• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som relativt ny i "branschen" hoppas jag det är okej med ett par frågor: Är TAG ett märke där man bör förvänta sig 15-20% rabatt? Vilka märken kan man inte förvänta sig rabatt på?
15-20 kanske var nog att ta i lite, exakt rabatt vet jag inte.

Allt beror på efterfrågan i butiken på specifik modell och hur bra/välkänd kund du är.
Utan att ha någon egen erfarenhet av att köpa nya tag, så kan man ju dra vissa antaganden mellan tillverkarens riktpris och c24s gråhandlarpriser. Även om ett köp utanför Sveriges gränser inte är aktuellt, så tyder gråhandlarpriser som ligger en bra bit under riktpris, att det kanske finns goda chanser att få en rabatt hos AD.

Rolex sportklockor I stål och Patek är märken som det generellt sett är svårt att få några större (om ens några) rabatter på.

15-20 kanske var nog att ta i lite, exakt rabatt vet jag inte.

Allt beror på efterfrågan i butiken på specifik modell och hur bra/välkänd kund du är.
Utan att ha någon egen erfarenhet av att köpa nya tag, så kan man ju dra vissa antaganden mellan tillverkarens riktpris och c24s gråhandlarpriser. Även om ett köp utanför Sveriges gränser inte är aktuellt, så tyder gråhandlarpriser som ligger en bra bit under riktpris, att det kanske finns goda chanser att få en rabatt hos AD.

Rolex sportklockor I stål och Patek är märken som det generellt sett är svårt att få några större (om ens några) rabatter på.
Tackar!

Jag är nog alla klockhandlares drömkund. Vet vad jag vill ha och prutar inte. Vissa skulle nog kalla mig korkad. Så här i efterhand känner jag mig aningen blåst av "min" AD och lär inte köpa några fler klockor där... :(
(TAGen var en i raden av klockor jag köpt på samma ställe, utan att pruta en spänn.)

Men, man lär så länge man lever och här på KS har jag nu lärt mig att kolla vad man kan förvänta sig i rabatt vid köp av nya klockor! :)

Tackar!

Jag är nog alla klockhandlares drömkund. Vet vad jag vill ha och prutar inte. Vissa skulle nog kalla mig korkad. Så här i efterhand känner jag mig aningen blåst av "min" AD och lär inte köpa några fler klockor där... :(
(TAGen var en i raden av klockor jag köpt på samma ställe, utan att pruta en spänn.)

Men, man lär så länge man lever och här på KS har jag nu lärt mig att kolla vad man kan förvänta sig i rabatt vid köp av nya klockor! :)
Eller så har du ett bra utgångsläge för att kunna förhandla lite på nästa klocka? :)
Din klocka är ju nästan helt ny, bär och var nöjd med att ha en trevlig klocka på armen istället!

Tackar!

Du ska väl inte sluta handla hos din AD bara för att du inte får rabatt? Som kund (framförallt om du har handlat flera nya klockor i samma butik) får du vara lite offensiv. Förhandling är en konst! :)

Tackar!

Håller med de andra före mig, ditt utgångsläge är ju riktigt bra nu! Köp köp köp!!!

Du ska väl inte sluta handla hos din AD bara för att du inte får rabatt? Som kund (framförallt om du har handlat flera nya klockor i samma butik) får du vara lite offensiv. Förhandling är en konst! :)
Jag har varit en novis helt enkelt och trott att prislappen gäller. När jag handlat i andra branscher har säljaren/butiken ofta börjat ge rabatt efter ett par inköp men hos den här handlaren var det tydligen inte aktuellt. Då vänder jag mig till en annan bara :)

Tillgång och efterfrågan
Tackar!

Hahaha, ska du sluta handla hos din AD för att DU inte prutat?
Du får ta igen det på ditt nästa köp, bjud hälften och hänvisa till KS;)

Eller så har du ett bra utgångsläge för att kunna förhandla lite på nästa klocka? :)
Din klocka är ju nästan helt ny, bär och var nöjd med att ha en trevlig klocka på armen istället!
Handlar lite om ekonomi också. Ska med största sannolikhet köpa en ny klocka på lördag (hos en annan AD pga märket) och det skulle inte sitta fel med att få in lite pengar till den. Inser att jag kommer att gå rejält back på TAG:en men that's life.

Hahaha, ska du sluta handla hos din AD för att DU inte prutat?
Du får ta igen det på ditt nästa köp, bjud hälften och hänvisa till KS;)
Nej, jag ska sluta handla där eftersom JAG tydligen inte var uppskattad som kund av DEM. De såg inget värde i att behålla mig som kund genom att erbjuda någon rabatt. Och ja, jag var torsk på klockorna jag ville ha och det kände de av. Så här i efterhand var det korkat av mig. Måste ha lite mer is i magen :)

Driver själv en verksamhet med återkommande kunder och där är det inget snack om att de ska ha rabatt, jag tjänar ju pengar på dem i längden och de ger mig mer affärer via sin bekantskapskrets.

Nej, jag ska sluta handla där eftersom JAG tydligen inte var uppskattad som kund av DEM. De såg inget värde i att behålla mig som kund genom att erbjuda någon rabatt. Och ja, jag var torsk på klockorna jag ville ha och det kände de av. Så här i efterhand var det korkat av mig. Måste ha lite mer is i magen :)

Driver själv en verksamhet med återkommande kunder och där är det inget snack om att de ska ha rabatt, jag tjänar ju pengar på dem i längden och de ger mig mer affärer via sin bekantskapskrets.
Humble_Pie-Live_In_Concert-Frontal.jpg

Bra kunder ska rabatteras om/när det är möjligt men att göra det av ren slentrian kan vara rätt så ofördelaktigt för ekonomin.

Handlar lite om ekonomi också. Ska med största sannolikhet köpa en ny klocka på lördag (hos en annan AD pga märket) och det skulle inte sitta fel med att få in lite pengar till den. Inser att jag kommer att gå rejält back på TAG:en men that's life.
Du får tänka som den här samlaren som plöjde ner sina pengar i en F.P. Journe-samling:

"Once you sell a few watches you can pool the money together and buy one "nicer" watch. Forget about the money used to buy them in the first place, it was a convenient rationalization."​

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7053936
(Trevlig läsning den där artikeln också.)

Bra kunder ska rabatteras om/när det är möjligt men att göra det av ren slentrian kan vara rätt så ofördelaktigt för ekonomin.
Beror lite på hur marginalerna ser ut, tycker jag. Gissar att klockbranschen, som funnits så länge, har rätt bra marginaler på de lite dyrare modellerna och branschen ser till att behålla dem.

Men nu behöver vi inte älta hur usel jag är som köpare längre. Låt oss hitta en övervärderad klocka istället :)
Deppa inte. Alla gör vi dåliga affärer. Du kan ju alltid trösta dig med att @LS sålde sina 2000 aktier i Finger Print Cards när aktien stod i strax över 6 kronor för några år sedan. Idag ligger kursen på över 500 kronor och har stigit med sinnessjuka 6000% de senaste tre åren.

(Sorry att dra upp det här @LS men du verkar ju ta det hela med en bitterljuv klackspark ;) )

Detta måste vara den minst prisvärda på köp och sälj! 3000kr och inte ens klockan följer med, tror han att vi är helt blåsta? Ett jäkla överprisat plockepinn säger jag :D

https://klocksnack.se/threads/visare-till-1675.47519/

Är det verkligen ett överpris? Inget jag reagerade på iaf! Kan dock inte priserna på vintagedelar till Rolex...
Ping @aleks
Är väl bara till att kolla på VRM. Kanske är en 500ing för dyra. Inte kollat allt för noga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp