• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för att @snoozarn taggade mig. Jag tyckte det var ett bra utgångspris med tanke på att Jälmers ur också har en 2014 på Blocket för 78900kr. Kan garantera er att min är i bättre skick. Men jag tvingar er varken att köpa eller pruta. Gå in på Chrono24 så ser ni att den är prisad precis rätt.
Tack för konstruktiv feedback.
Mvh, Jimbo

Tack för att @snoozarn taggade mig. Jag tyckte det var ett bra utgångspris med tanke på att Jälmers ur också har en 2014 på Blocket för 78900kr. Kan garantera er att min är i bättre skick. Men jag tvingar er varken att köpa eller pruta. Gå in på Chrono24 så ser ni att den är prisad precis rätt.
Tack för konstruktiv feedback.
Mvh, Jimbo
Jämförelse Chrono24 handlare i Europa:

2014 - 69 320 kr
2016 ny - 70 296 kr
2014 - 74 045 kr
2015 ny - 74 878 kr
2016 ny - 74 878 kr
2015 ny - 74 889 kr

Jag lägger dock ingen värdering här, tänkte bara visa de siffror som är så slipper andra undersöka vad Jimbo menar med att den är prisad "precis rätt" jämfört med Chrono24.

Senast ändrad:
Jämförelse Chrono24 handlare i Europa:

2014 - 69 320 kr
2016 ny - 70 296 kr
2014 - 74 045 kr
2015 ny - 74 878 kr
2016 ny - 74 878 kr
2015 ny - 74 889 kr

Jag lägger dock ingen värdering här, tänkte bara visa de siffror som är så slipper andra undersöka vad Jimbo menar med att den är prisad "precis rätt" jämfört med Chrono24.
Tack för inspelet @Nicbex.:)
De andra är billiga det medger jag, men hur kan vi veta att det inte rör sig om gråhandlar klockor?
Och hur är det med moms om man köper från Schweitz? I så fall försvinner den för 69320kr.
Jag tycker att vi ska jämföra äpplen med äpplen och då kan vi bara utgå från svensksålda vilket ger en trygghet vid garantiärenden samt service.
Detta är för övrigt första gången jag får kritik för priset och jag tackar er för detta.
Mvh
Jimbo

De andra är billiga det medger jag, men hur kan vi veta att det inte rör sig om gråhandlar klockor?
Och hur är det med moms om man köper från Schweitz? I så fall försvinner den för 69320kr.
Jag tycker att vi ska jämföra äpplen med äpplen och då kan vi bara utgå från svensksålda vilket ger en trygghet vid garantiärenden samt service.
Detta är för övrigt första gången jag får kritik för priset och jag tackar er för detta.
Mvh
Jimbo
Är en klocka som man har importerat mindre värd?
Rolex har världsgaranti, man har tryggheten, oavsett vart klockan är köpt.

Denna såldes precis för runt 68k. Länken är dock borstad.
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-ii-116710blnr-prrisbump.51037/

Mvh
Jimbo
Garantin gäller worldwide för Rååålex så det är ingen extra trygghet

Mvh
Jimbo
Jag tycker att vi ska sluta insinuera att man skulle bli bättre behandlad vid serviceärenden bara för att man köpt klockan hos en svensk AD. En AD åtar sig att hantera alla märkets kunder, inte bara sina egna.

Nypris på din klocka hos Nymans är 79.500:- vilket jag tycker är mer relevant än priserna på C24 (som visserligen även de är betydligt lägre än ditt pris).

Mvh
Jimbo
Gråhandlarklockor är det sannerligen, vad nu det skulle ha för betydelse, skulle återförsäljare neka AD-åtaganden skulle de nog inte ha kvar agenturen så länge.
Man skulle ju iofs kunna ta en långweekend i Schweiz och köpa klockan där och hamna på samma pengar du begär :)

Rimligast är väl antagligen att jämföra med tidigare sålda klockor på forumet tycker jag.

Säg att man är på semester, och köper hem en fin klocka... ska man få sämre service då, bara för att klockan inte är köpt i Sverige? Konstig logik.

Säg att man är på semester, och köper hem en fin klocka... ska man få sämre service då, bara för att klockan inte är köpt i Sverige? Konstig logik.
Delvis får du redan det. Exempelvis att du får betala frakt om klockan måste skickas iväg för reparation centralt.
Är detta värt flera tusen extra för en "svensksåld" klocka? Nej, det är det inte och sannerligen är inte köparna beredda att betala det. Jag har sålt både sv.såld AD-klockor och importerade gråhandlarklockor och jag skulle säga andrahandsvärdet i Sverige är väldigt nära identiskt.

Delvis får du redan det. Exempelvis att du får betala frakt om klockan måste skickas iväg för reparation centralt.
Är detta värt flera tusen extra för en "svensksåld" klocka? Nej, det är det inte och sannerligen är inte köparna beredda att betala det. Jag har sålt både sv.såld AD-klockor och importerade gråhandlarklockor och jag skulle säga andrahandsvärdet i Sverige är väldigt nära identiskt.
Rolex har själva kommenterat att du inte ska betala frakt oavsett inköpsplats och det har avhandlats i en tidigare tråd då ad fick ursäkta sig ang krav för frakt.
Edit: 5 sek försent

Är du säker på det? Vart Rolex servar sina klockor är väl inte mitt problem som kund?

EDIT: Pucktrea eftersom jag hade ett svag minne om att @Zed kontaktat Rolex angående detta. Fan, man ska inte leta efter fakta, bara skriva :p

Nej, det stämmer inte, åtminstone vad gäller Rolex och det börjar bli rätt tröttsamt att hela tiden påpeka detta.
Det finns ju andra klockmärken på marknaden trots allt ;), och en del av dessa envisas med att ta nån tusing i "transportavgift". Ett ruttet beteende som jag tror de svenska ADs gör utan tillverkarens goda minne.

Det finns ju andra klockmärken på marknaden trots allt ;), och en del av dessa envisas med att ta nån tusing i "transportavgift". Ett ruttet beteende som jag tror de svenska ADs gör utan tillverkarens goda minne.
Vilka? (jag ger mig tusan på att någon kommer att hänvisa till antingen Bergströms eller Jälmers ur nu...)

Senast ändrad:

Min gissning är att de flesta andra tillverkare har samma praxis. Om en svensk AD knorrar så är det bara att ringa tillverkaren och klaga.

Min gissning är att de flesta andra tillverkare har samma praxis. Om en svensk AD knorrar så är det bara att ringa tillverkaren och klaga.
Japp, var väl någon som ringde/mailade JLC när AD krävt kunden på fraktkostnad. JLC hade då sagt att det var tokfel och ville veta vilken AD det gällde.

Edit: Ah, var visst yonsson och jag var tvåa på bollen.

Och han betalade i slutändan det priset också? :O
Skillnad på "ville ha" och fick, det slutade väl med att de inte fick något för transporten då JLC inte samtyckte?
Haha fan vad oärligt att som argument mot gråhandeln dra upp halva historien om när en klockbutik försökte och misslyckades med att blåsa Yonsson :D

Om han hade gått via Nymans så hade det slutat med 2k, men nu gick han via JLC direkt, om jag inte minns fel.
Nymans försökte i alla fall, det är det som är grejen.

Då har jag smygsänkt priset till 73000kr:banghead: och så får vi se hur förhandlingen slutar. Någon som går i köp tankar?
Denna manövern gör mig till en "pussy" istället för en "complete dick":p men det får jag tåla.
Klart man kan köpa klockor/produkter utomlands så att vi så småningom får färre arbetstillfällen och lägre skatteintäkter i Sverige. Men det är ju en annan fråga.
Tack för saklig input.

Riktigt dåligt av @Nymans Ur 1851 om det nu stämmer att de INTE ska ta betalat av kunden.
Menar du att det finns tveksamheter angående om jag som kund skulle behöva betala frakten för garantiärendet?

Jag har typ släppt detta irritationsmoment trots att jag inte fick någon direkt förklaring eller ursäkt från Nymans men vill du rota i gamla sår så bör du nog sätta dig in i hela händelseförloppet:
https://klocksnack.se/threads/jlc-nymans-ur-garantiärende.38726/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp