?

Själv tycker jag nog att Explorer 1:an är den mest självklara GADA'n av alla klockor.
Nu är jag varken fan av den eller någon annan som skulle passa in i kriterierna, men det hör inte hit😅

En Oris Propilot 39mm och med diskret grå tavla skulle kunna funka som ett alternativ till Explorer.

32081_1920x1080-grey-1-ds.jpg

32085_1920x1080-grey-3-ds.jpg

Är inte Go anywhere, do anything samma sak som en beater?

Vad har ni diskuterat? Jag har inte följt den o såg tråden idag…
Jo just att GADA inte är rakt av detsamma som en toolwatch/beater/klocka som TÅL allt. Utan som Barba i ovan inlägg beskriver också skall vara väldigt mångsidig. Den skall helt enkelt passa både till festen, jobbet, fritiden, semestern, stranden och whatever utan att helt göra bort sig. Helst såklart inte gå sönder heller. Detta utesluter dykare, kronografer, GMTs och annat. Kvar blir typ "inte allt för stora trehandare i stål utan vridring med länk och 100wr eller mer." Inte nördigare än så 😁

Jo just att GADA inte är rakt av detsamma som en toolwatch/beater/klocka som TÅL allt. Utan som Barba i ovan inlägg beskriver också skall vara väldigt mångsidig. Den skall helt enkelt passa både till festen, jobbet, fritiden, semestern, stranden och whatever utan att helt göra bort sig. Helst såklart inte gå sönder heller. Detta utesluter dykare, kronografer, GMTs och annat. Kvar blir typ "inte allt för stora trehandare i stål utan vridring med länk och 100wr eller mer." Inte nördigare än så 😁

Yes då hade jag inte missförstått tråden. Jag tycker att submarinern passar in här även om jag håller med om att den inte passar in på Nobelfesten exempelvis. Hade jag vågat bada och göra allt med min daydate så hade den varit det självklara valet men av ngn anledning blev suben utsedd till 24/7 wrist companion

Efter att ha gått igenom tråden kan man konstatera att den ultimata GADA-klockan är en Rolex Explorer (1), följt av Datejust och Sub. Nu när detta har blivit vetenskapligt fastställt kan vi väl låsa tråden;)

På pricken enl gängse beskrivningar men man får lägga till att den måste vara neutral också och inte sticka ut. Vi kan väl ändå inte anse att dessa fem klockor är GADA?
1673343718003.png

Dom två första klockorna jag tänkte på har säkert redan omnämnts flera gånger, Exp1 och Omegas Aqua Terra.
En GADA för mig ska kunna gå att bada med på sommaren och även bäras till kostym. Minst 100m WR, skruvad krona och diskret färg på urtavlan. Det är min högst personliga åsikt😊

Utöver ovan nämnda skulle jag kunna tänka mig

Rolex Datejust
Rolex Oyster Perpetual
Tudor BB36 (eller 41)
Tudor Date+Day
Longines Spirit

+Många olika Grand Seiko med klassiska tavlor och skruvad krona.
Sen skulle väl en Sinn 556i kanske fungera också. Där har vi mycket klocka för pengarna👍

Sen skulle väl en Sinn 556i kanske fungera också. Där har vi mycket klocka för pengarna👍

Enig :)

20atm vattenresistens. Tålig. Med ett pris på ca 14´ borgar det för att man kan vara avslappnad med klockan på armen.
Strapmonster och två originallänkar att välja mellan. Dessutom med en blank urtavla som gör sig hyfsat bra i mer formella sammanhang.

Så definitivt en kandidat till bra GADA i de lägre prisklasserna jämfört mot Explorers och annat.

maxresdefault4.jpeg
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.36.53.png
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.43.31.png
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.42.43.png

Enig :)

20atm vattenresistens. Tålig. Med ett pris på ca 14´ borgar det för att man kan vara avslappnad med klockan på armen.
Strapmonster och två originallänkar att välja mellan. Dessutom med en blank urtavla som gör sig hyfsat bra i mer formella sammanhang.

Så definitivt en kandidat till bra GADA i de lägre prisklasserna jämfört mot Explorers och annat.

maxresdefault4.jpeg
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.36.53.png
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.43.31.png
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.42.43.png

Exakt, det är också viktigt. En GADA ska man våga använda imo👍
Fasen, börjar sakna min 556 lite... Min var 10år gammal, oservad och hade en tidshållning på +1-2sek/dygn när jag sålde den. Det är inte dåligt!

Yes då hade jag inte missförstått tråden. Jag tycker att submarinern passar in här även om jag håller med om att den inte passar in på Nobelfesten exempelvis. Hade jag vågat bada och göra allt med min daydate så hade den varit det självklara valet men av ngn anledning blev suben utsedd till 24/7 wrist companion
Jo klart man kan ha en sub som allround klocka men egentligen är väl tanken att det skall vara en klocka utan vridring. Men jag var owg med en svart Seamaster i 20 år innan jag blev smittad av KS. Den var på många kostymklädda möten och det gick bra 😁

På pricken enl gängse beskrivningar men man får lägga till att den måste vara neutral också och inte sticka ut. Vi kan väl ändå inte anse att dessa fem klockor är GADA?
1673343718003.png

Fast här blir det väl ändå lite trist? Varför skulle en Gada inte kunna sticka ut? Så länge den är konsekvent med din egen stil så kommer den nog att fungera.

Är väl upp till var och en, normalfriska människor använder nog lite allt möjligt, men sitter du med ett gäng klocknördar med en rosa OP och säger ” kolla min gada dinka”, så höjs nog ett ögonbryn eller två..
Det är väl förvisso helt i deras rätt att göra. Men om jag kör min rosa OP i tid och otid så är det väl en gada?

Fast här blir det väl ändå lite trist? Varför skulle en Gada inte kunna sticka ut? Så länge den är konsekvent med din egen stil så kommer den nog att fungera.
Jovisst kan det bli det! Jag har bara försökt hitta och förmedla en definition av GADA. Jag säger inte att man skall följa detta vid valet av sin klocka. Tvärtom kanske, varför skall man tänka GADA om man har flera klockor? Tyckte själv förr att OP var en lite trist modell som blev klart uppiggad av dom glada färgerna som kom 2020.

Det är väl förvisso helt i deras rätt att göra. Men om jag kör min rosa OP i tid och otid så är det väl en gada?
Säger ej emot, den ”bryter” mot gängse definitionen som tråden har discussed en hel del, men man är sig själv närmast och om du använder den till ”allt” då är det ju din gada och slit den med hälsan 😉

IMO Explorer 1
Funkar till allt som jag kan tänka mig iaf i mitt liv. Från varselkostym på jobbet till en smoking på bröllop och allt däremellan.
Flyger under radarn, otroligt bekväm, avslappnad men ändå elegant.
Vill även slå ett slag för BB36 svart som jag har haft tidigare.
DFB6D4A5-A46A-4816-B681-9DBA13364FC2.jpeg
0B146524-BDFB-4EDA-B25F-1F4FA8A016A2.jpeg
22312430-D436-456E-AE8A-5CF573B6732E.jpeg
962716A3-A361-411D-890C-F68824BA5C7F.jpeg

GADornas GADA? Tänkte inte i dom banorna när jag först köpte den så inte vald pga det egentligen. Men det mest dressade jag har, allt annat är större med antingen vridring eller kronograf så är det formellt med kostym så åker den alltid på.
858F6C4F-8FA6-4142-80EB-BCE4121DC1CF.jpeg

Även för mig så är Rolex Explorer 1 den ultimata Gada klockan!
Men om man går ner många prisklasser, tycker jag personligen Red alpinist scfv005 är ett nämnvärt alternativ! Eller kanske även den ”för toolig?” 🤔

Bilagor

• 5C53A90B-5FBD-417E-9530-477C4D00F4CC.jpeg
    5C53A90B-5FBD-417E-9530-477C4D00F4CC.jpeg
    486.7 KB · Visningar: 12
Tillbaka
Topp