• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sant, men senaste tiden har det "gnällts" på inserts till en Rolex där det skilde ett par hundralappar och någon klocka som såldes för 4.000:- när den fanns ny för 3.500:-.
Fast insertpriset visste jag inte om sedan tidigare, kul att veta att Rolexinserts kostar 800-1000:- hos AD. Den andra klockan tog upp watchhubs och eventuella problem det kunde innebära att handla där. Säljaren som sålde för 3500:- kom ut ren på andra sidan, ingen fara.
Båda objekten innebar att vi fick lära oss lite mer och fyllde en kunskapslucka (iaf för mig).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Men en klocka på köp/sälj är ju inte "prisvärd" om säljaren begär 4000 när man kan köpa sprillans ny i butik för en femhundring mindre. Visst, 500 är kanske ingen extrem summa men det finns ingen poäng med att köpa begagnat dyrare än nytt.
Det håller jag med om men jag har väldigt svårt att tro att någon försöker tjäna 500:- på en sajt för klockentusiaster. Tror att en del "nykomlingar" kan känna sig uthängda trots att de säljer en produkt för mindre än vad de gav för den.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Det håller jag med om men jag har väldigt svårt att tro att någon försöker tjäna 500:- på en sajt för klockentusiaster. Tror att en del "nykomlingar" kan känna sig uthängda trots att de säljer en produkt för mindre än vad de gav för den.
Dessutom finns det ju något som heter motbud. Man måste ju inte köpa klockeländet för det angivna priset :wideyed:
 
Det håller jag med om men jag har väldigt svårt att tro att någon försöker tjäna 500:- på en sajt för klockentusiaster. Tror att en del "nykomlingar" kan känna sig uthängda trots att de säljer en produkt för mindre än vad de gav för den.
Man ska inte överskatta folks girighet ibland :) Sen kan man ha en genuin dålig koll på vad saker kostar, vet att jag säkert skulle kunna göra bort mig om jag fick för mig att sälja min SKX.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Man ska inte överskatta folks girighet ibland :) Sen kan man ha en genuin dålig koll på vad saker kostar, vet att jag säkert skulle kunna göra bort mig om jag fick för mig att sälja min SKX.
Jag blev "uthängd" tidigare i tråden för min TAG-annons och med facit i hand insåg jag att de som påpekade priset hade helt rätt så jag tycker tråden har ett berättigande även om folk kanske kunde uttrycka sig lite mer ödmjukt.
 

Norris

Breitling
Det känns som att dom som vill ta bort tråden lite har något att dölja...
Jag tycker det är ganska intressant läsning samt att man får synpunkter från folk som har bättre koll än en själv
 

Gringubben

Cartier
Tycker tråden är bra så länge man kommer med konkret information. Ibland slängs det upp inlägg lite väl lättvindigt. Att man lyckas hitta en ny klocka på Tradera för ett lägre pris eller en tillfällig rea på nätet tycker jag inte kvalificerar till ett inlägg utan att nämna just det. Ej heller att moms/tull och frakt etc kan tänkas tillkomma om så är fallet även om många vet det.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Om man vill köpa något så är det väl inte mer komplicerat att googla, eller specifikt ställa en fråga på forumet om man är osäker. Lite självbevarelsedrift måste man väl ändå kräva, annars har man större problem. Dessutom är värdering många gånger subjektivt, därför blir denna tråd bara en skräpig gnälltråd för sådana som har större bekymmer om andra än sig själva.
 
  • Like
Reactions: 007

JayLar

Rolex
2-Faktor
Om man vill köpa något så är det väl inte mer komplicerat att googla, eller specifikt ställa en fråga på forumet om man är osäker. Lite självbevarelsedrift måste man väl ändå kräva, annars har man större problem. Dessutom är värdering många gånger subjektivt, därför blir denna tråd bara en skräpig gnälltråd för sådana som har större bekymmer om andra än sig själva.
Sedan hamnar man hela tiden i grundfrågan: Om man själv köpt en klocka billigare än marknadspris, måste man sälja den till det (lägre) priset för att vara hygglig?
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Prisvärd är ju ett relativt relativt (nej inget typo haha) uttryck. När jag la ut min Tudor sub så hade jag lite tankar på om den kanske skulle dyka upp här, å andra sidan så var det det priset jag var beredd att släppa den för. Annars hade jag helt enkelt bara behållit den. Så när det kommer till "överpris" så handlar det ju som alltid om utbud och efterfrågan. Får du inte sålt din klocka så är du nog fel ute.

(Kollar på Gold Rush samtidigt så tappade tråden lite, sorry)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Prisvärd är ju ett relativt relativt (nej inget typo haha) uttryck. När jag la ut min Tudor sub så hade jag lite tankar på om den kanske skulle dyka upp här, å andra sidan så var det det priset jag var beredd att släppa den för. Annars hade jag helt enkelt bara behållit den. Så när det kommer till "överpris" så handlar det ju som alltid om utbud och efterfrågan. Får du inte sålt din klocka så är du nog fel ute.

(Kollar på Gold Rush samtidigt så tappade tråden lite, sorry)

Eftersom jag köpte den klockan känns det som jag borde svara också. I min värld var priset helt ok med tanke på skick, tillbehör och det faktum att den är nyservad med garanti. Kollar man runt på t.ex. C24 så finns det halvrisiga exemplar utan service och tillbehör för samma pengar eller något lägre. Sen är jag inte mycket för att pruta några hundralappar "bara för att" .

Håller med tidigare inlägg om att tråden är överflödig på så vis att marknadspriset rimligen är vad någon är beredd att betala för klockan. Köparen har en plikt att upplysa sig själv på samma sätt som säljaren har en plikt att vara ärlig i beskrivningen av objektet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Eftersom jag köpte den klockan känns det som jag borde svara också. I min värld var priset helt ok med tanke på skick, tillbehör och det faktum att den är nyservad med garanti. Kollar man runt på t.ex. C24 så finns det halvrisiga exemplar utan service och tillbehör för samma pengar eller något lägre. Sen är jag inte mycket för att pruta några hundralappar "bara för att" .

Håller med tidigare inlägg om att tråden är överflödig på så vis att marknadspriset rimligen är vad någon är beredd att betala för klockan. Köparen har en plikt att upplysa sig själv på samma sätt som säljaren har en plikt att vara ärlig i beskrivningen av objektet.
Priset var bra på den, utan tvekan.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Du får den för under 20 hos AD i Europa. 21 känns högt om det nu inte är så att modellen är ytterst svårt att få tag på vilket jag inte tror den är.
Det kan man säkert. När jag överväger nackdelar & fördelar med svensk AD, eller då gråhandel vinner svensk AD kraftigt, oavsett om det är något dyrare. Ju längre mitt klockintresse har gått, desto mer har jag uppskattat köp hos svensk AD.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det kan man säkert. När jag överväger nackdelar & fördelar med svensk AD, eller då gråhandel vinner svensk AD kraftigt, oavsett om det är något dyrare. Ju längre mitt klockintresse har gått, desto mer har jag uppskattat köp hos svensk AD.
Förnekar inte att det finns fördelar med att köpa från en svensk AD men när jag kan tjäna 10, 20, 30K beroende på modell hos en europeisk AD och få samma trygghet via nätet tycker jag att det är värt det. Ska jag köpa en ny Rolex och det skiljer säg 5K så skulle jag också gå till svensk AD.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Förnekar inte att det finns fördelar med att köpa från en svensk AD men när jag kan tjäna 10, 20, 30K beroende på modell hos en europeisk AD och få samma trygghet via nätet tycker jag att det är värt det. Ska jag köpa en ny Rolex och det skiljer säg 5K så skulle jag också gå till svensk AD.
Nu handlar det om en ekonomisk förlust (inte vinst) på 1000:- vid köp från gråhandel i stället för att köpa den Longines som ligger ute här på KS.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp