• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Richie

Audemars
2-Faktor
Helt ok:)
Tänker du på samma sätt kring bostäder?
Nu pratar jag nya klockor och inte vintage, men då anser jag personligen att klockan är värd det tillverkaren prissätter den till, eller tom mindre (man måste ju pruta ;) )
Att sen marknaden ser annorlunda ut på vissa modeller, dvs att tillgången är så pass låg som den är gör ju att man blir tvungen att betala överpris (marknadspriset) eller avstå.

Principen är ju densamma, kostar det tex 2milj att bygga en lgh och byggaren säljer den för detta och någon sedan kränger den i andrahand för 4 så är den ju inte "prisvärd" i mina ögon bara för att liknande ligger för 4.5milj.
Men till skillnad från lyxartiklar såsom tex klockor och bilar så är ju bostäder annorlunda då man trots allt måste ha någonstans att bo så man har inte mycket till val än att betala marknadspris..

Även om man verkligen vill ha den och man inte har en reell chans att någonsin köpa den för list?
Det beror på hur pass mycket man vill ha den ;)
Nej men som jag skrev ovan tycker jag klockor är värda det tillverkaren prissätter den till. Det finns alltid andra alternativ annars :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade trott att de här två närmade sig ganska bra priser men det verkar inte som marknaden håller med iom att de är osålda? Om man jämför med sånt som sålts i närtid tycker iaf jag det verkar svårt att hitta bättre..

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-2-16570-prisbump.104514/

https://klocksnack.se/threads/uppdaterad-text-rolex-explorer-114270-graverad-rehaut.104784/
Nu är den första iofs utan tillbehör vilket nog bidrar, men tänk även på att det är januari och det har stått väldigt still senaste månaden på K&S
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag hade trott att de här två närmade sig ganska bra priser men det verkar inte som marknaden håller med iom att de är osålda? Om man jämför med sånt som sålts i närtid tycker iaf jag det verkar svårt att hitta bättre..

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-2-16570-prisbump.104514/

https://klocksnack.se/threads/uppdaterad-text-rolex-explorer-114270-graverad-rehaut.104784/
Exp2:an tycker jag är dyr med tanke på vad du får med, en länk kostar en del löst....då finns det andra som är bättre prissatta i mina ögon
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ja du har säkert rätt. Bara att jag tycker de flesta jag sett på senaste tiden går för 45ish och uppåt. och tänker att man nog kan plocka en länk plus box eller så för den mellanskillnaden. När jag tänker efter tror jag inte jag sett någon exp2:a för 35-36 på ganska länge. oavsett head only.

Exp2:an tycker jag är dyr med tanke på vad du får med, en länk kostar en del löst....då finns det andra som är bättre prissatta i mina ögon
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Så är det men jag upplever att det är lite hype på just denna modell sedan ett tag tillbaka vilket jag tänker borde hålla uppe priset. Menmen, marknaden bestämmer så jag är nog fel ute helt enkelt.

Nu är den första iofs utan tillbehör vilket nog bidrar, men tänk även på att det är januari och det har stått väldigt still senaste månaden på K&S
 

Ninen79

Audemars
Ja du har säkert rätt. Bara att jag tycker de flesta jag sett på senaste tiden går för 45ish och uppåt. och tänker att man nog kan plocka en länk plus box eller så för den mellanskillnaden. När jag tänker efter tror jag inte jag sett någon exp2:a för 35-36 på ganska länge. oavsett head only.
Jag sålde för några veckor sen en fullset Explorer från 2004 i mycket fint skick och perfekt gång för 47 k. Vete fasen om det är marknadspris eller kanske sålde jag för billigt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag sålde för några veckor sen en fullset Explorer från 2004 i mycket fint skick och perfekt gång för 47 k. Vete fasen om det är marknadspris eller kanske sålde jag för billigt.
Kanske ett par tusen billigt, men man orkar ju inte jaga sista kronan jämt.
@carlm vet inte hur andra resonerar men en full oysterlänk kostar väl ändå 6-7k beg? (Gissar lite), en box nån tusenlapp och Cert går ju inte att ersätta. Man är ju uppe på 45-46k utan att ha riktigt fullset och så är det lite jobb att leta. Det är ingen sällsynt klocka liksom.
 

Ninen79

Audemars
Kanske ett par tusen billigt, men man orkar ju inte jaga sista kronan jämt.
@carlm vet inte hur andra resonerar men en full oysterlänk kostar väl ändå 6-7k beg? (Gissar lite), en box nån tusenlapp och Cert går ju inte att ersätta. Man är ju uppe på 45-46k utan att ha riktigt fullset och så är det lite jobb att leta. Det är ingen sällsynt klocka liksom.
Precis! Sålde till en forumsräv som tog kontakt med mig (ingen annonsering) och det blev en smidig affär och därmed priset.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tycker Explorer 2an i fråga varken är jättebillig eller superdyr, enligt marknadspris enligt mig. Sålde en liknande head-only i höstas för typ samma pengar, och ja en länk får du nog betala 6-8k för vilket bör bli ungefär vad Explorer 2or kostar utan tillbehör.
Fördelen är väl att det finns köpare som uppskattar ett billigare exemplar som ändå inte tänkt använda länken!
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Så är det men jag upplever att det är lite hype på just denna modell sedan ett tag tillbaka vilket jag tänker borde hålla uppe priset. Menmen, marknaden bestämmer så jag är nog fel ute helt enkelt.
Exp2 har ju legat lågt i pris jämfört med övriga sportmodeller i stål. Lite oförtjänt kan jag tycka. Denna är nog ganska ”rätt” prissatt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tycker Explorer 2an i fråga varken är jättebillig eller superdyr, enligt marknadspris enligt mig. Sålde en liknande head-only i höstas för typ samma pengar, och ja en länk får du nog betala 6-8k för vilket bör bli ungefär vad Explorer 2or kostar utan tillbehör.
Fördelen är väl att det finns köpare som uppskattar ett billigare exemplar som ändå inte tänkt använda länken!
Ja, så kan det ju vara. Själv är jag en länkkille. Skulle aldrig köpa utan, men visst kan det vara bra för de som ändå tänkt lägga undan länken.
Men det är ju Januari som sagt, jag skall nog inte annonsera ut något nu :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Just hypetänket gällde mer 36mm men inser att jag var lite otydlig där.
Jo, det är lite Explorer 36 hype här. Är 40k watch only med naggat glas ett bra pris? Vet ej. Jag köpte en 116200 med rätt tavla (för mig) och i bra skick men som förmodligen behöver ruckas/servas och betalade nog för mycket men samtidigt blir jag sjuk i huvudet av att leta ett perfekt exemplar så för sinnesron var det nog bäst ändå. Prisvärdhet är lite relativt, alla objekt och köpare är lite olika. :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det jag fiskade lite efter här också är hur fort det ändrar sig huruvida något är ”prisvärt” i den här välden. Något som kändes orimligt innan jul kan redan nu börja kännas rimligt för att marknaden helt enkelt prisat om en viss modell

Jo, det är lite Explorer 36 hype här. Är 40k watch only med naggat glas ett bra pris? Vet ej. Jag köpte en 116200 med rätt tavla (för mig) och i bra skick men som förmodligen behöver ruckas/servas och betalade nog för mycket men samtidigt blir jag sjuk i huvudet av att leta ett perfekt exemplar så för sinnesron var det nog bäst ändå. Prisvärdhet är lite relativt, alla objekt och köpare är lite olika. :)
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor

Det tycker jag nog med, tillräckligt bra för att vara såld nu i alla fall ;)
6257492B-E4A4-4527-9DBF-D44CA2AA1120.png
 
Topp