• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är bästa GADA-klockan?

Som jag ser det… Skall funka till kostym, t-Shirt och man ska kunna dyka från båten med huvudet före utan att bli nervös.
En GADA har ingen vridring, tät till minst 100m, kan smyga in under skjortärmen, är hyggligt diskret samt sitter på en länk. Nedan de jag har eller har haft som jag tycker passar in. Min egen uppfattning om ämnet.
F6498648-DED5-42BE-8749-E81A3B872610.jpeg
6F237B92-C766-4160-BE3C-944178F27D5A.jpeg
B047015A-9354-4742-8DE8-13A892D81BF7.jpeg
A1261415-630B-47AE-87FB-7D57418F9586.jpeg
E3A078DE-240D-4039-A89F-8DD29E66DF9D.jpeg
4B77183C-AF1A-4E22-BD46-5AD790121DC2.jpeg
Vad är det för ref på din GS i bild nr 2? Riktigt snygg!

Hatten av för blå Datejust 36. I min bok den bästa GADA. Varför? Den flyger grymt bra till en finmiddag i kavaj, men fungerar även ute på en löptur, eller varför inte till
t-shirt och jeans bara! Den klarar allt, en simtur också.
20221216_194930.jpg
20200919_105551.jpg
DSC_0077_2.JPG.jpg
20201014_165215.jpg
Fast ALLA vet ju att per definition antagen i FN och ratificerad av Hodinkee, Worn & Wound, Fratello samt en poll på Instagram så kan en GADA absolut INTE ha polerade mittlänkar. Tyvärr!

Mycket bra val faktiskt! Gillar också Explorer 1 som många men skulle sakna vridringen som är ganska behändig vid t ex matlagning. Vill man göra klockan lite mer ”dressing” kan man ju ha den på jubilee.
Pepsi är inte GADA samtidigt som det nog inte kan bli mer GADA än Explorer 1 39mm. Definitionen måste förtydligas, den skall funka på stranden i badbyxor och till svart kostym och vit skjorta på begravning. Den skall funka till skjortor i alla tänkbara fäger så tavlan kan inte vara blå anser jag, har själv upplevt hur vissa blåtavlade klockor matchat illa med skjortor i annan blå nyans. Svart tavla är nog bäst men vit kan funka, inga "färger" alltså.

Tråden får aldrig något fokus om man inte kan enas om definitionerna.

Pepsi är inte GADA samtidigt som det nog inte kan bli mer GADA än Explorer 1 39mm. Definitionen måste förtydligas, den skall funka på stranden i badbyxor och till svart kostym och vit skjorta på begravning. Den skall funka till skjortor i alla tänkbara fäger så tavlan kan inte vara blå anser jag, har själv upplevt hur vissa blåtavlade klockor matchat illa med skjortor i annan blå nyans. Svart tavla är nog bäst men vit kan funka, inga "färger" alltså.

Tråden får aldrig något fokus om man inte kan enas om definitionerna.
Kör du på jubilee och svart bezel tycker jag det funkar.

B9271D12-ABB5-457B-A074-3EE3C60D0D03.jpeg

Kör du på jubilee och svart bezel tycker jag det funkar.

B9271D12-ABB5-457B-A074-3EE3C60D0D03.jpeg
Jo, det funkar. För mig... men egentligen skall det inte vara några komplikationer alls (förutom datum) och inga vridringar ! Här är en sida som jag tycker skriver rätt bra om kriterierna för GADA.

Men jag skall inte driva detta vidare då det lätt övergår till att bli fånigt, vad som funkar till kostym är och kommer att förbli individuellt tyckande. Samma med stranden. Sen lever jag inte som man lär då jag burit såväl dykare (om än dressade sådana) som kronograf till kostym, t o m dressad dykare till smoking en gång.

Jo, det funkar. För mig... men egentligen skall det inte vara några komplikationer alls (förutom datum) och inga vridringar ! Här är en sida som jag tycker skriver rätt bra om kriterierna för GADA.

Men jag skall inte driva detta vidare då det lätt övergår till att bli fånigt, vad som funkar till kostym är och kommer att förbli individuellt tyckande. Samma med stranden. Sen lever jag inte som man lär då jag burit såväl dykare (om än dressade sådana) som kronograf till kostym, t o m dressad dykare till smoking en gång.
Man kan ju se den här tråden på två olika vis:

1. Posta klockan du helst har på dig jämnt och ständigt (GADA enligt dig)
2. Posta din favorit-GADA (GADA enligt de lite luddiga definitioner som flyter runt på interwebz)

Jag sällar mig först till @Stefan S kommentar "Tråden får aldrig något fokus om man inte kan enas om definitionerna."
Därefter skulle jag vilja sätta definitionen av själva "kategorin GADA" till att det 1* främst estetiskt ska vara en så mångsidig klocka som möjligt.
Var det @Pete11 som sa att man 2* bör kunna variera utseendet med att skifta mellan länk och band? Det kan jag också instämma i.
3* Sedan utrustas med åtminstone 5ATM så man kan plaska eller hinner ta av sig klockan om det ska vara riktigt blött.
All övrig misshandel man påstår sig vilja utsätta sin klocka för bör ligga på det personliga planet och inte definiera kategorin i sig. Mina 5¢

Mina GADA är Rolex submariner samt min Tudor Bronzo…de följer med överallt och jag har aldrig varit särskilt orolig för ngt av uren!

De lärde verkar ju tvista rätt bra i denna tråden så du kan säkert ha rätt. Men som jag ser det så fungerar en GADA även till lite mer formella tillfällen. Dvs. kanske inte kul med en dykare till kostym (även om fiktiva agenter kör med det även till Smoking). 😉

Nä du har rätt i det, suben hakar iofs på när jag har skjorta o dyl, kostym bär jag sällan. Tudorn stannar dock hemma om jag ska se ”ordentlig” ut då den är på tok för chunky.

Tillbaka
Topp