• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja vad gäller "svensksåld" håller jag fullständigt med; ett fullset med allt vad det inbegriper är lika mycket värt oavsett om det är köpt i Sverige eller i Botswana..
Jag är väl lite störd men jag älskar att följa klockans väg online från något fjärran land, genom tullar och ibland flera olika länder. Jakten och spänningen är halva grejen. Sen att man ibland får med vikta papperssvanar och roligt handskrivna brev med lyckönskningar är en annan härlig detalj.
Jag hatar dock det där sablans brevet från dhl/ups/fedex som ibland dyker upp i brevlådan efter en vecka eller två.. :D

Frågan är om du skulle göra samma sak när det skiljer 7000 kr? Inget fel om så är fallet givetvis.

Det beror nog på vad klockan kostar hur mycket jag är beredd att betala extra. 10´ eller 17´? Den för 10´ från Italien. 100´ eller 107´? Den för 107´ från Sverige. Typ så :) Men jag kanske bör tillägga att ytterligare en anledning till att jag gärna köper hemma är att jag anser mig inte ha tillräcklig kunskap för att köpa riskfritt på ebay eller chrono24, så för min del blir det mycket att köpa säljaren. Hade jag som @JensBP varit en Yoda på Breitling, hade jag säkerligen också letat efter bra objekt från både Albanien och Colombia :)

1) Det är inte "några tusen", det är 5000 kr - 7000 kr.
2) Det är inte Gråhandlo Italiano utan en seriös handlare som erbjuder dig att ta hem klockan och titta på den före du betalar hon ett öre!
I övrigt är flera av säljarna från Spanien.
3) Vad du tycker om folk som hänvisar till lägre priser är helt oviktigt för den här tråden. Hela trådens syfte är att ta upp just sådana här klockor.
1. En klocka kan också kosta 200 000 kr; om någon vill pruta 5000 med motiveringen att en utländsk gråhandlare säljer för det priset - get lost säger jag.
2. Seriösa handlare? Alla handlare vi talar om här är väl gråhandlare, inget har sagt något om seriositet? Vissa av exemplen på risiga affärer som gjorts involverar "respekterade och seriösa" gråhandlare som har gjort massa lyckade affärer med nya klockor, men också har halvlurat kunder med begagnade.
3. Vad jag tycker om folk som hänvisar till lägre priser har jag inte återgett någonstans. Kan inte du berätta för alla vad jag tycker eftersom jag inte skrivit något själv om det?
"Trådens syfte är att ta upp just sådana klockor". Vilka sådana? Sådana som du som jämför med de billigaste gråhandlarpriserna tycker är dyra? Eller sådana som någon annan som ser till svenska marknaden tycker är dyra? Det är en mycket flytande gräns som är öppen för debatt; att du tycker något är för dyrt innebär inte automatiskt att alla andra tycker det också.
Som sagt, vad gäller nya klockor är du inte helt ute och cyklar, däremot vad gäller begagnat tycker vi uppenbart helt olika och lär agera olika i våra inköpssituationer.

1. En klocka kan också kosta 200 000 kr; om någon vill pruta 5000 med motiveringen att en utländsk gråhandlare säljer för det priset - get lost säger jag.
2. Seriösa handlare? Alla handlare vi talar om här är väl gråhandlare, inget har sagt något om seriositet? Vissa av exemplen på risiga affärer som gjorts involverar "respekterade och seriösa" gråhandlare som har gjort massa lyckade affärer med nya klockor, men också har halvlurat kunder med begagnade.
3. Vad jag tycker om folk som hänvisar till lägre priser har jag inte återgett någonstans. Kan inte du berätta för alla vad jag tycker eftersom jag inte skrivit något själv om det.
"Trådens syfte är att ta upp just sådana klockor". Vilka sådana? Sådana som du som jämför med de billigaste gråhandlarpriserna tycker är dyra? Eller sådana som någon annan som ser till svenska marknaden tycker är dyra? Det är en mycket flytande gräns som är öppen för debatt; att du tycker något är för dyrt innebär inte automatiskt att alla andra tycker det också.
Som sagt, vad gäller nya klockor är du inte helt ute och cyklar, däremot vad gäller begagnat tycker vi uppenbart helt olika och lär agera olika i våra inköpssituationer.

Vad en klocka "kan" kosta spelar ingen roll. I detta fall kostar klockan 20.000 kronor respektive 15.000 kr respektive 13.000 kr, och då är en skillnad på 7000 kronor rätt mycket eller hur?

Tråden är till för att ta upp klockor som man uppfattar som överprissatta och som man kan finna billigare på annat håll och i liknande skick. Jag gjorde just detta.

Om du sedan inte vill köpa från grå handlare är en annan femma men har inget med tråden att göra.

Vad en klocka "kan" kosta spelar ingen roll. I detta fall kostar klockan 20.000 kronor respektive 15.000 kr respektive 13.000 kr, och då är en skillnad på 7000 kronor rätt mycket eller hur?

Tråden är till för att ta upp klockor som man uppfattar som överprissatta och som man kan finna billigare på annat håll och i liknande skick. Jag gjorde just detta.

Om du sedan inte vill köpa från grå handlare är en annan femma men har inget med tråden att göra.
Och den där fullset:aren med länk för strax över 15 som du länkade blir jag sugen på. Illa för mig just nu. ;) Rätt bra pris. Skulle säkert kunna prutta några tusen till som vanligt. Fint ufo. :)

Suck.. Handlar inte om att vilja köpa från gråhandlare eller inte, det handlar om huruvida man är villig att betala lite extra för att slippa risken begagnatköp från vissa håll innebär. Du skulle uppenbarligen ta den risken, varsågod! Efter att ha läst en del skräckhistorier är jag det inte.
Trålar du forumet lite kommer du hitta några trista exempel på begagnataffärer från utländska handlare som gått snett. Visst, Trusted checkout har förvisso tillkommit, men merarbete kommer man inte undan. Du kanske vill ta extraarbetet vissa utlandsköp innebär, någon annan kanske inte. Den sistnämnde betalar hellre mer för en f2f-affär med en betrodd säljare på KS..

Tjena!
Tack för trevligt svar. I denna tråden tar vi upp klockor som vi anser vara överprissatta. Alltså klockor som vi tycker man kan hitta på andra håll till betydligt bättre priser. Jag är alltså inte intresserad av att köpa klockan utan frågade på din uppmärksamhet rörande ditt pris på klockan.
Efterfrågan på denna modell kan jag inte yttra mig om. Men rörande utbud så finns klockan till betydligt bättre pris innanför EU, vilket innebär du får klockan till det priset den är utsatt för, utan tull och moms. Rörande skicket på din klocka så tycker jag det finns klockor som är i precis samma skick utvändigt till 5000 kronor under ditt pris.
Se gärna följande länk och skick på klockan som säljs för lite över 15 kkr, men pilotlänken som bara den är rätt dyr att köpa lös. Observera även att klockan under säljs med full dokumentation och box.

http://www.chrono24.se/breitling/chronomat-1994-10th-anniversary-ref-a13050--id4221414.htm
Hej på dig kompis!
Tack själv ska du ha - jag har faktiskt reviderat och gått ner 5% i "prisförslag" nu tack vare ditt utspel så jag uppskattar denna typ av tråd som kan hjälpa oss säljare att prissätta schysstare! Jag anser att man ska vara beredd att betala premie mot priserna hos gråhandlarna i Italien och Polen då, men det är i mitt tycke och alltså min personliga åsikt. Jag är beredd att betala cirka 20-25% i premie om jag får känna, klämma, testa, prata med nuvarande ägare över en cappucino som denne bjuder på ;) Den klockan du refererar till är verkligen ett exemplar i sitt slag och jag blir sugen på att slå till! Dock är jag av den fegare sorten och italienska gårhandlare har jag hört för många dåliga recensioner om - återigen personlig åsikt och det går säkert jättebra att handla av många olika italienska gråhandlare!

Med en 20-25% premie på 15 757:- som du refererar till hamnar prisförslaget på min klocka någonstans i intervallet 18 908-19 696:- varför jag anser att mitt förslag numer är smakligt prisbestämt.

Ha en skön ledig måndag allihop! :)
Mvh
Mangbang

Du skriver 15.000 men den kostar 15.757. Väsentligt då det är 5% diff....Håll dig gärna till fakta!

Rent trams. Kollade du ens länkarna eller skrev du bara på måfå?
På samtliga av dem länkarna jag gav så kan man välja "Trusted Checkout", http://www.chrono24.se/info/checkout.htm
så det finns inga som du beskriver rejäla risker med att handla via dem.
Och här talar vi inte om några tusen utan snarare fem tusen kronor och över.
Har du erfarenhet av köp från dessa handlare?

Är du medveten om att många av italienarna verkar köra klockan i botten, dvs många år utöver vad som rekommenderas utan stt serva dem. Sedan går de till lokala urisen som öppnar och smörjer lite, polerar klockan och säljer den som i princip ny.

Självklar gör inte alla så men en bra jämförelse är en italienares bil och klocka...

1) Det är inte "några tusen", det är 5000 kr - 7000 kr.

2) Det är inte vad du kallar "Gråhandlo Italiano" utan en seriös handlare som erbjuder dig att ta hem klockan och titta på den före du betalar honom ett öre! I övrigt är flera av säljarna från Spanien.

3) Vad du tycker om folk som hänvisar till lägre priser är helt irrelevant för den här tråden. Hela trådens syfte är att ta upp just sådana här klockor.

Tycker det blir mer seriöst om du jämför klockor på samma marknad, här på tex KS finns många fördelar jämfört med handlare utomlands vilket kan vara värt en del för många.

Marknaden styr men vi konsumenter gör också våra val. Det är en lite märklig diskussion, tycker jag. Har produkten inte sålts via AD, har de ett lägre värde. För mig är det en lite konstig tro att man kan köpa från gråhandlare och fortfarande anse sig ha rätten att bli premiumbehandlad när något strular. Om fina köket säljer mat i restaurangen för ett pris, anser man det rimligt med samma värde om det säljs från en baklucka bakom restaurangen för att det är samma produkt? För mig är en svensksåld produkt värd mer.

fast nya klockor kommer med 2-5 års worldwidegaranti oavsett om jag köper en begagnad, från gråhandlare eller AD

så är certet stämplat/aktiverat är det väl inget att snacka om oavsett om klockan är köpt på KS eller uret.se, bucherer, wempes eller på nymans eller kroons

så var ligger värde skillnaden???

fast nya klockor kommer med 2-5 års worldwidegaranti oavsett om jag köper en begagnad, från gråhandlare eller AD

så är certet stämplat/aktiverat är det väl inget att snacka om oavsett om klockan är köpt på KS eller uret.se, bucherer, wempes eller på nymans eller kroons

så var ligger värde skillnaden???
Att säga att det är helt jämförbart är fjantigt. Allt blir mkt lättare om du köpt klockan hos en fysisk AD på stan om den tex behöver in på garantiärende

Hej på dig kompis!
Tack själv ska du ha - jag har faktiskt reviderat och gått ner 5% i "prisförslag" nu tack vare ditt utspel så jag uppskattar denna typ av tråd som kan hjälpa oss säljare att prissätta schysstare! Jag anser att man ska vara beredd att betala premie mot priserna hos gråhandlarna i Italien och Polen då, men det är i mitt tycke och alltså min personliga åsikt. Jag är beredd att betala cirka 20-25% i premie om jag får känna, klämma, testa, prata med nuvarande ägare över en cappucino som denne bjuder på ;) Den klockan du refererar till är verkligen ett exemplar i sitt slag och jag blir sugen på att slå till! Dock är jag av den fegare sorten och italienska gårhandlare har jag hört för många dåliga recensioner om - återigen personlig åsikt och det går säkert jättebra att handla av många olika italienska gråhandlare!

Med en 20-25% premie på 15 757:- som du refererar till hamnar prisförslaget på min klocka någonstans i intervallet 18 908-19 696:- varför jag anser att mitt förslag numer är smakligt prisbestämt.

Ha en skön ledig måndag allihop! :)
Mvh
Mangbang
20-25% premie för att klockan säljs på ks istället för ute i europa? Det var lite lustigt resonemang. :D Om alla körde sån premie och resonemang skulle det nog inte säljas många klockor här.
Jag tycker det generellt brukar vara liknande priser därav inte alltid ens nödvändigt att ens gå till c24. Ofta går man ju dit för att utbudet är mkt större och man hittar vad man vill ha direkt. Klockan som refereras för strax under 16k har dessutom box, cert och pilotlänk.

Att säga att det är helt jämförbart är fjantigt. Allt blir mkt lättare om du köpt klockan hos en fysisk AD på stan om den tex behöver in på garantiärende

har aldrig upplevt problem med de rolex och omega jag haft under garanti fått dem ruckade smat storleksändrade free of charge trots att de varit köpta i japan och turkiet, vad fyller worldwidegarantin annars för fuktion??

Klockans ursprung spelar inte roll däremot är det väl inte så konstigt att en klocka som befinner sig i Sverige hos en svensk säljare är lite mer värd? För de som också befinner sig i Sverige dvs.

Tycker det blir mer seriöst om du jämför klockor på samma marknad, här på tex KS finns många fördelar jämfört med handlare utomlands vilket kan vara värt en del för många.

Absolut, det finns fördelar med att handla via KS. Inget snack om det. Sedan är det ju självklart hur man värderar den saken. Personligen skulle jag absolut handla hemma om det kanske rörde sig om en diff på två tusen kronor max. Men som i detta fall när det börjar röra sig mot 5-7.000 kronor så skulle jag utan tvekan köpa via en handlare på Chrono24 om jag kunde välja Trusted Checkout vid köpet.

Men om jag förstår dig rätt så tycker du vi i fortsättningen i denna tråd endast ska jämför klockor som finns hos säljare här hemma i Sverige, oavsett prisskillnad? Jag tror personligen det skulle vara slutet för denna tråden.

finns troligtvis massvis med folk utanför KS som föredrar att kunna klämma på grejorna, annars skulle inte tex kaplans och bukowskis satsa stort på just armbandsur

I detta fall så innebär det ju en del extra arbete, men man kan ju faktiskt ta hem klockan och klämma på den för att sedan returnera den och få alla pengar tillbaka om något inte skulle vara som det är på bild.

Du skriver 15.000 men den kostar 15.757. Väsentligt då det är 5% diff....Håll dig gärna till fakta!
15757kr fullset med cert och pilotlänk om man ska hålla sig till fakta. Det betingar rejält värde. Köper någon ks:are den där och inte vill ha länken så kan jag köpa loss piloten för 3000 och vips blir det 12757 för en med cert och box utan länk, kontra en head-only utan något, fejkat kroko och noname-skinn betingar inget värde i sammanhanget.
Sen är de allra flesta priser på c24 förhandlingsbara. Jag har aldrig betalat annonsernas pris en enda gång faktiskt. Handlarna brukar ha prutmarginal (precis som handlarna i sverige som börjar ploppa upp i mängder).

Jag brukar inte skriva här i tråden. Tycker tråden är lite väl hård ibland. Men gamla chronomater har jag koll på. Nu får du ta detta rätt, man har rätt att sätta vilka priser man vill och hoppas på det bästa. Men helt ärligt, lägger man sig nära dubbelt i pris mot vad en klocka är värd är det lite konstigt. Inte seriöst faktiskt.

Lite väääl överpris? :cigar:

överpris.png

;):p

Lite väääl överpris? :cigar:

överpris.png

;):p

Varför överpris? Och varför en parad av smileys så att det inte går att veta om du är ironisk/sarkastisk eller inte?

Om man ska outa en klocka i den här tråden anser jag att man bör lägga lite mer energi på inlägget med relevanta jämförelsepriser så att man har lite mer på fötterna att presentera än ett random uttalande.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp