• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna tråden i all ära, men allvarligt, "detta är KS"? Så bara för att man säljer en klocka på KS så måste den ligga ett par tusen under det billigaste på Chrono24? Skärp dig. Klockan är värd det någon betalar för den och jag lovar att någon skulle kunna tänka sig att ge 30k eller över för en F2F affär inomlands.
Det är ju det som är den här trådens fördel!
Det är helt fritt att lägga upp till vilket pris man vill, men är det ett rejält tilltaget pris ska man inte vara förvånad över att annonsen hamnar i den här tråden.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Du tycker alltså på riktigt att han ska sälja den för 20? Föreslår att du gör en undersökning på C24 och sedan kan vi diskutera vem som skämtar.

En klassiker. När KS värderar Tag, Breitling och Omega så är de inte värda ett skit och C24:s priser kan man inte jämföra med. Men ändå handlar så många där.

Jag minns en Omega som blev värderad i en tråd här för max 10 000 när billigaste från andra sidan jorden kostar 18 000. Humor. Plus att folk lägger in sina egna mjuka värderingar när de värderar någon annans klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En klassiker. När KS värderar Tag, Breitling och Omega så är de inte värda ett skit och C24:s priser kan man inte jämföra med. Men ändå handlar så många där.

Jag minns en Omega som blev värderad i en tråd här för max 10 000 när billigaste från andra sidan jorden kostar 18 000. Humor. Plus att folk lägger in sina egna mjuka värderingar när de värderar någon annans klocka.
Fast det kvarstår att dåren vill sälja en tåk-TAG till 20% off nypris...
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är ju det som är den här trådens fördel!
Det är helt fritt att lägga upp till vilket pris man vill, men är det ett rejält tilltaget pris ska man inte vara förvånad över att annonsen hamnar i den här tråden.
Som jag skrev så provade jag med ett pris för att se intresset. Att den hamnar i den här tråden har jag inga som helst problem med, tvärtom :)

Annonsen togs bort av mod för jag hade missat det där med returpolicy. Är antagligen lite för naivt godtrogen då jag aldrig sålt något och sen inte velat ta tillbaka det men i nästa annons är det med :D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
@acce1999 ? Big block från 1993 med Rolexmärkt 78360... ?
Ja, Big Block kom med Rolex 78360. Men den finns också som 78360 med Tudorlås. Då finns det ofta ett "T" med på låset. Senare ersattes den av en egen Tudor-referens 78400. Alla dessa är samma länk i grund och botten, men med olika logga.

Lite osäker på om 792X0 alls kom med Rolexlänk, dock så kom de initialt med Rolexkrona.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mikael kanske är kung på Tudor men när jag gjorde min research angående min Tudorsub så framkom det att de inte såldes med Rolexlänk. Länkarna gick ju dock att köpa lösa så det gick säkert att "uppgradera" hos vissa handlare.
Jodå, det gick att få Tudor subbar med 9315 Rolex-länk. 9315 finns f ö både i Tudor- och Rolex-utförande. Wallhagen får nog anses väl påläst, som utbildad Rolex-urmakare (m.m.) med tidigare anställning hos forumsponsorn. Sedan om det sattes Rolexlänk hos AD eller direkt i Schweiz kan man kanske utveckla lite mer.

Den 79190 som @Rozzy har bör dock ha sålts med Tudorlänk 78500 om man föreställer sig en orginal-setup från Schweiz. Men f-n vet... Tudor är lite svårare än Rolex, helt enkelt...
 

Mr Chance

Kalmar
Jodå, det gick att få Tudor subbar med 9315 Rolex-länk. 9315 finns f ö både i Tudor- och Rolex-utförande. Wallhagen får nog anses väl påläst, som utbildad Rolex-urmakare (m.m.) med tidigare anställning hos forumsponsorn. Sedan om det sattes Rolexlänk hos AD eller direkt i Schweiz kan man kanske utveckla lite mer.

Den 79190 som @Rozzy har bör dock ha sålts med Tudorlänk 78500 om man föreställer sig en orginal-setup från Schweiz. Men f-n vet... Tudor är lite svårare än Rolex, helt enkelt...
Så gick det med @yonsson s tvärsäkerhet angående Tudor med Rolexlänk... Tagga ner lite kanske?
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
När jag skriver "mig veterligen" betyder det att jag är tvärsäker. Men du kanske använder den termen när du är lite osäker? ;)
Jag tror att en del av problemet är att vi får för dålig grundutbildning i det svenska språkets finesser. "Mig veterligen" och "så vitt jag vet" känns som två sätt att säga samma sak men det kanske förhåller sig på annat sätt. Att vara tvärsäker är varken bevis för sitt påstående eller garanti för att det inte kan vara på ett annat sätt. Eller klassikern bland unga låtskrivare: "jag skriver på engelska för svenska är så ordfattigt" Missförstå mig rätt, jag är född -68 men känner ändå att svenska språket varken på min tid eller nu lärs ut eller utnyttjas ens i närheten av sin potential.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
När jag skriver "mig veterligen" så är jag inte alls säker på min sak.
Ja skulle likt @JohnZ här ovan vilja översätta det med "så vitt jag vet"
OT-varning i slutet på mitt inlägg men så känner jag med. Det lämnar liiite utrymme för att det man påstår sig veta inte är så. Jag refererar mycket till gammelbilsvängen och när man säljer nån häck med 24 tidigare ägare som joxat och "förhöjt bilens utseende" för att byta upp sig är det helt enkelt omöjligt att veta vad som är original eller rätt färgkodat etc. Och med min smak för det gamla är det inte så otippat att mitt rediga 'återfall' i klockvärlden raskt ledde mig in på vintagespåret. Hjärtat styr över hjärnan när jag ser något vackert helt enkelt.
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Dagens ord: veterligen/veterligt
Adverbet veterligen baseras på grundordet/adjektivet veterlig och betyder: så vitt jag vet eller enligt vad jag vet. Det ska således uppfattas att avsändaren reserverar sig för att saker kan förhålla sig på ett annat sätt än så vitt avsändaren vet eller enligt vad avsändaren vet. Avsändaren vill således lätt ödmjukt klargöra att det kan vara på ett annat sätt än vad denne påstår.
 

Samps

Cartier
Dagens ord: veterligen/veterligt
Adverbet veterligen baseras på grundordet/adjektivet veterlig och betyder: så vitt jag vet eller enligt vad jag vet. Det ska således uppfattas att avsändaren reserverar sig för att saker kan förhålla sig på ett annat sätt än så vitt avsändaren vet eller enligt vad avsändaren vet. Avsändaren vill således lätt ödmjukt klargöra att det kan vara på ett annat sätt än vad denne påstår.
Det där vet ju alla ;)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
När jag skriver "mig veterligen" betyder det att jag är tvärsäker. Men du kanske använder den termen när du är lite osäker? ;)
264770.jpg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hm, min flinga kom visserligen på en vikt 9315 från rolex. Där har jag iofs svårt att veta om länken bytts ut eller om den kom så orginal. Det verkar ha groggats friskt hos både Rolex, Tudor och andra tillverkare med tanke på inkonsekvensen (och kanske inkontinensen?Lite random, men jag fick feeling) när det kommer till delar! Jag har dock aldrig sett en tudor-krono med rolexlänk, det är därför jag är tveksam.
Helt rätt det groggades rätt ordentligt hos Rolex/Tudor. Bakboetterna på Big block 79160/70 och 80 var det inte någon som helst ordning med, man kunde sätta dit en 79180-boett på en 79160 och vise versa. Det verkade som man hade ett överskott på 79160-boetter så det är det vanligaste förekommande refnumret på bakboetter oavsett refnummer på klockan!
Märkligt som fan men groggar man på jobbet så kan allt hända:)
 

Mr Chance

Kalmar
Dagens ord: veterligen/veterligt
Adverbet veterligen baseras på grundordet/adjektivet veterlig och betyder: så vitt jag vet eller enligt vad jag vet. Det ska således uppfattas att avsändaren reserverar sig för att saker kan förhålla sig på ett annat sätt än så vitt avsändaren vet eller enligt vad avsändaren vet. Avsändaren vill således lätt ödmjukt klargöra att det kan vara på ett annat sätt än vad denne påstår.
Känner inte att jag behöver en förklaring på vad "mig veterligen" betyder enligt ordböcker, det är jag fullständigt medveten om. Vad jag försökte, men uppenbarligen misslyckades med (trots smiley) var att på ett lite skämtsamt sätt påpeka att frasen kan användas olika.
Mig veterligen är det ganska vanligt att frasen används på det sätt jag skrev att jag gör, framförallt i argumenterande texter eller tal.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Känner inte att jag behöver en förklaring på vad "mig veterligen" betyder enligt ordböcker, det är jag fullständigt medveten om. Vad jag försökte, men uppenbarligen misslyckades med (trots smiley) var att på ett lite skämtsamt sätt påpeka att frasen kan användas olika.
Mig veterligen är det ganska vanligt att frasen används på det sätt jag skrev att jag gör, framförallt i argumenterande texter eller tal.
Det blev ju lite märkligt det där. Men nu vet vi i alla fall hur man ska använda det. :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
TAG tappar otroligt mycket i pris (mer i Sverige än internationellt, spec på KS) eftersom det inte är ett eftertraktat märke, så är det. Att köpa en TAG till listpriset är som att köpa en bil, så fort du går ut med den ur butiken har den tappat rejält i värde.

Men får han 30' för den, grattis i förskott får jag väl säga.
Det gäller nog de flesta ur oavsett märke mer eller mindre.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det gäller nog de flesta ur oavsett märke mer eller mindre.
Fast märken som det känt är svårt/näst intill omöjligt att få rabatt på, kommer ju självklart att ha ett "begagnat nypris" som ligger närmare tillverkarens riktpris, jämfört med klockor från märken där 15-20% rabatt inte hör till omöjligheterna.

(Begagnat nypris, så tänker jag på oanvända klockor som säljs av privatpersoner)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fast märken som det känt är svårt/näst intill omöjligt att få rabatt på, kommer ju självklart att ha ett "begagnat nypris" som ligger närmare tillverkarens riktpris, jämfört med klockor från märken där 15-20% rabatt inte hör till omöjligheterna.
Som relativt ny i "branschen" hoppas jag det är okej med ett par frågor: Är TAG ett märke där man bör förvänta sig 15-20% rabatt? Vilka märken kan man inte förvänta sig rabatt på?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Fast märken som det känt är svårt/näst intill omöjligt att få rabatt på, kommer ju självklart att ha ett "begagnat nypris" som ligger närmare tillverkarens riktpris, jämfört med klockor från märken där 15-20% rabatt inte hör till omöjligheterna.

(Begagnat nypris, så tänker jag på oanvända klockor som säljs av privatpersoner)
Visst må så vara men jag tror att du förstår vad jag menar.
Ska vi gå till ytterligheter så kan vi väl nämna Batman som det brukar begäras mer för än listpriset.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp