• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Afvskrap

Breitling

Samma sak gällande hans Speedmaster och även Aquaterran 41 mm som kom ut idag till nypris.

Kände att jag skulle hamna här ;)

Säger som många sagt i tråden, inte bara om mina klockor; Ett halvår gamla och från en svensk AD. Köp via uret.se, be my guest, men var inte förvånad om du får ett garantikort stämplat tidigare än mitt.

Jag kan bara tala för mig själv, men gissar att många håller med mig; Jag föredrar en F2F-affär för några tusingar mer än jag kan handla för hos C24, uret.se eller annan valfri gråhandlare. Dessutom, som tidigare sagt, är Longinen billigare än uret.se, i nyskick och förmodligen stämplad senare än du får från gråhandlare där den legat som skyltex i ett halvår eller mer.
Sen; Är det verkligen värt att gnälla om några tusen? Om någon hittar billigare klockor än de jag säljer, köp för fan! Sen är ju inte priset satt i sten, men ser en inte värdet i en svensksåld, 6-mån gammal klocka för 10.000kr (Omegan) mindre än listpris, så vetefan...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kände att jag skulle hamna här ;)

Säger som många sagt i tråden, inte bara om mina klockor; Ett halvår gamla och från en svensk AD. Köp via uret.se, be my guest, men var inte förvånad om du får ett garantikort stämplat tidigare än mitt.

Jag kan bara tala för mig själv, men gissar att många håller med mig; Jag föredrar en F2F-affär för några tusingar mer än jag kan handla för hos C24, uret.se eller annan valfri gråhandlare. Dessutom, som tidigare sagt, är Longinen billigare än uret.se, i nyskick och förmodligen stämplad senare än du får från gråhandlare där den legat som skyltex i ett halvår eller mer.
Sen; Är det verkligen värt att gnälla om några tusen? Om någon hittar billigare klockor än de jag säljer, köp för fan! Sen är ju inte priset satt i sten, men ser en inte värdet i en svensksåld, 6-mån gammal klocka för 10.000kr (Omegan) mindre än listpris, så vetefan...
Fast, hur många betalar egentligen listpris när det kommer till Omega?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kände att jag skulle hamna här ;)

Säger som många sagt i tråden, inte bara om mina klockor; Ett halvår gamla och från en svensk AD. Köp via uret.se, be my guest, men var inte förvånad om du får ett garantikort stämplat tidigare än mitt.

Jag kan bara tala för mig själv, men gissar att många håller med mig; Jag föredrar en F2F-affär för några tusingar mer än jag kan handla för hos C24, uret.se eller annan valfri gråhandlare. Dessutom, som tidigare sagt, är Longinen billigare än uret.se, i nyskick och förmodligen stämplad senare än du får från gråhandlare där den legat som skyltex i ett halvår eller mer.
Sen; Är det verkligen värt att gnälla om några tusen? Om någon hittar billigare klockor än de jag säljer, köp för fan! Sen är ju inte priset satt i sten, men ser en inte värdet i en svensksåld, 6-mån gammal klocka för 10.000kr (Omegan) mindre än listpris, så vetefan...

Vänta lite här nu, är garantin utfärdad 3 månader tidigare så är det ju bara skicka tillbaka och be om en ny. De ytterst få gånger det möjligtvis skulle kunna hända..
 

Afvskrap

Breitling
Vänta lite här nu, är garantin utfärdad 3 månader tidigare så är det ju bara skicka tillbaka och be om en ny. De ytterst få gånger det möjligtvis skulle kunna hända..
Är det värt besväret för att spara nån tusing eller så?

Jag vet inte, det känns som att om folk vill jaga kronor och ören så får dem det, jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag hellre går in till en AD eller gör en bra F2F-affär för något mer än jag får hos en gråhandlare.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kände att jag skulle hamna här ;)

Säger som många sagt i tråden, inte bara om mina klockor; Ett halvår gamla och från en svensk AD. Köp via uret.se, be my guest, men var inte förvånad om du får ett garantikort stämplat tidigare än mitt.

Jag kan bara tala för mig själv, men gissar att många håller med mig; Jag föredrar en F2F-affär för några tusingar mer än jag kan handla för hos C24, uret.se eller annan valfri gråhandlare. Dessutom, som tidigare sagt, är Longinen billigare än uret.se, i nyskick och förmodligen stämplad senare än du får från gråhandlare där den legat som skyltex i ett halvår eller mer.
Sen; Är det verkligen värt att gnälla om några tusen? Om någon hittar billigare klockor än de jag säljer, köp för fan! Sen är ju inte priset satt i sten, men ser en inte värdet i en svensksåld, 6-mån gammal klocka för 10.000kr (Omegan) mindre än listpris, så vetefan...

Det finns ju värre annonser som har hamnat här...Vi på Klocksnack fick erbjudandet av svensk AD att handla Omega och Longines med 25 % rabatt innan jul, så det är nog därför dina annonser sticker i ögonen.
 

Afvskrap

Breitling
Det finns ju värre annonser som har hamnat här...Vi på Klocksnack fick erbjudandet av svensk AD att handla Omega och Longines med 25 % rabatt innan jul, så det är nog därför dina annonser sticker i ögonen.
Jo, jag vet att ni/vi fick det. Men jag känner inte att det är rätt att jag ska rätta mig efter ett nischat och tidsbegränsat erbjudande när det nu längre ej är aktuellt.
Svårt att veta hur en ska lägga sig prismässigt ibland, men som sagt finns det alltid chans att komma med motbud...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ser en del annonser här på KS där man refererar till "nypris" och "klockan är endast x månader gammal", varpå man vill ha ett pris som ligger ungefär i nivå med Urets priser. Hur ser ni andra på det? Vet faktiskt inte hur jag ställer mig till det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har du fått ett enda PM med intresse afvskrap? Om inte är det rätt tydligt hur forumet ser på prissättningen. Själv har jag handlat från uret flera gånger och certet har varit 3-4 veckor gammalt som äldst.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Personligen så tycker jag man bör lägga det pris man vill ha och inte ett som skall prutas på. Detta är ingen bazaar eller blocket utan ett entusiastforum. Folk får sätta vilket pris de vill men om man lägger ut en Omega, Longines, Breitling, TAG osv till bara 25 procents rabatt så är man ute och snurrar. Normalt så köper man till 20-30 procents rabatt på dessa klockor från AD vilket bör innebära att de beggade borde ligga 35-50 procent under de som är nya.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Personligen så tycker jag man bör lägga det pris man vill ha och inte ett som skall prutas på. Detta är ingen bazaar eller blocket utan ett entusiastforum. Folk får sätta vilket pris de vill men om man lägger ut en Omega, Longines, Breitling, TAG osv till bara 25 procents rabatt så är man ute och snurrar. Normalt så köper man till 20-30 procents rabatt på dessa klockor från AD vilket bör innebära att de beggade borde ligga 35-50 procent under de som är nya.
Stämmer detta så måste jag vara jävligt dålig på att pruta känner jag spontant...
 

Zalath

Panerai
Är väl bara att försöka. Som värst får du det inte och då är det bara att gå vidare.

Håller med Spencer att det är bättre när säljaren sätter ett ordentligt pris direkt. Att sänka sig några hundra eller slänga med frakt är ju inget att ordna om, men om det handlar om Uret-priser är det lite löjligt. Det må vara gråhandlarklockor och de må ha cert daterade någon månad tidigare men nog är de i alla fall (i praktiken) oanvända.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Personligen så tycker jag man bör lägga det pris man vill ha och inte ett som skall prutas på. Detta är ingen bazaar eller blocket utan ett entusiastforum. Folk får sätta vilket pris de vill men om man lägger ut en Omega, Longines, Breitling, TAG osv till bara 25 procents rabatt så är man ute och snurrar. Normalt så köper man till 20-30 procents rabatt på dessa klockor från AD vilket bör innebära att de beggade borde ligga 35-50 procent under de som är nya.
Exakt det jag syftar på. Vill inte outa någon men läste en annons om en Longines, ett halvår gammal, för 21k här på forumet. Pris hos AD är 27k och Uret tar 22k. Blev lite fundersam kring hur mina bröder ser på det.
 

Afvskrap

Breitling
Exakt det jag syftar på. Vill inte outa någon men läste en annons om en Longines, ett halvår gammal, för 21k här på forumet. Pris hos AD är 27k och Uret tar 22k. Blev lite fundersam kring hur mina bröder ser på det.
Jag, som satte ut annonsen, ser på det såhär;
Jag köpte inte klockan med nämnvärd rabatt. Jag har inte tagit del av något erbjudande om 25% rabatt från Rob E. Jag har använt klockan fem gånger sedan augusti. Ska jag då, med detta i åtanke, lägga mig så att jag går med en väldigt stor procentuell förlust på en i princip ny klocka?

Jag har prisjusterat både Omegan och min Longines, men lyckas jag inte sälja iväg dom här för det så får jag gott traversera den oändliga skithögen som är Blocket och även försöka min lycka på Tradera.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag, som satte ut annonsen, ser på det såhär;
Jag köpte inte klockan med nämnvärd rabatt. Jag har inte tagit del av något erbjudande om 25% rabatt från Rob E. Jag har använt klockan fem gånger sedan augusti. Ska jag då, med detta i åtanke, lägga mig så att jag går med en väldigt stor procentuell förlust på en i princip ny klocka?

Jag har prisjusterat både Omegan och min Longines, men lyckas jag inte sälja iväg dom här för det så får jag gott traversera den oändliga skithögen som är Blocket och även försöka min lycka på Tradera.
Förstår hur du tänker, att det är drygt att förlora pengar. Samtidigt är det inte köparnas fel att du har gjort en dålig affär. Vissa märken har dessutom sämre andrahandsvärde.
En begagnad klocka ska ha ett lägre pris, annars är det ingen idé, för då kan man lika gärna köpa en ny för ett par slantar till...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag, som satte ut annonsen, ser på det såhär;
Jag köpte inte klockan med nämnvärd rabatt. Jag har inte tagit del av något erbjudande om 25% rabatt från Rob E. Jag har använt klockan fem gånger sedan augusti. Ska jag då, med detta i åtanke, lägga mig så att jag går med en väldigt stor procentuell förlust på en i princip ny klocka?

Jag har prisjusterat både Omegan och min Longines, men lyckas jag inte sälja iväg dom här för det så får jag gott traversera den oändliga skithögen som är Blocket och även försöka min lycka på Tradera.

Tycker att man får sätta vilket pris man vill. Sannolikheten att det blir sålt blir ju dock därefter.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Det mesta har sin förklaring. Saker är värda exakt så mycket någon vill betala. Låt folk annonsera bäst dom vill själva. Vill man ha för mycket betalt, får man inte sälja. Speciellt inte på ett entusiastforum. Onödig tråd.
 

Afvskrap

Breitling
Förstår hur du tänker, att det är drygt att förlora pengar. Samtidigt är det inte köparnas fel att du har gjort en dålig affär. Vissa märken har dessutom sämre andrahandsvärde.
En begagnad klocka ska ha ett lägre pris, annars är det ingen idé, för då kan man lika gärna köpa en ny för ett par slantar till...
Nej, det är verkligen inte köparnas fel. Dock inte köparna som har en tråd tillägnad att gnälla över andras prissättningar... ;)
Förstår dock inte riktigt hur lågt jag ska gå för att passera 'Klocksnack Kontrollen', hade måhända varit smidigt att fråga i "Vad är ett rimligt pris för....?" innan, men... You live and you learn :)

Jag har kommit att förstå att det kommer att vara svårsålt här, men jag står inte och faller med pengarna jag skulle få från klockorna. Kändes bara att det behövdes lite förnyelse i hemmasortimentet, så vi får se om annonserna blir kvar.

Som blivande urmakare är det svårt att känna att gråhandel ens ska vara ett argument, speciellt på ett entusiastforum där det borde (i mitt tycke) värnas om att det ska finnas svenska handlare. Måhända att det är traditionalisten i mig som talar...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En bilhandlare jag jobbade med för ca. tio år sedan sålde en tre månader gammal XC70 för 210.000 under marknadsvärde, ska det sänka alla nästkommande försäljningar? Just asking.
Andra begagnade klockor är inte ditt problem. Det är att man kan få en ny för samma pengar. Du märker ju själv hur tyst det är i PM-korgen på båda dina annonser. På Blocket kan du säkert få lite bättre betalt eftersom rabatter och dylikt inte är lika känt där men det kommer vara en smula jobbigare. Själv fick jag dock rejält bättre betalt för min IWC pilot och GMT på Blocket än buden här. Den ena var köpt av gråhandlare den andra av svensk AD. Det gjorde 0 skillnad på andrahandsvärdet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp